Særlig bidrag. {{forumTopicSubject}}
Jeg er 16 år, og Kasper er 18 år. Jeg har termin d. 25.01.13. Vi er kærester og har været det i snart 2 år. Vi er fælles om det hele, og skal på sigt flytte sammen, dog har vi hver vores udgifter. Grunden til at vi ikke flytter sammen nu, er at vi er så unge som vi er, og at jeg har fået lejlighed på et kollegium for unge enlige mødre - og det passer os fint at vente.
Jeg har søgt "bidrag til moren omkring fødslen", som skal betales af faderen. Bidraget er på 1.322 kr om måneden og skal betales i tre måneder. Så i alt skal faderen til barnet betale 3.966 til mig.
Det er endnu ikke blevet behandlet hos kommunen, da faderskabspapirerne lige er blevet sendt afsted, så de er ikke kommet så langt endnu.
Som jeg skrev tidligere, så skal Kasper og jeg ikke flytte sammen lige nu, men på sigt. Og derfor har han klargjort tingene hjemme hos ham, og jeg har klargjort ting hjemme hos mig (hvor hun primært skal være). Jeg har alt hvad der skal bruges til hende her, og han har alt hvad der skal bruges til hende hjemme hos ham. Men derfor er vi stadig fælles om hende, vi har bare ikke planer om at flytte sammen.
Og så er mit spørgsmål: Er det virkelig rimeligt at jeg kræver de penge af ham? Jeg har dårlig samvittighed over at have søgt de penge, nu når jeg tænker mig om. Kasper er på SU, og har ikke særlig mange penge, og skal derfor låne sig frem til pengene for at kunne betale mig dem (det gør min dårlig samvittighed endnu større), og han har også brugt penge på babyudstyr til hende som jeg har, idet at vi bor hver for sig. Jeg vil egentligt mene, at det er et tilskud man søger, hvis ikke man er sammen med faderen, og derfor skal betale ale udgifter til barnet selv. Kasper og jeg er jo kærester og fælles omkring vores datter - vi bor bare ikke sammen.
Min mor mener bestemt, at jeg skal fuldføre ansøgningen og kræve de penge af ham. Jeg har snakket med Kasper om det, og han blev egentligt lidt ked af at jeg havde søgt om det. Først og fremmest fordi at jeg ikke havde sagt det til ham, til at starte med, og så fordi han han ikke har pengene og derfor skal låne sig frem til dem, og så kunne han heller ikke helt forstå hvorfor jeg havde søgt dem, når vi er fælles omkring det (har hver vores udgifter).
Hvad mener i er rigtigt? Jeg er virkelig i tvivl...
jan 2007
Følger: 63 Følgere: 60 Emner: 610 Svar: 1.644
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 87 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 1.890
Kunne forstå det hvis nu han var nærig og nægtede at bruge sine penge på jeres datter, men det lyder det jo bestemt ikke som om.
okt 2010
Følger: 165 Følgere: 77 Heste: 15 Emner: 56 Svar: 414
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Min eneste umiddelbare tanke er blot, om økonomien måske ikke var noget I skulle have tænkt over, inden I besluttede jer at beholde/få barn? Det er hammer dyrt at have en lille, og når I allerede nu skal låne jer frem til pengene til at forsøge jeres lille, tænker jeg at det lyder lidt uoverskueligt.
jan 2007
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
jan 2007
Så hvis man vender den om, er det så rimelig at jeg skal betale en ny flyverdragt fordi den hun havde evt gik i stykker, eller medicin hvis hun er blevet syg osv?
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 389
Man får rundt 5000,- i kvartalet for et spædbarn på børnechecken..
Dertil kommer ekstraordinært tilskud som er 1000,- som grundbeløb og dertil 1000,- pr. barn sammen med checken, når man som dig er enlig forsørger.
Regner du det sammen bliver det ca.11.000,- du får i kvartalet til at købe de ting hun behøver...
Så syntes faktisk det er rimeligt at du står for de ting og ikke søger det tilskud som han ikke umiddelbart har råd til...
Hvis man vender den om.. Kunne du så ikke betale halvdelen af dåben??
jan 2007
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 5 Emner: 3 Svar: 389
Rend fødslen i gang og sats på at føde før d.20 Januar..
Det giver bedre..
