569 visninger
|
Oprettet:
slagte dyr i dk {{forumTopicSubject}}
nu har vi efterhånden en vild debat i et andet indlæg
om hvorvidt det er ok at spise kød og om forholdene for dyrene både ved landmænd og slagteriet
jeg spiser selv kød og syntes langt de fleste steder både stalde og slagteri behandler dyrene på bedst mulig måde
hvad er jeres mening.
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
Hvis køerne ikke er i orden, De halter eller de har en indre fejl bliver de jo kasseret.
Halter koen meget for vi dyrlæge kontrol og en bøde
feb 2009
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 7 Svar: 385
hesten var min ridelæres kones forældres og den ville aldrig bliver god i benet så de slagtede den og så have de jo masse kød frem for en hest der led.
siden da har jeg sagt til mig selv hvad vil jeg helst spise det eller vaske mig i det.
da det på daka jo bliver lavet om til sæbe om andet:)
mar 2007
mar 2007
De stalde hvor køerne kun kan stå er bindestalde og de er ulovlige fra 2015. Ved godt det er lang tid. Men landmændene skal også have en chance for at få byggetilladelse og bygge nyt.
Der er mange kvier( køer som ikke har fået sin første kalv) som kommer ud og nyder livet på en stor græsmark hele sommeren, Men den mulighed er der bare ikke for malkekøer da der er mange flere laster ved at have dem ude.
Heller inde hvor de har sunde klove og ben, hvor man kan holde øje med dem så man når at opdage de er ved at blive syge i stedet for de pludselig ligger ned på marken fordi man ikke har set det i tide.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.149
Jeg har set enkelte stalde hvor jeg osse kunne leve med at de ikke kom på græs, fordi forholdende er så de stadig har MASSER af udfoldelsesmuligheder, men de er alle uden undtagelse, mindre dyrehold, hvor det mindre antal køer netop giver mulighed for rimelige indendørs forhold (og selvom forholdende er acceptable, er jeg ikke ligefrem begejstret for at nægte dyr adgang til frisk luft og sollys)
Jeg spiser kød (osse hest), æg fisk osv. Men så vidt muligt prøver jeg at købe fra dyr der har haft et liv jeg betragter som rimeligt (altså ikke æg fra burhøns, mælk og kød fra køer på græs osv)
Det behøver ikke være øko, det interesserer mig ikke, men det interesserer mig at dyrene har haft rimelige livsvilkår.
nov 2007
mar 2007
Lehnskovheste. Det er bare desværre ikke alle landmænd der har mulighed for det. Hvor med køerne der bliver malket i robotter? Forstår godt i syntes det er synd.
Men efter som jeg både har arbejdet i en stald for køerne ikke kommer ud og køerne kommer ud fortrækker jeg faktisk dem der ikke kommer ud. Jo jeg elsker at se kvierne kommer på græs der er ikke noget bedre syn, Men når vi har haft køerne lukket ud i en måned og det har regnet halvdelen af tiden så går de i mudder op til knæene de begynder at få klovskader og benskader så er det altså ikke sjovt mere hverken for koen eller landmanden.
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
og Day Dreamer . *DD* du skulle lige tag og læse de realer der er i landbruget inden du kommentere på det....! for jeg har aldrig set det du beskiver i nogle af de snart 60 forskelige landbrug jeg har været ude i....! lige maget om det var med svin eller kvæg.....
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 78 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 271
mar 2007
Der er kommer ekstremt mange nye regler de sidste par år, Men de træder aller sammen først i kraft fra 2015 og fremefter så landmanden har en chance for at rette det.
Nu ved jeg du kommer fra Tønder området så kunne du jo tage ud og besøge det besøgslandbrug der er i Visby.
maj 2004
Følger: 80 Følgere: 78 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 271
mar 2007
okt 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 50
Nu er det sådan at jeg har arbejdet i landbruget det sidste par år og har været lidt over det hele både i staldene og slagterigerne og har da også været med til en hjemmeslagtning eller to.
Nu er det sådan at dyrforholdene i DK er at af det bedste steder i verden da der bliver gået meget op i dyrevelfærd og hygiejne.
Inden jeg kom ind i landbruget havde jeg også svært ved at forstå hvordan det hele hænger sammen og syntes på det tidspunkt at det var synd at slagte et dyr. Men i DK er det sådan at hele dyret går til at formål.
SÅ min mening er at jeg syntes at det er helt i orden at dyr bliver slaget hvis det hele forgår på en ordenlig måde (fra dyret bliver født til det skal slagtes).
Personligt syntes jeg at de dyr jeg selv har været med til at passe smager bedst da jeg ved de har haft et godt liv.
Forresten - Hvis i køber Økologisk er i jo også med til at hjælpe dyrene
nov 2008
Følger: 123 Følgere: 139 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.314
feb 2005
Følger: 62 Følgere: 61 Heste: 6 Emner: 9 Svar: 72
nov 2007
Nu er det ikke sådn at jeg sidder og anklager alle bønder med indedyr for dyrplageri eller noget, men jeg synes ikke det er rimeligt at fratage dyr muligheden for dagslys og frisk luft samt muligheden for at bevlge sig frit (og ja, en indeko kan bevæge sig-men ikke i det omfang jeg mener de bør kunne)
Ang mudder, så handler det igen om at have plads nok og tildels hvordan markerne ligger i forhold til stalden (altså om 500køer skal igennem en løbegang på 2 meters bredde f.eks.).
ja der er da lidt mudder ved leddet ved den storbonde der bor næsten ved siden af mig -men marken er stadig grøn selvom vi jo er ved at være sidst på sæsonen, og køerne trives godt, er i pænt huld, har pæne klove og jeg har endnu ikke set nogen af dem halte (kommer forbi der dagligt både i bil, til fods og af og til til hest)
slagte dyr i dk