{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

Særlig bidrag. {{forumTopicSubject}}

Jeg er 16 år, og Kasper er 18 år. Jeg har termin d. 25.01.13. Vi er kærester og har været det i snart 2 år. Vi er fælles om det hele, og skal på sigt flytte sammen, dog har vi hver vores udgifter. Grunden til at vi ikke flytter sammen nu, er at vi er så unge som vi er, og at jeg har fået lejlighed på et kollegium for unge enlige mødre - og det passer os fint at vente.

Jeg har søgt "bidrag til moren omkring fødslen", som skal betales af faderen. Bidraget er på 1.322 kr om måneden og skal betales i tre måneder. Så i alt skal faderen til barnet betale 3.966 til mig.

Det er endnu ikke blevet behandlet hos kommunen, da faderskabspapirerne lige er blevet sendt afsted, så de er ikke kommet så langt endnu.

Som jeg skrev tidligere, så skal Kasper og jeg ikke flytte sammen lige nu, men på sigt. Og derfor har han klargjort tingene hjemme hos ham, og jeg har klargjort ting hjemme hos mig (hvor hun primært skal være). Jeg har alt hvad der skal bruges til hende her, og han har alt hvad der skal bruges til hende hjemme hos ham. Men derfor er vi stadig fælles om hende, vi har bare ikke planer om at flytte sammen.

Og så er mit spørgsmål: Er det virkelig rimeligt at jeg kræver de penge af ham? Jeg har dårlig samvittighed over at have søgt de penge, nu når jeg tænker mig om. Kasper er på SU, og har ikke særlig mange penge, og skal derfor låne sig frem til pengene for at kunne betale mig dem (det gør min dårlig samvittighed endnu større), og han har også brugt penge på babyudstyr til hende som jeg har, idet at vi bor hver for sig. Jeg vil egentligt mene, at det er et tilskud man søger, hvis ikke man er sammen med faderen, og derfor skal betale ale udgifter til barnet selv. Kasper og jeg er jo kærester og fælles omkring vores datter - vi bor bare ikke sammen.

Min mor mener bestemt, at jeg skal fuldføre ansøgningen og kræve de penge af ham. Jeg har snakket med Kasper om det, og han blev egentligt lidt ked af at jeg havde søgt om det. Først og fremmest fordi at jeg ikke havde sagt det til ham, til at starte med, og så fordi han han ikke har pengene og derfor skal låne sig frem til dem, og så kunne han heller ikke helt forstå hvorfor jeg havde søgt dem, når vi er fælles omkring det (har hver vores udgifter).

Hvad mener i er rigtigt? Jeg er virkelig i tvivl...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Særlig bidrag.
  • #1   4. jan 2013 Det skal lige siges, at Kasper har tilbudt at holde barnedåb for vores datter. Jeg har ikke penge til det som det ser ud lige nu, og det er okay siger han. Han vil gerne holde barnedåb for vores datter. Han har 7500 til dåben, og det bliver derfor ikke noget stort - men det er heller ikke det der betyder noget. Og når han oven i købet har tilbudt at gøre det, så synes jeg slet ikke at det er fair.. Men min mor siger, at hun synes jeg skal kræve de penge..

• #3   4. jan 2013 Jeg synes ikke du kan være bekendt at søge om de penge fra ham. Specielt ikke når han har tilbudt dig at bruge 7500 kr på en dåb for jeres datter.

Kunne forstå det hvis nu han var nærig og nægtede at bruge sine penge på jeres datter, men det lyder det jo bestemt ikke som om.

• #4   4. jan 2013 Jeg vil nu også sige at du bliver nød til det i sær når i er et ungt par og som skal starte jeres familieliv med en baby snart , du har jo ikke råd til at give din baby alt og han skal jo også give penge til dig ellers går det jo ikke

• #5   4. jan 2013 Ikke for at lyde som en bedrevidende ko, der kender dig eller jeres situation - I lyder til at være fornuftige unge mennesker, med situationsfornemmelse og med positive indstillinger til at få et barn sammen.

