{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Diskrimination! *smed* {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Vil egentlig dele en historie med jer, som jeg oplevede her for nogle uger siden. Det er det eneste som virkelig har fået mine øjne op for emner som dette.
Jeg er 17 år og går på en ungdomsskole i middelfart, og det er meningen at jeg skal finde en praktik plads, skolepraktik.
Og med store forhåbninger om fremtiden så jeg på beslagsmede uddannelsen med stor interesse! Jeg vidste godt at det med at være pige i et 'mande job' ikke er nemt! selvfølgelig er det nemmere for en mand at komme ind som beslagsmed end en kvinde! Men jeg var klar til opgaven, og vidste hvor stort fysisk arbejde det var at være beslagsmed, men jeg er ikke skabt til et kontor arbejde, jeg skal ud og lave noget.
Så her gik jeg med min plejemor, efter vi havde handlet i Fakta og hun nævnte vi kunne gå ind og spørge 'N' smeden (nævner ingen navne) og jeg kommer nervøst ind, slet ikke forberedt, og vi hilser på receptionisten 'S'.
Min plejemor kommer så i snak med S og han fortæller at B (ham der ejer firmaet) er ude og rejse..Så ham kunne vi ikke snakke med.. anyways hun nævner at jeg gerne vil i praktik hos en beslagsmed, allerede der så han overrasket ud, og hele hans ansigt var malet med forundring, hvad i filan kom jeg lige for..
Han begynder så med den der 'jamen, det er hårdt arbejde.. bla bla bla, og vi har før haft en pige der ikke kunne... bla bla bla.. '
Og hvor jeg nikker betænksomt og observerende til det han sagde og lo når han sagde noget sjovt.. alt det der..
SÅ!.. kom det.. "vi har haft en anden pige der har brugt sin seksualitet på grund af at hun ikke kunne klare det.. Og konerne til mændene er ikke glade for piger.. " BOOM!! jeg tænker lige.. daf*q??!! Hvorfor skulle jeg komme her for at forfører en bunke gamle mænd?!.. jeg kommer her for at lære noget og få mere af vide om den uddannelse jeg ønsker at tage.. but .. oh no.. smut lille pige.. du er i den beskidte mandeverden smiley
Til sidste sagde han at de ville ringe så snart B kom tilbage.. men.. næ.. ingen opringninger.. duh?.. smiley

Ja.. Jeg tænker lidt at gå ind i flyvevåbnet i stedet, da jeg sikkert aldrig vil få en chance for at bevise at jeg godt kan. anyways.. det blev lidt langt, og jeg beklager, men jeg havde virkelig brug for at komme ud med det hele, jeg er ellers en stille og rolig pige, men nogle gange bliver sådan noget for meget for mig og jeg bliver nød til at give slip en gang i mellem smiley

Kommenter gerne hvad i synes, men helst ingen grimme kommentarer smiley Mange tak for dem der gad at læse det! ;D hav en fortsat god aften alle sammen!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diskrimination! *smed*
  • #2   10. nov 2012 Det lyder da godt nok, som om du er oppe imod nogle temmelig tunge fordomme. Men jeg synes ikke, du skal give op, blot fordi én smed er snævertsynet.....prøv nogle andre smede, og tag måske af sted alene, så du fremstår selvstændig og voksen - og gør dig nogle tanker om, hvorfor du gerne vil være smed....og hvis du forbereder dig ved at gennemgå de ting, de kan finde på at kritisere dig for (piger er ikke stærke nok, osv....) og har et svar parat til dem, så viser du også, at du har ben i næsen. Men lad for guds skyld være med at nævne noget om andre piger og brug af seksualitet, osv....Det kan jo være denne ene smed, der har haft en skidt oplevelse - eller som har misforstået tingene. Kan ikke forestille mig, at andre vil tænke ligesådan. Tror snarere, det er en skepsis og en opfattelse af, at "hestepiger bare vil være smede, fordi de synes, at heste er nuttede, men de kan ikke klare mosten i sidste ende"....Men giv ikke op!!!! Pøj pøj herfra.

