{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.138 visninger | Oprettet:

Alkohol hvornår - din holdning. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg er 15 år, og er begyndt at gå til fester og sådan. Og ja jeg har drukket, og været fuld (uden mine forældre vidste det, hvilket jo er totalt dumt) og jeg vidste godt at jeg ikke måtte selv om jeg ikke havde spurgt.
Men så her den anden dag tog jeg mig sammen til at spørge mine forældre om jeg godt måtte. Og la os bare sige at de blev kridhvide i hovedet da jeg spurgte, og jeg vil et klart nej. Ja det endte så med en kæmpe disksution om jeg måtte eller ej.
Og min mor holdt fast i sin mening om at jeg ikke måtte, og min far tog lidt mere stille på det, men han ville gerne have at jeg startede herhjemme først.

Men så igår var min far ved at lave dessert med portvin i, og ja jeg fik også noget i min selv om jeg ikke plejer at må.
Så idag ville mine forældre have et glas vin til aftensmad, og de havde også skænket vin op til mig.
Det chokere mig helt at de er begyndt på det! Men så ville de også snakke med mig idag.

Til min egen overraskelse havde de snakket sammen og havde besluttet at jeg godt måtte begynde at drikke, men de gad bare ikke have at jeg tog til fest drikker mig så fuld at jeg ikke kan gå.
Men de sagde også at grunden til at de havde sagt nej var fordi de ikke havde ventet at jeg ville spørge om det.

Men mine veninder har snart drukket i over et år, og har også nogle gamle veninder som startede i 12 års alderen.

Så hvad er jeres holdning til det her? Og hvor gammel mener i at man skal være for at må drikke? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alkohol hvornår - din holdning.
  • #1   20. okt 2012 er 14 og drikker meget lidt og det er kun en sommersby eller 2 på en juleaften eller nytårsaften smiley såå jeg ville sige 15 år må man være fuld men sådan at man stadig kan gå og tænke nogenlunde klart smiley

• #2   20. okt 2012 Jeg mener omkring 16 års alderen, må man godt drikke lidt,men ikke så meget at man ikke kan huske hvad man laver. mener først når man er 18 år, at man kan drikke så meget man kan, for så er man "voksen", og kan komme ind på de fleste klubber.

• #4   20. okt 2012 Altså, jeg kan ikke lide alkohol og jeg kan ikke lide tanken om at være fuld - opkast, dårlig, ikke mig selv osv.. Du ve' vel. smiley

Jeg drak én Breezer under HELE nytårsaften og jeg drak ikke rigtig til min konfirmation og jeg drak slet ikke til min Blå Mandag. Tog nogle tår, men kunne ikke lide de genstande der var.. Kan ikke rigtig lide noget alkohol..

Kan godt forstå dine forældre, men jeg må godt, herhjemme, men jeg må ikke gå til fester fordi jeg har en pylremor... smiley Endnu, jeg er jo også kun 15 og jeg aner jo ikke hvad der kan ske ved at gå sent ud en aften, andet end at alle mennesker ikke er helt normale.. smiley

• #5   20. okt 2012 jeg synes faktisk dine forældre er super fornuftige på den måde de gør det på! smiley
    og kan godt forstå de startede med et klart nej. det må fandme være svært at se sine børn vokse op på den måde, ikke? især hvis du er deres eneste eller ældste.. smiley

ved ikke rigtig hvad min mening er. jeg måtte drikke efter min konfirmation, og det var helt fint med mig smiley

• #6   20. okt 2012 Enig med dine forældre..
    Var selv ''fuld''/godt beruset første gang, da jeg var 13.. Jeg fylder snart 17, og tænker kun tilbage på, hvorfor jeg ikke stadig legede med barbie der.. Eller i hvert fald ikke drak..
    Synes det er forfærdeligt, at man begynder at drikke og andet så tidligt.
    Som 14-15 årig synes jeg, at det er fair at begynde at drikke lidt. Ikke at man drikker sig bankende lam der, eller noget der ligner, men bare så man har det lidt ekstra sjovt smiley (Altså cider og sådan)

• #7   20. okt 2012 At drikke er et vidt begreb.
    Der er "mange", som fx prøver at smage vin, cider eller andet godt til deres konfirmation, for så er man jo så godt som voksen ;-)..
    Men det der med at gå til fester og i byen mm. Altså - jeg startede først, da jeg var 16 - 17 og ja har taget revanche siden, hvis man kan sige det sådan. Men ja, jeg synes at 15 - 16 år er en fin alder, at eksperimentere med alkohol... smiley

• #8   20. okt 2012
    Min holdning, som jeg også meget gerne vil holde fast i og have når jeg selv får børn; at det må de selv styre. Forstået på den måde at man giver barnet tillid til at selv bedømme hvad der er for meget. Og hvis de ikke kan finde ud af det, så falder hammeren og der kommer indskærpelser.

Som 14årig kunne jeg godt selv regne ud at jeg ikke ville blive populær hvis jeg drak mig banke lam og vidste at det ville få konsekvenser.
    Det kunne min lillesøster på 15år så ikke, hun delte en flaske gajol med 3 andre på 2 timer + diverse øl o.l så hun blev hentet hjem fordi hun ikke kunne gå eller stå selv og knapt snakke.
    Efter der fik hun ikke lov til at tage meget med, men nu har hun så også fattet pointen; styr dig!

• #9   20. okt 2012 Jeg selv har været meget stille med drikkeriet. Jeg har aldrig været fuld. Og jeg er vel at mærke 18.
    Jeg begynde først at smage rigtigt på alkohol til nytårsaften. Jeg har aldrig drukket mere end en genstand. Det er først inden for den sidste måned, at jeg er begyndt at smage på mere forskellligt.
    Den simple grund: Jeg er ikke glad for smagen af det gærede eller alkohol. Og en ting jeg virkelig ikke kan udstå: Lugten. Det lugter virkelig skidt. Og jeg har aldrig kunne se hvorfor man skal drikke sig fuld.

Mine forældres holdning kender jeg ikke. For jeg har jo aldrig haft den store lyst til at drikke. Jeg har heller ikke haft lyst til fester, før de hyggelige vi har på min HTX. Dem kan jeg netop lide fordi det ikke går ud på at drikke.

Men jeg har ikke noget i mod at folk drikker, heller ikke i din alder. Så længe man ikke drikker sig i hegnet, og det ikke er særlig tit.

• #10   20. okt 2012 Vil sige fra midten af 8. klasse. Det er ikke så meget Alderen (om man er kommet et år tidliger i skole osv) men Moden heden. Er Man 14 og bliver 15 inden længe og man føler sig lige så "moden" og klar som dem på 15-16 så syntes jeg det er fint. men man skal selv være klar og vide hvad der kan ske af konsekvenser.

• #11   20. okt 2012 Første gang jeg drak var til min sidste skoledag i 9. klasse, og jeg syntes tidligst man skal begynde når man er 15...
    Anden gang jeg drak var i December samme år (Altså ½ år senere).

Jeg forstår ikke hvorfor man har brug for at drikke alkohol tidligere smiley Man burde nyde sin ungdom istedet for at drikke, gå i byen og iscenesætte stykket "Blomsten og Bien" smiley

• #12   20. okt 2012 CTA Jeg er faktisk den yngste derhjemme. Min bror begyndte dengang han blev konfirmeret.
    Men det er nok noget andet med mig, fordi jeg er pige og derfor familiens prinsesse. Så mine forældre havde nok håbet på at jeg ville være barn noget længere tid endnu smiley

• #13   20. okt 2012 Alkohol er noget man synes er helt almindelig at indtage her i landet. Voksene sætter dig over lovgivningen som siger man ikke må købe det under 16 og sprut under 18 år... Men så skænker de voksne da bare ud til de unge.
    Chokerende.
    Alkohol hæmmer de unges udvikling og jeg mener ikke man er gammel nok til at bedøve ens sindstilstand i så ung en alder.
    Men ja, de fleste starter langt under 16 år med at drikke.

