{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Fortælle far (vegetar) {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

*DET SKAL LIGE SIGES JEG ER SKILSMISSE BARN*

Jeg har lige nu taget beslutningen om at blive vegetar for altid.
Jeg så den mest forfærdelige film omkring ....kød....

Jeg har i 2 år været fjerkræ vegetar, hvilket min mor støtter mig 100% i! Derimod min far... Jeg havde holdt det skjult for ham at jeg ikke spiste kylling. Dengang jeg fortalte ham det, sagde han at, han ville kun servere kylling til jeg blev "normal" igen! Så når jeg var hos ham, undgik jeg kyllingen (jeg slugte det mindste stykke jeg kunne få).
Han er simpelhen bange for at jeg ville få en spiseforstyrrelse.
(Hvilket i er det største sludder jeg har hørt!)

Hvordan skal jeg fortælle ham mit valg?

Jeg gider ingen negative kommentarer omkring at blive vegetar! Jeg ved godt hvad jeg går ind til. (Mormor og min bedste veninde er vegetarer)

smiley Hjælp smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortælle far (vegetar)
  • #1   23. jan 2013 Jeg er vegetar, og jeg har ingen spiseforstyrrelse smiley

Nu er jeg også lidt ældre end dig, så det er måske derfor, at mine forældre har reageret anderledes. Min mor var bange for, at jeg ville tabe mig meget. Min far forstod det bare ikke. Men efter jeg satte mig ned, og forklarede alle mine grunde, accepterede de det begge - min mor er senere selv blevet vegetar, og min far er godt på vej.

Tror bare du skal forklare dem dine synspunkter, og hvorfor det ikke længere er en mulighed for dig at spise kød. Og hvis du så kommer med nogle lækre opskrifter på vegetarmad, kan det nok også hjælpe lidt hen ad vejen, især hvis din far er bange for, at du skulle få en spiseforstyrrelse smiley

• #2   23. jan 2013 Du er alt for ung til at blive vegetar. Din krop har brug for de ting der er i kød for at kunne vokse og udvikle sig ordentligt.
    Vil råde dig til at gå til lægen hvis du står fast i din beslutning, for du er nødt til at skulle have nogle kosttilskud hvis du nægter at spise kød.

• #3   23. jan 2013 Det passer altså ikke. Selvfølgelig skal hun ikke leve af agurk og bønnespirer, men hvis hun følger en varieret vegetarisk kost, har hun ingen brug for kød.

Ifølge Sundhedsstyrelsen kan man følge en vegetarisk kost, og stadig få opfyldt alle behov kroppen har. Hvis man er veganer, kan man få mangel på B12 vitamin.

• #4   23. jan 2013 Min veninde har været vegetar i 2 år. Hun er sund og rask! smiley
    Hvis man bare spise rigtig, og får nok proteiner...
    Jeg bliver heller ikke veganer? KOmmer til at spise fisk..

Min mor har også været vegetar, så hun kan hjælpe mig smiley

• #5   23. jan 2013 Fra Sundhedsstyrrelsen:

Vegetarisk mad
    De 3 almindeligste vegetariske madtyper er vegankost, som udelukkende består af vegetabilske fødevarer og hvor ingen animalske produkter må spises; lakto-vegetarisk kost, som indeholder mælk og mælkeprodukter samt lakto-ovo-vegetarisk kost som udover mælkeprodukter også indeholder æg.

Lakto-vegetarer og lakto-ovo-vegetarer
    Mælken og den første skemad til barnet er den samme for lakto-vegetarer, lakto-ovo-vegetarer og andre børn. Senere suppleres maden med linser, bønner, forskellige vegetarpostejer og evt. æg. For lakto-vegetarer og lakto-ovo-vegetarer gælder de samme fedtstofanbefalinger og vitaminanbefalinger som for andre børn. En kost som kun udelukker æg, kød og fisk er ikke problematisk, når maden ellers er varieret.

• #6   23. jan 2013 Jeg er også vegetar, og jeg har INGEN spiseforstyrrelse..!;)

• #7   23. jan 2013 Du er ikke vegetar hvis du spiser fisk....