• #3   10. nov 2012 Ærgerligt med sådan en indstilling og trist at de har haft den oplevelse med en kvindelig elev som så ødelægger det for andre

• #4   10. nov 2012 bahhhhhhhhhhhhh han var da latterlig... jeg bruger da en kvindelig smed og kender da et par stykker mere.......... du må ud og se om du kan finde en anden smed der vil tage dig i praktik.

• #5   10. nov 2012 Mange tak for de positive svar smiley

Christina A: Jeg tænker også lidt at kontakte min mentors smed smiley Og ja jeg burde også gå et sted hen alene, men min plejemor var der lige og vi var på vej hjem fra fakta smiley og egentlig var det vist et 'fint' sted så blev lidt forlegen. Men har tit tænkt på at marcherer der hen og fortælle dem lidt om hvad jeg egentlig synes om deres mening angående kvinder i mandefag, uanset hvad der ville ske smiley Men.. ah.. må nok hellere lade være med at hidse mig op på den måde, skulle helst forestille at være en fornuftig pige smiley

• #6   10. nov 2012 Nej, det kan ikke betale sig at gå ind og skælde ud - de vil formentlig bare blive bekræftet i deres fordomme og tænke "hysteriske tøs".....Folk ser det, de vil se....
    Det bedste, du kan gøre, er at bevise, at de tager SÅ meget fejl - og få en fed praktikplads et andet sted. Der er alligevel ingen grund til at være et sted, hvor man ikke er velkommen. Så hellere finde en anden smed med omløb i hovedet smiley

• #7   10. nov 2012 Diskriminiation vil jeg nok ikk kalde det. De har haft en rigtig uheldig episode og derved har nogle smede fået problemer der hjemme det ønsker ingen nok så derfor vælger de og lade være jeg forstå dem.

Det er jo bare en dum pige som har ødelagt det for andre. Ikk andet. Trist. Men hvis deres koner er usikre derhjemme og derved evt kommer op og skændes med deres mænd grundet den uheldige episode er det jo ikk det værd du kommer i praktik der. Sys det er forståeligt.

• #8   10. nov 2012 Jeg forstår hvad du tror om det Camilla L og det er helt i orden.
    Men det kan jo ikke nytte nogen når de tænker så ensrettet.

• #9   10. nov 2012 Nej det da forkert at de så ikk vil tage piger ind men det jo forståeligt må en pige har været så ubeskriveligt dum. Men sådan er det jo nogle gange at nogle dumme mennesker ødelægger det for andre. Var det sket på min mands arbejde og men min mand var heg gået helt skrådt og ville da på ingen måde sys om at han skulle have andre piger ind. Så forstå det godt.

• #10   10. nov 2012 Kender forresten en Par stykker dame smede så sys langt fra det et mandefag. Men sys også der er mange kvinder

• #11   10. nov 2012 Ja jeg bor jo nok med hovedet i et bjerg så.. for jeg har ikke set for mange kvinder i faget smiley
    Men jo.. jeg forstår det godt, det er bare så trist at de kommende kvindelige lærlinge også skal leve med den fordom, også at den også bliver båret videre af konerne og damerne til de mandelig beslagsmede.. Man kan jo nærmest ikke rette op på det da det ikke involvere én person.. men alle kvindelige i mandefag. Det er der jeg ligsom taber porcelænsvasen..

• #12   10. nov 2012 Camilla L: Jeg synes virkelig ikke, det er i orden at være fordomsfuld på hele kvindekønnets vegne, fordi man har haft en uheldig episode....og ærlig talt, så lyder det som en rigtig dårlig undskyldning for ikke at ville have piger ind....Og hvis konerne har forbudt deres mænd at arbejde med piger, så ligger problemet nok ikke bare i én dum pige, der har opført sig forkert.....Der ligger formentlig mere bag...

• #13   10. nov 2012 ville ikke ligge det på skærebrættet som dig Christina A ..men er enig..

• #14   10. nov 2012 Der er så forskellige meninger omkring det.