Min eneste umiddelbare tanke er blot, om økonomien måske ikke var noget I skulle have tænkt over, inden I besluttede jer at beholde/få barn? Det er hammer dyrt at have en lille, og når I allerede nu skal låne jer frem til pengene til at forsøge jeres lille, tænker jeg at det lyder lidt uoverskueligt.

• #6   4. jan 2013 Lise: Jeg ved godt at det er hammer dyrt at have et barn. Vi var bare i den situation, at min graviditet først blev opdaget i uge 21, og derfor havde vi ikke mulighed for at vælge abort, da jeg var gået over abortgrænsen på 12 uger. Vi skal ikke låne os frem til at forsørge vores datter. Det er kun Kasper som har skulle låne sig frem til penge, fordi jeg har søgt det tilskud som man ikke behøves smiley

• #7   4. jan 2013 Som jeg har skrevet i det andet indlæg... Så synes jeg ikke at han skal betale, når i er fælles om dette barn smiley

• #8   4. jan 2013 Men udgifterne er vi jo ikke fælles om. Hun skal bo hos mig, og derfor er det mig som har alle udgifter omkring alt. Jeg ved godt at han betaler barnedåb, men det er noget han selv har valgt. Jeg er ikke interesseret i at hun skulle døbes, da jeg ikke er religiøs, så det er noget han helt selv har bestemt da det betyder meget for ham..

Så hvis man vender den om, er det så rimelig at jeg skal betale en ny flyverdragt fordi den hun havde evt gik i stykker, eller medicin hvis hun er blevet syg osv?

• #9   4. jan 2013 Når man vender den om er det dig som får alle offentlige tilskud samt 1290,- i ordinært tilskud fra faderen... Så ja...
    Man får rundt 5000,- i kvartalet for et spædbarn på børnechecken..
    Dertil kommer ekstraordinært tilskud som er 1000,- som grundbeløb og dertil 1000,- pr. barn sammen med checken, når man som dig er enlig forsørger.
    Regner du det sammen bliver det ca.11.000,- du får i kvartalet til at købe de ting hun behøver...
    Så syntes faktisk det er rimeligt at du står for de ting og ikke søger det tilskud som han ikke umiddelbart har råd til...
    Hvis man vender den om.. Kunne du så ikke betale halvdelen af dåben?? smiley

• #10   4. jan 2013 Jo det kunne jeg vel godt. Men jeg har sagt fra starten af, at jeg ingen barnedåb ville holde. Det siger mig intet, og jeg er ikke kristen eller noget andet. Derfor ville jeg ikke holde nogle barnedåb. Det betyder meget for ham, og derfor vil han gerne at der bliver holdt en barnedåb. Det er os fair nok, det kan vi godt. Men så må han betale. Jeg har ikke penge til det som det ser ud nu, men ender nok med alligevel at give lidt penge til det.

• #11   4. jan 2013 Drop det med at søge de penge fra ham.. smiley
    Rend fødslen i gang og sats på at føde før d.20 Januar..
    Det giver bedre..
    (Skrevet med et lille smil på læben)

• #12   4. jan 2013 Ansøgningen er sendt afsted. Kan man bare ringe ind og trække den tilbage?

Hehe ja, det ville være lidt smart at føde inden d. 20 januar. Hvilke tilskud er det, som jeg kan først kan få til næste kvartal igen, hvis jeg føder efter d. 20 januar?

• #13   4. jan 2013 Ej undskyld jeg kommer med en kommentar men bliver simpelthen så chokeret når "børn" vælger at få børn.

du er jo stadig under 18 og der med "barn".
    Hvordan vil i klare at have råd til barn når ingen af jer har uddannelse og ikke noget sted at bo endnu andet end du får et kollegium men er det også fair for en baby?

Jeg skal nok holde min mund fordi jeg kommer aldrig til at forstå børn der for børn fordi det er helt forkert i min verden.

