Ustyrlig hest! {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg var idag med min veninde ude på vores rideskole, hvor vi begge har part. Vi red så sammen, og det gik nogenlunde.
Men min venindes part er altså vildt ustyrlig på staldgangen, og når man trækker med hende. Hun slår ud med hovedet, og prøver på at ramme en. Hun vil heller ikke stå stille, og kan godt finde på at mase os. Jeg prøvede idag nogle forskellige metoder til at få hende på plads. Vi har også aftalt at vi bytter hest på staldgangen i morgen, så jeg kan sætte den lidt på plads. Min veninde er nemlig ikke helt 100% tryg ved det endnu.
Det jeg gerne ville høre om, er om der er nogen der kender en metode til hurtigt at lære hesten, at det altså ikke er i orden at slå ud efter rytteren. Jeg synes nemlig også at det ville være synd at bruge vold over for den, men hvis den bliver decideret farlig for os, er det jo en anden sag. Håber virkelig, at I har nogle gode tips, så jeg kan undgå at blive så gal på den!
På forhånd tak på vejene af os begge to
okt 2013
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 101
sep 2012
Følger: 93 Følgere: 79 Heste: 8 Emner: 141 Svar: 907
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
Bider eller bider hesten ud efter jeg, så klap den en. Jeg er bestemt ikke foretaler for vold, men min hest skal dælme ikke bide mig, det finder jeg mig ikke i. Der går grænsen simpelthen.
okt 2013
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
okt 2013
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 846
okt 2013
jun 2011
Følger: 73 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
2 heste går på fold sammen. Den højest rangerende bliver bidt af den underdanige.
Vi ved jo alle sammen præcis hvordan førerhesten reagerer i sådan en situation - og vores små armkræfter kan aldrig komme op i nærheden af, hvordan hestene bider og sparker hinanden bare for sjov. Når det er alvor er det jo endnu hårdere.
Så nej jeg er ikke fortaler for vold, men det psykiske ved et enkelt klask kan være uvurderligt hvis du har en hest der er gået hen og blevet desideret farlig at omgås. Just make sure the horse get it the first time you hit it.
nov 2006
Følger: 102 Følgere: 98 Heste: 2 Emner: 185 Svar: 1.506
Jeg sidder og tænker om det er fordi, at det ikke er optimalt for den at være det?
Rideskoleheste bliver jo håndteret af en masse forskellige hele tiden....og jeg tænker om hesten bare er snotforvirret og egentlig bare ikke fungerer som rideskolehest.
okt 2013
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
maj 2012
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 24 Svar: 40
I stedet begyndte jeg at gøre det modsatte med hende. Det tager TID og kræver TÅLMODIGHED, men det VIRKER!
Du skal ligesom vise at DU bestemmer, ligesom fører hesten! Går hesten frem på staldgang, så beder du den STRAKS at gå tilbage! Skubber den til dig, beder du den straks om at gå væk fra dig.
Hver gang jeg satte mig op på min hoppe, så bakkede hun i et voldsomt tempo - helt ustyrlig! Hun havde fundet ud af med tidligere ejer, at hvis hun bakkede af HT, så blev rytteren bange og hoppede af og droppede ridningen! Så hver gang min hoppe bakkede med mig på ryggen, så blev hun bedt om at dreje rundt og meget hurtigt fandt hun ud af, at det ikke hjalp at bakke og hun har ikke gjort det siden (seks måneder siden)!
maj 2012
Det kan lige så godt være på grund af dårlige erfaringer, dårlig træning eller smerter at hesten ikke opføre sig optimalt. Ligesom vores hoppe Dimma som simpelthen har fået stress under opsadlning efter at have været på en rideskole.
okt 2013
Ustyrlig hest!