Bør hunden aflives? {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Jeg sidder med en lidt trist problemstilling, som jeg tænkte, at I eventuelt kunne hjælpe mig med at besvare - eller i hvert fald belyse fra forskellige sider.
I nat blev vores kat slået ihjel af vores nabos hund. Lige pludselig hørte jeg - uden for mit vindue - en masse larm: kattehvæs, tumlen og en stige, der væltede, og jeg skyndte mig selvfølgelig ud for at checke, hvad der var på fære.
Det første, der rammer mit blik, er vores kat, der snor sig i gabet på naboens hund, mens den slynges og ruskes fra side til side, og - helt i chok - råber og skriger jeg af den, mens jeg sender vores hund ud ad døren. Her slipper naboens hund så katten, men det er for sent... Et kort øjeblik ligger den i kramper på jorden, hvorpå den endelig får fred.
I frustration styrter jeg over til naboen og fortæller, hvad der er sket, og denne er selvfølgelig helt omtumlet grundet tidspunktet, men forsikrer mig om, at hans hund er i løbegården, hvorfor det ikke kan være den... Det viser sig dog, at løbegården står tom, og at hunden formodentligt er undsluppet.
Spørgsmålet er så:
Hvordan skal man forholde sig i en sådan sag? Skal man tænke, at det er naturens gang: hund tager kat, kat tager mus, eller skal det ses i det lys, at naboens hund simpelthen er for farlig for sine omgivelser?
Der er nemlig endnu et par aspekter, som I bør få med ift. sagens afslutning.
For kort tid siden blev en anden nabos hund også angrebet af denne hund, og det var samme tur: rusken, slyngen og bidemærker, omend denne nåede at blive reddet af sin ejer.
Endvidere bor vi i et kæmpestort parcelhuskvarter med børn og kæledyr en masse, hvorfor man jo kunne frygte, at flere kæledyr skulle lade livet - og værst af alt et lille barn...
Så hvad tænker I?
Er aflivning den rette løsning eller er det unødvendigt?
okt 2010
Følger: 47 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 223 Svar: 658
mar 2011
Følger: 9 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 371
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.671
hvis jeg ejede hunden havde jeg selv sagt aflivning
feb 2009
Følger: 16 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 153
Og jeg er ked af at du har mistet din kat, og specielt på denne voldsomme måde
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 59 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 2.014
Men puha det må godt nok havde været forfærdelig at se din kat blive dræbt af hunden
maj 2009
Følger: 22 Følgere: 31 Heste: 1 Emner: 20 Svar: 98
Du har helt ret i, at jeg selv har valgt at holde udekat - og dén vej rundt er jeg også 100% klar over, hvilke risici, der følger med. At jeg lukker min egen hund ud, sker jo lidt i en choktilstand, men alligevel ved jeg også, hvordan min hund reagerer. Den er ikke aggressiv over for katte og/eller andre dyr, hvorfor den blot løb rundt i cirkler om naboens hund og på den måde fik den til at slippe.
Der var ingen grund til, at den kom op at slås med den anden hund. Dennes ejer kom gående med den i snor på stien, der ligger mellem vores huse, hvorpå naboens hund pludselig gik til angreb...
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Men det svært at sige der er meget der spiller ind.
Hvor var katten da det skete? Var den på jeres eller naboen grund?
Vores hund har desværre også hapset en af vores nabos katte, men den var på vores grund og naboen vidste at vores hund ikke kan tåle syntes af en kat.
Vi bor langt ude på landet.
Her var naboen meget forstående og self ked af det men da det var på vores grund var der jo ikke så meget at gøre
maj 2009
Ja, katten var på vores grund. Den føjtede ikke så meget længere og flyttede sig mest bare mellem skuret og vores hus.
Havde den været ovre i naboens have, var situationen selvfølgelig en helt anden, som du også selv påpeger.
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 895
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.059
og snak med den anden nabó, hvis hund blev bidt også.. og få denne til at anmelde også..
så er det politiets beslutning om aflivning
maj 2009
Mange tak for jeres svar. Jeg giver lige naboen lidt tid til selv at komme med et forslag på, hvordan det hele afsluttes, men jeg må nok sige, at jeg deler synspunkt med størstedelen af jer - nemlig at hunden bør aflives.
Tak for jeres søde ord også. Det var i hvert fald en forfærdelig oplevelse at se sin ven ende sine dage på den måde... Vi havde trods alt haft ham i 12 år.
dec 2005
Følger: 77 Følgere: 84 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 189
Vil starte med at sige hvor er det synd for dig Ulle og føler virkelig med dig, der er ingen tvivl om det bliver hårdt at komme sig over choket og tabet
Og din nabo skal da have en nogle ting og sager at vide om hvordan man holder hund og så synes jeg også han burde tage de udgifter du evt skulle få pga dette.