Men derfor skal i stadig have tillykke.

• #14   4. jan 2013 og for 1300 kr ekstra som "faderen" skulle betale det kommer man ikke langt for med en baby.... Babyer koster omkring 750.000 kr til de bliver 18 år.

"Forbrugerrådet har anslået, at det koster 750.000 kr. at opfostre et barn fra det bliver født til det fylder 18 år."

Hvor får i dem fra?

• #15   4. jan 2013 (link fjernet)

• #16   4. jan 2013 Tina: Hallo, gider du lige at stoppe.. Dine negative kommentarer kan du holde for dig selv. Som det står længere oppe, så stod vi i den situation at jeg var langt over 12. graviditets uge, dengang jeg opdagede at jeg var gravid og derfor var der ikke mulighed for abort. Jeg ved udemærket godt at det er dyrt, og det klogeste ville også have været hvis jeg kunne få en abort dengang. Men det kunne jeg altså ikke, og jeg havde derfor ikke noget valg.

• #17   4. jan 2013 Jeg synes en måde man kunne gøre det på er således: Når barnet fx. skal have ny flyverdragt, kan i så ikke gå sammen om den i stedet for, så ingen af jer står alene med den del.
    Han slipper for at skulle give så mange penge hver måned, og på længere sigt kan du vel også få økonomisk hjælp af ham til baby smiley

-Jeg ved det ikke, jeg er ikke så meget inde i sådan noget.
    Men i hvert fald al held herfra! smiley

• #18   4. jan 2013 Selvom jeg ikke synes børn skal få børn kan der opstå situationer som disse, hvor man først opdager det, når man ikke har noget valg mere... Derfor burde man i min verden først dyrke sex når man er gammel nok til at kunne tage konsekvenserne - et barn !

Nå, men når det er sagt, så forstår jeg ikke du har søgt pengene uden først at snakke med ein kæreste.
    Kunne forstå hvis i ikke var sammen mere, men nu i laver fremtidsplaner om at flytte sammen, planlægger og drøfter alt andet, hvorfor så ikke også det ?
    Hvorfor skabe dobbeludgifter for børneværelse ? De penge kunne være godt at have til andre ting.
    Er de penge du har søgt om ikke mere beregnet til enlige mødre som ikke er sammen med deres kæreste mere...hvor x-kæresten ikke frivillig vil betale ekstra ting for barnet ?
    Hvad siger din kæreste til, at du har søgt de penge ?

• #19   4. jan 2013 Når I er fælles, kan du bestemt ikke kræve de penge!!

Du skal huske han jo også bruger penge på hende hver måned udover de fødselspenge.

Så må du sku selv tage et lån, eller finde nogle legater eller andet der gør at du kan få penge.

Min far og mor er da også fælles om mig(ikke gift, kærester eller noget og de bor i hver sit land), men her får vi børnepenge fra kommunen.

• #20   4. jan 2013 Til medicin kan du søge medicintilskud - hvis du dagligt bruger medicin.

• #21   4. jan 2013 Havde jeg været faren var jeg blevet enormt skuffet og nok også vred over du ikke havde sagt noget inden du søgte det bidrag. Når i nu er fælles om det og stadig er kærester kan man vel snakke om ting til babyen undervejs når de opstår.
    Når han oven i købet har smidt 7500 efter en barnedåb synes jeg det er en smule grådigt af dig at kræve flere penge af ham.
    Er selv på SU, så ved hvor stramt man sidder rent økonomisk.