Men jeg kender faktisk hele 3 kvindelige bare hernede på sydsjælland. smiley har selv haft den ene og i den stald jeg er,

Plus en 4 som dog ikk er hernede fra så der er flere end man lige tror. smiley så det vare igang. Evt find et andet sted. Der er jo mange smede

• #15   10. nov 2012 yup... will do ^^

• #16   11. nov 2012 I sidste uge havde jeg smed og han havde en pige med der var i praktik. smiley

• #17   11. nov 2012 Jamen så det bare ikke der du skal være.. Der er jo masser af firmaer, det er bare at komme igang med at søge.. Nu er jeg selv uddannet bygningsmaler. Dog arbejder jeg ikke som maler Idag. Men det var jo også til at starte med et mandejob.. Idag er det jo kvinder der har overtaget den del. Også selvom det kan være et hårdt job. Det er alle håndværker Jobs jo.. smiley Men når et firma har haft uheldige oplevelser med tidligere elever, så kan jeg godt forstå man bakker lidt. Det har jo ikke noget med dig at gøre.. Men de ønsker bare ikke problemer igen, og det kan man jo godt forstå.. Og jo.... Der skal nok være nogle piger der prøver at komme igennem på den måde desværre..

Men glem det firma, og ring rundt til de forskellige firmaer, også er det dig der skal præsentere dig og ikke din plejemor.. smiley Det giver et bedre indtryk.. smiley

• #18   11. nov 2012 du skal ikke give op pga. en dårlig samtale..
    jeg kan godt følge det firma du var hos, det er selvfølgelig ikke den rigtige løsning, men en idiot kan ødelægge det for alle andre.. desværre

så fortsæt søgningen hvis du gerne vil være beslagsmed..

• #19   11. nov 2012 Tak Alle :T

• #20   11. nov 2012 Der er jo altid to sider af en sag, og det kunne jo rent faktisk være den pige der var i lære bare ikke passede til den type mennesker der var på stedet og derfor bruger en dum undskyldning som at "bruge sin seksualitet" -ingen mennekser, hverken mænd eller kvinder kan da komme i lære på dem baggrund! -ud og lede er andet sted! -der findes flinkere læremestre derude, tro mig (;

• #21   11. nov 2012 Gør jeg også gerne! :]

• #22   11. nov 2012 mærkelig holdning at have!?
    mon de mandlige smede føler sig mindre maskuline hvis de får en kvinde ind der er lige så stærk og dygtig?

Synes Christina A har så meget ret i :"... ærlig talt, så lyder det som en rigtig dårlig undskyldning for ikke at ville have piger ind....Og hvis konerne har forbudt deres mænd at arbejde med piger, så ligger problemet nok ikke bare i én dum pige, der har opført sig forkert.....Der ligger formentlig mere bag... "

og så er det jo bare bestemt ikke der du skal søge !!!!

• #23   11. nov 2012 Har heller ikke tænkt mig.. men det var det sted der lige lå tæt på hvor jeg bor.. så.. Nå..men jeg glemmer om den smed, og deres dumme holdninger! ^^

• #24   11. nov 2012 (link fjernet)

prøv at ringe til Mille smiley

måske du ku komme i praktik hos hende??

• #25   11. nov 2012 O_O.. jeg bor på fyn??.. og rejser ikke lige foreløbig ud af fyns grænser smiley

• #26   11. nov 2012 Og jeg vil ikke vælge en kvindelig smed bare fordi jeg gerne vil ind og være i praktik. Jeg skal gøre mig fortjent til en plads hos en smede! smiley

• #27   11. nov 2012 men ring da stadig til hende og få en snak, om hvordan hun kom igang??

• #28   11. nov 2012 Nah.. Vil hellere gøre en indsats på egen hånd, jeg vi kæmpe for det.. men jeg ved ikke endnu om jeg stadig har lyst til en praktik plads hos en beslagsmed, mine drømme om fremtiden synes at skifte lidt for tit, men jeg vil så sige at når jeg bestemmer mig for noget gir jeg den 100% for at opnå det.

- Men tak Marie Louise! og alle andre der nu følger med.. ^^,

• #29   27. sep 2016 Bliver de aldrig slettet de tråde ?? (:

Kommentér på:
Diskrimination! *smed*

Annonce