Mange vokser jo også op med at det er naturligt for forældrene at få vin hver dag til aftensmad eller en øl når man kommer hjem fra arbejde. Og tit gør man hvad man ser...hvis ikke ved forældrene så i ens omgangskreds. smiley

• #16   20. okt 2012 Jeg synes man skal vente til mindst 18 år - Jaja, nu vil en masse være imod mig, men helt ærligt, hvis du drikker din hjerne ud som 15-årig, ja så er du virkeligt fortabt. Din hjerne kan ikke klare det, faktisk kan den ikke klare det indtil du er 25. Indtil du bliver 25 udvikler din hjerne sig endnu. Det er min mening, og jeg står ved dek, for jeg hed med mig selv, at jeg ikke vil ende med at have mistet en masse hjerneceller, forfi jeg mente jeg ikke kunne have det sjovt uden alkohol.

Jeg har selv drukket lidt her som 15-årig, og jeg gider ikke drikke mere. Nu også mest fordi jet ikke bryder mig om nogen form for alkohol. Hvis jeg absolut skal drikke, ja så venter jeg sgu til jeg er de der 20+ - jeg har drukket de få glas jeg skulle, så intet alkohol til mig.

• #17   20. okt 2012 Jeg ville sige at du kan begynde lidt et par måneder efter din konfirmation og så begynde at drikke dig fuld når du er 15.:-D

• #18   20. okt 2012 Jeg synes det er helt fint.
    Hvis der er noget jeg har lært, fra mine venner med strenge forældre, så er det, at der ikke kommer noget som helst godt ud af forbud på det punkt smiley
    De der ikke måtte drikke, gjorde det da alligevel! Forskellen på dem og os der gerne måtte, var bare at vi kunne ringe hjem hvis vi var blevet for fulde og tage hjem og sove trygt i vores eget hjem. Hvorimod dem, hvis forældre ikke ville lade dem drikke, sov den ud hos hvem som helst, fordi de ikke turde tage hjem. Og de kunne ikke ringe til deres forældre, hvis noget gik galt eller de havde brug for hjælp.
    Mange unge drikker, nogen før end andre og sådan er det - det tror jeg ikke man kan gøre så meget ved. Men man kan være med til at sørge for de gør det på en så sikker som mulig måde - fremfor at være naiv, forbyde og lukke øjnene for det.

Frihed under ansvar smiley

• #19   20. okt 2012 Ja jeg besluttede mig for at det vidst var på tide at spørge om jeg ikke måtte. For jeg havde det kort sagt dårligt med at gå og drikke uden mine forældre vidste det. For dagen før jeg spurgte havde mine forældre ikke været hjemme, og ja jeg tog til fest uden de vidste det. Tjaa og efter jeg havde festet hele natten som endte med en tur i hegnet, og vågner op hos min veninde i hendes hund kurv.

Og mine forældre var stadig ikke hjemme og ja jeg havde bare tømmermænd, så jeg måtte tage ud i stalden. Der er der heldigvis altid nogle voksene mennesker til at hjælpe med de der tømmermænd.

Så nu føler jeg også det er det rigtige at jeg spurgte dem. For tænk nu hvis de hørte det fra andre at deres datter bare var fuld, uden de havde givet hende lov til at drikke.

• #20   20. okt 2012 Vi har lige været på studietur i Dublin (Irland). Altså 2.g på HTX. Derovre må man ikke drikke når man er under 18. Hverken købe eller smage. Jeg kan sige jer at dem under 18 der var med var ved at dø, over at de ikke måtte smage irsk øl. At nogle så fik lusket sig til det, er en helt anden snak.

• #21   20. okt 2012 jeg er 15 nu, og tager næsten til fester hver weekend.
    og ja, jeg drikker meget, og har det skide sjovt!
    jeg har først fået lov af mine forældre, for ikke så lang tid siden til at drikke,
    og jeg må selv styre hvor meget, jeg vil drikke, bare jeg ikke begynder, at tage stoffer osv.. men jeg syntes faktisk, at det ret tidligt at de unge begynder at drikke idag.. smiley

• #22   20. okt 2012 Freja og Cecilie
    I er adopteret. XD

Retter lige
    I bliver adopteret af mig (var det jeg mente) smiley

• #23   20. okt 2012 I 6. Klasse begyndte vi at holde "fester". Jeg havde en klar aftale med mine forældre, at jeg måtte drikke to genstande. I 7. Blev det sat op til 3. Jeg overholde altid aftalen. I 8. Klasse gik det så galt, hvor jeg blev så fuld, at jeg ikke kunne gå eller stå. Kastede op i 3 dage, hvilket var straf nok. Mine forældre var "glade" for, at der gik så lang tid, før jeg dummede mig. (Ikke at de var glade for det, men de ville hellere se mig fuld som 15 årig, end 12 årig, hvis det skulle ske.) dog mente de også, at det var straf nok, at jeg blev så syg, for så kunne jeg jo ligesom selv mærke, at det ikke er det værd, at blive så fuld. Det var første og sidste gang jeg blev så fuld! Nu har jeg det sådan lidt, jeg vil gerne drikke. Men ikke for at blive fuld med det samme. Undgår helst at blive fuld. smiley

• #24   20. okt 2012 Jeg er 14 (15 om 2½ måned), og jeg drikker slet ikke på nogen måder. Er der hvor jeg gerne vi drikke en lille smule, men jeg må ikke for mine forældre, så jeg gør det ikke smiley

• #25   20. okt 2012 Hæhæ Tick Tack xD

• #26   21. okt 2012 Vi har faktisk verdens rekord i ungdomsdruk smiley

• #27   21. okt 2012 Har fået lov at smage lidt forskelligt og det er først efter jeg fyldte 13 og mine forældre der gav mig et sip. Og så har jeg fået lov til at få en enkelt sommersby eller 2 (Ikke på samme dag)
    Til 18 års fødselsdag og til konfirmation.
    Det har altid været med opsyn af voksne og kun så man lige kunne smage det. Desværre har jeg veninder der drikker hjernen ud hver weekend (På min alder!)
    Så langt er jeg så heldigvis ikke gået og kunne ikke finde på det.

• #28   21. okt 2012 Jeg er bare så træt af de små møgunger der render rundt og drikker -.-'

Da jeg i sommers var ude og lufte hunden, hørte jeg sådan nogle underlige lyde fra legepladsen - det var da lige nogle 6.klasser (drenge og piger, nogle drenge gik vidst i 7.klasse) der holdte en bette 'fest'. Dagen efter gik jeg forbi igen, og kunne da konstatere, at der lå øldåser spredt over det hele -.-' altså, man er bare slet ikke moden nok til at drikke i den alder -.-' har virkeligt ikke noget tilovers for sådanne børn!
    Prøv lige at tænke jer, hvad der nu ellers kunne have sket? Jeg kan ikke sige andet end de nye personer i "De unge mødre" (ikke møntet på alle, men nu ved jeg hvordan specielt de to piger der var der, er)

• #29   21. okt 2012 Freja K - hm, den er faktisk svær, det der med at forældrene ikke gør noget. Jeg fik lov så tidligt, da alle i min omgangskreds måtte. De få der ikke måtte, gjorde det bare alligevel. Så mine forældre sagde, at de ville hellere sige ja til, at jeg måtte få to genstande i løbet af en aften, og forklarede mig konsekvenserne af det, der kunne ske, hvis jeg fik mere end to, i stedet for at jeg drak bag deres ryg, og ikke kendte til, hvor syg man kan blive. Synes også selv nu, at det et eller andet sted var for tidligt, men er samtidig glad for at mine forældre var så åbne overfor det, så længe jeg overholdte deres regler. smiley

• #31   21. okt 2012 Freja

Jeg er mor til 3 børn på 19, 16 og 8 år og kan sige at jeg stod HELT alene med min kamp mod indtagelse af alkohol.