Men når det er sagt så er en hund altså et rovdyr og deres instinkt er at jage og man kan ikke på nogen måde sammenligne at hunde angriber en kat og så at den vil angribe et barn. Du kan kun kræve at få hunden aflivet hvis den er gået til angreb på et menneske, det eneste politiet gør i denne situation er evt at give manden en bøde og bede ham om at holde den inde.
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 192
Men syntes ikke du skal få de andre naboer med på "bølgen".. Det er nok heller ikke sjovt for ejeren af hunden, at den har aflivet jeres kat. Og nu var det jo ikke ejeren du fandt med katten i munden, men hans hund.
Men hvor var det synd at din kat skulle aflves på denne måde.
Set i mine øjne, vil en hund altid være et rovdyr, og det må vi aldrig
glemme.
Dette er ikke ment negativt Blot min vurdering..
nov 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 432
At en hund har dræbt en kat det er synd og skam, og din nabo skal lærer at holde sin hund på egen grund! Men det lyder til at det er sket en gang og uheld sker.
Vi har selv en hund der har slagtet efterhånden lidt over en håndfuld katte fordi de har været på vores grund. Men det gør ham altså ikke agressiv, han er bare ikke klar over hvordan man 'leger' på en ordentligt måde.
Synes det er grumt at stemple hunden som agressiv og dømme den til at blive aflivet efter de to hændelser. Det kan sagtens være den er agressiv anlagt, men ud fra det du fortæller ser jeg ingen grund til aflivning.
jul 2008
Følger: 90 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 501 Svar: 7.252
ALDRIG om jeg havde tilladt at Nala skulle lade livet på baggrund af at hun havde dræbt en kat. Din kat har med garanti også haft fat i en mus, fugl og andre smådyr skulle din kat så også aflives?
Det er den risiko der løbes og sommetider går det galt.
At den udviser aggressiv adfærd og tilmed HAR haft fat i en anden hund besværliggøre sagen lidt vil jeg mene.
Men igen, det er levende dyr vi har med at gøre, det må vi endelig ikke glemme og for mig lyder det som at din nabo tager hans forholdsregler ved at holde hunden i hundegård.
maj 2009
Jeg kan godt følge dig Trine (og tak for din medfølelse), men dét, jeg personligt hæfter mig ved også, er, at hunden før har gået til angreb på en anden hund. Helt uprovokeret.
Endvidere (og dette kan måske være et spørgsmål til alle):
Er jeg så naiv, når jeg tænker, at aggressivitet ikke bør undskyldes med instinkt? Min egen hund har jo også flere gange været efter katten - fx. fulgt den på sin færd mellem sit skur og vores hus, så den liiiige fik benene på nakken - men aldrig nogensinde på så aggressiv en måde, som jeg så hos naboens hund i nat.
jul 2008
Og vil stadig ikke mene at hunden skal aflives fordi den ikke kan med andre hunde.
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 8 Emner: 5 Svar: 110
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 128
Ironi kan forekomme;)
Det gør mig ondt med din kat, det har ikke været en sjov oplevelse.
Det er rigtigt at naboens hund, intet har at gøre på jeres grund.. Men man ved jo ikke, om din kat har spadseret ind på naboens grund og hunden derfor har jagtet din kat.. Ikke atdet undskylder handlingen.. Men det er jo ejerne af hunden den ef gal med.. Det er dem der ikke har holdt hunden forsvarligt inde, og det er så det, enstemmig du eller politiet må.forklare dem.
En aflivning er måske en smule overdrevet..
maj 2009
Du skriver, at den sagtens kan være aggressivt anlagt, men at det så ikke er grund nok til aflivning overhovedet... Det kan jeg ikke helt følge dig i. Hvorfor skulle en aggressiv hund have lov til at færdes i et villakvarter, hvor der - som nævnt - er et utal af små børn og kæledyr?
En aggressiv hund på et nedlagt landbrug el. lign. ude på landet er selvfølgelig en helt anden sag. Her skal hunden nok kunne fange lidt af hvert...
aug 2008
Følger: 67 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 591
1. en hund der har smagt frisk kød + blod kan få træng til at ville igen
2. katten var på din grund det vil sige at hunden gik efter katten bevist hvis du forstår??
