{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.571 visninger | Oprettet:

Veganere og vegetarer {{forumTopicSubject}}

Til alle jer vegetarer og veganerer derude.

Jeg har et spørgsmål, som jeg før har spurgt mine veganer og vegetar venner om, men så bred en "data" fik jeg alligevel ikke.

Jeg tænker på, hvorfor er vegetarer, vegetarer og ikke veganere?
Ligeledes, hvorfor er veganere, veganere og ikke vegetarer?

Dette er af ren nysgerrighed! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Veganere og vegetarer
  • #1   25. feb 2013 Mange vegetarer er det som et skridt mod veganismen - eller fordi de f.eks. føler, at det er i orden at spise mælkeprodukter m.m. hvis det er økologisk. Men teknisk set kan det kaldes dobbeltmorale - fordi man ved at støtte mælkeindustrien støtter mord på utallige kalve, malkekøer med yverbetændelser og mange frygtelige forhold.

Veganere er typisk veganere og ikke vegetarer, fordi det er sundere at være veganer (hvis man forstår sig på at sammensætte sin kost korrekt!), og fordi mange ligestiller at drikke mælk med at spise kød.

Jeg selv er kun vegetar, men går højt op i hvor mine mælkeprodukter m.m. kommer fra. Det er fordi jeg er hamrende dobbeltmoralsk og pt ikke kan overskue en vegansk livsstil, da det selvom det er den sundeste, også kræver at man i højere grad sammensætter sin kost korrekt smiley Derudover rejser jeg enormt meget, og det ville derfor skabe nogen komplikationer i den forbindelse.

• #2   25. feb 2013 Fordi det er SÅ besværligt at være veganer. Ja, jeg er dobbeltmoralsk. Men jeg bor også hjemme, og laver ikke mad selv. Jeg kan bare ikke lide at spise et dødt dyr(min grund). Jeg tænker over hvor alt kommer fra! Vores æg kommer fra vores nabo som har dem gående ude 24/7, og de ligger æg hele tiden. Og mælk, ost og smør kan jeg simpelthen ikke undvære(hvad med pandekager, brød mm??) + så er der sådan noget med sæbe, sofaer, tandpasta, børster, Ja nærmest ALT!

Jeg følger mig nu stadig som et godt og herligt menneske, selvom jeg ikke har gået hele vejen =) Peace out!

• #3   25. feb 2013 ved og drikke mælk støtter man squ da ikk mord på kalve.. hahahahahh

• #4   25. feb 2013 hmm, en veganer er en vegetar, men en vegetar er ikke nødvendigvis en veganer smiley nogle vegetarer spiser mælk/æg og veganere spiser kun planter. hvis man er imod udnyttelsen af dyr i det industrielle landbrug må man sige det er en "halv" løsning ikke at spise kød, men stadig at spise mælk/æg, da begge dele er en støtte af dyreindustrien. På den anden side er det vel mere etisk forsvarligt, såfremt man er imod dyreindustrien, at støtte den <i>så lidt man kan</i>, fx ved at spise mindre kød, eller stoppe med at spise kød, men fortsætte med at spise andre animalske produkter.

• #5   25. feb 2013 Jeg undrer mig tit over hvilket udstyr veganere bruger til deres heste?
    Som veganer må man vel ikke bruge læder - hvad bruger man så af sadler, sko, trense osv.?

• #6   25. feb 2013 Camilla: Nu er mord måske så meget sagt, men hvorfor så ikke det? Nu arbejder jeg selv i malkestald og køerne får sjovt nok 50% af gangene tyrekalve som ikke kan bruges i mælkeproductionen. De ryger til slagt = 'mord'.

• #7   25. feb 2013 CTS: du ville blive forbavset over hvordan verdenen åbner sig op med nye muligheder og alternativer som vegetar og veganer smiley

• #8   25. feb 2013 Kalve ryger til slagtning fordi man spiser kødet jo og har da intet med at hvis man drikker mælk så støtter man kalve mord.. selvom vi ikk drak mælk ville de jo stadig bliver slagtet det jeg mener med at fordi man drikker mælk støtter man ikk kalve
    mord..

• #9   25. feb 2013 Natascha - Som sagt så undrer jeg mig, og har aldrig fået svar på det, desværre. smiley

Det kan godt være der er muligheder, men jeg har det fint med alle de muligheder jeg har nu som kødspiser. smiley

• #10   25. feb 2013 Jeg tror det er et håb om, at gøre noget godt for dyrene (ved dem der godt kan li kød), de glemmer ofte bare alle de ting der ikke udstråler "dyreprodukt" også påvirker dyrevelfærd.

• #11   25. feb 2013 CTS - veganere køber udstyr der er lavet af kunstlæder/plastik/stof og nogle har det fint med at købe brugte læderting, da industrien i så fald ikke direkte er blevet støttet af en selv.

• #12   25. feb 2013 Brugt eller ej.. så støtte man da om man køber brugt eller ej.. så køber man måske af en som så få pengen til og kunne købe en ny ergo støtter man..

Har endelig intet imod vegeratet eller veganer.. det jo deres sag.så længe de ikk presser det ned over mit hoved og skal tale grimt om mig..

Men jah sys måske mange over dramatisere det hele..

Har mødt en vegetar hun spiser ikk kød dog fisk.. hende grund var endelig bare hun ikk rigtig havde lysten til almindelig kød.. tja det jo fair nok kan man sige =)

• #13   26. feb 2013 man må vel gå ud fra at brugte ting i de fleste tilfælde bliver solgt fordi ejeren ikke længere kan bruge dem, så de teoretisk set, hvis de ikke blev solgt eller givet væk, ville blive smidt ud - det er nok temmelig få tilfælde hvor folk sælger noget og bruger pengene til at købe den samme ting fra ny igen.... jeg kan i hvert fald godt forstå at genbrug i etisk øjemed ikke er det samme som direkte støtte til producenten. smiley

• #14   26. feb 2013 At være vegetar er en måde at spise på. At være veganer er en ideologi.

Når man er vegetar, spiser man ikke animalske produkter -eller evt undgår man kun kød. Men i hvert fald handler det kun om hvad man spiser, og årsagen til at man er vegetar, kan være hvad som helst -måske man bare ikke kan lide kød, eller måke man gør det af etiske årsager. Grunden er ligegyldig, det handler som sgt om hvad man spiser.

AT være veganer er en ideologi. Det handler om meget andet end hvad man putter i hovedet. Det handler om at dyr ikke skal bruges af mennesker = man spiser ikke animalske produkter, og bruger heller ikke dyr, hverken til beklædning eller sågar som kæledyr (det sidste glemmer mange altså -en rigtig veganer har heller ikke hest, hund e.l. for det er at bruge dyr for menneskets skyld)
    Veganere er det jo typisk af etiske årsager og det er ret omstændigt hvis man vil gå all in og leve helg som veganer.

• #15   26. feb 2013 http://www.med24.dk/search_result.php?cx=006808766223277952433%3Apgnzvml0rza&cof=FORID%3A11%3BNB%3A1&ie=ISO-8859-1&oe=ISO-8859-1&keywords=Urtekram&sa=%A0%A0
    Har ikk lige fået tjekket om det hele er vegansk, men tandpasta, zinkcremen og håndsæben er smiley

• #16   26. feb 2013 Min veninde som er vegetar bruger mange af deres produkter smiley

• #17   26. feb 2013 Jeg har en veninde der er veganer og jeg må sige ærligt at jeg fatter det ikk!

Nogle dage lever de stort set af kartofler, andre dage stort set kun af bananer.

• #18   26. feb 2013 Jeg syntes selv det er for vildt at være veganer, ville dø... Intet læder, ingen mælkeprodukter, ingen æg, ingen fisk.. Faktisk næsten ingenting! Det må være besværligt at skulle kende alle tilsætningsstoffer og navne på alt muligt fra dyr. Og man kigger jo altid på ingredienslisten, så en indkøbs tur må da tage sin tid!

- Jeg spiser selv kun fisk, men jeg kan egentlig ikke lide smagen af kød, hvilket er grunden til at jeg ikke spiser kød:).

• #19   26. feb 2013 Jeg er veganer, da jeg ikke ønsker at skade andre. Og det gør vegetarer. Er man vegetar pga etik er man vanvittig dobbeltmoralsk, da dyrene også bliver udnyttet og dræbt i æg- og mælkeindustrien.

Det er ikke spor besværligt at være veganer, det er bare en livsstil ændring, man skal bare lige vænne sig til det. Og det er faktisk let, det er ikke ligesom f.eks. at ændre sin livs stil pga sundhed. Der føler du kun, det er dig selv du skader ved at spise det stykke kage. Som veganer ved du at skader uskyldige dyr, hvilket for er mig langt værre.

Nina: Sikke en generalisering! Du aner tydelig ikke noget om, hvad veganere spiser. Og hvad er svært at fatte? At man ikke ønsker at skade andre?

• #20   26. feb 2013 Miracle:
    Mennesker er i hvert fald på ingen måde carnivorer!

