hjælp til veninde {{forumTopicSubject}}
Hej Hg folk..
jeg har denne gode veninde som ikke har det så godt hvis man kan sige det sådan, min veninde har noget der hedder PNES som gør hun får nogle epileptisk lignende anfald, det gør hende nervøs for at omgås hendes elske dyr især hendes unghest.
og hun blev især bange efter hun havde haft et af disse anfald på folden.
Hun er bange for at hun bliver nød til at sælge hendes unghest fordi hun er bange for at ride... som hun siger.. "hvad nu hvis jeg får et anfald på hesten"
Jeg har prøvet at berolige hende men hun er stadig bange/nervøs.
Har i nogle idéer til hvad jeg kan sige eller gøre for at berolige hende? Hun elsker dyr og hun elsker sin unghest.
kender i nogle som har lidt alla samme problem?
Mvh.
En bekymret veninde.
sep 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
sep 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 6
okt 2009
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 32 Svar: 285
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 371
Så enten må hun hyre nogle til at være til stede med hende, en som måske selv har hest, og ellers må hun gøre sig sine overvejelser
sep 2013
sabina. Hun har overvejet at sælge unghesten og købe små ponyer istedet som hun kan hygge med fra jorden og køre til... men syntes det er syndt hvis hun sælger sin unghest som hun elsker så højt.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Håber virkelig ikke hun behøver at sælge sin unghest.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
men hun er nødt til at vælge og nu lyder jeg lidt hård, men hun skal vællge enten at lade sig begrænse af sin situation, eller at leve. og hvad hun så end vælger så skal hun gøre det fuldt ud.
ja det er farligt at ride, men det er sku også farligt at kører, og uanset om det er store eller små heste vi har med at gøre så er det en farlig interesse.
faktisk er det farligt at leve, og tænk dig vi dør af det en dag, og så må jeg erkende at mit ønske er at når det bliver min tur så vil jeg føle jeg har levet og IKKE lade mig begrænse.
Din veninde skal måske have et kærligt men bestemt spark bagi, og have at vide at det hun ser efter det er det hun får øje på, så bliver hun ved med at gå og se hvor farligt det er for hende at være ved hesten så bliver det farligt (en selvopfyldende profeti) hun skal i stedet se på hvad det giver hende at ride, se på den glæde hun har når hun styrer det store dyr rundt.
rigtig mange men diverse sygdomme og handicaps slapper af når de rider, der er noget specielt ved hesten og dens bevægelser der gør at det er god terapi, og for dem der har noget psykisk.
jeg kan godt forstå hun er nervøs men hvad er det væreste der kan ske??? hun kan falde af og slå sig, men det sker for os alle (meget få får anfald når de sidder på dyret). hun må så vælge at ride når der er nogle i nærheden og ikke når hun er alene (hvilket ingen bør gøre), og så må hun sørge for at ride i et indelukke så hesten ikke kan komme ud og komme tilskade hvis hun nu skulle få et anfald og falde af.
held og lykke
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Det kan dog lade sig gøre, men det kræver lidt arbejde..
jul 2007
Følger: 42 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 268
Det med at få sig nogle ponyer for vogn lyder bare endnu mere farligt, hvis hun kører alene. På en hest falder man i det mindste af. Kunne lige se for mig hun får et anfald og hesten stikker af med vogn og hende.
Derudover findes der jo handicapheste, som bliver oplært i at stoppe op når rytteren får anfald eller kommer ud i en situation, hvor rytteren har brug for den står stille
sep 2013
rikke: hun har før fået anfald på hest, men er ellers enig med dig. Så vidt jeg ved får hun professionelt hjælp fra filadelfia af nu. Hvad jeg ved om pnes er at det hænger sammen med stress angst og depression
jeanette: enig hun må ikke være alene, der hvor hun står nu log hun i ca. 3 kvarter før de fandt hende..
hjælp til veninde