{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.427 visninger | Oprettet:

''Hvad vil du efter 9.'' ARGH!!! {{forumTopicSubject}}

Jeg mangler virkelig at komme ud med lidt frustrationer, og søge råd!
Jeg går i 9. klasse, og lige nu hersker det store spørgsmål: ''Hvad vil du efter 9. klasse?'' - Og det fylde virkeligt meget!
Jeg har haft et par nætter hvor jeg simpelthen ikke har kunnet sove, fordi jeg tænker så meget over det!
Problemet er, at jeg ikke ved om jeg skal i 10. klasse eller direkte på STX..
Mine lærere og UU-vejleder siger, at hvis jeg skal i 10. klasse, skal det være på en alternativ 10. klasse. Altså efterskole, high school osv. fordi jeg ligger højt i mine karakterer og er tilpas moden. Men så siger de selvfølgelig den dumme sætning: '' Men husk, det er dit valg, så du skal selv bestemme hvad du vil''
- Og DET er problemet!
Mine forældre siger det samme, dog mener min far ikke at jeg skal i 10. da han mener det er spild af tid, men der kommer den søreme igen: ''Men husk, det er dit valg, så du skal selv bestemme hvad du vil''

Ja det var så min omgang ''mund gylle''...

Hvad valgte/vælger i? Og hvorfor? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ''Hvad vil du efter 9.'' ARGH!!!
  • #1   22. nov 2012 Jeg gik lige efter 9. til HTX. Og det har jeg været glad for, det eneste negative ved at gå lige fra 9. har nok været at i min klasse var der en del der havde taget 10. og når de så blev 18 og kunne komme i byen var det ikke så nemt, at tage med dem smiley

Men det kommer selvfølgelig an på hvem man er osv. om det vil have en indflydelse på ens valg, men det er da, at tage i betragtning smiley Bogligt var det ikke noget problem for mig smiley

• #2   22. nov 2012 Jeg gik direkte fra 9. til STX, fordi jeg følte mig klar. Jeg er seriøs i skolen, og tror slet ikke, jeg ville passe ind i nogen af de 10. klasser, som ligger i nærheden af, hvor jeg bor. Kender mange, som har gået i 10. klasse, og jeg hører oftest, at det er et meget useriøst år, hvor man egentlig ikke lærer særlig meget. Derfor valgte jeg STX, og det er jeg super glad for smiley

• #3   22. nov 2012 Jeg valgte STX. Synes jeg også du skal tage :o)

Bare vent til du går i 3.g.. Så er det universiteter du skal tænke på! Den er meget sværre (synes jeg) smiley

Held og lykke.

• #4   22. nov 2012 Jeg synes, at hvis du er så meget i tvivl så tag 10. Det gjorde jeg også smiley

Jeg blev også skubbet mod gymnasie af både UUvejleder og lærere, som alle mente at jeg både karaktermæssig og ellers var mere end moden til det .

Jeg valgte 10 klasse, da jeg ikke var helt sikker på at jeg var enig, og jeg vidste ikke hvad jeg ville. Det er det bedste år jeg har haft, og det er et år jeg ser tilbage på med så mange smil. Jeg valgte en idrætslinje hvilket nogen også mener er lidt useriøst og spild af tid, men det var det ikke for mig. Det gav mig så meget smiley

• #6   22. nov 2012 Jeg stod i helt samme dilemma som dig, da jeg gik i 9. klasse. Jeg endte med at vælge at gå direkte på STX, da jeg blev enig med mig selv om at 10. klasse var spild af tid for mig, og at det bare ville betyde et år mere i skole smiley

• #7   22. nov 2012 Jeg kan også tilføje at jeg med 10 klasse var et lille skridt foran fagligt, i forhold til nogle andre i min HHX. der var nogle emner, i sær i matematik som 9 klasserne nærmest ikke havde hørt om. Så selv om jeg lå højt fagligt før 10, og det var en idrætsklasse, så fik jeg meget ud af det.

• #8   22. nov 2012 Jeg har tænkt mig at gå direkte på STX, og har styr på hvilken linje jeg vil tage også.

Overvejede også at tage en 10. klasse, men gjorde simpelthen op med mig selv om at det ville være spild af tid.

• #9   22. nov 2012 Gik direkte fra 9.klasse til STX, da jeg godt vidste hvad jeg ville. Kender mange der har været glade for 10. klasse (men det er så 10-15år siden og vil mene at 10. klasse har ændret sig siden da) og mange der har gået i 10. klasse inden for de senere år og har følt at de har spildt et år.