Vi lavede SÅ mange aftaler i klassen om forkellige ting, med der var da intet som blev overholdt.
    Fx i min søns klasse aftale vi at der ikke var tilladelse til at udskænke alkohol til fester inden alle var 16 år og så selvfølgelig i kontrolleret mængde.
    Nogen nåde ikke engang at fylde 15 år inden FORÆLDRENE skænkede alkohol ud til fester.
    Tja, min søn var den eneste som ikke måtte drikke...og en overgang blev han derfor ikke inviteret mere... Underligt man ikke kan feste sammen selvom ikke alle drikker...
    Nu er min søn 16 år og fylder 17 i marts og han drikker stadig ikke, fordi han ikke gider, ikke vil presses til det og synes det ikke passer ind nær han dyrker sport.
    Vennerne har accepteret det, han bliver inviteret til alle fester og han bliver respekteret for at have holdt fast i det.

Vi har en rigtig træls rekord i de unges konsum af alkohol...og det kan vi ikke bare give de unge skyld for, da det er de voksene som skal vise et godt eksempel OG dem som er ansvarlige for opdragelsen.
    Men står man alene, som jeg gjorde, har man ikke en jordisk chance !!!

• #32   21. okt 2012 stricht parents create sneaky kids smiley

Det er også derfor jeg er så glad for at mine forældre vil lade mig smage på det. Tror det har afholdt mig fra at indtage noget til fester. Jeg har aldrig indtaget noget til fester, medmindre min mor gav grønt lys og hun selv var der smiley

Desværre har nogen af mine bedsteveninder været der.. Både med alkohol og rygning siden 5 klasse hvor mange af dem var fast rygere. Der oplevede jeg så også konsekvensen af det. Da jeg var helt nede i kul kæderen over personlige ting var de der ikke for, pga at de skulle til fester, eller være sammen med deres seje venner, som også drak og røg -.-.

• #33   21. okt 2012
    At forbyde alkohol er som at forbyde et kærestepar at sove sammen fordi man er bange for de knalder. Man kan knalde alle andre steder end når man sover sammen og man kan drikke alkohol selvom det bliver forbudt og man ikke må tage til fester.

• #34   21. okt 2012 Må man spørge om, hvorfor du ville have alle de regler?
    Jeg er selv lige gået ud af en klasse, hvor der også var regler der sagde spar to omkring alkohol. Problemet lå bare; Til fester og sammenkomster, gik dem som ikke måtte drikke ud på toilettet og bundende øl og diverse - altså i sådanne mængder, at de ikke nåede at mærke hvor slemt det var, inden det stod til. Os der gerne måtte drikke, drak ikke når vi fik besked på at vi ikke måtte - af den simple årsag, at det ikke var interessant for os.

I det der bliver udskænket lidt alkohol UNDER forældre opsyn, kan det undgås at folk smutter ud og snigdrikker, samt de er under opsyn.

Ikke en anklage, men mine venners forældre har aldrig kunne komme med en ordentlig begrundelse, og det var altid deres børn der blev mest fulde, da det forbudte bare er mere interessant smiley

• #35   21. okt 2012 Jeg er 15 år og min forældre, eller min mor er virkelig begyndt at gå meget op i det. I onsdags skulle jeg over til min veninde, og hun var like: "Ej, skal du ikke have noget at drikke med? En par øl eller sådan noget?" "Det godt nok ærgerligt vi ikke lige kan nå i brugsen, så kunne vi have købt nogle breezere du kunne have taget med"
    Det er helt uden at spørge. For bare et par måneder siden ville jeg blive krydsforhør, hvis jeg spurgte om lov til at tage et sted hen med alkohol.

Men nu er jeg vel egentligt en af de fornuftige unge mennesker, der ikke mener at sjov og alkohol ikke nødvendigvis hænger sammen. smiley

• #37   21. okt 2012 Krikken
    Den hører man jo hele tiden og det er bare et tegn på respektløshed over for regler og en dum undskyldning for at gære hvad man har lyst til.

Fordi det er forbudt at køre over for rødt lys gør man det da heller ikke bare...og var det tilladt at køre over for rødt vil alle stoppe???!!!

Svag argumentation !

• #38   21. okt 2012
    * TickTack * - Jeg påpeger ikke at det er iorden at bryde reglerne. Påpeger bare at hvis man forbyder alkohol i den tro at det hjælper og løser alting, så er man forkert på den.

Ligesom de forældre der på forunderlig vis tror at fordi ens datter ikke må sove sammen med kæresten, så hverken kysser de, knalder eller andet i den stil.

Forbud har jeg ikke oplevet leder nogle gode steder hen, især ikke med unge mennesker. Heller ikke ved mig selv. Prop regler ned over hovedet på mig og jeg bliver ret så muggen, lad mig tænke selv så er der ingen problemer.

Det er vel også max mistillid at melde et forbud ud, sender et signal om at " ej det kan du ikke finde ud af! "

Men kan hører at vi er i hver sin boldgade - så en debat leder nok ikke noget forståelse ud af det ;o)

• #39   21. okt 2012 Hmm... Freja, tror du ikke han har en plan, med at gøre dig så utilfreds med alkohol, at du ikke røre det xD? Du har åbenbart fået alt det du ikke bryder dig om xD

Jeg har en politik jeg "lever" efter, når det gælder alkohol: Hvis jeg ikke kan lide lugten af det, så rør jeg det ikke med en ildtang xD

• #40   21. okt 2012 Kunne godt tænke mig et svar på mit indlæg TickTack smiley

• #41   21. okt 2012
    Iøvrigt så vil jeg tro at 90% af alle nuværende og forrige teenagere har løjet for deres forældre og skjult ting for dem - store som små, alkohol som kærester eller gerninger.
    Kender en del hvor deres forældre tror at de er nogle små søde " lovlydige " teenagere der ikke gør noget forkert, men sagen er lige modsat. Og vennerne hjælper til med at bekræfte forældrene i det fordi de ved hvilken himmel der vil falde ned hvis forældrene vidste det.

• #42   21. okt 2012 Krikken - Det kender jeg så godt! Alle har skjult noget for deres forældre..

• #43   21. okt 2012 Jeg kan huske dengang alkohol blev en realitet for min klasse. Det blev også taget op til forældremøder, hvor især en af drengenes mor førte korstog mod alkohol. Hun mente ikke der måtte være alkohol til de fester klassen holdt - hverken privat eller klassearrangementer. Men selvom flere forældre var enige, var det altså bare ikke noget man som forældreråd kunne vedtage for en hel klasse. Nå, men så måtte hun da bare forbyde sin egen knægt at tage til fester. Da vi blev ældre og alkohol blev okay til klassearrangementer, kunne han så heller ikke komme med til den slags. Han havde ikke så mange venner i klassen, men han havde da et par enkelte. De var lidt de nørdede typer, glade ved computer og når de holdt fest, så var det LAN-party hvor de spillede computer sammen. De LAN-fester var nok noget af det tætteste han kom på et ungdomsliv med jævnaldrende. Ellers sad han hjemme og var mors lille dreng. Den mor var typen, der stadig krævede hendes søn sad pænt med til bords, når hun havde veninder eller forældreråd på besøg til tøsehygge, selvom knægten var 16 år gammel.. Han er 17 idag og det foregår stadig sådan. Bortset fra at han ikke længere har sine venner og LAN-fester, fordi vennerne var begyndt at drikke et par øller til LAN-party, og DET må han jo for guds skyld ikke. Næh, han har sin mor og sin computer. Det ved jeg fordi min mor stadig snakker med hans.
    Han kunne garanteret SAGTENS have taget med til klassearrangementerne og bare sagt nej til alkohol. Eller, hvis han havde lyst, have taget en øl eller to uden at dø af det. Det samme til hans venners LAN-fester. Så havde han måske haft et socialliv, men hans mor var bare for alkohol-forskrækket.

• #44   21. okt 2012 Vil alle forældre holde fast i der ikke måtte drikkes og alle butikker og diskoteker overholde lovgivningen, ville vi slet ikke have denne diskussion og det var almindelig ikke at drikke.
    Ja, der vil altid være undtagelser.
    Folk røver også banker selvom det er forbudt. Men var det tilladt ville bankerne bliver overfaldet flere gange om dagen.

