{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
648 visninger | Oprettet:

Træning i rebgrime? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Der er en pige her på efterskolen som har hest, og jeg skal også snart have hest.
Jeg sad så og kiggede på rebgrimer, da jeg ønsker at ride bidløst til dagligt og til stævner eller andet rider jeg med bid. Så ville jeg træne i rebgrime, men så siger hun.

"rebgrime er en dårlig idé da den kan gøre hesten skæv i hovedet"
Jeg har aldrig hørt om en hest der er blevet skæv i hovedet?

"Den har dårlig indflydelse, da de fleste er lavet i reb som der kradser"
Det har jeg nu heller aldrig hørt?

Hvad siger i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning i rebgrime?
  • #1   29. okt 2013 kan ikke se hvordan det kan skade?? det har jeg aldrig hørt om!!

• #2   29. okt 2013 Jeg har godt nok heller aldrig hørt om den med at de gør hesten skæv i hovedet?

men jeg kunne godt forestille mig at der findes rebgrimer der kan kradse fordi det er dårligt reb. Men det er vel bare om ikke at købe dem så?

• #3   29. okt 2013 *har heller aldrig hørt noget om at hesten kan blive skæv i hovdet?? hvordan kan det overhovdet lade sig gøre? smiley

• #4   29. okt 2013 Louise: Sådan havde jeg det også. jeg sad bare "like whuuut? O_o"

B*tchen: Præcis ...

• #5   29. okt 2013 Altså, vil anbefale en riderebgrime, når nu det er til ridning.
    Jo, man kan også godt ride i den hvor tøjler hægtes fast under, men det er svære, da det er svære at dreje i den :).
    Men at man kan gøre hesten skæv i hovedet, det har jeg ikke hørt før..

• #6   29. okt 2013 ja det er lidt mærkeligt? smiley tror ikke på det smiley

• #7   29. okt 2013 jeg tror hun mente at det kan ødelægge deres nakke smiley

• #8   29. okt 2013 Det har jeg heller aldrig hørt om xD
    Men syndes derimod at en rebgrime er perfekt til jordarbejde,tur og tricktræning! Da den giver bedre signaler, end en aml. grime smiley
    Men vis rebet ikke er af ordenlig kvaliteten og for tynd, kan det godt skære i hestens pels/hud, så hellere give lidt ekstra for kvaliteten :D!

• #9   29. okt 2013 En hest kan godt gå skævt, hvis biddet ligger skævt i dens mund. Derfor kan man vel også antage, at et ræb omkring hovedet der sidder skævt, kan vel også gøre den skæv.

Men helt ærligt... Hvad gavner det at ride med ræb-grime?! Det er da mærkeligt.

• Elsi B
    Elsi B Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 55
    #10   29. okt 2013 Hej.
    En hest kan ikke blive skæv i hovedet af at blive redet i rebgrime, men en rebgrime kan faktisk forvolde stor skade på hestens næseryg hvis den sidder/bruges forkert.

Rent ridemæssigt kan du sagtens ride med rebgrime, men den er jo ikke beregnet til at man sætter tøjler i i hver side som på fx en hackamore.
    Derfor er det meget vigtigt(!!!) at du lærer hesten alle signaler fra sædet/ben og ikke fx er nødt til at dreje eller stoppe hesten med tøjlen.

Når du så siger at du gerne vil ride stævner osv. med bid, vil jeg umiddelbart anbefale dig at vælge et andet bidløst hovedtøj til hverdag så der ikke opstår signalforvirring. Fx. en hackamore.
    Det kommer selvfølgelig an på så meget, men lige umiddelbart vil det være min anbefaling.
    Ps. Jeg har 10 års erfaring i bidløs træning/ridning.

• #11   29. okt 2013 Ann - Man kan få en riderebgrime, som svarer til et normalt bidløst hovedtøj.
    Hvorfor er det mærkeligt, at hun vil ride med rebgrime? Jeg har da selv reddet med det, jeg rider også med hackamore, bid og normal grime. Er det så også mærkeligt?