-Btw så er man IKKE veganer, hvis man køber brugt læder.

profilbillede
  • #21   26. feb 2013 Jeg er hverken det ene eller andet, men har da en drøm om at have mit eget lille landbrug så jeg ved at mine høner, der har lagt æg og bliver til suppe, har haft et godt liv, ligesom julestegen og sådan. smiley

• #22   26. feb 2013 Det er utroligt svært at sætte sig ned en dag og bare sige nu er jeg veganer! Så er det lettere at starte som vegetar og så sortere flere og flere ting fra i ens forbrug indtil man er veganer. En anden ting er at det er MØG hamrende besværligt! Man kan ikke spise hos venner, man kan ikke spise ude, man skal altid have madpakke med. Og så skal man bruge timevis i køkkenet altid, for der fåes stort set ingen veganske færdigretter. Alt skal laves fra bunden.

En anden ting er at det ikke er muligt for alle at leve på en vegansk kost. Hvis man har madallergier eller er meget kræsen. Og så er vegetar trods alt bedre end kødspiser. Man gør hvad man kan jo.

Så er der jo også dem der ikke er direkte modstandere af det at spise kød, men mener at vi bør skære ned på vores samlede forbrug af kød, så vi bedre kan give dyrene gode forhold. Ideen er at hvis vi alle kun spiste kød én gang i ugen, så behøvede de ikke producere så mange slagtedyr, og så kunne det bedre betale sig at have dem under bedre forhold.

Ja, der er sikkert flere grunde, men det var lige dem jeg kunne komme i tanke om.

• #23   26. feb 2013 Veo: du har din holdning jeg har min. smiley

Vi kan osse spise andet end kød man kan vel sige vi er multifunktionelle, men vores tarmsystem er lavet til at få kød for at fungere optimalt.

• #24   26. feb 2013 Miracle: Nej fakta er fakta, det har intet med meninger at gøre.
    Har du kigget på billedet jeg vedhæftet?
    Som der står så fint, så er vores tarmsystem netop lige så langt i forhold til vores kropsstørrelse, som herbivore.

• #25   26. feb 2013 Faktisk så bliver vi lettere syge på en 100 % rovdyrkost end på en vagansk kost. Vi er langt bedre egnet til at leve vegansk. Og vores tarmsystem er ikke egnet til for meget kød, jo mere kød vi spiser, jo højere risiko er der for kræft i tarmen.

• #28   26. feb 2013 Veg - Du holder da også andre dyr som slaver, og udnytter dem? smiley

• #31   26. feb 2013 Jeg er selv vegetar, og har mærket på egen krop, at jeg ikke kan holde til at være veganer.

Jeg havde b12 mangel, som medførte at jeg havde hovedpine, var træt og uoplagt. dette kunne ikke nøjes med en pille, jeg skulle have indsprøjtning med det samme. i 3 måneder blev jeg sprøjtet med B12, og er først nu kommet over på piller med B12.

Min krop fungere bedst hvis jeg spiser æg, jeg har det helt fint uden ost og andre mælke produkter.
    men æg, bliver jeg nød til at spise. dog køber jeg ikke fra butikkerne, men fra en privat, kunne aldrig finde på at købe fra supermarkedet.
    mad som andre har lavet med bur æg og mælk, spiser jeg også for ikke at være uhøflig, men gør det med en klump i halsen.

Jeg er heller ikke fanatisk, så sådan noget som sødmælk pulver osv. de der små indredienser, som er i produkter, køber jeg.

Jeg køber også læder og uld.
    i en veganers (nogle) øjne er en vegetar em morder, ligesom de mener kødspisere er. pga. (mælk, uld, læder, æg osv.)

så jeg er ikke veganer, men vegetar pga. B12 mangel. med hensyn til læder, uld, animalske tilsætnings stoffer, er det nok bare et spørgsmål om lige at sparke mig selv i røven og tage mig sammen.

• #32   26. feb 2013 Generaliserer da ikke!! Ser bare ofte hvad min veninde poster på facebook af mad og synes sjældent det ligner rigtig mad...

• #33   26. feb 2013 Glad for vores forfædre ikke tog det valg.. At de ("de" som i urmennesket) begyndte at spise kød er det der har gjort vores hjerner så veludviklede som de (hos nogle) er i dag smiley
    Og Veo, det er altid nemt at påvise det man gerne vil, kan se din sammenlignings-tabel er fra en "vegan"-tænkende hjemmeside, så tager man jo selvfølgelig de dele af fordøjelsessystemet der taler for ens synspunkt smiley
    Siger ikke at vi skal leve 100% af kød, det er tydeligt vi ikke er udstyret til det, men der er jo også en årsag til at babyer skal have mælk (animalsk fedt), de skal bl.a. bruge fedtet til at udvikle og vedligeholde deres hjerne..

• #34   26. feb 2013 Tinna R, så vil jeg gerne se et videnskabeligt bevis for din påstand om at vi kun er blevet så udviklede som vi er idag pga at vores forfædre spiste kød?
    For den har jeg godt nok ikke hørt før..

• #35   26. feb 2013 Og jeg mener bestemt ikke det kan være sundt stort set kun at leve af bananer i en hel uge! Desuden er de ikke veganere fordi de ikke ønsker at skade andre men fordi de mener kød er direkte usundt for dig og at man bliver doven og slattet af det smiley

• #37   26. feb 2013 Anne F så vidt jeg kan se skriver jeg også kun at babyer har brug for mælk? Jeg drikker stadig mælk, men ja, det er også kun af lyst, vi kan ikke rigtigt udnytte den må samme måde mere, til trods for at vi stadig kan tåle den som voksne, er jeg udmærket klar over smiley

Det at hjernen udviklede sig da mennesket begyndte at spise kød er en ret velkendt og annerkendt teori, og ja selvfølgelig er det en teori, ingen har endnu opfundet en tidsmaskine så vi kan smutte tilbage og tjekke, men nu tager jeg den nemme løsning, så kan du selv finde et godt sted at læse:
    http://lmgtfy.com/?q=udvikle+menneskehjerne+spise+k%C3%B8d

I bund og grund handler det om at der først var overskud i kroppen til at udvikle videre på hjernen (der består hovedsageligt af fedt) da der var overskud af fedt i kosten = ikke fra bladselleri smiley

Jeg har intet imod veganere og vegetarer, kender selv flere og synes folk selv må bestemme hvad de gør..
    Samtidig forstår jeg bare heller ikke holdningen med, jeg kan ikke lide hvad vi gør mod dyr, derfor gør jeg ingenting (aka melder mig ud af "kød-samfundet").. Så er det vel bedre at tage stilling og gøre noget positivt, støtte dem der rent faktisk forsøger at give slagtedyr/produktionsdyr et bedre liv?

• #38   26. feb 2013 Det er vidst mere en teori end det er fakta, men det er da spændende nok. Tror bare ikke helt den holder.

• #39   26. feb 2013 LD det vil jo altid kun kunne være en teori eftersom det er sket for nogle hundrede tusind år siden, der er bare mange ting der bakker rigtig fint op om denne, og det er faktisk også den alment godtagne teori blandt forskere indenfor emnet. At en af teorierne tyder på at det er sket af nød, grundet mangel på herbivore-mad, det er jo så bare held for os at det endte sådan smiley

Men er da interesseret i at høre dine argumenter for hvorfor du mener den ikke holder?

• #40   26. feb 2013 Det er jo fuldstændig lige meget, hvad vi gjorde for hundrede tunsinde år siden, det der tæller, er hvad vi gør nu og her.

Fysiologisk set er vi designet til at spise vegetabilsk, vi KAN spise animalsk, men det er klart bedst for os at lade vær.

Det er her og nu af milliarder af dyr bliver udnyttet, mishandlet og dræbt uden nogen god grund, og det er her problemet ligger. Hvorfor er det i orden at slå ihjel, når vi kan lade vær?

• #41   26. feb 2013 Tja. For mit vedkommende kan jeg bare generelt ikke rigtig lide kød. Så hvorfor spise det?
    Jeg mener også, der er plads til forbedringer inden for vilkårene for produktionsdyr, men det er ikke den hovedsaglige grund.

• #42   26. feb 2013 Vil da gerne gentage hvad jeg skrev ovenfor?

"Samtidig forstår jeg bare heller ikke holdningen med, jeg kan ikke lide hvad vi gør mod dyr, derfor gør jeg ingenting (aka melder mig ud af "kød-samfundet".. Så er det vel bedre at tage stilling og gøre noget positivt, støtte dem der rent faktisk forsøger at give slagtedyr/produktionsdyr et bedre liv? "

• #43   26. feb 2013 Omg, hvad er det lige der får folk til at tro, at vi kun er bygget til at spise enten det ene eller det andet??

• #44   26. feb 2013 Calla det er jo et meget omdiskuteret emne som der forskes en hel del i her i vores luksussamfund, så det er da naturligt at der vil være folk på begge sider som forsøger at forske sig frem til at de har ret smiley
    Dog tror jeg ikke rigtigt du finder nogle der vil argumentere for at vi kun skal spise kød..

• #45   26. feb 2013 Tinna: At melde sig ud af kødsamfundet, gør jo netop at man ikke støtter den form for artsdiskrimination. Det ville da være dobbeltmoralsk at være imod det og stadig støtte det?