Der er ikke undtagelsen som skaber reglen !
    Man regler skaber undtagelser !
    Dermed ville rekorden skulle findes i et andet land. smiley

Problemet er den stor gruppepres, ens omgangskreds og/eller en opdragelse som gør mindreårige mener de skal bestemme selv, og defor bliver provokeret af regler som de mener kun er der for at bryde dem.
    Det viser ud over en forkert opdragelse eller dårlig omgangskreds også en umodenhed. Havde voksene den samme holdning var vores fængsler overfyldt. smiley

• #45   21. okt 2012 Jeg startede allerede da jeg var 13 år. Min mor vidste udmærket godt at unge alligevel gør det, selvom de ikke har fået lov af deres forældre. En hver teenager har da drukket uden deres forældre vidste det. Så min mor vidste jo godt, at jeg lige så godt kunne hoppe ud af vinduet, tage til privat fester og drikke mig stang stiv og bare sige jeg havde det dårligt dagen efter. Aldrig fordi jeg kunne finde på det - eller det ved jeg ikke, for har altid haft fri tøjler, nogenlunde - men fordi min mor havde det selv sådan som teenager, og havde et meget stramt teenager-liv.

• #46   21. okt 2012 Svag argumentation. Der er alligevel forskel på at drikke lidt og så at røve en bank smiley

Men hvis alle ikke forældre ikke er enige med dig i, at der overhovedet ikke må drikkes, så er den svær. Og ja, butikker og diskoteker burde ikke sælge til folk der ikke var gamle nok, helt enig, men fakta er, at det er let nok at få ældre venner til at købe det smiley

Det har alle dage været sådan, at unge skal udforske og lære verden at kende, og det forbudte er bare mere interessant. I en hvis grad selvfølgelig, vi snakker ikke om det overdrevne, såsom bankrøverier smiley

• #47   21. okt 2012
    Hvis man iøvrigt tror jeg er en der drikker mig stangstiv her weekend kan jeg nævne at jeg sagtens kan gå uden at drikke mig fuld i ½ år, sjældent drikker mig meget fuld og kun har været det få gange som teenager samt jævnligt slår min kæreste oven i hovedet med hans forbrug :o)

Men det tror jeg kommer af den tilgang mine forældre har haft til det hele, ingen forbud, ingen regler, bare tænk dig om.

• #48   21. okt 2012 - og jeg vedhæfter mig Krikkens. Jeg har heller aldrig været så fuld at jeg har fået tømmermænd, haft det dårligt, glemt ting i større bider osv. osv. grundet den tilgang mine forældre har haft til det smiley

• #49   21. okt 2012
    Tømmermænd har jeg haft, et black out og stangstiv har jeg været - men ikke stangstiv alla en der ikke kan gå eller stå på sine egne ben ( lillesøster Laura altså... )..

• #50   21. okt 2012 Altså, jeg har været på Crazy Daisy i kolding, med noget familie. Og er 14..
    Jeg var der med min Onkel + hans kone, og en del af deres venner, der blev holdt øje med mig hele tiden, det var rart at føle sig tryg. Købte IKKE drinks på Crazy daisy, men fik inden vi kom derover, da vi har hørt en masse om at diverse bartendere putter ting i ens drink..... Så vi løb ikke chancen.

Altså, det var første gang jeg var fuld - Med måde - Havde helt klart fået en del, inden vi tog derover, men jeg kan huske det hele i detaljer. Og kunne gå lige - Næsten - Men til mit forsvar havde jeg høje hæle på ... smiley

Jeg syntes det var fedt - Sjovt, men ikke noget jeg ville gøre hver week - Måske en gang om året. Pga;
    - Det er dyrt.
    - Jeg vil ikke ende som de der hjernedøde typer som i Paradise Hotel, Kongerne fra marielysten, eller hvad filan de programmer hedder.. Nejtak.
    - Jeg har ikke lyst til at ende som min far
    - Og jeg ved at jeg er for moden til det pjat.

Det var hyggeligt, men det var det.
    Og ellers, drikker jeg kun, en mokai engang imellem, måske 2 på en dag, hver måned, eller anden månede. Ikke mere.

Jeg syntes det er OK at drikke - Med måde. Og man skal da slet ikke være under 12 år. Der skal man bare nyde den smule af sin barndom man har tilbage.. Jeg har aldrig rigtig været et barn, altid meget voksen. Så jeg fandt bare på at hestene var en bedre tidsfordrivelse smiley

Så det er meget forskelligt ... smiley
    Men syntes det er fedt at du tog dig sammen til at snakke med dine forældre - Thumps up!

Knus Lulu.

• #51   21. okt 2012 Det er jeg så hoppet uden om.. smiley

• #52   21. okt 2012 Ja jeg er bestemt heller ikke dranker smiley Drikker af gode grunde slet ikke idag, har ikke rørt det i et halvt år og mærker intet afsavn. Som 15 årig drak jeg i en kort periode hver weekend, og har da også fået for meget nogen gange, men har derudover aldrig haft det store behov for at drikke. Så at ens forældre er åbne overfor alkohol, er ikke ensbetydende med at man ender som alkoholiker eller det der er værre.. eller bankrøver hehe smiley

• #53   21. okt 2012 Bare sjovt at netop Danmark holder rekorden i druk blandt unge...for unge i andre lande er vel ikke anderledes...dog er kulturen omkring alkohol anderledes i de fleste andre lande !

Nu var jeg da også teenager engang (surprise), og ja, jeg nippede da osgå til en øl da jeg var 16 år, men ikke inden !
    Jeg nød faktisk min barndom og at være barn, hvor jeg ikke skulle bævle med voksenproblemer som indtagelse af alkohol eller sex som barn.
    Med 13 /14 år var hverken sex eller alkohol noget jeg gad at tage mig af, jeg hyggede med mine venner, cyklede ud til hestene, havde forskellige hunde jeg gik tur med og synes at lege med hele gadens børn var det fedeste.
    Men børn får ikke lov at være børn ret længe mere.
    Hygge kan man kun når man drikker og sammen er man over sin pc eller via sms.
    Jeg er glad og taknemmelig for jeg er opvokset i en anden tid hvor børn var børn og hvor man ikke synes man skulle "lege" voksen som 14årig. Jeg skal være voksen resten af mit liv, men jeg kunne kun være barn i en begrænset tidsrum. smiley

• #54   21. okt 2012
    Hvad er der nu galt i at knalde når man er 14-16år :D?

Ku' ikke lige lade være.. Igen, bare fordi man er tidligt på den med det ene eller det andet betyder det ikke man er dranker, løs på tråden og hoer til højre og venstre eller ikke har noget socialt uden alkohol.

• #55   21. okt 2012
    Kommer iøvrigt til at tænke på Jesse McCartney's sang " Daddy's Little Girl ".. Lige når vi er ved emnet alkohol og at holde sig fra det. smiley

Og hvor skriver jeg meget...