• #13   29. okt 2013 Sacha - Har du et link, til hvor man kan købe sådan en? smiley

Louise - Gør jeg heller ikke, men ville lige høre for en sikkerhedsskyld, da det jo ville være dumt hvis det rent faktisk ødelagde hesten og gjorde ondt på den. smiley

Sarah Emilie - Hvordan? smiley

Simone - Det er også sådan jeg har det. Og den hest som jeg formentlig køber, danner væske i bagbenene ved for hård træning, så det bliver avl, hygge, tricks og skovture i ny og næ. Og så må jeg da invistere i en rebgrime smiley

Ann - Hvorfor bruge rebgrime istedet for grime? Måske fordi at en rebgrime er lettere vægtmessigt, og den sidder heller ikke ligeså stramt som en trense eks.
    Og så kunne jeg forestille mig at det var meget rarere og behagligere at have en løs halskæde på end en der sidder mega stramt.

Elsi - Mange tak for din korte roman. Det gav mig helt klart noget at tænke over. Og jeg vil da bestemt overveje en hackamore!

Dixie - Kan godt følge dig, men vil bare have det bedst med at have et eller andet på hesten i frygt for at den ville stikke af! smiley

• #14   29. okt 2013 Har heller aldrig hørt om det.
    Jeg kun redet i rebgrime i en lang periode og det har fungeret fint smiley
    Men foretrækker nu at ride i en anden form for bidløs og træne i kapsun eller normal grime, da jeg synes rebgrimen er blevet for besværligt af en eller anden grund smiley
    Men det hun siger passer i hvert fald ikke smiley

profilbillede
  • #16   29. okt 2013 Emilie - Smukt billede! Men, hvorfor vil du hellere træne i kapsun?

Lykke - Tror jeg også smiley

• #17   29. okt 2013 (link fjernet)
    :)<3

Men, jeg vil så anbefale dig en sidepull, i stedet for en hackamore :). Hackamoren er den hårdeste type bidløs du kan finde. Jeg fortryder en lille smule, at jeg lagde ud med sådan en på Hash, og ikke en sidepull. smiley

• #18   29. okt 2013 Eehm, sikke nogle kloge ord hun kom med der..xD
    - ej, rebgrime kan skade såvel som ALT andet hvis det ikk bliver brugt med blid hånd.. Men syntes at du skal overveje en ekstra gang med at ride til daglig i rebgrime. Der vil jeg nok foretrække sidepull, hackamore eller noget andet som ikke er så tyndt over næsen som en rebgrime.. Men når det bare er hygge han en rebgrime altid gå smiley
    Ps husk at hesten bør bestemme det i sidste ende..

• #19   29. okt 2013 Rebgrimen er da noget af det blideste der findes? Er det ikke?

• #20   29. okt 2013 Julie - Nej :).
    Det er jo reb. Det ligger et meget præcist pres, og kan være rigtig hårdt :).
    Man binder heller ikke sin hest i rebgrimen, eller lader den gå med det på folden.

• Elsi B
    Elsi B Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 1 Emner: 9 Svar: 55
    #21   29. okt 2013 Julie: JO! Hvis den bliver brugt rigtigt!!!

Det er dog rigtigt at man ALDRIG må lade sin hest gå på fold med rebgrime eller binde hesten i den!
    Det skyldes at rebgrimen er lavet af ét langt stykke reb - altså har den ingen svage punkter (sygninger, hæftninger el. lign.) og derfor går den ikke i stykker hvis hesten sidder fast med den. Derfor kan den forvolde store skader på hestens nakke/næse/hoved. Så det skal man virkelig huske! smiley

• #22   29. okt 2013 Sikke noget vås, det er en lille klog madame du kender smiley
    Kleinen Mädchen :

Som så mange allerede har skrevet, du rider jo med rebgrimen fordi den er blid i forbindelse med korrekt brug da den ikke kan bruges som styre middel på samme måde som et hovedtøj med bid.

Du rider derfor meget fra sædet/benene, du skal ikke bruge hestens hoved til styren kun blid drej ing af hovedet f.x smiley

Ferstanden?

