{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

Forkert/rigtig måde at tilride hest på? {{forumTopicSubject}}

Så nu vil jeg rigtig gerne høre jeres meninger omkring denne video!
Den tager ca. 33 min, men se den og gi din mening da jeg virkelig gerne vil høre jeres mening omkring dette.

Jeg syntes hendes handlinger ikke passer til hendes snak. Hun vil lære hesten af gå frem for pisk og stoppe ved at vende den om. Hun får den ned og ligge for at få tillid men på en helt forkert måde. Så 'vænner' hun hesten til gjorden ved at putte et tov om maven og får den til at løbe mens hun river hårdt.
Alt det den vil væk fra gør hun værre fordi så når presset kommer vil den stå stille? Fatter hende personligt ikke.

Men vil personligt gerne høre andres meninger omkring hende.

http://vimeo.com/42571595

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forkert/rigtig måde at tilride hest på?
  • #2   28. okt 2013 Tænker lidt hvorfor alt dette til en tilridning?

Ligge emtoden ser jeg intet forkert i smiley

• #3   28. okt 2013 Jeg ved ikke så meget om tilridning af ungheste, og jeg vil absolut ikke gøre mig klog på noget..
    Synes dog ikke ligge-metoden er den bedste måde at lære hesten det på, men det er der jo forskellige meninger om. smiley

• #4   28. okt 2013 Jeg synes måske mere den har "frygt"/respekt kontra tillid til hende..
    Ikke en måde jeg vil tilride på ..

• #5   28. okt 2013 Må indrømme at jeg ikke så hele videoen, men jeg fatter ikke en meter. Det ligger så langt fra den måde jeg tilrider på og jeg tror ikke det har noget at gøre med at jeg har varmblod og hun har islænder (ved ikke om hun kun bruger denne metode på islænder).

• #6   28. okt 2013 Jeg ser INGEN mening i det hun siger og gør!.
    Må sige at det er lige før det er dyrmishandling!. Aldrig i mit liv vil jeg behandle en hest på den måde...

• #7   28. okt 2013 Jeg vil sige det er 50/ 50 af de ting hun siger jeg selv ville kunne bruge til noget og resten ville jeg bare glemme smiley

• #8   28. okt 2013 Der er altså bare et eller andet hun har fuldstændig misforstået, især når man ser dette klip: http://www.ruv.is/frett/yfirdyralaeknir-gagnrynir-tamningaadferd

• Rikke C
    Rikke C Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 46
    #9   28. okt 2013 Well, nu har jeg ikke set hele videoen (tager mig måske sammen og ser den hele imorgen) men allerede da hun siger hun vil "træne tanke-delen af hjernen større", bliver jeg temmeligt skeptisk indstillet.

Når jeg så spoler lidt frem og ser hende BINDE BENET OP PÅ HESTEN(!!!!!) bliver jeg mildt sagt forfærdet, på trods af at have set det i en anden video også.
    Det er de samme (meget kritisable) metoder som cowboysne brugte i deres tilridning. - det er netop de metoder monty roberts lavede sin metode for at undgå, fordi det er meget meget meget ubehageligt for hesten.

Vi er (de fleste af os) gået bort fra roberts metoder, fordi de heller ikke var helt gode.
    Så vi burde være kommet langt videre end dette!
    IMO er det dyrplageri!

• #10   28. okt 2013 Overvej lige at hun jo faktisk er en af "de store" navne indenfor islænder verden. Hun skal forestille at være en professionel og hun er på det danske landshold smiley

• #11   28. okt 2013 Jeg synes bare det er underligt at hun ændrer køn på hesten hele tiden....

• #12   28. okt 2013 Jeg bryder mig BESTEMT ikke om den måde hun gør tingene på.

Skulle jeg være bare en anelse positiv, vil jeg give hende ret i, at hesten skal vænnes til mange forskellige ting, så den fx kan tåle at man slår på sadlen, uden den behøver panikke. Men det er det eneste jeg kan se fordelen i. Hun skal satme ikke tilride min 2-års i hvert fald!

• #13   28. okt 2013 Altså det er ikke en metode jeg selv vil bruge. Men jeg ser da ikke de store ting hun gør forkert. Bortset lige fra det med at nærmest tvinge hesten til at ligge sig ned.. Det forstår jeg ikke helt, men hun har da ret i det med hestens blik bliver anderledes. Men de har nok øvet det et par gange før de filmede tænker jeg.
    Men ud over det bruger hun jo egentlig bare negativ og positiv forstærkning der er en bedre teknik end så mange andre man ser rundt omkring. Det er jo også den metode hestene bruger over for hinanden ude i naturen, og på folden når de kommanderer rundt med hinanden .
    Det er jo ikke fordi at hun tæver hesten, og hesten er da afslappet det meste af tiden.
    Det eneste jeg kan bide mærke i er at det ikke skal være en opfordring til andre at gøre det sådan da man skal have virkelig 100% styr på hvad man laver ... Ellers kan jeg godt forstille mig at det kan gå grueligt galt !

