''Hvad vil du efter 9.'' ARGH!!! {{forumTopicSubject}}
Jeg mangler virkelig at komme ud med lidt frustrationer, og søge råd!
Jeg går i 9. klasse, og lige nu hersker det store spørgsmål: ''Hvad vil du efter 9. klasse?'' - Og det fylde virkeligt meget!
Jeg har haft et par nætter hvor jeg simpelthen ikke har kunnet sove, fordi jeg tænker så meget over det!
Problemet er, at jeg ikke ved om jeg skal i 10. klasse eller direkte på STX..
Mine lærere og UU-vejleder siger, at hvis jeg skal i 10. klasse, skal det være på en alternativ 10. klasse. Altså efterskole, high school osv. fordi jeg ligger højt i mine karakterer og er tilpas moden. Men så siger de selvfølgelig den dumme sætning: '' Men husk, det er dit valg, så du skal selv bestemme hvad du vil''
- Og DET er problemet!
Mine forældre siger det samme, dog mener min far ikke at jeg skal i 10. da han mener det er spild af tid, men der kommer den søreme igen: ''Men husk, det er dit valg, så du skal selv bestemme hvad du vil''
Ja det var så min omgang ''mund gylle''...
Hvad valgte/vælger i? Og hvorfor?
nov 2006
Følger: 61 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 753
Men det kommer selvfølgelig an på hvem man er osv. om det vil have en indflydelse på ens valg, men det er da, at tage i betragtning Bogligt var det ikke noget problem for mig
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
Bare vent til du går i 3.g.. Så er det universiteter du skal tænke på! Den er meget sværre (synes jeg)
Held og lykke.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Jeg blev også skubbet mod gymnasie af både UUvejleder og lærere, som alle mente at jeg både karaktermæssig og ellers var mere end moden til det .
Jeg valgte 10 klasse, da jeg ikke var helt sikker på at jeg var enig, og jeg vidste ikke hvad jeg ville. Det er det bedste år jeg har haft, og det er et år jeg ser tilbage på med så mange smil. Jeg valgte en idrætslinje hvilket nogen også mener er lidt useriøst og spild af tid, men det var det ikke for mig. Det gav mig så meget
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.349
Overvejede også at tage en 10. klasse, men gjorde simpelthen op med mig selv om at det ville være spild af tid.
nov 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 1.037
Man skal også tage med i overvejelsen at man ender med at være et år ældre end de fleste andre i sin gymnasieklasse og det kan jeg i hvert fald huske fra min egen gymnasietid, at det godt kunne få de "ældre og mere modne" til at føle sig uden for..
dec 2008
Følger: 1 Svar: 82
Der er gode/dårlige ting uanset, hvad du vælger, så gå efter din mavefornemmelse - du er (desværre) den eneste der kan tage beslutningen
dec 2008
Følger: 1 Svar: 82
dec 2006
Følger: 196 Følgere: 186 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 2.558
Følg din mavefornemmelse.
Men hold niveauet i gymnasiet, det åbner for så mange muligheder at have et højt gennemsnit. Og ja også når du finder drømmestudiet, så hold niveauet.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.710
Jeg synes du skal vælge det, der tiltalter dig mest, og ikke lytte til din far. Det er dig der skal gå der, ikke ham
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 42 Heste: 2 Emner: 33 Svar: 380
jun 2011
Følger: 20 Følgere: 20 Heste: 3 Svar: 846
Jeg blev "skubbet" mod gymnasiet, der ifølge min uuvejleder var det bedste og intet var bedre end gymnasiet. Men mener selv at jeg tror jeg bliver skoleret hvis jeg tager på gymnasiet, og så bagefter skal have en uddannelse. Og så ligger mine karakterer ikke helt så godt til gymnasiet.
Men jeg valgte at tage tiende klasse, hvilket jeg er heeelt vildt glad for at jeg gjorde, og nu har jeg faktisk fundet ud af hvilken uddannelse jeg vil have.
(Hov og grunden til at jeg tog tiende var også at jeg havde brug for lidt ekstra tid til at tænke over hvad jeg skulle)
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
feb 2012
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.449
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
okt 2008
Følger: 14 Følgere: 31 Heste: 10 Emner: 191 Svar: 699
feb 2012
Matematik A, Fysik B, Kemi B
jun 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 182
apr 2012
Følger: 18 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 56
- For det første er jeg en af de yngste i min klasse nu. Og selvom jeg også har karakterene i orden osv. så har jeg valgt at tage 10 klasse med.
- For det andet er min far efterskolelærer, og jeg ved derfor hvordan stemningen er på "hans" efterskole (helt fantastisk), og derfor kender jeg jo til det. Jeg ved at eleverne der har gået der altid, har været rigtig glade for at gå der. (Selvfølgelig mener de fleste det om præcis "deres" efterskole, men alligevel).
Og udover at man får et super godt fællesskab på skolen, så synes jeg også at det er rigtig fedt at kunne være sammen med nogen som også brænder for det man selv gør (i forhold til linjerne).
Selvom jeg er helt sikker på, at jeg skal på STX, og nogenlunde ved hvad linje jeg vil på (hvis jeg stadig vil være dyrlæge til den tid), så vælger jeg alligevel at tage på efterskole, fordi jeg er sikker på at jeg vil blive så glad for det.
Jeg har hørt mange sige at 10 klasse (i forbindelse med efterskole) var deres bedste år!
Det er jo heller ikke uden grund, at man siger "Et efterskoleår svarer til syv menneske år".
Men ja, det er jo helt og aldeles op til dig selv hvad du vil, men kan klart foreslå dig at tage ud og besøge en efterskole for at se, hvordan og hvorledes det foregår.
jul 2007
Følger: 67 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 249
maj 2006
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 1.670
jeg har ihvertfald ikke fortrudt et eneste øjeblik jeg droppede ud af STX og tog en 10. klasse på efterskole - det er den bedste beslutning jeg har taget længe!
Gymnasiet render jo ingen steder
feb 2012
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
High school er så vidt jeg har forstået et år i USA eller nogle måneder hvor man går i gymnasiet der ovre? Det var der nogle fra min gymnasie klasse der havde gjort :o).
Anyways; tag dig god tid, det er en omvæltning at komme fra 9 klasse til gym også selvom man ligger i den gode ende af skalaen :o). Var det ihvertfald også for mig. Jeg valgte så at droppe ud i 2g fordi jeg som 117 andre mennesker var taget på gymnasiet uden at vide hvad jeg ville med det og uden at gide det, men bare være der fordi " det var en god idé ".
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 241
Jeg har dog valgt at fortsætte med 8. og videre i 9. og derefter tager jeg på landbrugsskole, hvor jeg skal uddanne mig som landmand.
Jeg forstår dig, det er vildt irriterende, når man søger hjælp, og de så bare siger at ''det er dit valg!''
Men held og lykke med valget, jeg har altid fået afvide, at 10. klasse er for dem der er usikre.
''Hvad vil du efter 9.'' ARGH!!!