Islænderverden - dyr? {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Nu arbejder jeg i min virksomhed med islændere, og har lige nu 19 rideheste i denne race, samt fem ungheste (tre 1års og to 4års), samt min fjordhest og min kronisk forfangne blanding.
Så jeg er jo en del inde over islænder markedet, køb og salg, osv. Men når jeg så en sjælden gang tager et kig på "hvad er min hest værd"-forummerne herinde, angående store heste, bliver jeg så overrasket - priserne er simpelthen så markant lavere på storhestemarkedet.
Jeg så her forleden dag et forum om en hest på 12 år, der gik LA dressur og sprang M baner, var stævnevant, helt okay bygning og kunne rides af de fleste. Trådstarter spørger så, hvor meget hendes hest ville være værd ved potentielt salg. Og her vurderer stort set alle hesten til max. 10.000-15.000 kr, der var endda en, der sagde 5000.
Lignende forummer har jeg efterhånden stødt på en del gange, og jeg bliver simpelthen så overrasket.
For et år tilbage fik vi solgt vore islænderhoppe til 12.000 kr (pris vurderet af erfaren indenfor islændermarkedet). Vi havde tilredet hende to måneder tidligere (til trods for hendes alder af 8 år) og hun kunne kun lige skridt, trav og galop med rytter. Hendes bygning var direkte dårlig, og hun var så svajrygget, at hun kun kunne rides uden sadel. Tølt og pas havde hun ingen anlæg for grundet bygningen, hun måtte ikke springes ifølge dyrlæge, samt ikke bære mere end 45 kg. Jordarbejde var hun heller ikke særlig trænet i. Så en sød skovturshest, eller til hyggeridning for mindre børn. Intet andet. Havde hun ikke været en islænder, ville jeg så overhovedet have kunnet få penge for hende?
Generelt handler vi hyppigt islændere i prisklassen 40.000-65.000 kr. Disse er da trænede, måske til middelklasser, men ikke noget helt vildt - og det er helt normalt prisleje på islændermarkedet.
Hvad skal en hest kunne præstere, for at komme derop af på storhestemarkedet?
Hvad er jeres erfaring inden prislejer på de to markeder? Hvad skyldes denne store forskel dog egentlig? osv.
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 37
Jeg tror islænderen beholder deres værdi bedre, fordi det er en nøjsom race med et bestemt publikums interresse. Hvorimod de store heste i dag er allemands eje, og der er større udgifter i forhold til foder og stald behov, ja så bliver det tydeligere, at så mange kan mærke krisen kradse og sælger deres heste under pris, bare for at få dem afsted.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Jeg tror, det handler om hestens kvalitet. De fleste race-heste (fx. DV og PRE) har jeg ikke set nogle nedsætninger på. Jeg har kigget på unge heste/ føl, og her er en pris på 25000 - 40000 kr ikke usædvanlig.
Jeg har så sent som i dag set en fin oldenborg til 200.000kr, og flere af mine bekendte har stadig et budget på 100.000 når de skal købe hest.
En blandingshest, der kræver meget arbejde er ikketil at få solgt, så priserne er lave her. Så alt i alt handler det om kvaliteten af hesten, og hvem der køber hest nu, hvilket er de mennesker der har pengene til en dyrere og bedre hest
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Tak for svar, sjovt at høre jeres bud.
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 556
http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/soeg/salg/method,aggr/aggregeringer,2/stang_type,hest/dressur,6/spring,7/
Hvilket jeg mener er en fair pris for sådan en hest! Kan slet ikke forstår hvor de forslag kommer fra! kunne forstå hvis der manglede et 0 på deres bud! altså 100.000-150.000 og så en der skrev 50.000!
Den "almindelige" blandingshest er ikke så meget værd lige nu, men en ordentlig hest som har vist noget, kan man sagtens få penge for!
Men hvis du spørger om islænderen er dyr, så må jeg ud fra min synsvinkel som konkurrencerytter på de store heste sige JA! Men nu er jeg jo heller ikke inde i islænderverdenen og kender ikke til jeres stævner og niveauer, så ved ikke hvad en god hest er.
Så når jeg ser en islænder, tænker jeg en sød pony (som regel 2'er eller lille 1'er)
Ser ikke ud af noget særligt, men sød!
I mit hoved er islænderen en "sjov" skovturs/hygge/tricks hest, den har nogle specielle gangarter, men alt i alt "bare" en pony.