3. når først en hund har andgrebet et dyr eller menneske så er aflivning det bedste
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
jul 2008
Hundegården skal bare ha en ekstra sikring så hunden ikke kommer ud, og alle hunde ser rødt når de ser en kat, indtil de finder ud af hvad det er for en.
Min hund er ikke vant til katte, og kommer den på vores grund så skal den jagtes. Hun har endnu ikke haft fat i en, men jeg vil endnu ikke love for hvad der vil ske den dag hun gør.
Det skal også tilføjes at min hund på ingen måde udviser aggressiv adfærd, kan med alle hunde.
jul 2008
jul 2008
nov 2008
Men hvis nu din nabo ville sørge for at hunden ikke slap ud igen, og på tur havde hunden i kort snor så kan jeg ikke se problemet i at hunden skal aflives hvis den nu er en fantastisk familiehund?
Igen jeg kender ikke hund eller ejer og synes det er svært at bedømme om hunden skal aflives eller ej, da det lige så vel handler om ejers evne til at håndtere hunden.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
Men tag en snak med ejeren om ar vis du ser hunden på din ejendom igen så vil du melde det til politiet
jan 2007
aug 2008
Følger: 67 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 591
kender et til fælde hvor ejer ikke ville aflive hunden
også kom politiet og hentede den og fik den aflivet.
men ved ikke hvad det er ved en kat, men syntes ikke det er anderledes der når det sker i et villakvarter
og det var ikke sket hvis ejerne af hunden haved haft styr på hunden og at der ikke var svage steder i hundegårdem
men snak med din nabo
mar 2011
jan 2007
maj 2009
Jeg tvivler på, at hunden bruges som familiehund, eftersom den tilbringer al sin tid i løbegården og således ikke færdes blandt mennesker i huset.
Men nu må vi se... Jeg har jo heller ikke tænkt mig at gå til politi, dyrlæge etc. uden om ejeren, hvorfor hans mening selvfølgelig skal høres.
jul 2008
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.375
Hvis min hund nogensinde dræbte en kat, blev den aflivet på stedet.
Jeg tror dog ikke man kan gøre så meget, når det er en kat (mennesker har jo også lov til at skyde katte)..
Men tænker også lidt.. Bor den hund i en hundegård? For det er da heller ikke noget hundeliv...
maj 2009
Jeg synes ikke, at der er grund til, at I begynder på indbyrdes ironi og latterliggørelse af situationen.
Personligt er jeg udmærket klar over, hvordan hunde jagter andre dyr. Min egen har da selv været på tur over markerne efter en hare eller et rådyr, men jeg synes, at situationen er lidt en anden, når ikke bare min familie, men også den familie, hvis hund blev angrebet af naboens hund, finder den mere aggressiv end gennemsnittet.
maj 2009
Ja, hunden bor i en hundegård. Det er dog en helt anden sag, som også har skabt lidt røre, idet den ikke altid fik vand osv.
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 30 Heste: 8 Emner: 83 Svar: 410
Et er at hunden jagter et andet er at den går til angreb.
jul 2008
jan 2007
Man kan jo ikke vide, om din kat er gået over på naboens grund og hunden derfor har startet jagten der.. Og så er de jo lige gode om det, ikke sandt?
Der er altid tre sider af samme sag. Den ene, den anden og den rigtige. Og man finder aldrig ud af hvad der er sket, eftersom katten ikke er mere og hunden ikke kan snakke.
Derfor gør det mig stadig ondt, at I har mistet et familiemedlem og så på den måde, ikke rart.
Det der irriterer mig, er at folk giver hunden skylden. Men i bund og grund er det ejerne af denne hund, der er nogle skvadderhoveder..
Dermed det sidste ord herfra
jul 2008
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 916
Mine hunde er skønne, glade, velopdragne dyr, der elsker mennesker og andre hunde, men når der løber en kat ind i haven, eller ligger en fugl i hækken, så siger det altså haps. Det gør dem da ikke farlige over for hverken mennesker eller andre hunde. Det er da helt hen i vejret.
Hvis hunden var aggressiv og havde bidt mennesker, så bør man nok overveje det. Men en kat - Nu stoppet det altså.
Min kat har også slået rigtig, rigtig mange mus ihjel - skal den så også aflives fordi den har smagt bloooood?
Elller.... hehe, den har hunden jo faktisk taget. Så slap vi for at overveje det, blodtørstige satan.
Dyr er dyr.
jun 2009
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 606
I mine øjne er det hundeejer det har ansvar for at ens hund ikke angriber/slår andre dyr ihjel, jeg ville tage mit ansvar alvorligt og tage konsekvensen af hvilken handling hunden har gjort, for det er jo trods alt ejer der har valgt at have hunden.....
