{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.264 visninger | Oprettet:

Løsdrift - hvordan gør I? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har gået lidt og tænkt, nu nærmer vi os jo vinteren, desværre og derfor også de kolde og lidt hårde tider.
Mine heste skal stå i løsdrift - står allerede nu, og har gjort i 1,5-2 måneder nu. De får lov at sætte pels som det passer dem, og regner med at købe et overgangsdækken til dem hver - i tilfælde af at det skulle blive nødvendigt (tænker at overgangs er nok, hvis de i forvejen har pels?)

Men hvor slemt skal vejret være før at man overvejer at lukke dem ind? (Jeg regner ikke med at det bliver særligt ofte) Men det kan vel ske? Hvad er jeres huskeregler?

Og en anden ting... Hvordan samler I lort på folden? Vi har en spånegrev, og den er fin på de stykker hvor græsset er nedbidt, men i det lange græs er det et helvede.
Så hvordan gør I? smiley

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løsdrift - hvordan gør I?
  • #1   2. sep 2013 Vores kommer aldrig ind, ikke engang i snestorm. De har store skure/rundbue haller hvor der er plads til alle :).

Og vi bruger spånegrev :o)

• #2   2. sep 2013 Jeg ville sige enten står de ude eller inde, ikke lukke dem ind pludselig.

• #3   2. sep 2013 Dem vi har ude står ude og har en container at gå ind i

Vi lader det ligge for det gøder og af og til er vores folde tomme lang tid af gangen så det kan blive til gødning imens

• #4   2. sep 2013 Simone: Det kan vel godt blive nødvendigt, hvis du har en hest der er blevet syg, eller står og ryster af kulde?

Camilla: Hmm.. Okay. Det er også det jeg hælder mest til egentlig.. Men jeg ved bare ikke om det kan lade sig gøre i praksis - men det mener du godt det kan?

• #5   2. sep 2013 Pas på med bare at ligge dækken på uden de har haft det fra starten. En ude fra os af gjorder det i vinters fordi der var så kold, og den fik mega varmeknopper - altså det kom jo ikke voldsomt på en dag, men mener bare at du skal virkelig være opmærksom på om de har det for varmt smiley

Vores fjordheste går i "løsdrift" den er en del af stalden så der er varmt, men de fik et regndækken på hver i vinters og det var nok sammen med pelsen smiley

• #6   2. sep 2013 Navnsø: Vi har kun en fold at råde over, hvilket vil sige, at der aldrig er noget der får fred, til at gå i jorden før der kommer noget nyt.
    Desværre. Ellers ville det jo være fint.

• #7   2. sep 2013 Hvis det er hård storm, orkanlignende forhold, ville jeg lukke ind. Det bliver jo møj koldt, hvis det i forvejen er frost. Og selvfølgelig nytårsaften, og hvis det lyner (-:

Har desværre samme problem, helt forfærdeligt med de spånegreve!

• #8   2. sep 2013 Vores kommer ind hvis der er skybrud hele dagen og under 10 grader eller vild snestorm. Min varmblod kommer ind hvis det regner og er ude omkring 6 timer hvis vejret er til det, så lidt forskel;) min pony er ret gammel og går hvis det er under -10 har han 500-600g på eller 300g og hals. Varmbloden går med 450g og hals.

• #9   2. sep 2013 Stine: Tak for bud.. Det var nu heller ikke noget jeg ville gøre uden omtanke. Jeg tænkte bare hvis det blev meget koldt og jeg i en længere periode havde observeret at de frøs, kunne jeg give dem det på. Det skulle bestemt ikke være fra dag til anden smiley - De er heller ikke dækkenheste normalt. Det er bare for at have "just in case situation" smiley
    Kunne ikke finde på at nøjes med regndækken, da det skulle være for koldt. Men at det har fungeret for dine fjordbamser er jo skønt! smiley

• #10   2. sep 2013 Meningen med løsdrift er at de selv kan gå ind smiley
    Mht. dækken så syntes jeg at det er individuelt hvad de måske skal have på. Min tild. pony havde ikke sat en særlig stor pels sidste år og han gik med 200 g. i vinters. Min lillesøsters pony sætter en rigtig god stor pels og behøves ikke dækken. Min store hest fik jeg i april hvor at hun næsten ikke havde nogen pels, fordi at hun havde stået meget i boks, men hun behøvede slet ikke dækken. På de meget kolde nætter gav vi hende i starten 300 g. på fordi at hun havde så lidt pels, men der stod hun og svedte så det stoppede vi med igen smiley

• #11   2. sep 2013 Nikoline: Burde de ikke kunne (hvis de har pelsen til det) kunne modstå meget blæst? Hvis man vel at mærke sørgede for at de har noget at spise i hele tiden.
    Det skal lige tilføjes, at folden ligger meget i læ. Der er træer og buske hele vejen rundt, og også beplantning på folden og naturligvis noget de kan gå ind i.