Calla: Vores fysiologi viser, at vi er lavet til at spise vegetabilsk. Det er fakta.

• #46   26. feb 2013 Fisk er altså også dyr, og det er også kød der sidder på dem smiley præcis som på en ko, en gris, en høne OG en hest smiley

• #48   26. feb 2013 Veo: Hvis du er imod at spise kød som filosofi kan jeg godt se hvorfor du melder dig ud. Jeg misforstod dig nok og troede du gjorde det fordi dyrene har det skidt, og det argument har jeg det virkelig svært med..
    Er det artsdiskrimination når løven spiser en hjort? Først når bavianen gør det?
    Eller først når jeg gør det?

Og måske var det fakta engang, at vi var lavet til kun at spise vegetabilsk, meeen, at sige det er fakta nu er vidst lige at strække den lidt. Som du nok kan se på vores krop har vi tilpasset os siden da.. Jeg er ikke i tvivl om at du ser det som fakta. Dog har du ret i at vi fint kan overleve ved kun at spise vegetabilsk føde.. Jeg vil dog gerne andet end bare at overleve..

• #49   26. feb 2013 Anne: De ikke menneskelige dyr, der er en del af min familie er enten nogle jeg havde fra før jeg blev veganer eller nogle jeg har adopteret. Det er så min fornemmeste opgave, at sørge for at de har det bedst muligt under de forhold de nu en gang er født under. I den perfekte verden var der ikke noget, der hed "kæledyr".

Jeg er klart ALF-tilhænger.

TInna: Løven har ikke et valg, det har vi.
    At spise vegetabilsk er ikke bare for at overleve, men også for at være sund og handle etisk korrekt.

• #50   26. feb 2013 For at svare på det spørgsmål TS skriver: Jeg er vegetar som et overgangsstadie til at blive veganer. Har nu været vegetar i omkring 6 måneder, og jeg er rigtig glad for det, og det fungerer rigtig godt for mig. Jeg håber på en dag at gå resten af vejen og blive veganer. Har erstattet mælken med sojamælk, så det går den rigtige vej smiley

Mht. menneskets fysiologi, så er jeg ked af det for jer, som mener anderledes, men fakta er altså, at vi er bygget som planteædere. Dette er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan tåle at spise kød/animalske produkter, men vores krop er designet til ikke at spise det. Her kommer nogle fakta.

1. Vi har tænder som herbivorer - lad nu være med at referere til jeres "skarpe" hjørnetænder. De fleste herbivorer har også disse hjørnetænder, da det gør dem i stand til, fx at knuse skalden på nødder mm. Man kan ikke sammenligne vores hjørnetænder, med en kat, hund, tiger, løves hjørnetænder (rigtige carnivorer).

2. Vores kæber kan bevæge sig fra side til side, så vi kværner maden i vores mund. En carnivores (kødæders) kæber kan ikke bevæge sig fra side til side, men kun op og ned. Prøv at observere jeres hund/kat, når den spiser, og så observer jer selv og jeres hest. Dér kan i se forskellen på en carnivore og en herbivores kæber.

3. Vores spyt indeholder de samme fordøjelsesenzymer som alle herbivore dyr.

4. Vores tarmsystem er langt, som andre herbivorer. Carnivorer har et kort tarmsystem, så de hurtigt kan komme af med det rådnende kød de har spist. Det er også derfor, at du aldrig vil se en rigtig carnivor have forhøjet kolesterol mm., fordi deres passagetid i tarmen er hurtig. Når et menneske spiser kød, bliver det i tarmen så længe at det delvist rådner, og alle de stoffer som er i kødet, der ikke er gode for os, bliver også optaget via tarmvægget, pga. den lange passagetid. Carnivorer er designet med kort tarmsystem, så dette ikke sker.

5. Mennesket har ikke kløer, men negle. Carnivorer har kløer. Betragt din hund/kats kløer, og se derefter på herbivorerne, der enten her negle eller hove/klove.

6. Mennesket har INGEN rovdyrsinstinkter. Lad nu være med at referere til jægere - dette er voksne mennesker, der udfører en adfærd de har lært. Jagt er altså ikke et instinkt, men noget de har lært. Hvis du giver et 2-årigt barn et æble samt en levende kanin, og barnet leger med æblet og dræber kaninen, ja så vil jeg give mig, og sige at vi er carnivorer. Men det vil aldrig ske! Derimod, hvis du giver en løveunge et æble og en levende kanin, så tror jeg alle er klar over hvad der sker.

7. Carnivorer spiser råt kød inkl. hud, hår, øjne, indvolde osv., og bruger deres tænder, kløer, hurtighed osv. til at nedlægge byttet. Mennesket spiser ikke råt kød (med undtagelse af tartar, som så også er behandlet godt og grundigt, for at alle bakterier er væk), og er afhængige af redskaber til at nedlægge et dyr.

Det er i orden, at der er nogle mennesker der gerne vil spise kød, men jeg tror simpelthen ikke på, at vores kroppe er indrettet til det. Hvis det var tilfældet, ville det heller ikke være bevist, at vegetarer/veganere har langt færre livstilssygdomme samt gennemsnitligt lever længere. Kød er et valgt, men det er ikke et fysiologisk krav som menneske.

• #51   26. feb 2013 Marie: Animal Liberation Front, en aktivist gruppe i USA.
    http://www.youtube.com/watch?v=RJjvEZNqt7Q

• #52   26. feb 2013 Jeg er også klart ALF tilhænger. Hvis man ikke er aktivist, er man inaktiv smiley

• #55   26. feb 2013 DK har en meget lille procentdel vegetarer og endnu færre veganere, så derfor er ALF ikke stort herhjemme smiley
    Jeg bliver af og til i tvivl om, om jeg overhovedet kan tillade mig, at kalde mig selv veganer. Jeg har læderridestøvler fra før jeg blev veganer og har ikke smidt dem ud. Ser ingen grund til, at gå ud og bruge penge på at erstatte dem. Jeg har også i julegave fået min venindes gamle lædertøjler, og har stadig en dun-jakke som jeg fik af min far fra år tilbage. Og min elskede kapsun fik jeg også af en veninde i starten af sommeren 2012, den er også læder.
    Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har brugt penge på læder. Da jeg skulle købe ny sadel til Svampen sørgede jeg for ikke at købe læder.

Der er nok en hel masse ting jeg gør forkert, men jeg prøver smiley

• #56   26. feb 2013 Så Veo i din perfekte verden lever du ikke kan jeg forstå..

"Jeg ville personligt ikke kunne leve uden mine dyr, de giver mig noget i min hverdag, som intet menneske kan give mig."

Og Bavianen som både kan vælge planter og dyr, den har et valg, så den vælger at være artsdiskriminerende?

Og eftersom i går ind for ALF, mener i så også at aktionen med at bryde ind hos minkfarmere og slippe minkene løs var en god handling? Den bifaldt de jo i stor stil. Men har i overvejet konsekvensen for nærmiljøet hvor disse rovdyr blev sluppet løs? Jeg går ABSOLUT ikke ind for minkfarme, og da slet ikke under de kummerlige forhold de viser, men synes der burde overvejes lidt mere omkring konsekvenser.

Dog bliver vi jo ikke enige, så ser ingen grund til at fortsætte debatten, men forstår ikke at jeres syn bliver så lukket at i kun kan se jeres løsning som den eneste rigtige, og pas nu på med det ord fakta, der er virkeligt meget få ting her i livet hvorom det ord kan bruges smiley

• #57   26. feb 2013 Der er vidst nogen der er ved at løbe tør for argumenter..

• #58   26. feb 2013 Ååårh LadyB lad nu være, det der er simpelthen for dumt, nu havde vi lige en god diskussion som faktisk ikke var præget af mudderkastning, og så kommer du med den der.
    Hvis du trykker på det link jeg sendte dig, og rent faktisk læser et par af tingene, så kan du se at der er forskning der underbygger mine argumenter, ligesom jeg kan se der er forskning der underbygger dine argumenter fordi jeg rent faktisk gad at læse de ting der bliver linket til (ikke i dit tilfælde, der lå jo ingen links), og faktisk selv søgte på jeres argumenter.

Men det der, nej, det vil jeg ikke diskutere med, for så begynder diskussionen da først at blive usaglig, ser dog heller ingen grund til at gentage mine argumenter ligesom Regitze gentager hvad Veo faktisk har skrevet. Ting bliver ikke mere rigtige af at blive sagt/skrevet to gange.

• #59   26. feb 2013 Tinna: Hov, bliver vi personlige nu, du hiver lige frem ting fra min profiltekst ind i debatten, det niveau gider jeg simpelthen ikke debattere på.

At slippe mink ud i Danmark er dumt og det gr jeg bestemt ikke ind for. ALF huserer ikke i Danmark. Dyrenes befrielses front i Danmark er noget helt andet end ALF, og de har misforstået et eller andet undervejs. Men nu er det jo for det meste minkavlerne selv der lukker mink ud, og dem er jeg selvfølgelig også imod smiley

• #60   26. feb 2013 Følger dig faktisk herinde Veo (din profil altså) fordi jeg synes det du gør med dine heste er ret fantastisk, derfor jeg kunne huske du havde skrevet sådan noget før ala "jeg hverken kan eller leve uden mine dyr", derfor jeg tog det derfra.
    Beklager hvis du ikke vil have dine egne holdninger indover, dog vil jeg da mene du burde stå ved det. Det er da ikke en skam at sige at dyr kan give noget mennesker ikke kan, det ser jeg også som en sandhed.. Man kan jo ikke være helt perfekt, i en helt perfekt verden tvivler jeg faktisk på mennesket ville kunne leve, vi er alt for ødelæggende..

