Kørsel, Hvordan og hvorledes? Kørsel, Hvordan og hvorledes?
Ja, Jeg er blevet lidt nysgerrig, ikke fordi jeg har tænkt mig at tilkøre min pony, men er bare komemt til at tænke på det.
Hvordan er det med at køre Hestevogn på vej fx. Kræver det kørekort ellerh? Og hvordan træner man en hest til at køre med vogn? ^^'
-Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor jeg er kommet til at tænke på det, men blev bare nysgerrig Kender i måske en hjemmeside hvor sådanne ting står?
Btw. Tak for hjælp!
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 273 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.164
man træner først for lange liner, bagefter med en palle eller andet tungt og til sidst med en vogn
aug 2009
aug 2009
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 505
nov 2011
Følger: 59 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 224
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.141
Ang hvordan hesten lærer det, så er der lgeså mange forskellige meninger om hvordan man tilkører som om hvordan man tilrider.
Vores trækker feks. ikke palle, dæk e.l. før de spændes for, så blot her i tråden er der allerede 2 forskellige meninger om hvordan
Nogen vælger at køre til i 2-spand, så den unge hest spændes sammen med en rutineret kørehest de første gange. Det bruger vi heller ikke, men andre er meget glade for det.
Vores lærer at have selen på, lærer at blive "kørt" fra jorden -altså at stå, kommandoer som skridt, stop, trav osv.
De lærer at affinde sig med at skaglerne (de "seler"/snore som hesten trækker vognen i) slakser om benene på dem osv. Altså så de er helt fortrolige med de ting de nu skal kunne før de kan spændes for.
Og ja, så får de så vognen spændt på -men tilkørslen stopper jo ikke her. Den næse tid går med dressurtræning (en kørehest skal lære det samme som en ridehest-at holde balancen, runde sig med sporet, at bære sig osv), og når hesten går rimeligt stabilt på banen, får de så lært at gå på tur osse.
Når engang de er stabile enspændere, begynder vi så (med hjælp fra dyggtig kusk) at lege med to-pand, tandem o.l.
nov 2011
Følger: 59 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 224
Kørsel, Hvordan og hvorledes?