• #12   2. sep 2013 Mine er aldrig blevet lukket inde, hverken nytår, snestorm eller lign... De har altid selv fundet ud af hvor det er smartest og sikrest at opholde sig... Ved sygdom kommer de selvfølgelig i boks hvis påkrævet....
    Hvis de sætter nok pels så ville jeg som udgangspunkt ikke give dem dækken på, så længe de har grovfoder, ordentligt læ og god pels, klarer de den som regel fint selv smiley

• #13   2. sep 2013 Mine går i løsdrift og har masser af plads til at gå ind i tørvejr og læ, alligevel tager jeg dem ind ved sne, hård frost eller storm, da de ikke altid selv søger ind i løsdriften ved dårligt vejr og da de er flokdyr vil de jo være sammen og derfor kan førerhesten måske nemt holde varmen i snestorm og går i bunden af folden, mens de andre fryser, men ikke søger ind, da de bliver i flokken.

• #14   2. sep 2013 Mine får lov at sætte vinterpels, og når det så begynder at sne for de overgangsdækken på, for bliver de både våde og kolde kan man risikere at de bliver syge. Men nogle heste kan sagtens klare hele vinteren bare med deres egen vinterpels. Derud over har de den lovpligtige læskur, med en tyk bund strøelse. Og så en meget vigtig ting, massere af mad, de bruger ekstra energi på at holde varmen. Nu er jeg begyndt på at give dem lucerne med olie i , men ellers plejer jeg at tilsætte olivenolie i fodret, for de lige kan få lidt ekstra af de sunde kulhydrater.

• #15   2. sep 2013
    Står sammen med Jeanette og jeg ville godt kunne finde på at lukke min ind, tilfælde af styrtregn hele dagen, voldsomt sne e.l så havde dækkenet og hesten en chance for at tørre og få gumlet noget hø for sig selv, roligt og slippe for og blive vindblæst :o).

Samme med, hvis hesten står og fryser med det dækken den har på, så ville den kunne få dækkenet af, et andet på og få varmen med læ og hø.

Min får så dækken på, fordi jeg ikke gider en varm hest også slipper jeg for bekymringen for om hun fryser.

• #16   2. sep 2013 Når vejret er sådan at det faktisk kan være farligt smiley Fx orkan!

• #17   2. sep 2013 min gik selv ind hvis den mente det var nødvendigt.. så den har skam gået ude i senstorm og -20 grader... oftes er det eneste de behøver ly/læ og så skal de selvf. være sunde osv..
    hvis hesten bare har muligheden for at søge læ, så lad dem selv styre det. det lægger i deres natur.
    hvis din hest ikke normalt går med dækken, så lad det forblive sådan.

• #18   2. sep 2013 Mine har ikke stået inde en eneste gang i 4 år.. Har ikke været nødvendigt smiley
    De trives super godt ude i al slags vejr.

Nyt års aften står de på foldens højeste punkt, og holder øje med hele vores lille by smiley

Is vinter, orkan, skybrud og sne storm - alt har de oplevet.
    De få gange der har været sygdom har de også stået ude, uden problem.

De får wrap ab libitum og fryser aldrig.

• #19   2. sep 2013
    Haha flot formulering jeg fik lavet mig, der skulle selvfølgelig stå " Fordi jeg ikke gider en våd hest "

• #20   2. sep 2013 Jeps smiley men som sagt er vores løsdrift bare en del af stalden så der har været + grader hele den her vinter så med en bamse pels ville andet hvis være overdrevet smiley
    Men ja pas på for den blev ihvertfald syg af at få dækken på smiley

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 143
    #21   2. sep 2013 Mine kommer kun ind, når der er isslag, da jeg ikke vil have nogle brækkede ben. Eller "kommer ind" er måske så meget sagt... Der bliver lukket af med hegn ind til løsdriften, så løsdriften er sådan set stadig åben, de kan bare ikke gå udenfor, hvor der er glat.

