1. dec 2008 Følger: 199 Følgere: 188 Heste: 8 Emner: 82 Svar: 454
Gode råd til "vild" pony? Gode råd til "vild" pony?
Hej !
Min familie har denne 18 årige fjordhest som dele pony og til selvskab for min egen..
Sille som hun bliver kaldt elsker og nusse med de andre? Bare ikke mig?
Jeg er den af os der ortner dem mest og hun har hadet mig fra dag 1!
Jeg har ikke gjort hende noget?
Hun har: Løbet mig ned, bidt mig, sparket mig og hun maser mig ind i ALT!
Hun prøver konstandt at mase mig ind i alt muligt..
Nogle der ved hvad dette kan skyldes?
Prøver hele tiden at lave tillids øvelser med hende, men sidst jeg lavede det skete dette:
Jeg trak hende ud på folden og slap hende..
Satte mig i hug med en sliksten og godbid. Rejser mig op da hun kommer hen til mig. 2 sek efter giver jeg hende en godbid. idet vender hun sig om og losser mig direkte på låret
Kan ikke se jeg har gjort noget galt?
Nogle råd`?
Pleas hjælp!
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 844
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Hesten hader dig ikke. Du sender nok bare nogle andre signaler, opdrager ikke på den mm. som gør at hesten bliver ved med at gøre som den tidligere har gjort.
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 844
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 16
jun 2013
dec 2008
Følger: 199 Følgere: 188 Heste: 8 Emner: 82 Svar: 454
jun 2013
jun 2012
Følger: 109 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 2.670
Det er meget vigtigt at du kommer med det rette sind, og der er intet i vejen med en håndfuld godbidder i lommen
Måske skal du bruge et par dage på at "finde" hende, det tor jeg vil være godt for jer begge :-]
//Stephanie N M Poulsen
dec 2008
Tak for rådene!
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.583
Heste prøver ofte nye personer af ( jeg er en rimelig erfaren hestehåndterer, og idag da jeg trak med min venindes hest, så satte den i trav på vej op til folden. Det gjorde den to gange, da jeg ikke ville begynde at opdrage på andres heste, men da den gjorde det 3. gang, bakkede jeg den, og derefter var der ingenting. Når hestens ejer håndterer den, gør den det aldrig). Det er vigtigt at sende de rigtige signaler, og i dit tilfælde er du sikkert blevet nervøs (og fuldt forståeligt når hesten er så voldsom), og sender dermed nogle forkerte signaler til hesten via dit kropssprog.
Hvis du har mulighed for det, så prøv at arbejd med den i en situation hvor du er tryg. Lær den at respektere dit personlige rum, ved at gå med den, og hver gang den går ind i dit rum, så bakker du den ud igen. Slip al pres når hesten er hvor du ønsker og ros meget. Efterhånden burde hesten lære at det ikke er ok at gå ind i dig eller mase dig. Hvis du er meget utryg kan du evt. lade en anden trække med hesten, og så "stå i vejen" for den, så du kan flytte den og den lærer at respektere området omkring dig.
Håber du finder ud af det og får en masse gode oplevelser med hesten
dec 2008
Undre mig bare! Er vant til at håntere min træners hingst men den løber ikke lige folk ned!
Gode råd til "vild" pony?