• Rikke C
    Rikke C Tilmeldt:
    jun 2008

#15   28. okt 2013 Jep, det er hende.

• #16   28. okt 2013 Jeg er ikke enig i al jeres kritik af den måde hun gør det på. Rikke C, fx kan man godt se du ikke har set videoen, da hun ikke binder benet på hesten op. Hun binder en snor om benet og lægger et pres så den løfter benet og derved giver efter. Det er vel ikke meget anderledes end når du løfter din hests ben.

Jeg ser ikke en forvirret og bange hest som Line Z gør, jeg ser en afslappet hest, der har forstået ideerne med træningen. Hesten ligger ned i hendes nærhed og spiser græs, det er bla. det jeg bygger den observation på. Men sådan ser vi jo forskelligt på tingene smiley
    Jeg synes dog også at det med at binde et reb om hestens mave og sende den ud på volten virker voldsomt.

• Rikke C
    Rikke C Tilmeldt:
    jun 2008

#17   28. okt 2013 Nu har jeg set en anden video med hende (HELE videoen smiley )
    og hun tvinger den til at lægge sig ned, med snoren om benet. Nej, hun binder ikke rigtigt benet op, men dels ser jeg hende ikke give efter overhovedet, dels vipper hun den ud af balance så den er nødt til at lægge sig. (så jeg har svært ved at finde et bedre udtryk end at "binde")

- jeg ser forøvrigt osse en utilpas hest.

Selvom hun i starten af ts video virker meget god til det med negativ forstærkning, skal siges.

Den video jeg har set er den som bliver nævnt lidt længere oppe, af SanneS

• #18   29. okt 2013 Jeg kan ikke rigtig forbinde jalousi i dette, da jeg har været med til at tilride en pony og det vi gjorde synes bedre i mit hovedet. Vores lavede ikke slalom og vi ville ikke stoppe den ved at dreje, vi ville ikke ha den til at gå frem for pisk i stedet for schenklerne. Kan da godt se det er fint at kan dreje hesten med schenklerne men det er personligt ikke noget jeg ville bruge i tilridningen.

• #19   29. okt 2013 Har i set den video jeg lagde link til?? Helt seriøst, se den lige..

• #20   29. okt 2013 Er det ikke den samme metode som i filmen heste viskeren? der til sidst hvor man ser han binder hestens ben op ?? Monty Robers

• #21   29. okt 2013 I hesteviskeren bruger han join up smiley

• #22   29. okt 2013 Michael, Gider du lige?? Jeg er absolut ikke misundelig, jeg har selv levet af at træne heste her over sommeren og jeg har bevidst valgt at arbejde på hestens præmisser og sætte hestens bedste over ejerens ønsker.
    Jeg synes ikke der er noget misundelsesværdigt over at tvinge en hest til at ligge sig ned, det har intet at gøre med tricks eller normal islænderridning. Jeg gentager mig selv. HAR I SET DEN VIDEO JEG LINKEDE TIL??? Der er hun igang i 45 minutter! med en tvinge en stakkels forskræmt hest til at overgive sig. Det har intet med træning at gøre.

Jeg fatter ikke denne her tendens til at hver gang nogen protestere imod professionelle der bruger tvivlsomme metoder så er det misundelse. Er det noget man siger for at pisse folk af? Eller er man bare løbet tør for argumenter, fordi man inderst inde godt ved at den behandling ikke kan undskyldes? Uanset hvad holder det ingen steder.
    Hvis det hun laver er det der skal til for at komme til tops i islænder verden, så har jeg INGEN interesse i det. Hestens ve og vel kommer før alt andet.

• #23   29. okt 2013 Jeg kan ikke de der skulle være noget at være misundelig over. Jeg er uenig i hendes metoder og det har intet med misundelse at gøre. Jeg tilrider på en helt anden måde og det er jo enhver mands ret til at være uenig med konen om hendes metode. Jeg tvivler på at dem der kritisere rollkur, gør det fordi de er misundelige, det er et simpelt spørgsmål om uenigehed.

Kommentér på:
Forkert/rigtig måde at tilride hest på?

Annonce