Tvivler på nogen er for minkavlere smiley Men synes den problematik med at slippe dem ud og så er de fri og "alt er godt" meget godt viser at ting ofte ikke har en let løsning, det er lidt det jeg har som problem med organisationer som ALF, de er meget snævertsynede og giver ikke rigtig nogen løsning som egentlig kan implementeres på stor skala eller som er langsigtet. Selvfølgelig er det rart for de enkelt-dyr de reder, men industrien går jo videre..

• #62   26. feb 2013 Dobbel morale længe leve er vist det eneste man kan sige om det her.. =)

Og joh mange af dem som sælger deres brugte læder udstyr skal bruge pengene på og købe noget nyt ellers behøvede de jo ikk sælge det hvis de skulle beholde det

• #63   26. feb 2013 Veo:
    Du siger, at det er din opgave at spørge for, at dine heste har det godt - FAIR NOK! men.... Som veganer er man jo meget imod at holde dyr, for ens eget behov, så hvorfor rider du på dine heste? Tror du det er det de vil? Hvis de helt selv kunne vælge?

• #64   26. feb 2013 Jeg mener det skam 100%, jeg elsker min ikke menneskelige familie højere end noget andet, men derfor kan jeg godt have en drøm om en fremtid, hvor alle er frie.

I Sverige er flere minkavlere faktisk blevet dømt for selv at slippe deres dyr ud og give aktivisterne skylden - Så jo det er faktisk sket mange gange, og så i danmark.

Det jeg personligt kan lide ved ALF er at de "take action" lige på og hårdt, og det beundrer jeg dem for.

• #65   26. feb 2013 Jeg tror nu alle elsker deres ponyer/hunde what ever mere end noget andet...

• #66   26. feb 2013 Camillia: Som jeg sagde før, så er man ikke veganer, hvis man køber brugt læderudstyr. Man spiser muligvis vegansk, men er man veganer, så er læder, pels og uld også no-go.

• #67   26. feb 2013 Veo..

Jah men var en anden som skrev meget længere oppe at hun mente at det var fint og at dem man købte det brugte udstyr ikk brugte pengene til og købe nyt læder udstyr. Men det er jo netop derfor folk sælger deres udstyr i de fleste tilfælde fordi de skal købe noget nyt =) så nyt brugt er da det samme =D

• #68   26. feb 2013 Malene: jeg har brugt meget energi på at lære at forstå mine heste, og lærer dem, at det er i orden, at sige nej, hvis der er noget de ikke har lyst til.
    F.eks. i går tog jeg mine tinker med over i ridehuset for at træne nogle akademiske ting, jeg havde fået for som lektie af min underviser. Da jeg kommer over i ridehuset viser min hest, at hun ikke gider, og så respekterer jeg det. Mine heste bliver ikke tvunget til noget, de vælger altid selv om de vil være med til træningen.

Ingen er perfekte, men at tage så lille et skridt som at være veganer, er noget vi alle kan gøre. Jeg købe stadig min økologiske broccoli i Netto, som også sælger skinkesalat. Og mine heste får smertestillende, der er testet på dyr, hvis de skulle blive syge og har brug for det.

• #69   26. feb 2013 Camilla: Okay, men det er ikke etisk korrekt at gøre. Men hvis hun ud over at købe brugt udstyr, lever vegansk, er det stadig MEGET bedre end bare at gå rundt og gøre intet.

• #70   26. feb 2013 Veo:
    Jeg tvivler nu stadig på, at de ville vælge at blive redet... måske synes du selv, at du forstår dem rigtig godt, men de er nu engang heste, som altså ikke kan tale og jeg tror IKKE at de ville vælge at blive redet.

• #71   26. feb 2013 Veo..

Nææh kan ikk se det bedre end ikk og gøre noget.. Sys bare det en latterligt undskylding og komme med og sige ej men køber det brugt så det ok.. for der er jo ingen forskel..

Så kan man squ stå ved det man gør istedet for at komme med dårlige undskyldninger.. Jeg vil ikk komme med ngoen dumme undskyldninger for ejg spiser kød det noget af det mest naturlige i verden.. at nogen så vælger det fra må jo så være deres hovedpine og ikk min =)

• #72   26. feb 2013 Jeg benægter på ingen måde, at ridning er udelukkende egoistisk.

MEN retfærdiggøre det at jeg rider på min hest to gange om ugen, at du spiser dyr hver eneste dag?

• #74   26. feb 2013 Veo.
    Nææ, det vil jeg faktisk på ingen måde mene, at det gør smiley
    Jeg synes nemlig IKKE, at det er synd at spise dyr, at have kæledyr osv.
    At være veganer er en livsstil, som DU har valgt og derfor synes jeg da godt nok, at det er en fejl, at du har heste som du oven i købet rider på. I mit hoved er du ikke en "rigtig" veganer.
    Så nej. du kan ikke retfærdiggøre din ridning ved at sammenligne dig med "os andre", som spiser kød, eller hvad man siger, da du selv har valgt det og derfor burde leve efter det 100 procent.

• #75   26. feb 2013 Marlene giver dog helt ret.

Sys det sjovt nå folk kalder sig veganer nå de endelig er wannabe veganer.

Og jeg har ikk behov for at retfærdige gøre jeg spiser kød for det den livs stil jeg har valgt. Og elsker den smiley

• #76   26. feb 2013 LIGE præcis Camilla L!;-)
    Jeg har intet imod, at spise kød og bestemt heller intet imod, at Veo IKKE gør, men hvis hun vil kalde sig selv veganer, burde hun også være det fuldhjertet smiley

• #77   26. feb 2013 Der er faktisk forskellige definitioner på veganere, så det handler også om, hvilken slags veganer man ser sig selv som værende:

Distinctions are sometimes made between different categories of veganism. Dietary vegans (or strict vegetarians) refrain from consuming animal products, not only meat and fish but, in contrast to ovo-lacto vegetarians, also eggs, dairy products and other animal-derived substances. The term ethical vegan is often applied to those who not only follow a vegan diet, but extend the vegan philosophy into other areas of their lives, and oppose the use of animals or animal products for any purpose.[1] Another term used is environmental veganism, which refers to the rejection of animal products on the premise that the harvesting or industrial farming of animals is environmentally damaging and unsustainable.

Derudover synes jeg lige i skal lade Veo være. Hun er veganer af hele sit hjerte, lader sine heste leve så naturligt som muligt (fx løsdrift og ikke boksheste), og det at hun rider 2 gange om ugen, kan man på ingen måde sammenligne, med den rovdrift på dyr der foretages i industrilandbruget.

Dyrerettighedsorganisationen PETA, der går stærkt ind for veganisme, har fx også udtalt, at det er i orden at have heste samt ride på dem, hvis man ikke bruger ting som sporer, bid, pisk eller tvinger hesten. Veo skriver jo selv, at hvis hendes hest ikke vil noget, så bliver den ikke tvunget. Hun ER veganer, slap nu af folkens.

• #78   26. feb 2013 Naturligt som muligt er jo i det fri.. men man kan jo blive ved.. hun mener det ok at hun rider sine heste 2 gange om ugen og at hun holder sine dyr fanget (jeg modsiger ikk dette) Men andre mener at have en dyn jakke er helt ok og skader ingen også vidre også vidre.. MEN

Så er jo jo ikke en RIGRTIG veganer men på sin egen mde havd er fair men så sig dog man er veganer men på sine egne præmisser og meninger..
    Og ikke komme med undskyldninger for at retfærdiggøre det man gør som ikk passer ind med og være veganer..

Ligesom jeg ikk kalder det jeg laver med mine heste horse man ship, men jordtrænning for det bare min egen måde og gøre det på gør det ikk efter noget særligt..

• #79   26. feb 2013 "ved og drikke mælk støtter man squ da ikk mord på kalve.. hahahahahh"

Jo, desværre :,(

"For at koen skal give mælk, skal den have en kalv om året. Tidligere opfedede man tyrekalvene til slagtning, men kødpriserne har længe været så lave, at det ikke har kunnet betale sig at lade kalvene leve.
    22.746 kalve om året bliver slået ihjel det øjeblik, de bliver født. De fødes kun, for at koen kan producere mere mælk.
    50.429 kalve dør af komplikationer under fødslen.
    43.979 dør en unaturlig død på grund af sygdomme og lidelser i kalvens første halve leveår.
    I alt dør hver femte kalv, fordi det ikke kan betale sig for landmanden at holde dem i live."