De får i øvrigt lov til at få vinterpels, de går aldrig med dækken, og de har aldrig været syge.

• #22   2. sep 2013 Hvis de får lov at få al deres vinterpels ville jeg ligge regndækken på deres pels isolere og regndæknet holder vinden ude

• #23   2. sep 2013 Hvaaa, som jeg forstår er det ikke læskur til hestene på folden?
    - Er det ikke et krav til heste der går ude hele året, eller har jeg misforstået noget smiley

Hvis der ikke er læskur, vil jeg nok også tage dem ind hvis det stormede ned med regn og vind (og alt det der..)

• #24   3. sep 2013 I min løsdrift er der slet ikke mulighed for at lukke dem ind hvis det skulle blive "for koldt". I det de går ude året rundt i alt slags vejr, kan de helt selv bestemme og lægger pels der efter.
    En sund og rask hest skal ikke have dækken på i en løsdrift (min mening!). KUN hvis de fx er syge og skal stå stille, så de ikke har mulighed for at bevæge sig varme.
    Men ellers handler det om at de bevæger sig så meget som muligt.

I den løsdrift jeg står i, har de to lækre "huse", hvor tre sider er helt lukket og sidste side helt åben, kun en midtervæg som lige holder taget og giver lidt læ. De vender mod hinanden, så hestene altid kan stille sig hvor de vil, alt efter vinden. Der må vi gerne sætte hegn op, hvis nu vi har en syg hest, som skal stå stille. For vi har ingen boks til dette!
    Så står de på halm, så de kan holde varmen (dybstrøelse) og har det at tykke i.
    Men de får MEGET wrap om vinteren og så langt væk fra løsdrifterne vi gider slæbe det. Det er KUN hvis himmel og hav står i ét de får det inde i løsdrifterne, ellers står de ude i alt slags vejr og spiser. og der er ingen der har dækkener på eller fryser! Så kan de lige så godt komme på stald og gå med dækken (igen, min mening!).
    Jeg tror vi mennesker fryser mere af at se på vores heste, end de fryser.

Når de ryster, er det jo ikke altid fordi de fryser, men nærmere fordi blodcirkulationen er i gang og holder varmen.

...hvis ikke der er læskur må de kun gå ude i døgndrift fra 1. april til 1. oktober. Og så er det ikke løsdrift!

Angående hestepærerne, så har vi et område omkring vores løsdrifter, som er stabilgrus. Det bliver ordnet hver dag (turnus), og det skal bare være ryddet for pærer, og vi undgår derved mudder og smattede folde hvor vi selv omgås.
    Vi har ikke haft de store problemer med is og sne hestene klarer det meste selv smiley

• #25   3. sep 2013 Regndækken hvis det står ned i stænger flere dage i træk. Han kommer kun ind hvis han er syg. Han er 22 år. Det danske vejr bliver nok aldrig for koldt til ham smiley

• #26   3. sep 2013 Bare lige for at slå det fast, så er der læskur til dem, som de kan gå ind i. De er strøet med træpiller. Lige nu ikke så tykbundet, men det kan den jo blive med tiden, som de får den lavet.

Derudover er der stadig græs på folden pt, om end lidt kedeligt og nedbidt, og bliver nu suppleret med hø. Vi har startet med 10-15 kg i hønet. Hvilket naturligvis bliver til mere hen af vejen.
    De er naturligvis passet med andet foder (vitaminer og mineraler). De er i fin huld, og er ikke gamle 2 og 12 for mines vedkommende. De har ej heller nogle skavanker, der burde gøre at de ikke kan klare mosten, og ingen af dem er dækkenheste, og har aldrig været. Min pony havde dog dækken på i vinters et par måneder grundet mavesår, men ellers har han ikke gået med dækken. Og min plag har heller ikke, foruden sidste år om vinteren hvor hun skulle i bad grundet lus og skæl.