• #56   21. okt 2012 Altså jeg personligt ville ønske jeg dog bare ikke havde behøvet at starte der i 8-9 klasse. Jeg var fuld første gang i 6 klasse hvad har jeg været der, bum bum 12 tror jeg. Og der vidste mine forældre det ikke, dumt, så dumt!
    Jeg fik så lov der i de sidste klasser af folkeskolen og har drukket siden. Jeg kan ikke lide smagen af spritten, så jeg er mest til "popdrinks" som tempt og mokai smiley
    Og ind i mellem en sex on the beach i byen. Jeg har tidligere kunne drikke shots osv, men efter en slem brandert i små røde har jeg ikke rørt det stads siden.
    Jeg er af den holdning at jeg syntes man skal vente så længe man kan. jeg ville ønske jeg ikke havde begyndt så tidligt. Fordi der er bare ikke noget ved det i den alder. Men sådan er vores generation jo smiley
    jeg syntes det er fedt af dine forældre at de er så cool, så lad være med at spild deres tillid. Drik med måde, og forklar dem dine tanker omkring det du oplever. Jeg ved min mor elsker at jeg har drukket mig pinligt fuld et par gange for meget så jeg nu er blevet ualmindeligt kræsen smiley Og hun er så cool omkring det der med at jeg indimellem kan drikke min hjerne ud og sådan, hvilket jeg syntes er frygteligt pinligt, men det sker jo smiley

Drik med måde, og husk nu de glas vand indimellem smiley

• #57   21. okt 2012 Puha som mor til en lille pige skræmmer unges syn på alkohol mig smiley synes vi har et helt forkert syn på alkohol i Danmark og generelt drikker alt alt for meget, især unge mennesker og alt for tidligt..
    I ved godt det er et opløsningmidddel i hælder i jer ikke ? At det bogstavelig talt koger jeres organer ? Og dræber jeres hjerneceller ? Og jo yngre jo mere skade .. Forstår ikke hvad 12-13 årige laver med alkohol, Sorry men nej i den alder burde der være 0 tolerance fra alle steder.. Faktisk har USA kropsmæssigt en fornuftig alder (21 år) men ville sige 16-17 årige burde kunne smage lidt og når man bliver 18 år ja så bestemmer man selv..
    Desværre lyder det lidt som om man nu om dage holdes uden for hvis man ikke drikker, hvilket er rigtig trist smiley ville virkeligt ønske ungdommen snart blev klogere, i stedet for at starte tidligere og tidligere.. Da jeg var barn drak ingen i min skole som 12-13 årige.. Folk smagte lidt til deres konfirmation (glas vin eller lignende) og ellers begyndte de første i ferien mellem 8 og 9 klasse..
    Men som forældre er det svært, ved stadig ikke hvordan jeg skal forhindre min datter og kommende barn til ikke at drikke tidligt og ikke at drikke meget, håber bare jeg kan få dem til at forstå faren og at de er kloge nok til ikke bare at følge trop

• #58   21. okt 2012
    Bummelummelum, blot et indspark:
    " I undersøgelsen “350 unges forhold til alkohol” (se kilder) angiver de unge følgende årsager til at have drukket inden for de seneste 14 dage:

· 29 % havde drukket, fordi vennerne gjorde det

· 3 % havde drukket fordi vedkommende var bange for at føle sig uden for

· 94 % havde drukket for hyggens skyld

· 86 % havde drukket fordi det smager godt

· 86 % havde drukket for at have det sjovt

· 21 % havde drukket for at kontakte en, vedkommende godt kan lide

· 28 % havde drukket for at kaste hæmninger bort

· 18 % havde drukket fordi vedkommende kedede sig

· 16 % havde drukket for at glemme sorger og bekymringer "

Altså drikker langt de fleste i undersøgelse, fordi det er sjovt og ikke pga. pres.
    Selvfølgelig er der fejlkilder osv.

• #59   21. okt 2012
    Og mere til de forfærdede:
    " I den seneste ESPAD-undersøgelse fra 2003 blev data om 100.000 europæiske unges alkoholforbrug indsamlet. Undersøgelsen viser, at selvom danske unge i gennemsnit stadig drikker mere end unge i andre europæiske lande, så har de senere år faktisk vist et lille fald i alkoholforbruget. Andelen af 15-16-årige danskere, der har drukket alkohol mere end 20 gange i løbet af de seneste 12 måneder er for eksempel faldet fra 51 % i 1999 til 42 % i 2003, mens tallet i mange andre lande har været stigende. Samme let faldende tendens gør sig gældende i andelen af unge, der har været fulde tre gange eller mere i løbet af den seneste måned. Her er der sket et fald fra 30 % i 1999 til 26 % i 2003. Danmark ligger dog stadig i toppen af statistikken; til sammenligning havde kun 10 % af de svenske unge været fulde 3 gange eller mere indenfor den sidste måned. "

• #60   21. okt 2012 Krikken: nu er de tal jo så bare næsten 10 år gamle, tror desværre det er gået den forkerte vej siden..
    Og er det da ikke lidt skræmmende at mange Danskere, både unge og gamle mener at alkohol er en del af hyggen, og nærmest en nødvendighed for at have det sjovt..
    Forstår ikke folk tager så let på noget der er så mega usundt, får folk til at gøre dumme ting ( en hvis mængde og vi slår over på reptil hjernen) og endda feder mega meget..

• #61   21. okt 2012 Mine forældre er lidt ligesom dine, Anna. Min mor er meget sådan "du skal ikke drikke, det er der ingen grund til, du er kun 15" hvor min far er lidt mildere(hvis man kan sige det sådan) for ham må jeg gerne få en somersby til aftensmaden i ferien eller weekenden, dog ikke på en hverdags aften, men det er jo også forståeligt nok..
    Jeg har da også drukket lidt rundt omkring hos nogle venner uden mine forældre vidste det, jeg har været oppe hvor jeg blev lidt halv fuld, men der stoppede jeg så også, fordi jeg skulle hjem og sove hos en veninde, og hendes forældre acceptere bare ikke at man drikker i en alder af 15!!! Men jeg syntes det okay omkring de 15-16 år, hvis man bare selv kan styre det.

• #62   21. okt 2012 Er så glad for at der er et par stykker som deler min mening.
    Til de unge blandt jer, som gør det :
    Mine dybe respekt i ikke hopper med på "bølgen", i udviser en fagetiske fornuft og modenhed, som i kan og skal være stolte af ! smiley

Jeg har set hvad alkohol kan gøre ved mennesker om de nu kune drikker til fest eller synes det er "nødvendigt" også at drikke i hverdagen. Alkohol ændre alles adfærd og det kan resultere i hændelser man selv eller andre ikke dynes om.
    Der findes en del voksne som ikke kan styre indtagelsen af alkohol, men børn - og ja, man er altså i min verden et barn med 15 år, har oftest endnu mindre egnen til det.
    Tænk at 86% synes det er nødvendigt at drikke for at de kan have det sjovt... Det er da skræmmende at de skal bedøve deres sanser for det... smiley

Nu kender jeg mange unge jeg også er venner på FB med, og jeg synes det er skræmmende det næsten er en sport og super sejt når man har været fuld. Der bliver pralet med det på FB og vennerne kommer med bekræftede kommentar. ö

Og hvis alkoholkonsumen i Danmark den dag i dag er fallende, så er det da en fantastisk udvikling, som jeg er neget glad for. Det betyder dog ikke man kan hvile på det, for rekorden er stadig vores !
    Vil man virkelig have en så sørgelig rekord ?
    Har man virkelig behov for at bedøve sig for at have det sjovt ?
    Jeg mener man har et problem, hvis dette kan besvares med JA.

Dog skal det ikke udelukkende gøres til et problem de unge har, for i vokser op en en kultur hvor forældrene har et akavet forhold til alkohol. At læse her hvordan forældre opmuntre deres 15årige børn til at drikke og tilbyder at kæbe alkohol for dem...og dermed sætter sig over lovgivningen... Skæmmende...
    Hvad er det dog for signaler de forældre sender... smiley

Jeg kan huske jeg havde inviteret til fødselsdag af mit første barn, og efter kaffe og kage sad de voksne og kiggede på mig...jeg spurgte "hvad så", og så kom det "jamen skal vi ikke lige have en øl?
    WHAT ???
    Det er er en fødselsdagsfest til mit lille barn, der skal da ikke alkohol på bordet...
    Eller når man besøger folk/for folk på besøg, så er det næsten alm pli at tilbyde en øl eller et glas vin... Hvad med bare en kaffe tak ! smiley
    Voksne VISER deres børn at til hygge hører der alkohol...

Med 3 børn kender man mange forældre, og med tiden kender man dem lidt bedre....faktisk er der en del børn som vokser op i et hjem hvor der bliver drukket alkohol næsten hver dag og nogen af dem har én eller begge forældre som faktsik har et alkoholproblem...selvom de nok ikke selv vil indse det.