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE320647/tusinder-af-kalve-ofre-for-din-billige-maelk/

Mht. sundhed så synes jeg det er tankevækkende at vegetarer og veganere lever længere end gennemsnitsdanskeren.
    http://anima.dk/mediecenter/nyhedsblog/nyheder/vegetarer-lever-laengere-end-koedspisere

• #80   26. feb 2013 Anne: På om min profiltekst er hellig grund? :S Nej det er den da ikke, men den måde det blev draget ind i debatten var fuldstændig ud af kontekst. Kunne være jeg lige en dag, skulle læse den igennem, det er vist nogle år siden den er skrevet smiley

Malene og Camillia: I finder næppe nogen, der er meget mere veganer end mig smiley Jeg rør ikke en gang skraldet brød med en e-nummer, der muligvis ikke er vegansk, men ofte er. Der kender jeg mange veganere, der er lidt ligeglad, da de stadig ikke støtter industrien. Jeg finder det personligt ulækkert. Fuldhjertet veganer er jeg helt igennem.

Hvis vi skal gå fuldstændig i minimaler, så kan det ikke lade sig gøre at være veganer. Da jeg netop køber mine kikærter i nettoen, der også sælger mælkesnitter. Måske træder på en myre, når jeg går udenfor. Men skal disse ting, så stoppe mig i at leve efter veganske ideologier ?

Det ville jo være det samme som at sige, at fordi en myg smasker mod ruden, når du kører bil, så er det også i orden bevidst at kører katte ned for sjov.

• #81   26. feb 2013 "Men andre mener at have en dyn jakke er helt ok og skader ingen også vidre også vidre.." Men her skader det de fugle, der er døde for at kunne give de dun. Det er ikke noget en mening kan lave om på, det er nu en gang sådan det er. Og det kan undgås.

Jeg kommer på intet tidspunkter med undskyldninger, hvor ser du det? Jeg står ved alt, hvad jeg gør. Og det I sætter spørgsmålstegn ved forklarer jeg. Men undskyldninger ser I ingen steder.

Og nu smutter jeg ud og går en tur i skoven med hestene, så ingen svar herfra i et stykke tid smiley

• #83   26. feb 2013 Veo:
    Jeg mener ikke, at det at ride på sine heste er en "lille" ting, som at træde på en tissemyre... men dig om det da smiley

• #84   26. feb 2013 Anne: Det er svært at forklare. Men lad os tage min tinker Coco, som eksempel, da det er hende, der er "taler lavest". Hvis der er noget hun ikke har lyst til viser hun ved at spænde lidt op og/eller vælge at sige nej til det jeg beder hende om. Nogen gange kan jeg bare se hende i øjnene, for at vide, at hun siger nej til noget. Efter 10 år sammen, har jeg lært at forstå hende så godt, at jeg ikke selv tænker over det mere. Det skal lige siges at jeg ikke tror på hesteviskere osv, men hvis man tager sig tid til at lytte til sin hest, vil den fortælle en masse, uden der er noget fokus pokus over det.

Malene: Well det er fordi du er speciesist. Myren dør, det ser jeg ikke som en lille ting - dog en i mange tilfælde uundgåelig ting. At bevist støtte masse produktion af andre levende væsner med det eneste formål at blive slået ihjel, ja se det er en voldsom ting, som er let at undgå.

• #85   26. feb 2013 Veo:
    Jeg mener det er en lille ting - netop fordi det ikke kan undgåes.... Hvis jeg skulle tænke over om jeg trådte på et insekt eller noget hver gang jeg gik ud ville jeg da blive idiot. at ride på din hest, kan du dog sagtens undgå.

• #86   26. feb 2013 Veo -men du holder hest (og andre dyr?), og deet er altså ikke vegansk.

• #87   26. feb 2013 Lad I nu alle vær med at gå til angreb på én person. I kan sgu da være ligeglade om hun rider sin hest eller ej... I bliver jo ved med at køre på hende, selvom hun argumentere for sin sag. Jesus Krist altså.

• #88   26. feb 2013 Omg Michelle -.-'

• #89   26. feb 2013 så hvad jeg på sin vis kan konkludere efter at har læst største delen af alle disse indlæg er, at veganer på sin vis ser ned på kødspiserne og vegetarer, idet de stadig drikker mælk og dermed støtter osv.

og at kødspiserne ser ned på veganerne og vegetarerne fordi de er well veggies.

og JA det er groft sagt, og generaliserende osv. men er jeg helt forkert på den??
    smiley

• #90   26. feb 2013 og til veganere: startede i lige på og hårdt eller opbyggede i fra vegetar til veganer? smiley

• #91   26. feb 2013 Jeg ser ikke ned på kødspisere, det er helt ok at være kritisk til noget, som man ikke ved/har hørt så meget om. Vi kan tage mig selv som eksempel; jeg er vokset op med at "kød gør dig stor og stærk og vegetarer mangler vitaminer". Hvordan skulle jeg på nogen måde finde ud af, alle de fakta, som jeg ved i dag, uden at stifte bekendtskab med en veganer og opsøge min viden på vegetarsider, film og i bøger? Jeg var meget skeptisk i starten, men da jeg først var inde i, blev jeg hurtigt vegetar .. da jeg bor hjemme har jeg ikke mulighed for at være veganer :''( Men det bliver jeg med 100% sikkerhed i fremtiden.

I dette debatforum, så synes jeg det er kørt af sporet. Helt fint at folk spørger og kommer med argumenter, men når folk begynder direkte på at finde fejl ved en anden person, fordi (går jeg ud fra) at man ikke har flere argumenter ved hånden imod selve emnet, så bliver det lidt for lavt. Og så bliver sådan en som mig liiidt knotten og tænker helt ærligt .. Jeg sidder ikke og prøver på at underholde mig selv ved at debattere veganisme, jeg har skam nok i mit teenageliv (;. Jeg skriver lige nu i håbet om at der er nogen der læser denne debat og bare begynder at sætte tingene lidt op mod hinanden og overveje veganisme.

Nå, goodnight everybody :3

• #92   26. feb 2013 Tja, jeg har ikke tænkt mig at blive vegetar. Jeg har intet imod veganere eller vegetarer, jeg synes faktisk det er utrolig flot og et stort skridt at tage, hvis man er vant til andet. JEG vil bare ikke leve uden kød. Nu bor jeg hjemme, og bliver nødt til at spise hvad der bliver serveret = jeg spiser kød stort set hver dag. Men jeg vil da utrolig gerne skære ned, og så snart jeg flytter hjemmefra, bliver det til kød måske 2 gange om ugen osv osv. Men vegetar eller veganer, det bliver jeg ikke :).

Og ja, så må I vegetarer og veganere sige jeg ikke elsker mine dyr (for det ved jeg, der er nogen der mener jeg ikke gør). I don't care, jeg har det godt med mig selv selvom jeg spiser kød n_n.

Godnat folkens! Håber I får en forrygende uge osv osv osv :p.

• #93   27. feb 2013 Veo, jeg er din største fan! Du er en fornuftig person at debatere med uden alt det mudderkastning!

Hvorfor også have så travlt med hvordan Veo er egoistisk og ride sin hest et par gange om ugen, modsat heste der bliver redet dagligt. Veo er i det mindste opmærksom på at hun gør det som en egoistik handling og er derfor varsom omkring det, modsat folk der siger: "Min hest ELSKER bare at gå dressur og ville ikke kunne leve ikke at blive redet" :o)

Selve vegetar/veganer/omnivor diskutionen blander jeg mig udenom, den har jeg taget så mange gange så jeg har helt ondt i hovedet xD

• #94   27. feb 2013 Undskyld mit sure opstød, men er der noget jeg ikke gider at blive kaldt for er det morder! No fucking Way!

-sød igen

Jeg har fuldt ud respekt for veganere og vegetarmennesker og jeg synes selv at jeg opfører mig ordenligt: Jeg spiser ikke fjerkræ, jeg køber så vidt muligt kun øko/fritgående varer, jeg støtter med penge til foreninger, jeg går ikke i pelse, jeg behandler diverse dyr ordenligt og jeg ved ikke hvad - så fordi jeg følger naturens orden og spiser kød en gang I mellem - så er jeg ikke en gemen morder!

Personligt er jeg imod kødindustrien på den måde at de behandler dyrene af h til og udover det er der gået al for meget produktion i det: fx kyllingerne! Men jeg synes at dem da har nogle køer som de får kalve med og tager deres mælk og kalvene får tid til at blive store og dejlige og leve frit og i luksus og derefter bliver slagtet - DET er i min verden okay. Men den overproduktion og spild der kommer pga. Af deres sygelige metoder er jeg imod.

Udover det bor jeg hjemme og spiser hvad der bliver serveret. Jeg føler det her er ligesom bid ikke bid diskussionen - uendelig

Uanset hvilken vej folk har taget giver det ingen ret til at se ned på andre: jeg er hverken dobbeltmoralsk eller ond morder - jeg er et menneske og jeg lever! Jeg spiser og ånder. Jeg træder på ligeså mange tissemyrer jeg har lyst til (ikke at jeg gør det) og hermed siger jeg ikke at det er rigtigt men vi ville simpelthen ikke overleve hvis vi skulle leve fuldstændigt perfekt vegansk! Pasta!

Jeg støtter dem der er blevet det og jeg synes at det er super sejt - men min hverdag ville simpelthen ikke hænge sammen som veganer/vegetar - dette betyder dog ikke at man ikke behøver at skære ned for forbruget og betaler den lille smule mere for mad der har haft det godt!