(Skrevet med et lille smil på læben)
jan 2007
Hehe ja, det ville være lidt smart at føde inden d. 20 januar. Hvilke tilskud er det, som jeg kan først kan få til næste kvartal igen, hvis jeg føder efter d. 20 januar?
maj 2004
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 2.598
du er jo stadig under 18 og der med "barn".
Hvordan vil i klare at have råd til barn når ingen af jer har uddannelse og ikke noget sted at bo endnu andet end du får et kollegium men er det også fair for en baby?
Jeg skal nok holde min mund fordi jeg kommer aldrig til at forstå børn der for børn fordi det er helt forkert i min verden.
Men derfor skal i stadig have tillykke.
maj 2004
"Forbrugerrådet har anslået, at det koster 750.000 kr. at opfostre et barn fra det bliver født til det fylder 18 år."
Hvor får i dem fra?
maj 2004
jan 2007
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Han slipper for at skulle give så mange penge hver måned, og på længere sigt kan du vel også få økonomisk hjælp af ham til baby
-Jeg ved det ikke, jeg er ikke så meget inde i sådan noget.
Men i hvert fald al held herfra!
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.585
Nå, men når det er sagt, så forstår jeg ikke du har søgt pengene uden først at snakke med ein kæreste.
Kunne forstå hvis i ikke var sammen mere, men nu i laver fremtidsplaner om at flytte sammen, planlægger og drøfter alt andet, hvorfor så ikke også det ?
Hvorfor skabe dobbeludgifter for børneværelse ? De penge kunne være godt at have til andre ting.
Er de penge du har søgt om ikke mere beregnet til enlige mødre som ikke er sammen med deres kæreste mere...hvor x-kæresten ikke frivillig vil betale ekstra ting for barnet ?
Hvad siger din kæreste til, at du har søgt de penge ?
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Du skal huske han jo også bruger penge på hende hver måned udover de fødselspenge.
Så må du sku selv tage et lån, eller finde nogle legater eller andet der gør at du kan få penge.
Min far og mor er da også fælles om mig(ikke gift, kærester eller noget og de bor i hver sit land), men her får vi børnepenge fra kommunen.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
sep 2007
Følger: 62 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 16 Svar: 614
Når han oven i købet har smidt 7500 efter en barnedåb synes jeg det er en smule grådigt af dig at kræve flere penge af ham.
Er selv på SU, så ved hvor stramt man sidder rent økonomisk.
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 708
Men jeg kan nu også godt forstå dig, det er slet ikke det Når man ingen mulighed har for en indtægt før den dag man har født, så havde de penge været en god hjælp, ingen tvivl om det! Det har jeg også selv tænkt. Men har man alligevel fået fat i alle de nødvendige ting til baby, så er bidraget ikke så vigtigt igen. De sidste, ikke-vigtige ting, kan købes bagefter, når man overgår til barselsdagpenge/kontanthjælp eller SU. Så hellere bevare freden og det gode samarbejde om barnet, uden sure miner fra far eller mor
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
maj 2012
De 750.000 passer nok meget godt - HVIS man er en helt almindelig familie på 2 voksne og et barn, med uddannelse og job, der skal have alt fra nyt og helst det dyreste. Men sådan behøves det ikke være.
jul 2011
Ingen af os kender historien, så man reagerer på det man får oplyst.
Dog tror jeg ikke der er mange som ønsker sig at få barn med 16 år !
TS
Jeg synes det er flot du står frem og desuden spørger om råd !!!
Tingene bliver sikkert ikke altid nemme, men du kommer til at vokse med opgaven og blive ubeskrivelig glad for din lille "trold".
Husk, om man er 16 eller 30 når man får barn, så er kan der altid være dage hvor man er ved at fortvivle.
Vær ikke bleg for at tage imod hjælp, den kan alle få brug for !
Håber dig og din kæreste har forældreopbakning, for det gør tingene lidt nemmere.
Ønsker jer alt held og lykke !
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Der er nogen af os der kender historien, Stine har fortalt om det i et par indlæg, og har endda en gruppe herinde
Til Stine:
I virker begge som meget fornuftige unge mennesker, så lad være med at lade dig gå på af dumme kommentarer, I har jo gjort hvad I kunne og taget ansvar. Det er jo de færreste der venter til de er helt færdiguddannet med at have sex, jeg kender i hvert fald ikke nogen.