• #22   4. jan 2013 Har du MEGET brug for de penge? Hvis ikke, så ville jeg annullere ansøgningen. I er kærester, i er fælles om barnet og det er rigtig godt smiley At søge om de penge fra ham og så endda bag hans ryg i første omgang, virker meget adskillende og det synes jeg er en skam når nu i er fælles om barnet og vel kan snakke om tingene og hjælpe hinanden hvis der kommer flere udgifter inden fødslen. Efter fødslen vil du få rigeligt i kontanthjælp og vel også børnepenge fra ham hver måned. Jeg er også selv under 18 og venter barn her i januar og jeg er ikke sammen med faren længere, men har alligevel valgt ikke at søge bidraget, simpelthen for at bevare freden.
    Men jeg kan nu også godt forstå dig, det er slet ikke det smiley Når man ingen mulighed har for en indtægt før den dag man har født, så havde de penge været en god hjælp, ingen tvivl om det! Det har jeg også selv tænkt. Men har man alligevel fået fat i alle de nødvendige ting til baby, så er bidraget ikke så vigtigt igen. De sidste, ikke-vigtige ting, kan købes bagefter, når man overgår til barselsdagpenge/kontanthjælp eller SU. Så hellere bevare freden og det gode samarbejde om barnet, uden sure miner fra far eller mor smiley

• #23   4. jan 2013 Tina A - wow, hvis du kendte historien, så var du ikke kommet med de kommentarer. Skam dig.

• #24   4. jan 2013 Tina A - De penge får de fra barselsdagpenge/kontanthjælp eller SU, som man med lidt økonomisk fornuft sagtens kan forsørge et barn med, indtil man er færdig med sin uddannelse! Så det behøves du overhovedet ikke "bekymre dig om" smiley
    De 750.000 passer nok meget godt - HVIS man er en helt almindelig familie på 2 voksne og et barn, med uddannelse og job, der skal have alt fra nyt og helst det dyreste. Men sådan behøves det ikke være.

• #25   4. jan 2013 Maria
    Ingen af os kender historien, så man reagerer på det man får oplyst.
    Dog tror jeg ikke der er mange som ønsker sig at få barn med 16 år !

TS
    Jeg synes det er flot du står frem og desuden spørger om råd !!!
    Tingene bliver sikkert ikke altid nemme, men du kommer til at vokse med opgaven og blive ubeskrivelig glad for din lille "trold".
    Husk, om man er 16 eller 30 når man får barn, så er kan der altid være dage hvor man er ved at fortvivle. smiley
    Vær ikke bleg for at tage imod hjælp, den kan alle få brug for !
    Håber dig og din kæreste har forældreopbakning, for det gør tingene lidt nemmere.
    Ønsker jer alt held og lykke ! smiley

• #26   4. jan 2013 Ticktack:
    Der er nogen af os der kender historien, Stine har fortalt om det i et par indlæg, og har endda en gruppe herinde smiley

Til Stine:
    I virker begge som meget fornuftige unge mennesker, så lad være med at lade dig gå på af dumme kommentarer, I har jo gjort hvad I kunne og taget ansvar. Det er jo de færreste der venter til de er helt færdiguddannet med at have sex, jeg kender i hvert fald ikke nogen.
    Jeg synes måske du skal droppe at søge dem, men i stedet aftale med ham at han betaler til et eller andet hver måned, f.eks halvdelen af nyt tøj, halvdelen af mad osv. Det ville være rigtig trist at I blev uvenner pga. sølle 4000 kr. smiley
    Held og lykke med terminen smiley

• #27   4. jan 2013 Tina A - Hun har så en gruppe herinde, hvor hun har fortalt hele historien, så jo der er mange der kender historien.

• #28   4. jan 2013 Husk lige at passe på med at kalde sig for enlig forsøger når du faktisk er kærester med faderen til barnet, i det tilfælde er du enlig ikke en enlig forsøger.

Med hensyn til at have søgt tilskuddet, så syntes jeg det var forkert af dig at ikke snakke med din kæreste om det først.

• #29   4. jan 2013 Team Grafik: Jeg er vel stadig enlig forsørger. Jeg skal bo alene med vores datter og skal derfor selv forsørge hende og har alle udgifterne på hende.

• #30   4. jan 2013 Nå det må du "undskylde".
    Nu kan dem som kender historien ikke bare gå ud fra alle kender den !