DEN SKAL LADE LIVET.
for har den fået blodrus en gang så får den svære at adskille tingene og siturationerne i fremtiden, og som andre skriver , så kan det være et barn næste gang, og skulle det komme til det, så er det da afgørende hvordan dens adfære har været tidligere.. Blodrus er ikke det samme som ag give hunde råt kød eller gå blodspor, det gør min hund og den er på intet tidspunkt agresiv, (Håber den aldrig bliver) det er momentet i at ruske en andet dyr til døde der er farligt,
og der er foreskæld på at have hund i tæt bebyggelse og på landet. min hund er gårdhund og jeg ville aflive på stedet,
maj 2009
Jeg er jo ikke idiot og ved godt, hvordan naturen hænger sammen... Landet ligger bare sådan, at hunden HAR vist aggressiv adfærd over for andre hunde også (samt direkte ANGREBET), hvilket vækker grund til bekymring i min verden.
maj 2010
Jeg synes helt ærligt, det er for emsigt at slå en hund ihjel fordi, den har rusket en fritgående kat lidt for hårdt.
Hvis jeg fik at vide, at jeg skulle slå min hund, min ven, mit familiemedlem, som jeg er opvokset med, ihjel, fordi min nabos kat, var løbet frit rundt, så skulle de godt nok få en sag på nakken.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.326
jun 2009
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 606
under alle omstendigheder så er det ejers ansvar, og jeg håber da ikke at nogen af jer er hundeejer uden den ansvarsfølelse. for det lyder lidt sådan, se nu igennem fingerne med alle de følelser i har for jeres små hundebørn og vær realistiske . hunde er rovdyr og naturen tager over engang imellem, og der er det ejer et stort ansvar at lægge følelserne på hylden,
nov 2008
Igen: Vores hund har ikke dræbt blot en, ikke blot to, men mindst fem katte (i vores have, hans territorie) men har ALDRIG nogen sinde bidt et andet dyr udover i leg. Har ikke bidt et menneske siden han var 1 år og legesyg (dvs. det ikke en gang er et bid). Han kan bare ikke lide katte. Han kan til gengæld sagtens ligge og slikke omsorgsfuldt på en kylling.
Vores gamle hund har også dræbt div. katte og pindsvin i vores have. Han var modsat agressiv anlagt over for dyr i det sekund de rørte sig. Men han har ALDRIG rørt et menneske, vi havde ham da mig og mine brødre var spæde. Han blev i sidste aflivet pga. voldsom eksem, men han var en fantastisk hund og min far evnede at kontrollere ham så han aldrig har angrebet dyr uden for egen have.
Forskellen på de to hunde var at den ene er kastreret den anden var ikke. Synes ikke man kan tale om blodrus, da vores nuværende hund så skulle være en koldblodig dræber.
Det handler om hvor vidt ejerne kan håndtere hunden. Er i som naboer utrygge ved deres evne til det så er det nok bedst at hunden bliver aflivet.
maj 2010
Men som I selv siger, det er ejerens ansvar. Kan h*n ikke holde sin hund i indhegningen, så skal han nok ikke have hund, men synes ikke hunden skal aflives, fordi den er sluppet ud og har fulgt sin natur.
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
MEN, Jeg synes helt klart i skal tage en snak med Hundeejeren om at hvis den bliver sådan overfør mennesker så er det væk! Og så skal han vist lige ha fikset sin løbegård, så hunden ikke bare løber ud iegn.
Men så længe den ikke er sådan overfor mennersker så synes jeg det er synd at aflive. HUnden har jagtinstinkt og når den føler sig truet eller sit "rum" truet så går den altså til angreb. Det er jo altså stadig et levende dyr (:
mar 2006
Følger: 1 Følgere: 44 Heste: 7 Emner: 263 Svar: 1.317
mvh merete
nov 2008
Vores hund havde også taget en kat i en anden have en vores, det er derfor man som dyreejer skal sørge for at holde dyr på egen grund.
Man synes hunden skal aflives hvis naboerne generelt er enige om at de er utrygge ved hunden.
jul 2008
Tager jeg mit ansvar som hundeejer gør brug af mundkurv, holder min hund i snor og undgår kontakt til andre hunde, så behøves hunden jo ikke aflives, aggressiv eller ej.
At en hund viser aggresivitet mod en anden hund er bestemt ikke ens betydning med at den udviser aggresivitet mod andre mennesker!
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
Den kommer p gå tur to gange om dagen, den ene er ca 1 time og når vi ikke har gæster (vi har en campingplads) så må han løbe rundt når vi er der.