• #95   27. feb 2013 Hehe - det jeg mener er bare at hvis man slet ikke kunne købe mad i supermarkedet fordi de også 'støtter/køber kødprodukter fra mishandlede dyr måske? Eller at man ikke kunne købe tøj i tøjbutikker fordi at man så gav penge til nogen der også køber minkpels - jeg mener bare at det kan også gå lidt Over gevind - man ville jo få pænt svært ved at klare sig i denne verden som 200 % veganer smiley

• #96   27. feb 2013 Yesyes smiley

• #98   28. feb 2013 Jeg kan ikke lade være, med at tænke. At hvis vi alle ente med at blive veganer. Hold op, hvor vil vi miste mange arbejdspladser, og arbejdsløsheden vil stige endnu mere voldsomt, end den er idag.. Tænker i veganer ikke over det? Hvad skal alle disse mennesker arbejde/leve af? I princippet, så ville der jo ikke længere hedder noget som dyr. Vil i kunne undvære jeres hund, kat, hest eller hvad man nu har? De ville jo i princippet også blive udryddet på ligefod med køer, grise, kyllinger osv.. Jeg kan sagtens se, at man gerne vil støtte. Men det kan man også gøre, ved ikke at spise så meget kød.. Jeg tror nu, selvom I selv mener, at der bliver spist rigtig meget kød. Så tror jeg alligevel ikke hel på det.. Vi er inde i ny tid, hvor vi alle tænker rigtig meget over en sund og solid kost.. Og leve af sundt mad.. Vi lever ikke som i gamle dage, hvor det hed fed brun sovs, med kartofler og kød.. Sådan er det jo ikke længere idag. Så jeg tror i princippet, at det vil ske hel automastisk, at vi ikke spiser så meget kød, som vi har gjort..

Såvidt jeg ved, så lukker rigtig mange landmænd, deres besætninger ned. Fordi de ikke sælger nok. Det må der vel også være en grund til..?? Jeg har selv været i landbruget for en tid, for efterhånden rigtig mange år siden nu.. Flere af de landmænd, snakkede netop om dengang. At de mindre gårde, begyndte at lukke ned. Da de ikke kunne sælge nok mælk/kød, og at det var de større og mere moderne steder det gik godt for. Jeg synes at man tænker mere over velfærden over dyrene, end man har gjort tidligere..

• #99   28. feb 2013 Jeg synes det er en anelse komisk, hvordan så mange veganere og vegetarer vælger at udelukke kød, når de så istedet vælger at støtte grøntsags- og frugtindustrien. Her arbejder mange da også under elendige vilkår og til en elendig løn? Men det betyder måske ikke helt så meget, som dyrenes forhold?
    Og kan man mon helt undgå at komme til at støtte firmaer der ikke har helt styr på både menneske- og dyrerettigheder? Indimellem ved man jo ikke hvad det er man støtter, så hvordan undgår I at støtte det helt?

• #100   28. feb 2013 Marie - Måske er det fordi der er flere veganere og vegetarer end tidligere? Ej, spøg til side. smiley

• #101   28. feb 2013
    Faldt over denne her artikel:
    http://videnskab.dk/krop-sundhed/vi-spiste-kod-15-millioner-ar-siden

Altså spiste vi kød ret tidligt, samt kunne dø uden vitaminerne fra det.
    Det at være veganer nu er muligt fordi vi har så mange forskellige madvare og erstatningsprodukter, det havde man jo ikke for lang tid siden og derfor vil der nødvendigvis være nogen der er dejset om pga. vitaminmangel. Der er jo ikke just det største udvalg af fødevare i et tørt Afrika.
    Men selvfølgelig er der folk der modargumentere dette.

Regitze C. Charmac - Jeg kom til at tænke på en ting. Der er visse planteædende aber der spiser andre dyr, mener at chimpanserne kan finde på at æde mindre aber, ligesom Orangutaner er spottet i at spise halvaber i mangel på andet føde. Chimpanserne gør det dog helt med vilje, altså jagter - det er ikke i mangel.
    Hvordan hænger den lige sammen i form af intet jagtinstinkt og at de skulle være planteædere? De har vist samme kæbeopbygning som os.

• #102   28. feb 2013 Marie. Ja, jeg ved godt at vores levestil og sygdomme, har rigtig meget at sige omkring kosten. Men jeg ved, at vi i dagens Danmark. ER blevet mere sundere end tidligere.. Også selvom man lever på "vores" måde.. Jeg har bare meget svært ved at se. Det at spise animalskprodukter alene, er skyld i livsstilsygomme. De mennesker som lider under de forskellige sygdomme, er jo typisk vores forældre og bedsteforældre. Som jo levede under andre forhold, end vi gør idag. Og især vores bedsteforældre.. Det er jo typisk disse mennesker som lider af sygdommen. smiley

Men igen, så tvivler jeg meget Stærkt på, at i ville kunne undvære jeres heste, hunde og katte.. De er jo endel af vores liv, og har været det i rigtig mange år. Men de er jo også avlet efter vores egoistiske grunde ik.. smiley

Både dyrlægerne, forskerne som skal finde frem til nødvendige medicin osv, vil jo også miste deres arbejde, når man heller ikke kan bruge dyr til forsøgene. Så jo der vil blive en stor arbejdsløshed, hvis vi skulle leve vegansk..

• #103   28. feb 2013
    Skriver ikke 1,5 nogen steder, du må have læst de 15 i linket og fået det lavet om til 1,5 :o)
    Hænger mig heller ikke i en kilde, kom så men bare med et indput til debatten istedet for at trampe rundt i de samme links fra vegetar sider der altid kommer op.

• #104   1. mar 2013 ved snart ikke hvem der er væres Jehovas vidner eller veganer.. de prædiker og prædiker smiley og mener vi er dårliger mennesker end dem fordi vi lever anderledes end de gør.. omg, jeg er ikke morder fordi jeg spiser kød

• #105   1. mar 2013 Man er jo morder, hvis man spiser kød. Det er præcis det samme som at hyre en lejemorder. Jeg spiser selv kød, og kan godt se det er forkert. Er bare ikke klar til at give slip på det endnu.
    Kødspisere inkl. mig selv er nogle egoistiske mordere smiley

• #106   1. mar 2013 Krikken: Jeg har ikke skrevet, at chimpanser ikke har noget jagtinstinkt? Det er meget muligt, at chimpanser er omnivorer, det ved jeg ikke lige præcist. Så vil deres kæbebygning være som en herbivore, men deres spyt vil være anderledes sammensat mm. Det jeg skrev var, at hvis du ser på mennesker, helt unge, uprægede, som ikke har lært noget af deres omgivelser, og altså er helt afhængige af instinkter, ikke ejer noget jagtinstinkt.

• #107   2. mar 2013 for at blive morder skal man selv myrde et MENNESKE.

• #108   4. mar 2013 "Forsætligt drab (i folkemunde ofte kaldet mord) er en handling der direkte medfører en anden persons død."

Hvs jeg kunne ville jeg sætte ring om og 2 streger under 'person' (:

• #109   4. mar 2013 Er det ikke også lidt voldsomt at kalde det mord? Altså det er jo temmelig meget en åben krigserklæring mod 'kødspisere' (:

• #110   4. mar 2013 Jeg har aldrig forstået meningen i at blive vegetar eller veganer. Det er forståeligt hvis du ikke kan tåle nogen form for kød. Men det at du ikke kan lide at spise et dyr, og du synes det er ååh så synd er bare for latterligt. Er det ikke lige meget om det er et dyr som du synes er sød du spiser, hvis den har levet et udmærket liv, og så vi også kan få nytte ud af det? I skal jo huske på at vi ER kødæder. Om i vil det eller ej, så er det på ingen måde sundt at være vegetar eller veganer.

• #111   4. mar 2013 Ninna - Hvis du lige læser tråden igennem så kommer der mange argumenter for, at vi netop IKKE er kødædere. smiley

• #112   5. mar 2013 Jamen det er et fakta, om i vil det eller ej.

• #113   5. mar 2013 Det kan godt være vi stammer fra gorillaen, og vi var plante æder dengang. Men der er noget der hedder evolution som forandrer mennesket. Og vi er blevet udviklet til kødædere. Hvis det ikke var meningen vi skulle spise kød så havde vi nok været syge alle sammen.

• #114   5. mar 2013 ninna b: det er jo ikke mere fakta end så meget andet smiley

• #115   5. mar 2013 Ja det kan man jo sige om alt smiley

• #116   5. mar 2013 præcis smiley

• #117   6. mar 2013 Ninna B, hvis det på ingen måde er sundt at være vegetar eller veganer, hvorfor lever vegetarer/veganer så i gennemsnit længere end mennesker der spiser kød, og hvorfor har vegetarer og veganer så ikke livsstilssygdomme som diabetes, forhøjet blodtryk mm.?

Et stykke tid efter jeg blev vegetar, gik jeg til lægen for at få checket diverse vitamin/mineraler osv. via en blodprøve, samt blodtryk for at få at vide, om jeg stadig var sund, eller om min krop manglede noget. Min krop mangler intet, og jeg er ifølge lægen så sund som jeg kan blive.