Det med at blive betegnet som enlig forsørger fra kommunen er ikke så lige ud.
    Så hun har ret...man kan risikere ikke at blive betragtet som enlig forsørger når man er i et fast partnerskab !
    Trist, men det er der mange enlige mødre som har mistet deres tilskud på...

• #31   4. jan 2013 Du er nødvendigvis ikke enlig forsørger. Hvis din kæreste opholder sig meget på samme adresse og skat opdager dette, så risikere i at skulle betale en masse penge tilbage.

• #32   4. jan 2013 Hvorfor tror du jeg skrev som jeg gjorde?
    fordi jeg ikke vidste det? nej... men DU vidste det ikke, så DU lavede en fejl og skrev som du gjorde.

• #33   4. jan 2013 Til alle: Uanset historie syntes jeg stadig det er forkert... De 750.000 er gennemsnitlig hvad de koster m. alt og det er ikke hos de rige der er en gennemsnitlig dansker...

jeg har intet nedladende skrevet og har ikke kaldt jer alt muligt... Jeg tænker bare hvordan du som 16 årig ville få råd til det... Det er ikke at sige "du er bare en idiot" og alt muligt for det har jeg ikke sagt...

Og os som ikke kender historien kan jo ikke vide hun ikke havde mulighed for abort eller om hun havde overvejet det eller ej....

Vi må jo gerne skrive man syntes det er forkert også sagde jeg bare at for 1300 om måneden fra faderen jo ikke rækker langt.

• #35   4. jan 2013 Tina A - Det her er Danmark, ingen får lov at forsørge et barn for 1300 om måneden. Som jeg skrev vil hun få barselsdagpenge/kontanthjælp. Selvom hun er under 18, bliver man betragtet som myndig når man får barn. Så sådan får hun råd - værre og længere er den ikke smiley

• #36   4. jan 2013 Tina: Jeg vil få kontanthjælp som er 13.800 før skat + diverse tilskud og børnepenge. Så jeg skal nu nok klare mig. Jeg har en billig husleje som ligger på omkring 1800-2000 efter boligstøtte.. Vi kommer ikke til at svømme i penge, men vi skal nok klare os smiley

• #37   4. jan 2013 ja men i det at de flytter sammen så er der ikke tilskud fra kommunen.

• #38   4. jan 2013 Og 1300 kr "ekstra" om måneden er jo fint men det er ikke megen hjælp....

• #39   4. jan 2013 Luna jeg skrev heller ikke dumt skrev bare jeg syntes det var forkert...
    Jeg har mange veninder som har fået børn i tidlig alder og ved hvad de går igennem og hvad man må ofre men også hvad man får af glæder.

Det bliver hårdt og det er fint nok hvis man har overvejet alle mulige ting, men derfor må man vel godt syntes det er forkert...

Frk. skjoedt: Det er dejligt hvis i kan få det til at fungere og kan godt forstå du glæder dig... Det vil man jo gøre uanset alder smiley

• #40   4. jan 2013 Puha, syntes ikke det er en særlig holdbar plan i har. Og du er helt sikker på at du er berettiget til at være "enlig forsøger" for jeg kender en som fik en kæmpe bøde fordi hun og eks kæresten tit mødtes som venner og var fælles om deres barn. Altså de tog f.eks i biograften med barnet sammen.
    Det måtte hun altså ikke når hun stod som enlig forsøger, så hun mistede en masse tilskud samt at de skulle betale en masse tilbage til skat.

• #42   4. jan 2013 Tina: Men 1300 kr er i hvert fald bedre end ingenting smiley Og du har delvist ret i det du skriver. Jeg ville heller ikke havde gennemført graviditeten, hvis jeg havde mulighed for abort. Jeg ved da udemærket godt, at det aller bedste ville være at vente til man havde en ordentlig økonomi og uddannelse smiley

• #44   4. jan 2013 Lykke Theis: Aldrig nogensinde om jeg ville bortadoptere hende. Hun var ikke planlagt, men hun er meget velkommen nu når det alligevel skal være. Jeg ved godt at det bliver hårdt, men jeg har den indstilling at man kan hvad man vil, og hvis andre har kunne gøre det, og formået at få sig en uddannelse, så kan jeg sgu også.

