23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Løsdrift - hvordan gør I? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har gået lidt og tænkt, nu nærmer vi os jo vinteren, desværre og derfor også de kolde og lidt hårde tider.
Mine heste skal stå i løsdrift - står allerede nu, og har gjort i 1,5-2 måneder nu. De får lov at sætte pels som det passer dem, og regner med at købe et overgangsdækken til dem hver - i tilfælde af at det skulle blive nødvendigt (tænker at overgangs er nok, hvis de i forvejen har pels?)
Men hvor slemt skal vejret være før at man overvejer at lukke dem ind? (Jeg regner ikke med at det bliver særligt ofte) Men det kan vel ske? Hvad er jeres huskeregler?
Og en anden ting... Hvordan samler I lort på folden? Vi har en spånegrev, og den er fin på de stykker hvor græsset er nedbidt, men i det lange græs er det et helvede.
Så hvordan gør I?
På forhånd tak
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Og vi bruger spånegrev :o)
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 92
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
Vi lader det ligge for det gøder og af og til er vores folde tomme lang tid af gangen så det kan blive til gødning imens
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Camilla: Hmm.. Okay. Det er også det jeg hælder mest til egentlig.. Men jeg ved bare ikke om det kan lade sig gøre i praksis - men det mener du godt det kan?
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Vores fjordheste går i "løsdrift" den er en del af stalden så der er varmt, men de fik et regndækken på hver i vinters og det var nok sammen med pelsen
jan 2007
Desværre. Ellers ville det jo være fint.
jul 2009
Følger: 90 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 193 Svar: 2.714
Har desværre samme problem, helt forfærdeligt med de spånegreve!
jun 2010
Følger: 96 Følgere: 85 Heste: 6 Emner: 50 Svar: 681
jan 2007
Kunne ikke finde på at nøjes med regndækken, da det skulle være for koldt. Men at det har fungeret for dine fjordbamser er jo skønt!
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 930
Mht. dækken så syntes jeg at det er individuelt hvad de måske skal have på. Min tild. pony havde ikke sat en særlig stor pels sidste år og han gik med 200 g. i vinters. Min lillesøsters pony sætter en rigtig god stor pels og behøves ikke dækken. Min store hest fik jeg i april hvor at hun næsten ikke havde nogen pels, fordi at hun havde stået meget i boks, men hun behøvede slet ikke dækken. På de meget kolde nætter gav vi hende i starten 300 g. på fordi at hun havde så lidt pels, men der stod hun og svedte så det stoppede vi med igen
jan 2007
Det skal lige tilføjes, at folden ligger meget i læ. Der er træer og buske hele vejen rundt, og også beplantning på folden og naturligvis noget de kan gå ind i.
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Hvis de sætter nok pels så ville jeg som udgangspunkt ikke give dem dækken på, så længe de har grovfoder, ordentligt læ og god pels, klarer de den som regel fint selv
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
jan 2013
Følger: 7 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 202
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Står sammen med Jeanette og jeg ville godt kunne finde på at lukke min ind, tilfælde af styrtregn hele dagen, voldsomt sne e.l så havde dækkenet og hesten en chance for at tørre og få gumlet noget hø for sig selv, roligt og slippe for og blive vindblæst :o).
Samme med, hvis hesten står og fryser med det dækken den har på, så ville den kunne få dækkenet af, et andet på og få varmen med læ og hø.
Min får så dækken på, fordi jeg ikke gider en varm hest også slipper jeg for bekymringen for om hun fryser.
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 303
hvis hesten bare har muligheden for at søge læ, så lad dem selv styre det. det lægger i deres natur.
hvis din hest ikke normalt går med dækken, så lad det forblive sådan.
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
De trives super godt ude i al slags vejr.
Nyt års aften står de på foldens højeste punkt, og holder øje med hele vores lille by
Is vinter, orkan, skybrud og sne storm - alt har de oplevet.
De få gange der har været sygdom har de også stået ude, uden problem.
De får wrap ab libitum og fryser aldrig.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Haha flot formulering jeg fik lavet mig, der skulle selvfølgelig stå " Fordi jeg ikke gider en våd hest "
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Men ja pas på for den blev ihvertfald syg af at få dækken på
feb 2013
Følger: 1 Svar: 143
De får i øvrigt lov til at få vinterpels, de går aldrig med dækken, og de har aldrig været syge.
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 558
- Er det ikke et krav til heste der går ude hele året, eller har jeg misforstået noget
Hvis der ikke er læskur, vil jeg nok også tage dem ind hvis det stormede ned med regn og vind (og alt det der..)
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
En sund og rask hest skal ikke have dækken på i en løsdrift (min mening!). KUN hvis de fx er syge og skal stå stille, så de ikke har mulighed for at bevæge sig varme.
Men ellers handler det om at de bevæger sig så meget som muligt.
I den løsdrift jeg står i, har de to lækre "huse", hvor tre sider er helt lukket og sidste side helt åben, kun en midtervæg som lige holder taget og giver lidt læ. De vender mod hinanden, så hestene altid kan stille sig hvor de vil, alt efter vinden. Der må vi gerne sætte hegn op, hvis nu vi har en syg hest, som skal stå stille. For vi har ingen boks til dette!