• #8   23. jan 2013 Baggården, sikke da noget sludder!

Rikke: Hvor er det dejligt, at du har taget det valg! Min far var også lidt mobset den gang jeg fortalte ham det for flere år siden. Men det måtte han nu en gang bare accepterer. Bare sig stille og roligt til ham, at du nu har valgt at blive helt vegetar.
    Og så bare spis en masse af det grønne, så han kan se, at det ikke er fordi du er bange for at spise smiley

• #10   23. jan 2013 - og kage Veo, glem ikke kage! smiley

Utroligt mange mennesker tror, at vegetarer lever af bønnespirer og solskin. Men kan kan altså sagtens spise noget super lækkert mad (både vegetarisk og vegansk), som ikke inkluderer kød. Og vi kan stadig spise chokolade og kage! smiley

• #11   23. jan 2013 Som du ved, er jeg også vegetar, og jeg er sund og rask.. ihvertfald hvad jeg selv ved af smiley Men godt valg, du har jo skrevet til mig om det før.. But. Jeg blev vegetar på hvad.. 1 dag? Mine forældre var like: ''Det godt med dig, du elsker kød og blah blah blah ..'' Hæh, men nu kan jeg (undskyld) ikke fordrage kød, og bare tanken om det.
    Sig det til ham som det er, og hvis han ikke acceptere dine valg, er han vel selv skyld i at du får en spise forstyrrelse når du er hjemme hos ham, hvis vi virkelig nægter at spise det kød han har lavet smiley

• #12   23. jan 2013 Nete G:
    Jeg har i 2 år ville være vegetar.. Jeg har bare ikke kunne holde mig fra det...
    Jeg startede med kyllingen som en begyndelse på det. så ville jeg lige så stille slette andre former for kød. Men så så jeg filmen... Den var værre end de andre jeg havde set! smiley

Hvad så hvis det ikke hedder "vegetar"? Jeg gider bare ikke spise køddet...

• #13   23. jan 2013 Tak for jeres svar smiley

• #14   23. jan 2013 Her er forresten er super vegetargruppe herinde, hvor du altid kan få hjælp med alt smiley
    http://www.hestegalleri.dk/grupper/vegetar

• #15   23. jan 2013 Rikke: Jeg startede på samme måde smiley I begyndelsen var det kun svinekød, som jeg ikke ville spise, efter at have besøgt flere svinestalde. Men så en dag gik jeg også bare hele vejen, fra den ene dag til den anden.

Hvis man ikke spiser kød, men spiser fisk, hedder det pescetar smiley

• #16   23. jan 2013 Det hedder Pescetar, hvis du spiser fisk.
    Men vil råde dig til, at så snart du har overskud, bliver helt vegetar. Fisk kan også føle smerte, og fiskeindustrien er rigtig grum smiley

• #17   23. jan 2013 Veo:

Jeg ved det godt. Men jeg tror bare ikke jeg vil kun holde det, hvis jeg ikke havde nogen former for kød at kunne spise..

Men måske med tiden smiley

• #18   23. jan 2013 I Irma sælger de vegetariske produkter, som til en forveksling ligner kød, men intet har med kød at gøre smiley Dem kan du jo prøve, hvis du til tider savner det.

De hedder Quorn og Hälsans Kök. Men man kan også lave meget af det selv smiley

• #19   23. jan 2013 Nutana laver også nogle lækre burgerbøffer mm. De kan også købes i Irma.

• #20   23. jan 2013 Jeg var også hjemme hos min veninde og spise burger forleden..

Men kunne næsten ikke smage forskellen på kød og ikke-kød smiley

• #21   23. jan 2013 Netop smiley

• #22   23. jan 2013 For det første: Nej, du er ikke vegetar hvis du spiser fisk, fisk er dyr, og en vegetar spiser ikke dyr. Du vil derfor være Pescetar.

For det andet: Du kommer ikke til at mange noget som helst. Baggården ved intet om det hun udtaler sig om. Jeg var ved lægen da jeg som 14 årig blev vegetar, han sagde min mor ikke burde være bekymret.

