2.176 visninger
|
Oprettet:
Lære ponyen tricks (problem) {{forumTopicSubject}}
Da jeg for snart et halvt års tid siden fik min lille blandingspony hjem på 115, var det meningen den skulle bruges til lidt undervisning osv. Men da han viser personlighed for at blive en fin lille tricks pony vil jeg begynde og lære ham lidt. Jeg ved DD har nogle ideer osv. men han vil dsv ikke Jeg prøvede og "tilkøre" ham, men han blev bare sur i stedet.
Jeg er ikke så meget inde over dette emne da jeg er springrytter, men elsker sådan nogle ting, håber du kan forklare mig hvordan tingene gøres og hvad man skal sige osv.
Mange tak på forhånd
jun 2013
Følger: 95 Følgere: 84 Heste: 6 Emner: 220 Svar: 1.633
Jamen lad os tage de "nemme" som neje,kysse og smile vil ikke give ham for meget på engang for så laver han bare balade
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
- Nå men, hvis du søger herinde i forum og på google, kommer der en masse forskellige metoder. Har jeg gjort. Også tog jeg den jeg helst ville bruge, og tilpassede metoden til min hest, da vi først var gået i gang, og fandt ud af hvad der virkede og ikke virkede.
nov 2009
Følger: 67 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 57
nov 2009
Følger: 67 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 57
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 111 Svar: 1.748
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Min hoppe var meget usikker på hovedberøring, og kysse hjalp hende faktisk med at acceptere det. Det eneste jeg gjorde var at jeg holdt hende i grimen sådan hun ikke kunne flytte hovedet væk: og her stejler nogle af jer nok, men jeg vil lige have lov til at sige at hun var altså ikke rædselsslagen. Hun kastede sig ikke baglæns. Hun rykkede bare hovedet lidt forsigtigt væk når man kom tæt på.
Nå, men jeg holdt hende altså i grimen, sagde kysselyden og kyssede hende selv på mulen og roste. Efterhånden lærte hun at koble det sammen. Ret hurtigt faktisk.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Det er generelt bare det at hesten lære at der er en godbid oppe ved ansigtet. Det kan gå galt og hvorfor så vælge den 'farlige' metode i stedet for en der er mere sikker?
Som sagt så var det ikke andet end at jeg holdt i grimen. Hun flyttede ikke hovedet væk så snart hun kunne mærke min hånd og efterhånden rykkede jeg det over til at det er "ikke-tvang" set med dine øjne.
jun 2013
jun 2013
Nu har jeg prøvet at lære ham lidt idag.. men han er ikke med (ved godt det tager tid) men ment i at han vil lave andet som balade og går hen til vores fodder sted. Altså han prøver også at gå hen til hans boks. han gider ikke blive hos min side, ved godt han ikke er så meget for at være alene, men han stod lige ved siden af den ene pony?? så hvad gør jeg da, når han bare løber ind i sin boks og smækker mig ind i låven ??
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
Du binder din hest fast? det er ikke okay at den går når du siger nej! Det har min heldigvis lært og kan sagtens stemme styre hende.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Man kan nemlig risikere og blive lidt spist af en hest der kysser ;o) Mit dyr har ikke lært det ved en godbid i min mund, men ind imellem er det nu alligevel lidt voldsomt ( især hvis hun ser mega sur ud imens, så ligner hun virkelig en der vil æde mig ).
(link fjernet)
Med tricks handler det egentligt bare om at tænke frem så og sige. Du vil gerne have hesten til at gøre noget, hvordan kan du få den hen imod det og belønne den for det du gerne vil se.
Fx. vil man have hesten til at løfte ben. Den er ikke kilden, så man kan ikke lige røre med en pisk i "armhulen". Men så kan man fx. skubbe til dens kode med foden, hesten løfter benet en lille smule - måske ikke selv, måske man løfter det for den i starten.
Men man roser og giver godbid. Hesten fanger pointen efterhånden og løfter benet bare man har foden nær koden, så kan man koble en pisk på - så man kan stå længere væk og give signal. Så rør man med pisken på benet, måske hesten fanger det fra første øjeblik, måske man skal hen og skubbe lidt med foden. Hvor man så gradvist som hesten forstår det, kan give mindre signal med foden og mere med pisken.
Sådan er det med tricks træning og alt andet med positiv forstærkning. Vi roser hesten for det vi gerne vil se også selvom det ikke er det helt perfekte endnu, men forlanger fx. langsomt at hesten skal løfte benet højere, før den får en godbid.
Lære ponyen tricks (problem)