Måske skal man huske at det er nemt at svømme med strømmen, men det kræver "nosser" at svømme i mod den !

Vedr sex under 16 har jeg faktisk lige fået oplyst fra den lokale politi at en dreng som bliver meldt af forældrene fordi han havde sex med en pige under 16 (uanset om han selv er under 16 eller ej) får det i sit straffeattest, og kan fremover glemme alt om at fx arbejde med børn og unge.
    Er der nogen af jer som vidste det ?
    Er der nogen af jer som er klar over der ER en lovgivning som forbyder sex under 16 på så hård en måde ?
    Jeg gjorde ikke !

Man bryder lovgivningen og forældrene bakker skræmmende stærkt op omkring det...

I hestepiger kæmper så hårdt for at lovgivningen som beskytter dyr bliver overholdt... DYR... Hvad med at overholde lovgivningen som beskytter vores børn/jer !

• #63   21. okt 2012 TickTack og Freja - Hvor pokker ser i at 86% mener de KUN kan have det sjovt når de drikker? smiley
    Når i tager i forlystelsespark, er det så ikke også for at have det sjovt? Betyder det så at i KUN kan have det sjovt når i er i en forlystelsespark?

Jeg tror bare det er farligt at prædike afholdenhed, fremfor viden og læren. Se bare på USA og teenage-graviditeter. Der er længe, de fleste steder, kun blevet prædiket afholdenhed. For teenagere skal ikke have sex eller høre om sex, mener man. Alligevel er USA et af de steder i verden hvor flest teenagere bliver gravide. Tallene er dog faldet i nyere tid, hvor man er begyndt at lære de unge hvordan man bedst muligt og mest sikkert gør det, hvis man endelig skal have sex. For det har de unge altså. Præcis ligesom at unge altså drikker.

• #64   21. okt 2012 Der har du ret.
    (Selvom man også ser unge drikke i fritidsparke, hvor de luge har øl med i tasken)

Nu tager unge som regel ikke i fritidsparke hver weekend, men mange tager til fester. Og for at have det sjov til FEST eller hyggeaften, drikker de for at have det SJOVT !
    Så unge kan åbenbart ikke have det sjovt når de hygger eller fester med vennerne uden at drikke...
    Stadig sørgelig !

Unge bliver informeret allerede i skolen hvad alkohol gør ved krop og hjerne !
    Unge bliver informeret over kønssygdomme i skolen !
    Hjælper denne information ?
    Åbenbart ikke !
    Rekorden holdes stadig og kønssygdomme bland unge er voksende !

• #65   21. okt 2012
    Du kan ski da ikke dømme to personer for at knalde, hvis ingen af dem vil anklage den anden og det var frivilligt..

Den fatter jeg overhovedet ikke og jeg fatter ikke forældre der vil passe på deres børn og pakke dem ind i bobbleplast til de flytter hjemme fra og de ikke længere kan bestemme over alt.

Er max glad for hvad mine forældre har gjort og vil selv gøre det samme :o)

• #66   21. okt 2012
    Unge kan GODT have det sjovt når de laver andet end med alkohol - tror du ikke de har det sjovt i klassen, i frikvarterne, når de mødes efter skole, når der pjattes imens man laver lektier, når der shoppes i byen, når man tager på café ?

Hvad pokker er det for noget at sige at de unge ikke har det sjovt med mindre der er alkohol involveret?

• #67   21. okt 2012 Krikken, du har vist ikke læst det hele !
    Men pyt, for jeg har vist tydeliggjorg min mening (med viden om hvordan det var at være und OG voksen OG med børn i jeres alder), og der er flere som (uanset hvad) forsvarer indtagelse af alkohol blandt børn.
    Ikke at kunne vise indsigt, selvom det er bevist hvor meget alkohol speciel skader unges ikke færdig udviklet krop og hjerne, siger nok alt.
    smiley
    Hverken fakta eller erfaring kan bryde kulturens arv ... men man har vel lov at håbe disse på sigt kan ændre på det. smiley

• #68   21. okt 2012
    Tjo, jeg har læst det - men så jeg jeg vel misforstået det :o)

Du behøves ikke blive nedladende fordi jeg intet har imod at lade mine kommende børn drikke alkohol, ved udemærket godt hvad alkohol gør. Men jeg vil ikke pakke dem ind i bobbleplast.

Især ikke når det tydeligt ses at fordi man drikker alkohol, så bliver man dum. Kender flere med et "godt" alkohol forbrug der er nogle kloge hoveder og studere jura, til læge osv.
    Så min erfaring med alkohol er ikke negativ.

For mig og se så er der en masse ældre mennesker der lytter for meget til medierne og laver deres egen mening, ud fra noget de ikke selv står i og kan se tingene fra.

Kan se emnet er oprettet inde på HN også og der er folk slet ikke enige i at unge vælter sig i alkohol og brækker sig alle sammen når de er i byen.

• #69   21. okt 2012 Jeg er 25 år og har aldrig drukket - det er bare ikke mig og smagen og lugten - Uf!
    Jo, jeg har været fuld 1 gang, i hostesaft, haha. Jeg var 14 år og ret så syg, så der skulle ikke meget til, før jeg blev morsom og begyndte at synge løs (en elefant kom marcherende), med min meget hæse og ru stemme.

Jeg har gerne villet kunne drikke, men har bare ikke kunnet få mig selv til det. Folk har bestemt prøvet at få mig til at drikke, men det blir altså bare mere irriterende end det virker.

Jeg har ikke noget i mod, at folk drikker, mine venner og familie gør det da også, men får folk, for meget så de bliver "sære", så er de bare ikke så fede at være sammen med. Ikke når man ikke selv har drukket.

Får jeg et barn der gerne vil drikke, så er det jo bare frihed under ansvar - alt med måde, men fordi JEG ikke drikker, så kan jeg jo ikke forlange at andre ikke gør det =)

• #70   21. okt 2012 TickTack - Forlystelsespark var bare et eksempel. Kunne ligeså godt have skrevet biografen, en komedieserie i tv eller hvad man nu ellers har det sjovt med. Det jeg ville frem til var bare, at fordi man har det sjovt med en ting, betyder det ikke at det er den ENESTE ting man har det sjovt med og at man under ingen omstændigheder kan have det sjovt uden smiley

Jeg ved hvor farligt alkohol kan være. Jeg har en dejlig far, der desværre er alkoholiker og flere gange har været tæt på at drikke sig selv ihjel. Og så har jeg en dejlig mor, der højest får 5 øl på et helt år og aldrig er fuld.
    De er altså endt to helt forskellige steder, SELVOM de var lige gamle da de begyndte at drikke og de drak lige meget i deres ungdom. Alligevel endte han som førtidspensionist og alkoholiker, mens hun endte som en dejlig, klog kvinde, der er fantastisk til sit job og fantastisk som mor.
    Så at man drikker som ung er altså ikke ensbetydende med at man ødelægger sin hjerne og fremtid for resten af livet smiley

• #71   21. okt 2012 Nu er jeg hverken nedladende eller lignede, men sammenfatter bare reaktionen på emnet.

At fornægte sandheden og prøve at afkræfte den ved at sige jeg kender nogen som drikker meget med studerer jura... Kan jeg ikke følge.
    Jeg kender nogen som kører påvirket af alkohol og de har aldrig haft et uheld.
    Så er det ok?
    Jeg kender nogen som tit kører øver for rødt og der er aldrig sket noget.
    Så må man godt ?
    Jeg kender nogen som kører bil selvom de ikke har kørekort og de kører bedre end nogen med. Forældrene låner dem endda deres bil.
    Så er det ok?
    Jeg vil drikke når eg er til fest, det er jo hygge og meget sjovere. Forbydes det gør vi det da helt sikkert.
    Så vi afpresser - giv os liv til at drikke som børn ellers dikker vi bare mere !!!
    Men overholde regler gør vi kun når vi selv laver dem...