Så min konklusion må bare blive, at de er heste, og sagtens kan klare mosten smiley Var egentlig også min plan, men vidste ikke om der var nogle særlige omstændigheder der gjorde at I lukkede jeres ind. Men det virker til, at der er flertal for at lade kræene stå ude. Så det får de lov til, da det er det jeg helst vil også smiley

• #27   3. sep 2013 Vores kommer ind når vores vand er frosset, og vi ikke kan transportere vnd der over mere va vandslange. smiley

• #28   3. sep 2013 Ja det er rigtigt nok troede du mente at han ville stå på løsdrift, så boks og løsdrift og boks osv. smiley
    Men min egen kommer også ind når det er alt for dårligt vejr da han ellers bare bliver stående ude:-)

• #29   3. sep 2013 Ja okay det dur nok ikke så smiley

• #30   3. sep 2013 Jeg har også mine i varmblods i løsdrift, og de får ikke dækken på!!
    De sidste 2 år har der ingen problemer været med at holde varmen.
    Jeg lukker dem meget sjældent inde i løsdriften (vores staldbygning, så ikke bare et skur på marken). Jeg har lukket dem inde hvis det har været snestorm dvs. de har måske stået inde 3 nætter sidste vinter sæson.. De aldrig lukket inde i løbet af dagen..
    Dækken får de ikke på, de vender jo bare røver til vind og vejr og så længe de har nok at æde, kan de holde varmen.. Skal lige nævnes at mine har AD LIBITUM Wrap og halm, ikke bare 15kg pr hest pr dag, men alt hvad de kan æde dvs knapt 400kg på 7-10 dage..
    Mht klatter, vi fjerner ikke på folden for sommerfoldene er opbrugt, så køre vi en tur med traktor og "fræser" det hele rundt..

• #31   3. sep 2013 Vi har en stor lækker lysdrift hvor alle hestene kan være, og så for de en masse hø at spise og det system esker de smiley jeg kan ikke holde de tilfælde ud hvor hesten tilbringer halvdelen af deres liv i en lille boks smiley men vi har også bokse og tonsvis af dækkener til hvis de skulle finde på at fryse smiley

• #32   3. sep 2013 Mine får regndækkener på hvis det er meget koldt, blæsende og regner samtidig, hvis jeg ved at jeg er sent hjemme. I løsdriftboksene har de så tilbud om vand og hø, og hvis de er helt gennemblødte lukker jeg af et par timer mens de tørrer inden de kommer ud igen.

Overgansdækkener bliver nok for varmt, tror du kan nøjes med regn smiley

• #33   3. sep 2013 på mange rideskoler står hestene inde 20-24 timer i døgnet! Burde ikke være lovligt!

• #35   3. sep 2013 Stald rosen: Bare fordi jeg sagde at de spiser 15 kg nu, er det jo ikke ensbetydende med at de gør det resten af året smiley Det er i øvrigt 15 kg til deling, pt. Og der bliver som jeg skrev øget mængden efter behov.
    Det vil være super fint hvis de kan få ad libitum, og det tror jeg også at 2 af dem sagtens kan tåle.. Men ved ikke om min pony kan. Men det er noget vi tager hen af vejen, der er jo ikke noget endeligt facit. Det er første gang at både Maria og jeg er i løsdrift, så vi bliver jo nødt til at lære det.
    Som sagt ved jeg ikke om vi kan give dem ad libitum hø, men kan vi, får de det. Dog vil de få hø i hønet (små masker), to gange om dagen. Så det vil blive fordelt lidt.
    Og nu ved jeg ikke hvor mange varmblodsheste du har, kan kun finde en på din profil.Men hvis vi giver 400 kg på 10 dage er det jo 40 kg om dagen, fordelt på 3 heste, og det er jo faktisk kun 13 kg pr hest. - Så der kunne de 15 kg jo fint holde stik alligevel smiley

Men som sagt. Hømængden er ikke noget vi har noget facit på, det må blive hen af vejen, som vi kan se om de taber sig/fungerer fint eller andet.

Rynkerosinen: Ja, altså. Jeg har lært at man ikke kan bruge regndækken om vinteren. - Derfor jeg siger overgangs smiley

Lykke: Nej, det er ikke en isoleret staldbygning. Det er et skur. Der giver læ for vind og vejr, hvis de har lyst.

• #37   3. sep 2013 Det har altså fungeret fint med regndækken her. :o)

• #38   3. sep 2013 Rynkerosinen: Siger heller ikke at det ikke kan fungere smiley Blot at jeg har hørt det bliver for koldt, fordi det lægger pelsen ned, og der er derfor ikke de luftlommer, som pelsen danner for at holde varmen.

• #39   3. sep 2013 Jeg har i øvrigt gjort det selv engang - altså givet regndækken på om vinteren. Også i tide og utide. Og det fungerede også fint.
    Men har så senere læst det andet, og tør derfor ikke gøre det mere

Kommentér på:
Løsdrift - hvordan gør I?

Annonce