Der for skal du ALDRIG give dit tlf nr {{forumTopicSubject}}
Net-chat førte til trusler og sexchikane
Af Bente Lembo bente.lembo@nordjyske.dk
NORDJYLLAND: En 27-årig mand fra Hobro er ved en domsmandsret i Aalborg tiltalt for at have truet og sex-chikaneret otte unge kvinder, som han mødte tilfældigt via forskellige chat-rum på internettet, eller hvis telefonnumre han fik af bekendte. Chikanen fandt sted fra marts frem til juli sidste år, da en politianmeldelse satte en stopper for dem.
Sagen blev indledt i retten går.
Mandens forsvarer, Stig Jørgensen, lod forstå, at manden nægter sig skyldig i trusler og blufærdighedskrænkelse, men i retten i går erkendte tiltalte alligevel nogle af forholdene. I dag tager retten stilling til skyldsspørgsmålet. Selve strafudmålingen afventer en mentalundersøgelse af den 27-årige.
Ud over ulovlig tvang, trusler og blufærdighedskrænkelse er den 27-årige tiltalt for 11 tilfælde af databedrageri, som han erkender. Han tiltuskede sig oplysningerne fra en af de unge kvinders Mastercard og brugte dem til en stribe internet-køb af mad, dvd’er, tøj og sko. I et andet tilfælde stjal han et dankort på Hobro Sygehus og misbrugte det på lignende vis.
Den yngste af mandens ofre var en pige på bare 14 år. Under trusler om vold fik han hende til at sende sig billeder af sine nøgne bryster.
Chikanen fortsatte fra mandens kælderlejlighed i Hobro. Flere gange kontaktede den 27-årige pigen telefonisk og lagde op til et seksuelt forhold mellem de to.
Udgav sig for at være pige
Under retssagen i går kom det frem, at den 27-årige af og til optrådte under dæknavnet ”Maya”, når han net-chattede. Det gjorde det nemmere for ham at komme i kontakt med piger. Manden erkendte, at han havde mødt den 14-årige på net-chat, og at han havde truet hende til at sende sig nøgenbilleder.
- Ja, jeg truede hende for at få hende til at sende nøgenbilleder. Ja, jeg ville have et seksuelt forhold til hende. Men hun blev chokket og bange, fortalte han i retten.
Pigen reaktion fik dog ikke den 27-årige til at stoppe. Tværtimod truede han ifølge anklageskriftet med, at han ville sende billederne af pigens nøgne bryster til hendes familie og offentliggøre dem på internettet, hvis hun afbrød deres forhold. Under indtryk af truslerne fortsatte pigen med at have kontakt med den 27-årige i yderligere tre uger, frem til politianmeldelsen i juli 2012.
Trusler om kidnapning
En anden ung kvinde var manden blevet venner med på Facebook. Forholdet var dog langt fra venskabeligt. Den 27-årige skal have truet kvinden med, at han ville slå hendes tre måneder gamle datter ihjel, kidnappe hende eller lignende. Motivet var angiveligt, at kvinden ikke ville gifte sig med den 27-årige.
- Vi blev kærester på Facebook. Jeg har aldrig mødt hende. Hun ville have mig med til Sverige, men det blev ikke til noget, forklarede manden i retten. Han kunne ikke huske, at han har truet med at slå datteren ihjel, men det er rigtigt, at han har truet med, at han kunne få datteren fjernet.
I det hele taget har den 27-årige store problemer med hukommelsen. Det konkrete indhold af truslerne, som anklager Anne Louise Petersen foreholdt ham, slog han typisk hen med ordene ”Jeg husker ikke et år tilbage. Hvis det står der, så ja. Men jeg kan ikke huske det”.
En af de unge kvinder fortalte som vidne i retten i går, at manden havde truet hende med ”at han kendte nogle rockere i Hobro, der ville komme og slå hende ihjel”, hvis ikke hun sendte ham nøgenbilleder af sig selv. Vidnet fortalte det til sin mor, som tog affære.
Den unge kvinde er stadig meget bange og ked af det efter det, den 27-årige har udsat hende for. Hun fortalte, at hun sidste år forsømte sin skole i flere måneder. Hun var ræd for at forlade hjemmet, fordi hun forestillede sig, at der stod nogen udenfor, som ville slå hende ihjel.
Min datter her også haft kontakt til denne her idiot. Så pas på piger når i chatter osv...
jan 2009
Følger: 73 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.091
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 565
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 30 Heste: 8 Emner: 83 Svar: 410
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 52 Svar: 565
De kan udgive sig for at være en sød og rar person, men bag skærmen er der evt. en pædofil gammel mand på 65 år?
nov 2005
Jeg håber at dem der læser dette tænker sig om en ekstra gang inden de giver deres tlf og/eller adresse til en de ikke kender.
dec 2009
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 186 Svar: 794
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 659
De skal da være sammen med deres veninder/venner - og ikke sidde og chatte med fiktive mennesker...Men ja, nettet er et slaraffenland for psykopater som opsøger ensomme og sårbare sjæle...
jan 2013
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 1.372
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Han skulle lige forsøge at lave det stunt ved mig. Det ville ikke være mig der blev bange, skal det siges. Jeg havde ødelagt ham fuldstændigt.
nov 2005
Blogger
Følger: 87 Følgere: 1943 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.507
Det er jeg nu ret glad for at hun har sagt til mig!
dec 2009
Blogger
Her var det bare en gammel pædofil mand som ovenikøbet sad i fængsel mens det her skete. Han udnyttede dem også rigtig meget, og bedte om billeder mm. Det skete fordi de havde accepteret en venneanmodning fra facebook hvor han ikke havde udgivet sig for at være den han var (som jo nok også var meningen) og så fik de da bare ellers trusler om ikke at fortælle noget for så ville han komme efter dem mm.
Det er derfor jeg råder andre, og mig selv til ALDRIG at acceptere venneanmodninger over facebook som man ikke kender.
dec 2009
Men for yngre piger fx. synes jeg det er en fin huskeregel.
Blogger
Derfor synes jeg generelt man skal passe på, på nettet. Man ved aldrig hvem der gemmer sig bag computer skærmene.
dec 2009
Blogger
jun 2012
Følger: 26 Følgere: 25 Emner: 47 Svar: 1.103
Til gengæld ville jeg anmelde ham her pronto. Oh hell no, om jeg vil finde mig i trusler.
nov 2005
apr 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 305
For truslerne,tro mig, de sidder stadig i hende, og det vil de gøre resten af hendes liv, hvis hun ikke får snakket om det, hver evig eneste detalje.
Det er selvfølgelig ikke lige så slemt som hvis det kom til akten, men fy fanden hvor må din datter være skræmt! Han burde ha nogle bank ham der har gjort det, og det skal han nok også få når han først ryger ind og sidde.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
nov 2005
apr 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 305
Der for skal du ALDRIG give dit tlf nr