Diskrimination! *smed* {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Vil egentlig dele en historie med jer, som jeg oplevede her for nogle uger siden. Det er det eneste som virkelig har fået mine øjne op for emner som dette.
Jeg er 17 år og går på en ungdomsskole i middelfart, og det er meningen at jeg skal finde en praktik plads, skolepraktik.
Og med store forhåbninger om fremtiden så jeg på beslagsmede uddannelsen med stor interesse! Jeg vidste godt at det med at være pige i et 'mande job' ikke er nemt! selvfølgelig er det nemmere for en mand at komme ind som beslagsmed end en kvinde! Men jeg var klar til opgaven, og vidste hvor stort fysisk arbejde det var at være beslagsmed, men jeg er ikke skabt til et kontor arbejde, jeg skal ud og lave noget.
Så her gik jeg med min plejemor, efter vi havde handlet i Fakta og hun nævnte vi kunne gå ind og spørge 'N' smeden (nævner ingen navne) og jeg kommer nervøst ind, slet ikke forberedt, og vi hilser på receptionisten 'S'.
Min plejemor kommer så i snak med S og han fortæller at B (ham der ejer firmaet) er ude og rejse..Så ham kunne vi ikke snakke med.. anyways hun nævner at jeg gerne vil i praktik hos en beslagsmed, allerede der så han overrasket ud, og hele hans ansigt var malet med forundring, hvad i filan kom jeg lige for..
Han begynder så med den der 'jamen, det er hårdt arbejde.. bla bla bla, og vi har før haft en pige der ikke kunne... bla bla bla.. '
Og hvor jeg nikker betænksomt og observerende til det han sagde og lo når han sagde noget sjovt.. alt det der..
SÅ!.. kom det.. "vi har haft en anden pige der har brugt sin seksualitet på grund af at hun ikke kunne klare det.. Og konerne til mændene er ikke glade for piger.. " BOOM!! jeg tænker lige.. daf*q??!! Hvorfor skulle jeg komme her for at forfører en bunke gamle mænd?!.. jeg kommer her for at lære noget og få mere af vide om den uddannelse jeg ønsker at tage.. but .. oh no.. smut lille pige.. du er i den beskidte mandeverden
Til sidste sagde han at de ville ringe så snart B kom tilbage.. men.. næ.. ingen opringninger.. duh?..
Ja.. Jeg tænker lidt at gå ind i flyvevåbnet i stedet, da jeg sikkert aldrig vil få en chance for at bevise at jeg godt kan. anyways.. det blev lidt langt, og jeg beklager, men jeg havde virkelig brug for at komme ud med det hele, jeg er ellers en stille og rolig pige, men nogle gange bliver sådan noget for meget for mig og jeg bliver nød til at give slip en gang i mellem
Kommenter gerne hvad i synes, men helst ingen grimme kommentarer Mange tak for dem der gad at læse det! ;D hav en fortsat god aften alle sammen!
mar 2012
Følger: 23 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 770
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 54 Heste: 12 Emner: 9 Svar: 998
sep 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 117
Christina A: Jeg tænker også lidt at kontakte min mentors smed Og ja jeg burde også gå et sted hen alene, men min plejemor var der lige og vi var på vej hjem fra fakta og egentlig var det vist et 'fint' sted så blev lidt forlegen. Men har tit tænkt på at marcherer der hen og fortælle dem lidt om hvad jeg egentlig synes om deres mening angående kvinder i mandefag, uanset hvad der ville ske Men.. ah.. må nok hellere lade være med at hidse mig op på den måde, skulle helst forestille at være en fornuftig pige
mar 2012
Det bedste, du kan gøre, er at bevise, at de tager SÅ meget fejl - og få en fed praktikplads et andet sted. Der er alligevel ingen grund til at være et sted, hvor man ikke er velkommen. Så hellere finde en anden smed med omløb i hovedet
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
Det er jo bare en dum pige som har ødelagt det for andre. Ikk andet. Trist. Men hvis deres koner er usikre derhjemme og derved evt kommer op og skændes med deres mænd grundet den uheldige episode er det jo ikk det værd du kommer i praktik der. Sys det er forståeligt.
sep 2012
Men det kan jo ikke nytte nogen når de tænker så ensrettet.
sep 2009
sep 2009
sep 2012
Men jo.. jeg forstår det godt, det er bare så trist at de kommende kvindelige lærlinge også skal leve med den fordom, også at den også bliver båret videre af konerne og damerne til de mandelig beslagsmede.. Man kan jo nærmest ikke rette op på det da det ikke involvere én person.. men alle kvindelige i mandefag. Det er der jeg ligsom taber porcelænsvasen..
mar 2012
sep 2012
sep 2009
Men jeg kender faktisk hele 3 kvindelige bare hernede på sydsjælland. har selv haft den ene og i den stald jeg er,
Plus en 4 som dog ikk er hernede fra så der er flere end man lige tror. så det vare igang. Evt find et andet sted. Der er jo mange smede
sep 2012
jun 2011
Følger: 22 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 23 Svar: 32
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Men glem det firma, og ring rundt til de forskellige firmaer, også er det dig der skal præsentere dig og ikke din plejemor.. Det giver et bedre indtryk..
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jeg kan godt følge det firma du var hos, det er selvfølgelig ikke den rigtige løsning, men en idiot kan ødelægge det for alle andre.. desværre
så fortsæt søgningen hvis du gerne vil være beslagsmed..
sep 2012
maj 2006
Følger: 134 Følgere: 131 Heste: 4 Emner: 61 Svar: 247
sep 2012
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 53
mon de mandlige smede føler sig mindre maskuline hvis de får en kvinde ind der er lige så stærk og dygtig?
Synes Christina A har så meget ret i :"... ærlig talt, så lyder det som en rigtig dårlig undskyldning for ikke at ville have piger ind....Og hvis konerne har forbudt deres mænd at arbejde med piger, så ligger problemet nok ikke bare i én dum pige, der har opført sig forkert.....Der ligger formentlig mere bag... "
og så er det jo bare bestemt ikke der du skal søge !!!!
sep 2012
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
prøv at ringe til Mille
måske du ku komme i praktik hos hende??
sep 2012
sep 2012
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850