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.409
Hvis din kat forlader jeres grund, så synes jeg ikke du kan kræve en aflivning, da du heller ikke overholder selv samme lovgivning. Lov om mark og vejfred.
Jeg synes du skal snakke med hundeejer, evt. med ejer til tidlige overfaldet hund, og sammen finde ud af en løsning.
Hunden er ikke i en blodrus fordi den 2 gange har angrebet andre dyr, hvor mange rotter, fugle, fremmede katte og hunde en hund har angrebet har ligeså meget med situationen at gøre. Har selv en sovende hund ved mine fødder, som gerne sidder i flere timer og venter på fugleungerne falder ud af reden, som gerne løber efter diverse dyr der kommer forbi ham.
Jeg ville underrette politi om hændelsen, hvis jeg ikke kunne finde en holdbar løsning med hundeejer.
nov 2008
Men vil ikke give dig ret i det med at hunden 'får smag' for at gå løs på folks kæledyr. Hunde og katte er rovdyr. Det er en naturlig ting som man forsøger at avle væk og 'opdrage' væk. Men det betyder ikke at instinktet ER væk.
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.652
Der er kæmpe forskel på om hunden angriber et andet dyr eller et menneske
Man kan lidt sammenligne med rigtige muskel hunde som er trænet til kamp de er ikke menneske aggressive fordi så kunne de ikke bruge hundene
Altså hunde er ikke aggressive overfor mennesker med mindre de er bange eller har været udsat for nogle grimme oplevelser
Og jeg tror hundene sender mange flere signaler til hinanden end vi opdager og at hunden derfor godt kan have følt sig truet da den angreb den anden hund men det kan også have været uden grund og hunden kan være farlig men det betyder det ikke at den er bare fordi den er et rovdyr med instinkter alle hunde er i bund og grund farlige rovdyr vi har tæmmet så godt som det er muligt
Så nej jeg mener ikke hunden bør aflives ikke som udgangspunkt
Mvh Natasia
maj 2006
Så hunden kan ikke kræves aflivet endnu i følge loven
Mvh Natasia
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.261
Sys ikk som sådan hunden skal aflives men ville nok give ejeren en advarsel omkring at få sikret den hundegård af da det ellers ville kunne ende med aflivning..
Derud over at du sender den egen hund ud er jo grotesk det kunne ende med din egen hund skulle aflives hvis den var hoppet på den anden hund..
sep 2009
Med en ude kat så løber du simpelthen bare den chance vil du ikk set så må du lave et vulier (staves??) som den kan færde sig i istedet..
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.693
maj 2009
Jeg ser ikke rigtigt, hvorfor det er "grotesk", at jeg sender min egen hund ud i haven? Som sagt ved jeg, hvordan min hund reagerer på andre hunde, og jeg ved, hvordan den er over for katten, hvorfor min hund blot fungerede som del i en "afledningsmanøvre" ift. naboens hund.
sep 2009
Man kan aldrig vide sig helt sikker på sådan noget.. kunne godt være hunden havde reageret på at den anden hun stod i dens have og havde dræbt jeres kat.. Så man skal virkelig passe på..! Så jo det er grotesk man ved da aldrig
maj 2009
Der er intet galt i, at hunden bor i hundegård. De trives da - så vidt jeg ved - fint sådan. Det er først et problem, når de hænger derude dag og nat, render rundt i egne ekskrementer og ikke får nok mad/vand, som det var tilfældet hos min nabo.
maj 2009
Mhm... Jeg kan nok følge dig delvist, men jeg bliver også nødt til at forsvare min handling med, at jeg var totalt i chok.
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 268
Selvfølgelig gør de det, det er deres FØDE...
At en hund tager en kat, er på ingen måde det samme, hunden slår ikke ihjel for at æde katten, men dræber den i fjendtlig øjemed.
Jeg har også løse katte, på landet hvor jeg bor og er fuldt klar over risikoen for at de bliver taget af en hund eller kørt ned når de strejfer rundt.
Men at mange herinde lige frem synes det er helt ok, at den dræber TS kat, kan jeg slet ikke forstå...
Havde selv en hund i min have forleden, som jagtede en af mine katte og det er ikke første gang den er der, for har set potespor i gruset flere gange. Jeg sprang ud og råbte af den, så den stak af, og sørme om der ikke ude på vejen går en dame med barnevogn som har hunden med uden snor og den fik bare lov at løbe, hvor det passede den - og ikke om hun vendte hovedet og undskyldt for at den strejfede på min grund...