• #46   4. jan 2013 Luna: Ridning er helt lukket ja smiley Det er 4 år siden jeg solgte min pony, og har egentligt ikke været i nærheden af en hest siden da. Det interessere mig ikke rigtig længere smiley

• #47   4. jan 2013 Det er da mega urimeligt og du har ingen ret til de penge overhoved.. !!

• #48   4. jan 2013 Kan der ikke laves en aftale imellem dig og din kæreste, hvor han bidrager med x antal kroner hver måned for at hjælpe til, også kan man så sige at hvis det ikke kan fungere og i evt ikke kan enes om det, så kan du jo blive nødsaget til søge dem, men vil da mene det ville være rarest hvis i kunne aftale noget så der ikke bliver nogle unødvendige problemer smiley

• #50   4. jan 2013 Camilla
    Hvad er urimeligt og hvad er det for nogle penge hun ikke har ret til ?

Vi lever heldigvis i et land hvor man tager sig af hinanden og hvor man hjælper dem som har brug for det og det er jeg meget stolt af vi gør ! smiley

• #52   4. jan 2013 Hvis det var min kæreste og jeg, havde jeg ikke opkrævet de ekstra penge af ham, da jeg synes det er noget for forældre der ikke længere er sammen, og når man går ind til dette, må man også vide at begge parter jo skal betale, så i min verden, behøves det slet ikke at være nødvendigt smiley Og jeg forstår godt du får dårlig samvittighed, det lyder også lidt som om du heller ikke synes det er helt fair smiley

• #53   4. jan 2013 Heidi: Hvorfor skulle jeg ikke måtte tage i biografen med ham? Selvfølgelig må jeg da det. Det er noget vrøvl. Han er jo ligesom alle andre, bare min kæreste og barnets far. Og om jeg tager i biografen med min søster eller Kasper, kan da vel være ligemeget smiley

• #54   5. jan 2013 Sket er sket, og så er det jo om at få det bedste ud af det.

Men jeg synes du ska læse dette http://www.dinretshjaelp.dk/Om-at-v%C3%A6re-enlig-fors%C3%B8rger.1180.aspx for der ka du læse, hva det vil sige at være enlig forsøger, eller ikke.
    Ka bla. se at han ik må opholde sig ved dig, eller hente barnet.
    Så selv om i er kærester, men ik bor sammen, synes jeg det ville være svært at overholde.

"Det forhold, at den enlige forsørger og vedkommendes mulige partner ikke har fælles bopæl, er ikke tilstrækkeligt til at bevise, at den enlige forsørger reelt også er enlig. "

Håber du ka bruge det til opklaring af spørgsmål.

Hvis i laver en aftale sammen, om et bidrag, ryger enlig forsøger-statusen med et brag.
    Men det havde nok været bedre, hvis I ku finde en løsning sammen.
    For det er overhovedet ingen økonomisk fordel for ham, at I ikke bor sammen, nærmere en ulæmpe.

• #55   5. jan 2013 TS
    Så enkelt er det altså ikke.
    Derfor er det bedst du taler med kommunen for ikke at blive meldt for social bedrageri.
    Det sjove (ironisk ment) er, at man sagtens må tage en ny mand med hjem flere gange om ugen hele året rundt...men ikke den samme.
    Så at bygge et forhold op som enlig forsørger, kan hurtig gøres til noget problematisk. Når man møder en, flytter man jo sjældent sammen efter 1 md og pålægger den anden at forsørge en og ens barn...
    Du ER i et FAST forhold og dermed kan det sagtens være kommunen vil sige du IKKE er en reel enlig forsørger.

Vi skriver ikke det her for at være på tværs, men for at du ikke kommer i problemer med kæmpe tilbagebetalinger !

Kommentér på:
Særlig bidrag.

Annonce