Man kan have lige præcis den mening man har lyst til, omkring det at være vegetar/veganer, men det er forkert at påstå, at livsstilen er usund. Hvordan i himlens navn skulle det være usundt, at spise grøntsager? Det eneste vitamin, man kan komme til at mangle, er B12, og det er kun hvis man er veganer. Det kan du læse på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

• #118   6. mar 2013 Jeg synes ikke det er voldsomt. Dyrene bliver dræbt, uskyldige dyr - fordi at vi synes at kød er lækkert.
    Det ér mord.

• #119   6. mar 2013 Med hensyn til meningen omkring at blive vegetar eller veganer, er det ikke ligemeget for mig, om et dyr bliver spist, efter det har levet et godt liv. Jeg synes nemlig ikke det er i orden, at dyret bliver slået ihjel. Det er grunden til mit valg smiley

Det er selvfølgelig iorden at være uenig, giver bare her min grund til valget. Jeg synes ikke det er i orden, at slå dyr ihjel (undtagelser kan forekomme mht. dyr der direkte lider, og bliver aflivet af den grund).

• #120   6. mar 2013 Ninna - Har du nogen beviser for at det er som du siger? smiley
    For der er i denne tråd kommet mange beviser for det modsatte, men ingen beviser for det du siger. smiley

• #121   6. mar 2013 Jeg har aldrig set et bevis for, at mennesker er kødædere. Selv min professor i anatomi - som spiser kød - har sagt at mennesker på ingen måde er bygget til at spise kød, når man ser på kroppens opbygning.

Og folk bliver jo netop syge af det; tror du folk får livsstilssygdomme, forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme, fordi de spiser broccoli? Nej. Det er indtagelsen af animalsk protein, fedt osv.

• #122   6. mar 2013 Regitze - Præcis. smiley Jeg spiser selv kød, men har aldrig set et argument for, at vi er kødædere, men en masse beviser for at vi er planteædere. smiley

• #123   7. mar 2013 Hvad skyldes vitamin B12 mangel?
    Mangel på vitamin B12 kan skyldes utilstrækkelig indtagelse eller optagelse af vitamin B12.

Utilstrækkelig indtagelse af vitamin B12 ses blandt vegetarianere og specielt blandt veganere. Veganere er vegetarianere, som hverken spiser kød, mælkeprodukter eller æg. Bortset fra disse specifikke tilstande er utilstrækkelig indtagelse af vitamin B12 usædvanlig i den industrialiserede del af verden.

Kan blive livsfarligt
    Får kroppen ikke nok jern, kan det give blodmangel, og man vil føle sig meget træt. Går man i længere tid uden at få nok af hverken B12-vitamin, jern eller de essentielle aminosyrer, kan det blive livsfarligt.

- Det er særligt de vegetarer, der går helt uden om animalske produkter og som kaldes veganere. De har meget svært ved at få alt det, kroppen har brug for

ekstrabladet.dk/vrangen/article1017863.ece />
    12-årig veganer har 80-årigs krop

Forældre til lille pige risikerer sag, efter de har ladet hende leve af frugt,
    grøntsager og nødder. Manglen på kød og mælkeprodukter har gjort den lille
    pige til ´en olding´

Hun er skrut-rygget som en oldning. Knoglerne er skrøbelige.

En 12-årig pige har hverrken fået kød eller mælkeprodukter. Hun er blevet
    holdt på en benhård veganer-diæt af sine forældre. Nu er hun indlagt på et
    hospital i Glasgow, hvor lægerne overvejer at melde forældrene til politiet,
    oplyser The Sunday Times.

Piger har fået alt, alt for få D-vitaminer og har derfor udviklet ´engelsk
    syge´. Hendes rygrad beskrives som ´en 80-årigs´ og flere knogler er
    brækket, fordi de er så porøse. D-vitamin, som bl.a. er i kød og
    mælkeprodukter, hjælper kroppen med at optage kalcium, som styrker
    knoglerne.

For flere år siden blev et veganer-par fra London dømt, fordi de ikke ville
    give deres børn fisk, kød eller mælkeprodukter.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/raw-food-kan-gore-dig-alvorligt-syg

• #124   7. mar 2013 Regitze C. Det her kan hvis ikke diskuteres vi har begge to meninger, og vi kan jo finde alle de eksempler vi vil, men vi vil nok ikke blive enige smiley

• #125   7. mar 2013 Ninna - Du er jo ikke kommet med nogle argumenter overhovedet. smiley

• #126   7. mar 2013 CTS. Jeg går ud fra at du ikke ved hvad evolution er xD

• #127   7. mar 2013 Hvordan er evolutionen argument for at vi er kødædere?
    Evolution skaber ikke pr. automatik kødædere. smiley

• #128   7. mar 2013 Evolution udvikler fysisk og psykisk. Men så kan du vel også betragte dig selv som en lille levende organisme uden en mening. For evolution kan jo ikke lave om på dig nej nej. Jeg gider slet ikke diskutere det her mere. Vi er tydeligvis uenige. Det er bare barnligt at blive ved smiley

• #129   7. mar 2013 Jeg siger på intet tidspunkt at evolution ikke udvikler, det har jeg ingen steder skrevet. smiley Men jeg spørger hvorfor evolution = kødædere, for evolution har også udviklet planteædere. smiley Så at evolutionen har fundet sted, er ikke et argument for at vi er kødædere. Du er nødt til at forklare HVORFOR du mener vi er kødædere. Evolution er ikke et argument herfor. smiley

Det er ikke barnligt at blive ved, nej. smiley Men det er da tosset at du ikke engang kan give ét eneste fornuftigt og veldokumenteret argument for din mening, og stadig mener at have ret. smiley Hvis man vil have ret, må man også kunne forklare hvorfor. Og det venter jeg spændt på at du gør, for det tror jeg virkelig ikke du kan. smiley

• #130   7. mar 2013 CTS: hør her søde ven, vi kan godt blive enige om at du kun bliver ved fordi du vil have ret ikke? Jo. Det er som regel det små børn gør. Jeg ville have kommet med den forklaring som B12 vitamin, men det var der en anden der kom med et udmærket eksempel på. Så jeg kan ikke se meningen i at blive med. Vi har to meninger. Og du prøver jo bare direkte at drille mig med at sige jeg ikke kan forklare hvorfor, når du tydeligt kan se at jeg ikke gider at bruge mere tid på det her. Jeg MENER det nu. Jeg gider ikke at diskutere det mere. Snak med din mor om det, hun kan give dig ret. Jeg synes bare det her er spild af tid smiley

• #131   7. mar 2013 Jeg ser ingen grund til at du begynder at blive personlig, og jeg ser ingen grund til at du siger "små børn". Du er 4 år yngre end mig, så det kan umuligt være mig du hentyder til. smiley

B12 mangel viser ikke at vi er kødædere. smiley Jeg driller dig på ingen måde? Jeg driller dig ikke, når jeg siger du ikke kan forklare det. Hvis du kunne forklare det, havde du jo nok gjort det. Men jeg venter stadig spændt på forklaringen. smiley
    Hvis man har en påstand, må man også kunne argumentere for den, ellers kan man ikke forvente at kunne få ret på nogen som helst måde, ej heller at folk kan eller vil acceptere holdningen, for du kan ikke forklare hvorfor du har ret.

Jeg ved ikke hvorfor det skal gå ud over min mor, at du ikke kan finde argumenter for din holdning. smiley Hvis du havde et argument, kunne du jo komme med det, så ville jeg jo holde op. smiley Sværere er det egentlig ikke. Hvorfor overhovedet ytre en holdning og tale til folk på den måde som du gør, når du ikke engang vil forklare dig?

Og nej, jeg bliver ikke ved for at få ret, for det ved jeg godt at jeg har. smiley Jeg bliver ved fordi jeg er interesseret i at høre hvilke argumenter du har for, at vi er kødædere.

• #132   8. mar 2013 Ninna: nu er det vidst bare dig der er barnlig og bliver personlig smiley

hvis du har nogen argumenter så kom med dem, hvis ikke så lad dog hver med at svare tilbage, for ja vi er alle forskellige, men at blive personlig er bare barnligt smiley

• #133   8. mar 2013 Hvis man har B12 mangel, så kan man få det konstateret hos lægen og hvad gør man så? Man tager et vitamintilskud eller to. Man behøver ikke at spise kød, eller mejeriprodukter, hvis man er veganer, for af få sine vitaminer.

Jeg fik for en sikkerheds skyld taget blodprøver hos lægen, som vegetar, og jeg mangler intet. Hvis man blev syg af at være vegetar/veganer, ville jeg (og flere af mine venner) jo nok også være syge.

Ninna: synes det er utroligt komisk, at du kalder os "små
    børn" fordi vi ikke automatisk giver dig ret, og bøjer os i støvet for dine manglende argumenter. Jeg tror nu godt jeg ved hvad evolution betyder, da jeg studerer Animal Science kandidaten på uni. Evolutionen har ikke gjort os til kødædere; ægte kødædere kan fx umuligt få forhøjet kolesterol pga deres kost. Ydermere er det måske ikke super klogt, at kalde en (læs: undertegnede), som er 7 år ældre end dig, for "små børn."