Ser jeg den igen, vil jeg ikke tøve med at indfange den og aflevere den ved det nærmeste internat som hittehund.
TS mener helt klart din nabo bør stå til ansvar for den skade hans hund har forvoldt, om det er aflivning (hvilket jeg ville mene) eller økonomisk kompensation må jo diskutteres.
maj 2009
Den hund, som for kort tid siden blev angrebet, er en lille, fredelig og velopdragen bomuldshund, som var på tur med sin ejer på de stier, der er anlagt mellem husene. Altså de stier, hvor der OGSÅ og HELE TIDEN kommer børn forbi. Her er naboens hund så (ligeledes) brudt ud af hundegården og kommer så rundt om hjørnet, hvorpå den farer direkte i kødet på bomuldshunden... Den ruskes og flås, mens ejeren desperat forsøger at få den fri, hvilket så lykkedes til sidst, hvor ejeren får sparket nabohunden væk og løber hjem med sin egen, der er tydeligt mærket af angrebet...
maj 2009
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 96
ta en snak med ejeren..... og prøv henkastet at sige at bøden er vildt stor for en fritgående hund i et villa kvarter....
dertil vil jeg så oxo sige at det kan være rigtig svært at sikre en hundegård.... specielt hvis den er stor...... mange hunde er sindsyg dygtige til at finde svage steder.....
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 708
jul 2008
dec 2004
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 173 Svar: 1.904
Jeg tror ikke, hverken politi eller ejer går med til at aflive hunden på stedet, men derimod skal der kigges på hundegården. Hvis ikke den er forsvarligt sikret af, og holder hunden inde, er den jo første led til at skabe problemer. Altså... hvis den kan holde hunden inde, bliver hverken børn, katte eller andre hunde generet, og hundeejer kan beholde sin hund
maj 2006
Men jeg havde gjort det samme som dig men det var stadig en dum grotesk og farlig handling hvis den hund er så aggressiv som du påstår så var der jo kæmpe risiko for at den ville angribe din hund også?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
At en hund spiser en kat - det kan ske når det er en udekat. Ligesom den bliver kørt ned, det bliver hunden ikke blodtørstig af.
Hunden er et rovdyr, det ligger i den af sponse efter ting der bevæger sig hurtigt.
At den har været agressiv over for andre hunde er for mig heller ikke = nu æder den en baby imorgen. Det KAN være der er grunde til det.
Mine forældres hund springer omgående på en hanhund hvis den ikke er kastereret og fik han lov så bed han til og stoppede nok ikke før der ikke var liv mere fra den ene af parterne.
Han når ikke at advare særligt meget af hvad menneskeøjet kan se, han når at knurre 2 sek også ryger han på. Men når man har set det et par gange, så ser man det bedre.
Det skal han ikke aflives pga. - han holdes blot i snor med andre hunde i nærheden og hilser ikke på hanhunde.
En hund kan ikke socialiceres ordentligt nok til ikke at æde dyr - man kan få dem kaldt til sig, men helt få det væk nej. Sætter man et marsvin, kanin eller mus foran snuden på en hund, så ender det for det meste ikke lykkeligt.
Det er et rovdyr - ser ikke det slemme i at en hund spiser et andet dyr. Så skal katte også aflives på stedet - de bliver iøvrigt heller ikke aflivet når de kradser mennesker, bider o.l - gør hunde, så væk med dem! - trods det ofte er små børn der har leget for vildt og ikke set hundens tegn.
Når - hunden er et rovdyr og derfor holder man den væk fra de dyr man ikke vil have den skal æde. Har man en udekat der vader rundt i folks haver, så er man - selvom det er trist for dig og en kat du nok holdt meget af, en risiko der følger med på linje med at den bliver kørt ned.
Især hvis hunden har rendt rundt i haven uden opsyn - man kan ikke have øjne i nakken på hunden konstant når den er ude i en indhegnet have.
maj 2006
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
En normal hund går ikke bare til angrib på en fredelig hund! Så er den ikke normal. Det er så bare mere tragisk at den også har taget DIN KAT i DIN HAVE!
Det burde ikke have været sket.
Hunde der angriber hunde på den måde skal aflives!
Min gamle hund var 3 måneder om at komme sig over at blive angrebet, helt u forventet! Hun var på medicin i 1 måned, kunne ikke gå de første 2 uger rigtigt, måtte hjælpes ud til haven og ind igen, store sår og oven i det, fik vi en hund som ikke turde gå tur i et halvt år. Vi kunne hive, rive og flå i hunden, men ud på tur skulle den ikke!