Tror der er en masse du kan bede din ven op at læse imorgen smiley

//Stephanie N M Poulsen

• #23   29. okt 2013 Haha ja Stephanie.. Og hun har haft hest i 7 år smiley
    Jeg har kun redet i 8 år, og jeg tænke " Whut ???" haha, men ja. smiley

• #24   30. okt 2013 Jeg kan slet ikke se formålet med at ride med rebgrime. I mine øjne er det totalt mærkeligt og uansvarligt. Du rider på et dyr, der er fuldstændig utilregneligt, og jeg mener ikke du skal ride nogen steder i nærheden af andre mennesker og dyr, kun i en grime. Sker der noget, hvor hesten går grassat, kan du jo ikke forsvare det. Og hvis du alligevel vil ride med bid til stævner, hvorfor så ikke også træne med det til dagligt.

Så meget skader et bid altså ikke, at man behøver få mærkelige ideer om at vikle reb omkring hestens hoved og bruge det til styremiddel. Jeg sines bare det er mærkeligt.

• #25   30. okt 2013 Ann - Så det er uansvarligt at ride bidløst?
    En hest kan også gå grassat med bid, hvor du intet kan gøre.

Jeg rider også stævner nogen gange, men jeg træner stadig ikke med bid hver dag. Min pony har det bedst bidløst, om det så er i grime, hackamore eller rebgrime. Så er hun langt nemmere at styre.

• #26   30. okt 2013 Det som jeg personligt har imod rebgrimer er, at de faktisk er temmelig skarpe og hårde for hesten.
    Der er intet trykfordelende i dem: dvs. den overflade et påført tryk virker på, er meget lille. Og derfor vil et tryk med eks. 1 kg. føles hårdere for hesten i en rebgrime, end på fx. en lammeforet neoprengrime. Og hvis man ikke lige er opmærksom på sådan noget, kan man altså godt blive snydt lidt. For så reagerer hesten pludselig meget bedre på ens signaler, selvom man hiver meget mindre end man plejer og "ih hvor er det fantastisk!"
    .... men i virkeligheden virker de små nyk med mange gange mere kræft og kan være smertefulde for hesten, uden at man som rytter kan mærke det.

Det er lidt det samme, som når folk skifter fra bid eller sidepull til hackamore. Så reagerer hesten også meget bedre på meget mindre signaler. Men i virkeligheden bliver hesten påvirket med meget større kraft i en hakcamore, end den gør med fx. bid eller sidepull, pga. vægtstangseffekten.

Så man skal altid være opmærksom når man arbejder med "skarpt" træningsudstyr som rebgrimer der har en lille trykoverflade, eller vægtstænger.

• #27   30. okt 2013 Jeg sammenligner det med at køre i en bil uden bremser. Har man fat i hestens mund - og dermed længere nede på hestens hoved, er det lettere at dreje dens hoved rundt, og stoppe den, hvis den løber. En grime har tryk længere oppe på hestens hoved, og det er derfor sværere at vende hovedet.

Man skal vide hvad man gør, og ikke bare give sig til at ride rundt uden bid, hvis man ingen forstand har på det. Hun skriver jo, at hun rider på en pony nu, men at det er når hun får en hest, at hun vil ride bidløs. På en hest?! Hvorfor ikke bare ride normalt?

• #28   30. okt 2013 Ann - Hvor skriver jeg henne at jeg rider pony ???

• #29   30. okt 2013 Ann - Normalt for mig er måske unormalt for dig.
    Jeg har reddet bidløst snart 4 år. Hver dag, stort set.
    Og hvorfor skulle man ikke ride bidløst på en hest? Jesus altså. Det er Mettes eget valg om hun vil ride bidløst.

Og selvom du har bid i munden er der ingen garanti for, at du kan styre den. Vil hesten løbe, så løber den.
    Man skal vide hvad man gør ja, og det gælder også for bid og alt andet.

Jeg regner da også stærkt med, at når jeg får en hest hest, så bliver den også reddet bidløst. Fordi det er sådan JEG kan lide at ride. Og det er sådan JEG rider.

Du har da godt nok et underligt syn på tingene O_o.

Kommentér på:
Træning i rebgrime?

Annonce