Jeg synes måske du skal droppe at søge dem, men i stedet aftale med ham at han betaler til et eller andet hver måned, f.eks halvdelen af nyt tøj, halvdelen af mad osv. Det ville være rigtig trist at I blev uvenner pga. sølle 4000 kr.
Held og lykke med terminen
feb 2009
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Med hensyn til at have søgt tilskuddet, så syntes jeg det var forkert af dig at ikke snakke med din kæreste om det først.
jan 2007
jul 2011
Nu kan dem som kender historien ikke bare gå ud fra alle kender den !
Det med at blive betegnet som enlig forsørger fra kommunen er ikke så lige ud.
Så hun har ret...man kan risikere ikke at blive betragtet som enlig forsørger når man er i et fast partnerskab !
Trist, men det er der mange enlige mødre som har mistet deres tilskud på...
okt 2004
feb 2009
fordi jeg ikke vidste det? nej... men DU vidste det ikke, så DU lavede en fejl og skrev som du gjorde.
maj 2004
jeg har intet nedladende skrevet og har ikke kaldt jer alt muligt... Jeg tænker bare hvordan du som 16 årig ville få råd til det... Det er ikke at sige "du er bare en idiot" og alt muligt for det har jeg ikke sagt...
Og os som ikke kender historien kan jo ikke vide hun ikke havde mulighed for abort eller om hun havde overvejet det eller ej....
Vi må jo gerne skrive man syntes det er forkert også sagde jeg bare at for 1300 om måneden fra faderen jo ikke rækker langt.
maj 2012
jan 2007
maj 2004
maj 2004
maj 2004
Jeg har mange veninder som har fået børn i tidlig alder og ved hvad de går igennem og hvad man må ofre men også hvad man får af glæder.
Det bliver hårdt og det er fint nok hvis man har overvejet alle mulige ting, men derfor må man vel godt syntes det er forkert...
Frk. skjoedt: Det er dejligt hvis i kan få det til at fungere og kan godt forstå du glæder dig... Det vil man jo gøre uanset alder
okt 2004
Det måtte hun altså ikke når hun stod som enlig forsøger, så hun mistede en masse tilskud samt at de skulle betale en masse tilbage til skat.
jan 2007
jan 2007
jan 2007
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
jun 2005
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 106 Svar: 1.283
jul 2011
Hvad er urimeligt og hvad er det for nogle penge hun ikke har ret til ?
Vi lever heldigvis i et land hvor man tager sig af hinanden og hvor man hjælper dem som har brug for det og det er jeg meget stolt af vi gør !
jun 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Heste: 7 Emner: 171 Svar: 1.337
jan 2007
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Men jeg synes du ska læse dette http://www.dinretshjaelp.dk/Om-at-v%C3%A6re-enlig-fors%C3%B8rger.1180.aspx for der ka du læse, hva det vil sige at være enlig forsøger, eller ikke.
Ka bla. se at han ik må opholde sig ved dig, eller hente barnet.
Så selv om i er kærester, men ik bor sammen, synes jeg det ville være svært at overholde.
"Det forhold, at den enlige forsørger og vedkommendes mulige partner ikke har fælles bopæl, er ikke tilstrækkeligt til at bevise, at den enlige forsørger reelt også er enlig. "
Håber du ka bruge det til opklaring af spørgsmål.
Hvis i laver en aftale sammen, om et bidrag, ryger enlig forsøger-statusen med et brag.
Men det havde nok været bedre, hvis I ku finde en løsning sammen.
For det er overhovedet ingen økonomisk fordel for ham, at I ikke bor sammen, nærmere en ulæmpe.
jul 2011
Så enkelt er det altså ikke.
Derfor er det bedst du taler med kommunen for ikke at blive meldt for social bedrageri.
Det sjove (ironisk ment) er, at man sagtens må tage en ny mand med hjem flere gange om ugen hele året rundt...men ikke den samme.
Så at bygge et forhold op som enlig forsørger, kan hurtig gøres til noget problematisk. Når man møder en, flytter man jo sjældent sammen efter 1 md og pålægger den anden at forsørge en og ens barn...
Du ER i et FAST forhold og dermed kan det sagtens være kommunen vil sige du IKKE er en reel enlig forsørger.
Vi skriver ikke det her for at være på tværs, men for at du ikke kommer i problemer med kæmpe tilbagebetalinger !
Særlig bidrag.