Her skal det siges at det var en hanhund, og vores var en tæve. Så der var klart ingen tvivl at den skulle aflives, hanhunde går aldrig i kødet på hunhunde, på den måde.
Går hunde i indhegninger skal der sikres at hunden ikke kan komme ud.
Du skal forlange han løser problemet med den slipper løs, ellers kræve den bliver aflivet. Hvad vil der ikke ske næste gang?
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Min hund går helt amok, når der er katte i vores have, hvilket der så selvsagt sjældent er. Hvis ikke katten kunne nå at flygte, ja, så kan man holde dyret på sin egen grund.
Da min hund blev bidt af genboens (der var løs på vejen), kunne vi ikke kræve hunden aflivet (hvilket vi ikke var interesseret i), men de fik påbud om at hegne deres have forsvarligt ind og deres forsikring betalte omkostninger ifm. dyrlægeregningerne.
jul 2008
jun 2008
Når en hund som den der overfaldt min, bare springer over hækken fra ejers have, og går til angreb. så er der noget i vejen! Uanset hvilken køn hunden har.
Men en normal hanhund går aldrig til angreb på en hunhund.
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.551
De andre overfald er jo helelr ikke i orden. hvad er det for en race?
mar 2008
Følger: 81 Følgere: 78 Heste: 1 Emner: 262 Svar: 1.027
Jeg spurte lige min kæreste hvad han ville gøre hvis vores kat blev slagtet på vores grund af naboens hund, korte og enkelt svar fik jeg, han sagde så vidste han godt hvor hans riffel var og hundens dage var talt, jeg vil mene at hunden skal aflives tænk hvis den bider et barn næste gang??
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 382
Jeg har selv både hund og kat, og jeg er lidt splittet...
Hvis min hund angreb og dræbte en kat eller angreb en anden hund (uprovokeret), ja så ville hun altså ikke få 2. chance.. Det ville være sprøjten og det være sig lige med det samme.
Jeg har dog ikke forventninger om, at andre deler min holdning. Derfor ville jeg, i din situation, tage en adfærdsregulerende snak med naboen. Forklare ham klokkeklart, at hans hund nu har terroriseret området tilstrækkeligt, og hvis han/hun fremover har problemer med at holde den på egen grund, så går du til politiet. På den måde er naboen advaret om, at nok er nok, og han/hun får mulighed for at rette op på problemet ved at holde hunden på sin egen jord.
jul 2008
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
Jeg ville mene den skulle aflives. Som du skriver har den gjort det før.. Den ved hvad den vil, og den går målrettet efter det. Næste gang KAN det være et barn der sidder og leger i en sandkasse. Der burde ingen chancer tages.
Desuden er det sket i DIN have.. Du har alt på det rene. Jeg ville tage en snak med ejerne om en løsning - og hvis ikke i kan det, ville jeg kontakte politiet..
Har du haft kontakt til politiet endnu? Jeg havde gjort det med det samme..
R.I.P til din stakkels mis! og god bedring til dig, det må have været et forfærdeligt syn!
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Det er os grunden til at jeg aldrig skal ha udekat. ALDRIG. Og havde en hund kommet ind til mig, og taget en af mine misser.... Oh my god, den havde blevet aflivet med det samme!! Mine katte er mine børn, og de har lige så stor ræt til at leve som et hvilket som helst andet dyr eller menneske. Kan simpelthen ikke forstå folk mener det er okay at hunde tar katte! Jeg er rigtig glad for hunde, det er ikke det, men hvis hunde angriber dyr eller mennesker mener jeg den skal aflives, og ejer ikke få have en ny hund... En agressiv hund er ikke en glad hund..
Hvor min søster bor er det os to hunde, hvor den ene har bidt hende og flere MANGE gange, den ene venninde er blevet bidt 4 gange! De har os angrebet flere hunde, og ingen af naboene tør have hund.. Min søster vil ha hund eller kat, men det er ikke trygt der.. De hunde står os og skraber og gør udenfor hendes dør, om de tror det er dyr der inde... Møghunde.. Jeg har bedt dem anmelde, for de hunde burde ikke leve..
jun 2008
EN NORMAL HUND ville ikke reagere på sådan en måde, som den gjorde i vores tilfælde!
Kan ikke se hvorfor du vil diskutere min erfaring! Når det var sådan dyrlægen konstaterede, altså at den ikke var normal.
jul 2008
HVAD er en normal hund?
jun 2008
Det er jo et dumt spørgsmål! sådan kan man ikke spørge.
