Forkert/rigtig måde at tilride hest på? {{forumTopicSubject}}
Så nu vil jeg rigtig gerne høre jeres meninger omkring denne video!
Den tager ca. 33 min, men se den og gi din mening da jeg virkelig gerne vil høre jeres mening omkring dette.
Jeg syntes hendes handlinger ikke passer til hendes snak. Hun vil lære hesten af gå frem for pisk og stoppe ved at vende den om. Hun får den ned og ligge for at få tillid men på en helt forkert måde. Så 'vænner' hun hesten til gjorden ved at putte et tov om maven og får den til at løbe mens hun river hårdt.
Alt det den vil væk fra gør hun værre fordi så når presset kommer vil den stå stille? Fatter hende personligt ikke.
Men vil personligt gerne høre andres meninger omkring hende.
http://vimeo.com/42571595
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Ligge emtoden ser jeg intet forkert i
mar 2013
Følger: 30 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.265
Synes dog ikke ligge-metoden er den bedste måde at lære hesten det på, men det er der jo forskellige meninger om.
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 131 Svar: 421
Ikke en måde jeg vil tilride på ..
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
Må sige at det er lige før det er dyrmishandling!. Aldrig i mit liv vil jeg behandle en hest på den måde...
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 9
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 46
Når jeg så spoler lidt frem og ser hende BINDE BENET OP PÅ HESTEN(!!!!!) bliver jeg mildt sagt forfærdet, på trods af at have set det i en anden video også.
Det er de samme (meget kritisable) metoder som cowboysne brugte i deres tilridning. - det er netop de metoder monty roberts lavede sin metode for at undgå, fordi det er meget meget meget ubehageligt for hesten.
Vi er (de fleste af os) gået bort fra roberts metoder, fordi de heller ikke var helt gode.
Så vi burde være kommet langt videre end dette!
IMO er det dyrplageri!
nov 2008
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 356
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Skulle jeg være bare en anelse positiv, vil jeg give hende ret i, at hesten skal vænnes til mange forskellige ting, så den fx kan tåle at man slår på sadlen, uden den behøver panikke. Men det er det eneste jeg kan se fordelen i. Hun skal satme ikke tilride min 2-års i hvert fald!
dec 2008
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 151
Men ud over det bruger hun jo egentlig bare negativ og positiv forstærkning der er en bedre teknik end så mange andre man ser rundt omkring. Det er jo også den metode hestene bruger over for hinanden ude i naturen, og på folden når de kommanderer rundt med hinanden .
Det er jo ikke fordi at hun tæver hesten, og hesten er da afslappet det meste af tiden.
Det eneste jeg kan bide mærke i er at det ikke skal være en opfordring til andre at gøre det sådan da man skal have virkelig 100% styr på hvad man laver ... Ellers kan jeg godt forstille mig at det kan gå grueligt galt !
jun 2008
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 425
Jeg ser ikke en forvirret og bange hest som Line Z gør, jeg ser en afslappet hest, der har forstået ideerne med træningen. Hesten ligger ned i hendes nærhed og spiser græs, det er bla. det jeg bygger den observation på. Men sådan ser vi jo forskelligt på tingene
Jeg synes dog også at det med at binde et reb om hestens mave og sende den ud på volten virker voldsomt.
jun 2008
og hun tvinger den til at lægge sig ned, med snoren om benet. Nej, hun binder ikke rigtigt benet op, men dels ser jeg hende ikke give efter overhovedet, dels vipper hun den ud af balance så den er nødt til at lægge sig. (så jeg har svært ved at finde et bedre udtryk end at "binde")
- jeg ser forøvrigt osse en utilpas hest.
Selvom hun i starten af ts video virker meget god til det med negativ forstærkning, skal siges.
Den video jeg har set er den som bliver nævnt lidt længere oppe, af SanneS
apr 2010
Følger: 368 Følgere: 274 Heste: 10 Emner: 139 Svar: 979
nov 2008
feb 2009
Følger: 35 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 9
apr 2010
Følger: 368 Følgere: 274 Heste: 10 Emner: 139 Svar: 979
nov 2008
Jeg synes ikke der er noget misundelsesværdigt over at tvinge en hest til at ligge sig ned, det har intet at gøre med tricks eller normal islænderridning. Jeg gentager mig selv. HAR I SET DEN VIDEO JEG LINKEDE TIL??? Der er hun igang i 45 minutter! med en tvinge en stakkels forskræmt hest til at overgive sig. Det har intet med træning at gøre.
Jeg fatter ikke denne her tendens til at hver gang nogen protestere imod professionelle der bruger tvivlsomme metoder så er det misundelse. Er det noget man siger for at pisse folk af? Eller er man bare løbet tør for argumenter, fordi man inderst inde godt ved at den behandling ikke kan undskyldes? Uanset hvad holder det ingen steder.
Hvis det hun laver er det der skal til for at komme til tops i islænder verden, så har jeg INGEN interesse i det. Hestens ve og vel kommer før alt andet.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 816
Forkert/rigtig måde at tilride hest på?