• #134   9. mar 2013 veganer er veganer.. forstår ikke deres levemåden, og deres " vi er bedre mennesker, vi er ikke morder osv". men sådan er de

vegatarer er vegetare og sådan er det

kød spisere er kød spiser, vi kan lide kød, vi er ikke morder.. og i kan ikke omvende os.. vi sidder i læder sofaer, rider i læder sadler osv..

intet menneske er ens eller lever ens sådan er det

denne debat kommer ikke videre, vi vil aldrig blive enige.. færdig bum slut smiley

• #135   9. mar 2013 anja P: nu er det jo ikke alle veganer der mener "de er bedre mennesker", at nogen så er sdan kan resten da ikke gøre ved?

• #136   9. mar 2013 nej det er rigtig smiley

• #137   9. mar 2013 smiley

• #138   10. mar 2013 <i> Utilstrækkelig indtagelse af vitamin B12 ses blandt vegetarianere og specielt blandt veganere. Veganere er vegetarianere, som hverken spiser kød, mælkeprodukter eller æg. Bortset fra disse specifikke tilstande er utilstrækkelig indtagelse af vitamin B12 usædvanlig i den industrialiserede del af verden.

Kan blive livsfarligt
    Får kroppen ikke nok jern, kan det give blodmangel, og man vil føle sig meget træt. Går man i længere tid uden at få nok af hverken B12-vitamin, jern eller de essentielle aminosyrer, kan det blive livsfarligt. 

- Det er særligt de vegetarer, der går helt uden om animalske produkter og som kaldes veganere. De har meget svært ved at få alt det, kroppen har brug for” </i>

Det stemmer nu ikke liiiige helt overens med de mennesker jeg har snakket med både over nettet og in real life. Derimod har der været gode sundhedsbonusser såsom stærkere negle, bedre ånde, håret kom til at se sundere ud, mere energi, slap af med diverse allergier osv … har set sådan en debat før, men kan ikke finde den lige nu smiley

Det er nu ikke noget større problem med jern og http://www.feps.dk/media/32769/veganer_grund_til_bekymring_et_naermere_blik_paa_de_essentielle_aminosyrer.pdf smiley

Og det er rigtigt at man som veganer helst skal spise en vitaminpille med B12, ikke hæng mig op på det, mener at man i gamle dage fik B12 automatisk, altså i urtiden hvor føden ikke blev sprøjtet og vasket så satans meget.. så man fik det igennem jorden eller noget xD haha eller jeg forveksler det med noget helt andet, men som sagt hæng mig ikke op på det

http://www.vegana.dk/hvorfor-ernaering.htm

Det med pigen er virkelig sørgerligt … smiley Det har både givet veganisme dårlig omtale men ikke mindst er det vildt syndt for pigen, uansvarlige forældre, hold da helt op. smiley Gad godt lige vide hvad de alverden har fodret hende med!?

Men <i> har</i> man sat sig ind i vegansk kost er det ikke noget problem, at leve supersundt smiley Variation er nøgleordet og så lige den der B12vitaminpille!

<i> ”For flere år siden blev et veganer-par fra London dømt, fordi de ikke ville 
    give deres børn fisk, kød eller mælkeprodukter. ” </i> Hahahaha latterligt smiley Hvis man fiser ind på vegetarkontakt.dk så er der eksempler på 100% veganske og velfungerende børn som hele deres liv har levet sådan.. men det er vidst en god idé at slå sig sammen med andre veganere der har været igennem processen, hvis man har planer om veganske børn, da b.la. sundhedsplejersker jo er blevet lært igennem udannelsen at barnet skal have LEVERPOSTEJSMADDER ;O man har jo brug for råd og vejledning, men altså det kan lade sig gøre.

Det er ganske sundt at være veganer, min far er faktisk veganer og han er virkelig bare noget af det aller sundeste overhovedet xD.. Selv fik jeg mere energi, da jeg blev vegetar :] Jeg har også gået rundt med hudproblemer hele mit liv, på min næse var i min barndom (6-12 år) helt rød og meget skaldet, den blødte tit og med sår. Det var virkelig slemt :i Jeg er blevet mobbet med at blive kaldet Rudolf osv... virkelig dårlig selvtillid desuden … Prøvede alverdens cremer intet hjalp, så blev jeg endelig henvist til hudlæge pga min øjenlæge der mente at mine bakterier for næsen kom op i øjnene og generede … jeg fik recept på piller og specialcreme og så dæmpede det forholdsvis meget ned. Da jeg så blev vegetar kunne folk virkelig se en forandring og i øjeblikket går jeg uden hverken creme eller piller da de er ret dyre og så ligner jeg desuden en ganske normal person og faktisk med ret pæn hud ^.^ Selvfølgelig dukker der en bums eller to op i ny og næ på grund af mit chokoladeforbrug, men det er så fantastisk at gå ind og ud mellem pubertetsramte med uren hud. Ikke for at være ond eller noget, men føler også det liiiidt fair, nu når jeg har gået rundt med alt det knas med min næse før smiley
    Og så er det bare liiiidt ironisk at jeg har slået rekord i at vokse siden jeg tog mit valg, da det også er et rygte at man ikke bliver høj på grøntsager ... eller noget .. smiley

<i>”veganer er veganer.. forstår ikke deres levemåden, og deres " vi er bedre mennesker, vi er ikke morder osv". men sådan er de” </i>

Øv det er virkelig svært når folk lukker af som du så gør.. hvordan skal vi takle det? Dyr bliver jo mishandlet og dræbt på grund af menneskers forbrug af kød, mælk og æg.. i mine øjne er det forfærdeligt og ja, i mit hoved hedder det mord smiley Ved ikke hvad det ellers skulle hedde, retfærdighed? Prøv at overvej det, der skal faktisk ikke meget til igen. Den største udfordring som veganer er ikke at spise sundt xD. Den største udfordring er at forsvare ens valg for andre mennesker der af en eller anden grund <i>tror</i> det er usundt og at vi er fanatiske fordi det er jo en ret speciel ting at være veganer. Og indrømmet, har også haft mine fordomme og min fortid, men tingene kan ændres. Min opfattelse af verden har i hvert fald ændret sig, og det vil den gøre for alle mennesker igennem livet. smiley

Sundhed, samlingssted for div. artikler, undersøgelser m.m. http://www.plantemad.dk/

Tale, gennemgår lidt af det hele, men fokus på dyr, kan helt klar anbefales! http://www.youtube.com/watch?v=7lklESe1pMs

Lækker mad og der gennemgås også en smule praktiske oplysninger: http://anima.dk/pdf/vsk.pdf

Animas FAQ http://anima.dk/om-anima/faq/vegetarisme

http://www.youtube.com/watch?v=aq6MxuAfWuk

• #139   10. mar 2013 Nå ja men så er vi herhjemme jo sikkert mordere nu, da vi slagtede 3 af vores egne kaniner i går.
    Jeg har det godt med det, for jeg har haft kaninerne siden de var små, jeg ved hvad de har spist og jeg ved de har haft det godt. Mere økologisk kan det næsten ikke blive. Sådan vil jeg hellere gøre det herhjemme med kaninerne. Så ved jeg hvor de kommer fra. Det samme med høns, håber satme vi får høns igen, så vi kan få æg den vej.
    Nu skal jeg bare have mor til at forstå jeg ikke vil have kød hver dag. Dét bliver for meget.

Men hvis folk ser mig som morder og som en ikke-dyreven, så må de gøre det.
    Jeg spiser kød, og jeg elsker stadig mine dyr.

• #140   10. mar 2013 alle de film i finder er fra udlandet, kan i ikke finde nogle fra dk.. da det altså er her vi lever smiley

Sacha: lige præcis, som barn spillede jeg fodbold med grisene, senere blev de slagtet også endte de på min talerken , og kanin smager faktisk fantastisk godt :I

• #141   10. mar 2013 Anja - Har smagt kanin før, kan bare ikke huske det. Det er meget lang tid siden. Så jeg er spændt på at smage det igen :).
    Altså, når det ender på egen tallerken kan jeg slet ikke se problematikken i det, eller hvis man ved at landmanden har været god ved sine dyr. En af mine klassekammerater er landmand, og han elsker og forguder virkelig sine køer.

• #142   10. mar 2013 præsis smiley køber kun frilands af 2 grunde , det smager meget bedre også ved man hvor det kommer fra smiley

• #143   10. mar 2013 Anja - Jeg er desværre hjemmeboende, så kan ikke bestemme hvad vi skal købe /:. Kun hvis jeg skal lave mad, så køber jeg ind.
    Men når jeg flytter hjemmefra, bliver der købt frilands, hvis pengene er til det smiley

• #144   10. mar 2013 det smager også klart bedst.. men er jeg ude og spise er det ikke sådan at jeg går op i hvor deres kød kommer fra, for kød er kød, men fortrækker klart frilands, det er bare bedst smiley også er det mere fetfattig end dyr der kun står på stald, samme gælder mælk smiley

• #145   10. mar 2013 Anja - Jep smiley

Kommentér på:
Veganere og vegetarer

Annonce