Man skal også tage med i overvejelsen at man ender med at være et år ældre end de fleste andre i sin gymnasieklasse og det kan jeg i hvert fald huske fra min egen gymnasietid, at det godt kunne få de "ældre og mere modne" til at føle sig uden for..

• helene
    helene Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 82
    #10   22. nov 2012 Altså jeg er selv gået direkte fra folkeskole til gymnasiet og fra gymnasiet til universitetet og jeg er MEGET ung. Synes enten du skal tage et "oplevelsesår" nu eller efter gymnasiet, da man (ja, taler bl.a. om mig selv) hurtigt bliver meget uerfaren i forhold til de andre. Jeg er meget moden og passer mit studie som jeg skal, men har bare ikke de der outstandig oplevelser man aldrig glemmer, hvilket jeg til tider godt kan fortryde. Men på den anden sige er jeg attraktiv på arbejdsmarkedet, fordi jeg er ung.
    Der er gode/dårlige ting uanset, hvad du vælger, så gå efter din mavefornemmelse - du er (desværre) den eneste der kan tage beslutningen smiley

• helene
    helene Tilmeldt:
    dec 2008

Følger: 1 Svar: 82
    #11   22. nov 2012 du skal også have i mente, at du kun skal gå ind på gymnasiet, hvis du er klar på at give den gas med lektier osv. (i hvert fald hvis du skal bruge de gennemsnit). Så nytter det ikke noget, at du bruger det første år på at modne og så får dårlige karakterer. Det er så surt at stå i slutningen af 3.g og fortryde man var useriøs det første år smiley

• #12   22. nov 2012 Jeg valgte at gå direkte fra folkeskole til STX og så til Universitet - det har også gjort at jeg som Helene, er meget ung. Jeg er næsten kun lige fyldt 19 år og føler mig meget ung i forhold til mine klasse kammerater hvoraf nogle er 36 år og har kone og børn.

Følg din mavefornemmelse.

Men hold niveauet i gymnasiet, det åbner for så mange muligheder at have et højt gennemsnit. Og ja også når du finder drømmestudiet, så hold niveauet.

• #13   22. nov 2012 Jeg var også i tvivl om hvad jeg ville, så jeg tog 10. For mig var det et år, hvor jeg kunne "slappe af", og finde ud af, hvad jeg ville. Valgte herefter HHX på en skole, som jeg faktisk kun lige havde været oppe på én gang, og knapt nok kendte fagene til. Det var den bedste beslutning nogensinde. Er halvvejs med mit 3. år der nu, har aldrig haft så gode karakterer, og så fed en klasse. Samtidig er fagene slet ikke de samme, så jeg slipper for alle de der folkeskolefag, som hang mig langt ud af halsen før hen. Mange siger at HHX ikke åbner særlig mange muligheder - det er altså løgn smiley

Jeg synes du skal vælge det, der tiltalter dig mest, og ikke lytte til din far. Det er dig der skal gå der, ikke ham smiley

• #14   22. nov 2012 Jeg gik direkte fra 9. klasse og i gang med landbrugsuddannelsen. Jeg gad simpelthen ikke gå i skole mere og ville bare ud og lave noget. I dag kan jeg godt fortryde at jeg ikke tog gymnasie eller noget i den stil, for jeg kan ikke komme i gang med nogen anden uddannelse fordi jeg ikke har en studentereksamen smiley Mega irriterende, men det tænkte jeg ikke over dengang.

• #16   22. nov 2012 Sidste år da jeg gik i 9. Stod jeg med samme problem (dog ikke lige stx men 500 andre uddannelser) smiley
    Jeg blev "skubbet" mod gymnasiet, der ifølge min uuvejleder var det bedste og intet var bedre end gymnasiet. Men mener selv at jeg tror jeg bliver skoleret hvis jeg tager på gymnasiet, og så bagefter skal have en uddannelse. Og så ligger mine karakterer ikke helt så godt til gymnasiet.
    Men jeg valgte at tage tiende klasse, hvilket jeg er heeelt vildt glad for at jeg gjorde, og nu har jeg faktisk fundet ud af hvilken uddannelse jeg vil have.
    (Hov og grunden til at jeg tog tiende var også at jeg havde brug for lidt ekstra tid til at tænke over hvad jeg skulle) smiley

• #18   22. nov 2012 Er du sikker på at det er STX du vil. Altså af gymnasiale uddannelser? For er det det, så vælg da det, ellers så vælg en almen 10 klasse. smiley

• #19   22. nov 2012 Ja jeg er 100% på at det er STX jeg vil smiley

• #20   22. nov 2012 Og du ved også hvilken linje? For hvis ja, så ser jeg ingen grund til at snuppe 10 klasse smiley

