{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
553 visninger | Oprettet:

Engelskstil - sinead O'conners sang Famine {{forumTopicSubject}}

Hej!

Vi har fået den her sang i engelsk: (link fjernet)

Vi skal skrive et brev til statsministeren, fra Sinead O'Conner, som omhandler teksten. Indtil videre har jeg fået skrevet dette:

To the Primeminister of England.
I would like to bring to your attention, that the people in our country are starving, because all the food we have, are shipped to England, we have only potatoes left, and we can't live like this anymore. It's really hard for us, and many of the Irish people are dead, because they didn't get enough to eat. You gave us money, but not to teach the kids Irish, but to learn them english instead. We loose our history this way, and it's not acceptable for us. So many of the old men and young people, are in the bar, drinking. And many people are dangerous and sick!

Jeg er gået fuldstædigt i stå. Desuden har min lærer ret høje forventninger til mig, da jeg normalt får 10 eller 12, og jeg er meget utilfreds med det jeg har fået skrevet. Så hvis der er nogen der har nogle idéer til, hvad jeg mere kan skrive eller ting der kan rettes i det ovenover så det lyder bedre, så skriv! Jeg vil virkelig gerne have hjælp, da jeg er på bar bund lige nu. Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Engelskstil - sinead O'conners sang Famine
  • #1   19. sep 2012 Åh, Irlands historie er simpelthen så tragisk /;

Sangen er jo helt utrolig politisk. Jeg ved ikke om I har fået udleveret materiale om hungersnøden i Irland? For ellers, så er det nok en god idé lige at google det, for at få lidt større forståelse for hvad det er sangen handler om. Deres kartoffelhøst slog jo fejl, og i og med al andet mad blev sendt ud af landet, til England, sultede de jo, som følge deraf, ihjel i stor udstrækning. Et meget generelt billede for Englands århundrede lange undertrykkelse af Irland. Måske det kunne være en god idé at have lidt tidslinie over de vigtigste begivenheder England og Irland imellem, for at få et generelt billede af undertrykkelsen, og hvor meget de rent faktisk har været igennem, irerne. Men det kan jo være I allerede har været det igennem (:

Hvordan ser opgaveformuleringen ud? Altså, I skal skrive som om I skriver fra Sinéad O'Connor til den nuværende premierminister, men problematikken stammer jo fra meget langt tilbage, skal I skrive som om I befinder jer under problematikken som den var dengang eller skal I kigge tilbage på det og skrive om de følger det har haft for det irske folk nu? Hvis du er med på hvad jeg mener.
    Og hvilken klasse går du i og hvilke forventninger der til længde osv? Det er lææænge siden jeg har gået både i gymnasiet og i folkeskolen, så det er ikke sikkert jeg er helt med på sværhedsgraden, slet ikke fordi jeg synes irsk historie er helt utrolig spændende (:

• #2   19. sep 2012 Ja, jeg synes bestemt også, at det er tragisk!

Nej, vi har desværre ikke fået udleveret nogle papire. Men vi har gennemgået hvad sangen handler om, problemet er bare, at jeg ikke rigtigt ved, hvad jeg skal skrive i den pokkers stil. smiley

Vi skal lade som om, vi er Sinead O'Conner og vi sidder midt i krisen, og så skal vi skrive til den premierminister der var på det tidspunkt. Jeg går i 9. klasse, det skal højest fylde en side med skriftstørrelse 11.

• #3   19. sep 2012 Ok, helt i orden. Det er da også svært, dels fordi den jo titelmæssigt referer til en periode, men den dækker jo også til dels nutiden, i form af de konsekvenser "hungersnøden" har fået for Irland og den irske befolkning.

Hmm. Altså, hun er jo vred, selvom hun moderer det, og argumenterer for hvad der er galt. Jeg tænker at du i hvert fald bør tage det faktum at deres kartoffelhøst slog fejl flere år i træk, pga sygdom i kartoflerne, med. Det betød jo at de pludselig havde intet at spise, fordi englænderne tog alt andet med sig. For England var irerne jo bare mindre værd, så derfor blev der ikke efterladt mad til irerne alligevel. Folk begik kriminalitet for at komme i fængsel, for der fik man i det mindste lidt mad. Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget af det der er indforstået blandt irere du vil have med, men jeg tænker, at hvis du går lidt ud over sangen, men stadig holder dig inden for det sangen behandler, så er det vel ikke helt dårligt? Det giver i hvert fald bedre mulighed for at skrive lidt mere uden bare at komme til at genfortælle sangen i andre ord. Jeg ved ikke om det giver mening.

Men jeg kan i hvert fald lige kigge det du har skrevet igennem og se om jeg kan finde nogle pointers til hvad jeg ville have skrevet.
    Jeg kan også rette stavefejl hvis det er, men det ved jeg ikke om du hellere selv vil rode med (:?

• #4   19. sep 2012 Ja, jeg synes, det er ret svært, da jeg er under stort pres med nogle ting lige nu. Vi har haft den for i nogle dage, og skal aflevere den i morgen. Jeg har kun lavet på den i går, og har så i dag, da vi har haft to andre afleveringer for, og udover det, er jeg ved at få styr på nogle ting, med hensyn til min praktikuge næste uge, så det hele løber lidt op i stres og jag, synes jeg!

Mange tak, der var faktisk en god idé, du der kom med. Det må jeg hellere på kigget på! Og ja, du må meget gerne kigge og rette, hvis du har lyst. smiley

Kommentér på:
Engelskstil - sinead O'conners sang Famine

Annonce