Og dem vil jeg ikke betale store summer for, så kan jeg finde en anden sød pony til en tredjedel af prisen.
Jeg ved udmærket, at I konkurrere og går op i det, og det er bestemt ikke en kritik af jeres ponyer/heste, for jeg synes det er nogle skønne dyr!!
Men når man sidder som dressur/springrytter på "de store" så virker det lidt grotesk at vi står med fx
DSP guldmedalje hoppe, kåret med kun 8 og 9 taller, går LA dressur LB spring (hopper NEMT 120), 12 år, 149 cm(godkendt kat 1)mor til 7. Nem at ride, sød på stald og bare en smuk pony. Helt klart S potentiale i begge discipliner. Hun har været til salg et år, og der har været EN henvendelse. Far er A-pony i springning, hun står til 48.000.
Og så kan man sælge en islændervallak på mener det var 5.knap redet, far er bedst kårede tølter. - 55.000
I mit hoved giver det ikke mening, MEN jeg er heller ikke inde i "jeres" verden, og sammenligner derfor islænderen med en "almindelig" pony og de priser de ligger I. Og så virker det jo grotesk med den prisforskel, hvor islænderen blev solgt og DSP'en stadig står til salg.
Jeg selv havde en 8 års appaloosa vallak tilsalg (jep speciel sag!) han gik LA på c-plan i både spring og dressur som 6 års. Han havde placering på c-plan i LA med MB omspringning. Lidt svær at ride i dressur, men når man kendte ham, så var han super gående. Han var færdigmålt til 149 m. sko. Han blev solgt for 33.000 i 2009.
Så sammenligner man på den måde så er islænderen (meget) dyr, men er man inde i jeres verden og kender til stamtavlerne og jeres stævner, så er det sikkert meget passende.
Jeg ved godt islænderen ikke er som andre heste/ponyer, og de derfor ikke kan sammenlignes, men jeg synes de er halvdyre
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Netop på grund af gangarterne, som jo betyder super meget i islænderverdenen, og som vi konkurrerer indenfor og går op i, kan det ikke helt sidestilles med enhver anden pony. Og islænderen kan skam også sagtens gå ganske udmærket dressur. Min pt. bedste hoppe går LA6 programmet uden problemer, men alle mine heste uden undtagelse kan gå en LA1, lige så vel som flere af dem har sprunget 110 cm med rytter, så skovtursheste er de vidst kun for dem, som ikke har rutinen eller lysten til at udvikle deres gangarter
dec 2007
Følger: 158 Følgere: 153 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 556
Og kommer jeg ud til et dressurstævne og se en islænder, så ser jeg den som en pony med masser af hår, og her skal den jo bedømmes med de andre. Her synes jeg dog tit at islænderen kommer til kort med gangarterne, idet de måske i virkeligheden er bedre anlagt til deres tølt.
Jeg synes det er fedt I har jeres egne stævner, hvor i kan blive bedømt "på lige fod"..
Igen er jeg farvet, men jeg synes altså at de ædle smarte heste/ponyer med lange ben er langt smukkere og mere elegante at se på og her vil jeg som jeg rider lige nu hellere ligge mine penge
Alt afhænger af øjnene der ser, og når jeg engang skal være mor og tiden måske ikke lige er til daglige rideture på kæmpeheste, så er islænderen da på toppen af listen! Og her vil jeg nok ikke kunne lade være med at tage det mega seriøst også, men så vil det blive inden for islænderverdenens konkurrencer og ikke i DRF regi
jan 2013
Følger: 13 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 403
Islænderen har bare altid værre en dyr hesterace. Jeg ved ikke præcis hvorfor men en medvirkende ting, er de ekstra gangarter og så det "publikum" der er til den. Vi har også selv 3 dejlige af slagsen. Den ene gav vi 40.000 for og den anden 30.000 for. De kan begge det mest basale til konkurencer har gangarter middel og kan springe omkring 1 meter: helt almindelige islændere.
Den sidste gav vi 25.000 for med en super saddel til. Hun havde stået næsten stille i 3-4 år pga. af 3 føl. Hun havde kun været redet i to måneder, da vi fik hende hjem....
Hvis de ikke havde været islændere, kunne vi nok have skåret 20.000 af hver:)
Det er meget underligt, men sådan er det nok bare.
Islænderverden - dyr?