Nej nej, det kan man ikke ligestille...
    Nej, det synes man jo ikke når fårældrene eller andre over 18 skaffer alkohol for børn fordi lovgivningen forbyder udskænkningen og salg til unge under 16/18 år.
    Vi sætter os bare over lovgivningen.
    Og man bøjer kun de regler man personlig mener er ok at bøje. Hmmm...

Det her burde faktsik slet ikke diskuteres, for såvel unge og dem over 18 burde overholde lovgivningen som en selvfølge. smiley

• #72   21. okt 2012
    Vi er i hver sin ende, helt uenige - så at blive ved med at diskutere, det kommer der intet nyt ud af :o).

Spritkørsel kan skade andre, alkoholen dig selv - der er en del forskel.

Lovgivningen er iøvrigt at man ikke må KØBE, intet om at man ikke må drikke det.

• #73   21. okt 2012 Det er da ikke ulovligt at købe alkohol og give det til sine børn under 18? Det er jo ikke ulovligt for unge under 18 at drikke - det er bare ulovligt for butikkerne at sælge til dem.

• #74   21. okt 2012 Lige som hash...
    Du må godt ryge det, men hverken sælge eller være i besiddelse af det.
    Der kan komme flere eksempler, men undlader det. smiley

Hvordan vil man få fat i alkohol hvis man ikke må købe det eller sælge/udskænke det til personer under 16/18?
    Så blev lovgivningen overholdt og respekteret af folk over 18, så kunne børn ikke få alkohol uden at bryde loven.

• #75   21. okt 2012 Mint
    Og det er der vel en grund til !

Nå, det er en diskussion uden ende.
    Jeg har min holdning og andre deres. smiley

• #77   21. okt 2012 Uhh syntes godt nok det er en lækker debat smiley Takker virkelig for alle de gode svar og holdninger smiley

• #79   22. okt 2012 Jeg synes man skal starte når man selv føler sig klar til det - til en vis grænse. Man skal helst starte i trygge omgivelser og prøve sine grænser af. Ikke drikke uden fornuft. For det går galt og det kan gå galt mange gange, hvis man er ligeglad og bare drikker. At være sanseløst fuld er jo ikke sjovt. Jeg har været tæt på at ødelægge mit syn på grund af alkohol, jeg har gjort dumme ting og fortrudt det hele..

Trådstarters forældre virker som cool typer, der ved deres datter ville drikke alligevel hvis hun fik nej, men hvis de selv introducerer hende for det, vil hun lære og nok ikke få lyst til at drikke hjernen ud smiley

• #80   22. okt 2012 Jeg var 15, da jeg startede, men måtte ikke drikke mig fuld. Det fik jeg først lov til som 16 årig.. Synes ikke 12 årige skal rende rundt og være fulde..

Jeg startede også derhjemme..

• #81   22. okt 2012 Drak første gang som 13 år.. Blev dog ikke fuld (Var lidt en fejl)
    Første gang jeg var fuld var for nogle uger siden. Så 15 årig smiley
    Dog har jeg fortrudt og ville gerne have ventet et år med og begynde og drikke...

• #82   22. okt 2012 Jeg begyndte at drikke som 12årig, uden mine forældre vidste det, for det ville de ikke have.
    JA, jeg har lavet et par bommerter, men man lærer af sine fejl. Første gang jeg var rigtig stangstiv (ikke gå, kan ikke huske så meget, osv.) var da jeg lige var fyldt 13 år (første halvår af 7. klasse), mine forældre vidste intet. Jeg var hos en ven, der var 15 (9. klasse) sammen med en af mine veninder fra min klasse. Han blev nødt til at bære mig hjem til min veninde, der heldigvis ikke boede langt væk,

Som 14årig begyndte jeg at "introducere" mine forældre til, at jeg altså drak lidt engang imellem. Da jeg fyldte 15 i oktober 9. klasse gik jeg til fester, i byen osv. som jeg lystede og min mor og far begyndte at acceptere det. Siden har jeg været ganske fornuftig mht. alkohol. Min far især var ikke glad for at jeg gik i byen (kbh) som 15årig, men jeg bor hos min mor, som har forældremyndighed og det var ikke op til ham.
    I slutningen af 9. klasse boede jeg de sidste tre måneder hos min far og der var mange fester og byture. Han forsøgte at begrænse mig og sige jeg skulle være hjemme på det og det tidspunkt, drikke max så og så meget. Jeg fortalte ham, at det var ikke noget han skulle bestemme. Og guess what, jeg kom ikke vaklende hjem og brækkede mig på toilettet kl. 6 om morgenen.

Nu drikker jeg ikke meget eller særlig ofte, men når jeg gør er min mor altid sød til at sige at jeg bare skal ringe hvis der er noget som helst. Jeg har et meget fornuftigt forhold til alkohol som jeg har fået efter min mor accepterede det og trådte tilbage fra forbud osv.

Jeg tror ikke, at forbud hjælper mod unge, det er for nemt at drikke bag de voksnes ryg. Så alt hvad man kan gøre som forældre er at være der for sine børn og forsøge at skabe trygge rammer.

Jeg har btw aldrig drukket derhjemme, selvom mange er glade for ideen at starte derhjemme osv. Dette mener jeg også er fornuftigt hvis man føler for det smiley

• #83   23. okt 2012 The wegan way of life: Godt du ikke er min datter, så havde du ikke sluppet afsted med at tale sådan.. du er umyndig, så jo ved Gud er det da noget din far skal bestemme.. der er vist noget opdragelse der er svigtet der siden du tillader dig at tale sådan til din far..
    Sorry men 12-13 årige børn har intet at gøre med alkohol, det er komplet hul i hoved at drikke i den alder.. børn skal ikke drikke..
    Men jo kun godt du i hvert fald selv mener at have kontrol over det nu (vi ved jo kun hvad du skriver smiley )

• #84   23. okt 2012 Jeg sys personligt at 15 år er en god alder og starte i det små med.

Jeg startede selv som 15 årig med min søster tog mig med i byen. Jeg havde dog smagt det hjemme før mine forældre lod mig pænt smage hvis man spurte om man måtte smage et eller andet de drak.

• #85   23. okt 2012 De fester, hvor selve meningen med festen er at blive fuld - nærmest på tid, er for mig mest langt ude...
    Som regel, når man kommer er det bare om at få noget hældt indenbords, og til det kan man jo få hjælp fra et deeejligt lille drukspil! Æjh, jeg forstår det ikke

Jeg begyndte at drikke i 9. klasse og har egentlig ikke haft behov for det før. Havde da tænkt en del over, at jeg syntes jeg startede sent og var egentlig lidt træt af, at jeg ikke havde "prøvet noget"..
    Men som med så mange andre ting kan jeg sige, nu hvor jeg har prøvet lidt, at det går jo nok.

Derimod synes jeg ikke, at man skal starte når man er 13. Hvad skal en 13-årig dog med alkohol? Det kan jeg ikke få øje på. smiley
    Fint nok at smage på mors vin og fars øl, men ikke mere end det.

• #86   23. okt 2012 Signe:

Vi har tydeligvis forskelligt syn på børneopdragelse. Jeg er altid blevet opdraget til selv at bestemme og tage stilling til forskellige ting, selv at tænke over mit ansvar og har altid generelt haft meget frihid. Meget lidt diktatur og meget frem-og-tilbage-snakken mellem jeg og min mor.

Selvfølgelig talte jeg ikke helt sådan til min far - jeg formulerede det selvfølgelig pænt og vi havde en samtale om det. Og, som sagt, så har han ingen forældremyndighed over mig, så han bestemte reelt set ingenting.

Så længe det er min krop, mit liv, mit ansvar og mine fester ikke går/gik ud over HANS dagligdag og liv (han betalte ingenting, jeg vækkede ham ikke når jeg kom hjem, jeg lavede stadig mine pligter, osv.), så har han ikke noget han kan "holde over mig" - ud over at han kunne smide mig ud fra sin lejlighed, men i betragtning af, at han brugte et halvt år på at overtale min mor og jeg til at lade mig flytte midlertidigt ind hos ham, så er det altså hans eget valg at have mig i huset.