• #21   22. nov 2012 Tog direkte til STX efter 9ende klasse. Jeg ved stadig ikke hvad jeg vil være. Gå efter det du interresere dig for. Desuden du har et ½ år at ombestemme dig i hvis du ikke bryder dig om linjen alligevel smiley

• #22   22. nov 2012 Jeg har valgt ''Den hardcore linje'' som min UU-vejleder kalder den smiley
    Matematik A, Fysik B, Kemi B smiley

• #23   22. nov 2012 Jeg var også meget i tvilv, dog mere hvad jeg skulle vælge som 10. klasse, da jeg ikke ville direkte på stx fordi jeg ikke følte mig helt klar og allerede var en ar de yngste i min klasse. Jeg valgte en realskole men skiftede efter en måned til efterskole. Og det er godt nok et af de bedste valg jeg nogensinde har taget! smiley Et efterskoleår er overhovedet ikke spild af tid, du får nogle oplevelser og venskaber som du bliver virkelig glad for! Så jeg syntes helt klart at du skal overveje efterskole, selvom det også er et hårdt år på mange måder. Så er det det hele værd smiley

• #24   22. nov 2012 Jeg går også i 9. klasse, og jeg har valgt at tage på efterskole til næste år. (Står pt. på venteliste). Det har jeg valgt af nogle forskellige grunde:
    - For det første er jeg en af de yngste i min klasse nu. Og selvom jeg også har karakterene i orden osv. så har jeg valgt at tage 10 klasse med.
    - For det andet er min far efterskolelærer, og jeg ved derfor hvordan stemningen er på "hans" efterskole (helt fantastisk), og derfor kender jeg jo til det. Jeg ved at eleverne der har gået der altid, har været rigtig glade for at gå der. (Selvfølgelig mener de fleste det om præcis "deres" efterskole, men alligevel). smiley
    Og udover at man får et super godt fællesskab på skolen, så synes jeg også at det er rigtig fedt at kunne være sammen med nogen som også brænder for det man selv gør (i forhold til linjerne).

Selvom jeg er helt sikker på, at jeg skal på STX, og nogenlunde ved hvad linje jeg vil på (hvis jeg stadig vil være dyrlæge til den tid), så vælger jeg alligevel at tage på efterskole, fordi jeg er sikker på at jeg vil blive så glad for det. smiley
    Jeg har hørt mange sige at 10 klasse (i forbindelse med efterskole) var deres bedste år! smiley
    Det er jo heller ikke uden grund, at man siger "Et efterskoleår svarer til syv menneske år". smiley

Men ja, det er jo helt og aldeles op til dig selv hvad du vil, men kan klart foreslå dig at tage ud og besøge en efterskole for at se, hvordan og hvorledes det foregår. smiley

• #25   22. nov 2012 tag et år på highschool! Det ville jeg ønske jeg havde gjort! smiley

• #27   22. nov 2012 Tag på efterskole - du får det fedeste år i dit liv! smiley
    jeg har ihvertfald ikke fortrudt et eneste øjeblik jeg droppede ud af STX og tog en 10. klasse på efterskole - det er den bedste beslutning jeg har taget længe!

Gymnasiet render jo ingen steder smiley

• #29   22. nov 2012 Jeg har ikke rigtigt forstået det der med High School - nogen der kan sige lidt mere om det? smiley

• #30   22. nov 2012
    High school er så vidt jeg har forstået et år i USA eller nogle måneder hvor man går i gymnasiet der ovre? Det var der nogle fra min gymnasie klasse der havde gjort :o).

Anyways; tag dig god tid, det er en omvæltning at komme fra 9 klasse til gym også selvom man ligger i den gode ende af skalaen :o). Var det ihvertfald også for mig. Jeg valgte så at droppe ud i 2g fordi jeg som 117 andre mennesker var taget på gymnasiet uden at vide hvad jeg ville med det og uden at gide det, men bare være der fordi " det var en god idé ".

• #31   22. nov 2012 Jeg går i 8. og har planlagt det hele til mindste detalje. Jeg går på gymnasie forberende skole, som er 8.-9. og mulighed for 10. hvis man tager 10. kan man tage gymnasiet på 2 år. dog SKAL man have 10.
    Jeg har dog valgt at fortsætte med 8. og videre i 9. og derefter tager jeg på landbrugsskole, hvor jeg skal uddanne mig som landmand.

Jeg forstår dig, det er vildt irriterende, når man søger hjælp, og de så bare siger at ''det er dit valg!''
    Men held og lykke med valget, jeg har altid fået afvide, at 10. klasse er for dem der er usikre. smiley

Kommentér på:
''Hvad vil du efter 9.'' ARGH!!!

Annonce