For det trejde: Ud med det til din snæversynede far. Sæt dig ned og forklar ham hvordan det er, og at det ikke kommer til at ændre noget som helst.

Og sidst men vigtigst: GODT valg! smiley

• #23   23. jan 2013 Linette: Haha smiley

• #24   23. jan 2013 Jeg ved ikke om det er blevet nævnt - men du kan jo aftale med din far, at du laver vegetar med til ham, så kan han måske se at det ikke er helt så slemt, og du kan vise ham at man godt kan blive mæt uden kød. smiley
    Hvis du ikke spiser ved ham så tit, kan du måske endda tilbyde at lave mad hver gang du er der. smiley

• #25   23. jan 2013 jeg er ikke decideret vegetar, men så godt som hvis jeg selv har valget. Men hvis jeg ved at folk spiser gris som jeg overhovedet ikke selv spiser, så tager jeg selv noget ordentligt vegetarmad med. Så kan din far også se du ikke har noget imod kalorierne, men bare kød. Det er ikke så indviklet, og nogle gange skal folk bare lige vænne sig til det og se hvad det går ud på. Og nu er du ikke så gammel endnu, så du må nok vænne dig til at mange bare tror at "jaja det er jo bare en fase" smiley Måske er det og måske er det ikke, men hvis du har det bedst med at spise vegetarisk nu, er det det jo det der er vigtigt og så er det, det du skal gøre smiley Bare du husker at spise proteinholdigt smiley

• #26   23. jan 2013 Men må sige at du ikke er vegetar hvis du spiser fisk. Det er stadig kød smiley Betegnelsen kaldes pesco-vegetar, selvom man reelt ikke er vegetar smiley Bare info, ikke fordi det gør nogen forskel smiley

• #27   23. jan 2013 og en info mere: visse helsekost butikker sælger soya fars,, soyaprotein nuggets og en masse andet lækkert jeg klart kan anbefale smiley Godt hvis man vil have noget hurtigt og ikke orker det store smiley

• #28   23. jan 2013 Man skal bare også huske på, at selvom man bliver vegetar redder man ikke alle verdens dyr.

En anden ting man skal have sig for øje er at der mishandles dyr i så mange andre henseender. Til læder, pels og shows - blot for at nævne nogle eksempler.

- Dog giver det for mig ingen mening, at boykotte noget form for kød grundet at det er synd, men ikke noget andet? Burde man ikke gå all in, hvis man endelig gør det, ellers er det vel nærmest spildt arbejde?

• #29   23. jan 2013 Ja, altså man burde vel også sige farvel til fx læder - hvilket vil sige, at man skal skifte en stor del af sit rideudstyr ud. smiley

• #30   23. jan 2013 Men hvorfor blive vegetar? Synes du det synd for dyret ?

• #31   23. jan 2013 Fuld respekt for din holdning, og at du vælger at gøre det. Jeg ville aldrig selv blive vegetar, men går dog ind for at spise kød, hvor jeg ved at dyrene har haft det godt. Så ja, her står den mest på svigerfars kvæg, eller "hjemmeskudt" vildt. Men det er jo smag og behag - igen, respekt for at du står ved dine holdninger.

Vil blot huske dig på (som den naturvidenskabs-ting jeg er) at sætte dig ind i hvilke grøntsager der indeholder de essentielle aminosyrer, som din krop ikke selv kan danne, og ikke får når du ikke spiser kød. Mener der er et par stykker som kun findes i ganske få grøntsager. Ingen kritik - du kan sikkert sagtens finde ud af det, det er bare ekstra vigtigt nu hvor du stadig vokser og alt det. smiley Du er velkommen til at skrive en PB til mig hvis du vil vide mere..

Og med hensyn til din far - fortæl ham dine synspunkter, vis ham det du har set, forklar ham, at det nu engang er sådan du har det, og så må han bare acceptere det. smiley

Kommentér på:
Fortælle far (vegetar)

Annonce