Det er mig der bestemmer hvad jeg laver, så længe det ikke har indflydelse og/eller opholder eller påvirker andres tilstedeværelse og dagligdag. Akkurat ligesom mine piercinger, som både min mor og far var meget imod, og min tattoo jeg fik da jeg gik i 9.

Men man har hvert sin syn på opdragelse, og det kan jo sagten være, at jeg ændrer mig - men jeg vil nu mene at jeg har udviklet mig til at være et ganske ansvarligt og fornuftigt menneske, der tænker over tingene og tager stilling til alt - og det har jeg min mor at takke for smiley

• #87   23. okt 2012 Jeg har som lille fået lov at smage på øl, cider og vin når mor eller far fik det. Bare en lille slurk og det var egentligt ikke noget for mig.

I 6. besluttede mine kammerarter sig for at drikke i skoletiden og som den eneste stillede jeg mig på bagbenene og ville ikke.

I slutningen af 8. drak jeg sådan rigtig for første gang.

Mine forældre har opdraget mig meget large på det punkt jeg det er jeg SÅ taknemmelig for den dag i dag. Min mor vil hellere købe alkohol til mig og så vide, at jeg får så og så mange genstande frem for at jeg skal købe det i butikkerne. For de spørger godt nok ikke om ID! Jeg er under 18 og har i de sidste par år uden problemer kunnet købe sådan noget som vodka.
    Min mor stoler på at jeg drikker fornuftigt og er sammen med folk jeg kan stole på når jeg drikker, så hvis det skulle gå galt så passer vi på hinanden.

Og drikker jeg ikke fornuftigt ved både jeg og mine veninder at vi til enhver tid kan ringe til hende og få hende til at hente. Hun har bare håneretten dagen efter... Og retten til at sætte mig til hvad som helst for den sags skyld.
    Truslen lød engang at isolere med tømmermænd. Nej ellers tak!

• #88   23. okt 2012 Vente så længe som muligt, og først drikke når man er myndig, alkoholden skader så man burde vente til man er voksen og ansvarlig nok til at tage konsekvensen

• #89   23. okt 2012 Jeg er 15 og jeg drikker og går til fester. Har været i byen en enkelt gang. Det er som regel 2-3 gange i måneden, men jeg går ikke efter at være plørefuld til hver eneste fest - det har jeg prøvt en gang, og man mærker jo heldigvis selv konsekvenserne af det dagen efter smiley Men jeg synes det er enormt hyggeligt og socialt at være til fest, og jeg har det også selv helt fint med at være beruset. Når man er lidt genert som mig, så er det rart at smide nogle hæmninger, så man nemmere kommer i snak med folk man ikke har mødt før.

• #90   23. okt 2012 Og noget helt andet er, en kommentar til "det skader hjernen helt vildt meget i en ung alder" - Jeg kender en del der drak og røg hash fra 13-års alderen, der senere hen tog universitetsuddannelser smiley

• #91   23. okt 2012 The vegan Way: ja vi ser forskelligt på børneopdragelse, den slatne indstilling du taler for er grundlag for rigtig mange af de unge mennesker idag der opføre sig skidt og kun tænker på sig selv (ikke sagt at alle ender sådan.. De fleste børn har brug for retningslinier og faste rammer.. Jeg går ikke ind for kæft, trit og retning, men jeg mener heller ikke børn skal have medbestemmelse eller ligefrem bestemme alt, det gør det svært at indordne sig som voksen.. Nogle ting kan man snakke om når barnet når en hvis alder, men nogle ting mener jeg er faste og ikke til debat..
    Jeg har haft rimeligt løse regler på nogle områder, under ansvar (altså fx sad jeg sent oppe var det mit eget problem at jeg var træt dagen efter.. Andre ting jamen der var reglerne faste og dem har jeg sjovt nok aldrig overvejet at bryde..

• #92   23. okt 2012 Sofie: Så fordi du kender nogle der har misbrugt deres krop og hjerne og stadig har taget en uddannelse så mener du ikke at det er skadeligt ? Der er jo stor forskel på hvor i hjernen det skader og hvor meget, nogle er heldige, andre ikke.. Jeg kender et par der som dig røg hash og drak fra en tidlig alder, og der kommer studenterhuen i hvert fald ikke til at trykke smiley
    Du ved jo ille om de havde klaret sig endnu bedre uden druk og hash, eller om det senere viser sig der er skader andre steder end den "boglige" del af hjernen

• #93   23. okt 2012
    At sige alkohol gør man bliver dum og intet kan som voksen er vel som at sige så meget andet fx. at ridning skader og man bliver dum af det.

Er man dum fordi man ikke er bolig? Nej, egentligt ikke - så ville alle ordblinde være dumme.. Vi har alle vores kompetencer og der kan ikke være jobs til alle hvis vi alle skal være cand. i et eller andet.
    Der skal også være en kassedame i Netto, en som måske elsker sit arbejde men ikke er særlig bolig.

• #94   23. okt 2012 Krikken: Nu er det jo altså helt klart og tydeligt bevist at alkohol dræber hjerneceller, en hel del af dem endda, drikker man meget over længere tid kan man faktisk udvikle alkohol demens fordi hjernen ødelægges så meget, så jo det kan meget let gøre en dummere også senere i livet..
    Og jo yngre hjernen er jo mere følsom og lettere at skade..

• #95   23. okt 2012 Og der er ingen der siger man er dum fordi man ikke er boglig, nu var det Sofie der mente at en uddannelse mente at man ikke havde taget skade, men skaden kan sidde andre steder i hjernen

• #96   23. okt 2012
    Igen, er man dum hvis man ikke er bolig? Og hvordan kan det påvirkes at man tager skade, hvis man i forvejen ikke er bolig og helst bare vil arbejde med fx. kloakering? Måske man har taget skade, men skaden er vel "ligemeget" for at sige det selvom man ikke må, hvis man ikke vil andet end at lægge kloakrør og ikke vil have en universitets grad?

Ikke fordi jeg prøver at argumentere imod de skader det giver, men hvis det gør man ikke kan få en universitets grad, så er det ved gud da ligemeget hvis man helst vil være kassedame i netto.

• #97   24. okt 2012 Krikken: boglig ikke bolig, Sorry men den springer mig bare i øjnene.. Og læs mit sidste indlæg igen, der svare jeg på dit spørgsmål.. Nej man behøver ikke være dum fordi man ikke er boglig.. Men nu er det jo ikke den eneste del af hjernen der kan lide skade..

• #98   24. okt 2012 Signe: Jeg sad lige og tænkte på det samme, skulle lige til at rette til "boglig" smiley

• #99   24. okt 2012 Nej det var ikke det jeg mente, det er bare for at fortælle at det godt kan lade sig gøre at tage en lang uddannelse, selvom man har levet lidt for vildt i gymnasietiden smiley

• #100   24. okt 2012 Sofie: Ja nogle kan sagtens tage en lang uddannelse selv om de har drukket vildt og voldsomt som unge, nogle får aldrig nogle problemer pga af det... Men andre gør af den ene eller anden art, om man ved jo ikke på forhånd om man får problemer

• #101   20. jan 2013 Kan kun lide sodavandsdrinks(temp cider, skinny bitch, isbjørn osv), kan slet ikke klare rom og cola og andre af de lidt mere skarpe drikke;)

• #102   20. jan 2013 Min mor har ikke forbudt det. Hendes mening er at ´hvis man siger nej, så gør barnet det som protest, eller fordi det er forbudt, og derfor spændene. Det er så også gjort klart for os, hvad konsekvenserne er for vores handlinger. Ligeledes med sex. smiley
    - Elsker min mor. Og desuden har jeg ikke brug for at drikke, jeg har min hest! smiley

Kommentér på:
Alkohol hvornår - din holdning.

Annonce