Hanetrit? hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen
Jeg er i den situation at min gamle oldenborg som blev sendt på pension for en del år siden pga slidegigt, nu skal hjem til mig og gå igen. Han har slidegigt i begge bagkoder (kan bruges som skovturs/selvskabshest), og har i den seneste periode fået hanetrit, som her i løbet af den kolde tid har taget til.
Jeg ved at dyrlægen siger han ingen smerter har, men det kan sommetider se ret voldsomt ud, og han kan ligefrem "sparke" sig selv i bugen. Men lige så snart han traver og galopere, forsvinder det helt, og han er rengående.
Jeg ved ikke hvad man kan gøre for at afhjælpe det, og jeg har hørt om det her lille indgreb dyrlægen kan lave, og skære senen over, så hanetritten forsvinder. Jeg vil gerne høre jeres erfaringer, og priser på evt hjælpemidler eller indgreb.
Det er ikke en hest der skal bruges yderligere penge på, da han udelukkende skal gå som hyggehest og selvskab til min egen ridehest, men jeg har ikke lyst til at det udvikler sig og han måske får smerter, da han i forvejen har slidegigt i bagkoderne.
mar 2009
Følger: 219 Følgere: 126 Heste: 25 Emner: 234 Svar: 849
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Men i hans tilfælde var det så slemt at bare det at han gik fik han "skrabet/slidt" flere millimeter af ballerne bare ved at gå 5 min i et ridehus, og ved hvert skridt han gik ramte han sig selv i maven. Det var sågar sådan at dyrlægen da hun så det spurgte om hun måtte filme det, og ingen af de "skrammefilm" man kan finde på nettet var lige så slemt.
Det vi fik af vide var at selve bevægelsen gjorde ikke ondt, dog kunne vi tydeligt se ppå hesten at han ikke kunne forstå hvorfor at hans ben ikke virkede, og da han havde forskellige fragmenter i begge forben og ødelagte hovseneben turde vi ikke tro på at det ikke ville begynde at slide forkert andre steder. (han stod allerede stille pga. at vil ville prøve om han kunne holde til en fremtid som hyggehest)
Men prøv at snakke med din dyrlæge, vores snakkede i hvertfald med en kolega om det.
Undskylder at det blev ret langt uden et engetligt svar
jun 2007
Følger: 87 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 103
Ja jeg vil prøve at snakke med dyrlægen om det, hun kommer på tirsdag
jan 2010
Følger: 80 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 681
Men hanetrit kommer jo af en nerveskade et sted så signelerne i nervesystemet ikke kommer frem og tilbage som de skal, så det kan komme af et slag, en forgiftning eller en hjerne skade og sikkert også andre måder, da der er mange heste der har et normalt ride/stævne liv selvom de har det og der kommer et enkelt trin hist og her.
Hanetrit? hjælp