Så står de på halm, så de kan holde varmen (dybstrøelse) og har det at tykke i.
Men de får MEGET wrap om vinteren og så langt væk fra løsdrifterne vi gider slæbe det. Det er KUN hvis himmel og hav står i ét de får det inde i løsdrifterne, ellers står de ude i alt slags vejr og spiser. og der er ingen der har dækkener på eller fryser! Så kan de lige så godt komme på stald og gå med dækken (igen, min mening!).
Jeg tror vi mennesker fryser mere af at se på vores heste, end de fryser.
Når de ryster, er det jo ikke altid fordi de fryser, men nærmere fordi blodcirkulationen er i gang og holder varmen.
...hvis ikke der er læskur må de kun gå ude i døgndrift fra 1. april til 1. oktober. Og så er det ikke løsdrift!
Angående hestepærerne, så har vi et område omkring vores løsdrifter, som er stabilgrus. Det bliver ordnet hver dag (turnus), og det skal bare være ryddet for pærer, og vi undgår derved mudder og smattede folde hvor vi selv omgås.
Vi har ikke haft de store problemer med is og sne hestene klarer det meste selv
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 374
jan 2007
Derudover er der stadig græs på folden pt, om end lidt kedeligt og nedbidt, og bliver nu suppleret med hø. Vi har startet med 10-15 kg i hønet. Hvilket naturligvis bliver til mere hen af vejen.
De er naturligvis passet med andet foder (vitaminer og mineraler). De er i fin huld, og er ikke gamle 2 og 12 for mines vedkommende. De har ej heller nogle skavanker, der burde gøre at de ikke kan klare mosten, og ingen af dem er dækkenheste, og har aldrig været. Min pony havde dog dækken på i vinters et par måneder grundet mavesår, men ellers har han ikke gået med dækken. Og min plag har heller ikke, foruden sidste år om vinteren hvor hun skulle i bad grundet lus og skæl.
Så min konklusion må bare blive, at de er heste, og sagtens kan klare mosten Var egentlig også min plan, men vidste ikke om der var nogle særlige omstændigheder der gjorde at I lukkede jeres ind. Men det virker til, at der er flertal for at lade kræene stå ude. Så det får de lov til, da det er det jeg helst vil også
jul 2012
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 99 Svar: 1.111
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 92
Men min egen kommer også ind når det er alt for dårligt vejr da han ellers bare bliver stående ude:-)
okt 2012
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 2.846
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
De sidste 2 år har der ingen problemer været med at holde varmen.
Jeg lukker dem meget sjældent inde i løsdriften (vores staldbygning, så ikke bare et skur på marken). Jeg har lukket dem inde hvis det har været snestorm dvs. de har måske stået inde 3 nætter sidste vinter sæson.. De aldrig lukket inde i løbet af dagen..
Dækken får de ikke på, de vender jo bare røver til vind og vejr og så længe de har nok at æde, kan de holde varmen.. Skal lige nævnes at mine har AD LIBITUM Wrap og halm, ikke bare 15kg pr hest pr dag, men alt hvad de kan æde dvs knapt 400kg på 7-10 dage..
Mht klatter, vi fjerner ikke på folden for sommerfoldene er opbrugt, så køre vi en tur med traktor og "fræser" det hele rundt..
maj 2012
Følger: 25 Følgere: 22 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 846
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
Overgansdækkener bliver nok for varmt, tror du kan nøjes med regn
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 303
jan 2007
Det vil være super fint hvis de kan få ad libitum, og det tror jeg også at 2 af dem sagtens kan tåle.. Men ved ikke om min pony kan. Men det er noget vi tager hen af vejen, der er jo ikke noget endeligt facit. Det er første gang at både Maria og jeg er i løsdrift, så vi bliver jo nødt til at lære det.
Som sagt ved jeg ikke om vi kan give dem ad libitum hø, men kan vi, får de det. Dog vil de få hø i hønet (små masker), to gange om dagen. Så det vil blive fordelt lidt.
Og nu ved jeg ikke hvor mange varmblodsheste du har, kan kun finde en på din profil.Men hvis vi giver 400 kg på 10 dage er det jo 40 kg om dagen, fordelt på 3 heste, og det er jo faktisk kun 13 kg pr hest. - Så der kunne de 15 kg jo fint holde stik alligevel
Men som sagt. Hømængden er ikke noget vi har noget facit på, det må blive hen af vejen, som vi kan se om de taber sig/fungerer fint eller andet.
Rynkerosinen: Ja, altså. Jeg har lært at man ikke kan bruge regndækken om vinteren. - Derfor jeg siger overgangs
Lykke: Nej, det er ikke en isoleret staldbygning. Det er et skur. Der giver læ for vind og vejr, hvis de har lyst.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.295
jan 2007
jan 2007
Men har så senere læst det andet, og tør derfor ikke gøre det mere
Løsdrift - hvordan gør I?