Skal prøve at omformulere mit svar,så du kan forstå, hvad jeg mener:
En normal hund vil ikke bare gå til angreb uden nogen som helst anledning. og den vil heller ikke fare afsted efter en kat uden anledning, og bide den ihjel.
Der er forskel - to hunde som hidser hinanden op og slås, så er hundene lige gode om det. Men kommer der en hund helt uprovokeret forbi, og den anden bare springer over hækken og angriber, det er ikke normal adfærd, dermed heller ikke en normal hund.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
Tjo.. Lille ting der bevæger sig hurtigt = spis det.
Så det var også forkert hvis det var en kanin eller marsvin? De vækker alle 3 et jagtinstinkt i hunden. Mine forældres kat tuller altid stille rundt, løber aldrig, men gør den så er hunden også lige i hælene på den.
En kønsagressiv hund behøves ikke blive provokeret som sådan, det er den andens hund udstråling, signaler mm. den reagere på, ind imellem når der at blive knurret 2 sek.
mar 2011
jul 2008
Det gør ikke en hund mere el. mindre normal. Tit og ofte mener vi at det er uprovokeret at en anden hund angriber, men der er så mange tegn vi slet ikke når at opfatte. (dermed ikke sagt at det aldrig er uprovokeret)
En hund er et rovdyr...... Kommer der en kat el. lign. Så vil hunden jage, det er dens natur.
Nala jager katte, fugle (det er dog gået op for hende at hun ikke kan nå dem, så hun gider ikke mere) og andre smådyr. Hun har drabt en fugl, men har aldrig haft fat i en kat, hvad hun ville gøre den dag hun fik fat i en, kan jeg ikke svare dig på.
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
Min hund blev engang overfaldet af en kæmpe hund (der ikke var i snor) min stod bundet ude foran brugsen og kunne ikke forsvare sig, det resulterede i at han i en periode også var en smule agressiv (dog ikke voldsomt)! nu er han den samme igen..
mar 2011
sep 2005
Følger: 34 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 77
Men når det er sagt, har jeg selv 2 schæferhunde, og de gør ikke min kat noget som helst, medmindre den løber !! dvs så tror hundene at den vil lege, og ja så løber de efter. Som flere har sagt, er det hundens jagtinstinkt der træder ind der, og intet med opdragelse at gøre.
Du kan ikke ringe til politiet og be`om at hunden bliver aflivet, det kan de ikke gøre noget ved, men du kan tale med ejeren, som sikkert er ligeså ked af det som du er. Som ejer rammer det også at ens hund har gjort et andet dyr fortræd. Der kan være mange grunde til at det foregik i din have, måske katten har været omkring hundes løbegård eller andet. Men om alt er, er det altså en hund og en kat, og det er desværre naturens gang at hund jagter kat, rigtig træls, men desværre ikke noget vi kan ændre, heller ikke med hundepsykolog som nogen nævner. det har heller ikke noget på sig at hunden pludselig angriber et barn, hvor kommer det fra?
Snak med ham om problemet, og forsøg at løse det sammen..
jun 2008
Selvfølgelig er det bormalt at hunden vil forsvare hvad der er sit. Men det er en anledning!
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 16 Emner: 3 Svar: 40
Jeg synes det er rigtig synd for dig at du har mistet din kat på denne måde, og især at du selv skulle se det, men igen ja. Det er jo risikoen ved at have en udekat.. Den kan lige så godt være blevet kørt over eller andet.
Jeg mener ikke denne hund skal aflives, men du skal tage en snak med ejeren om at hunden skal holdes inde i denne hundegård, uden mulighed for at slippe ud.
Jeg arbejder selv med hunde til dagligt, og vi har en hund der kan kravle over hegn der er 2½ meter højt. Det kan jo ske at hunden finder ud af den kan stikke af en dag, men gør den det skal der selvfølgelig gøres noget ved det.
Der er mange hunde der passer godt på deres territorie, og måske har denne hund ment at den anden hund (der gik mellem jeres huse) på en eller anden måde er kommet for tæt på, og er faret i flæsket på den. Derfor skal hunden selvfølgelig holdes inde i sin gård, men måske har den brug for noget træning der ligesom lærer den at være sammen med andre dyr?
Nu ved jeg ikke om din nabo har børn, men hvis de har, så havde de nok aflivet hunden hvis de mente den var til fare for børn. Det havde de nok gjort uanset hvad.
At det lige er gået ud over din kat på denne måde er selvfølgelig ærgerligt, men som andre påpeger er hunden et rovdyr, og hvis den ikke er vokset op med fx katte, kan den jo ikke rigtig vide om det er noget den må lege med eller spise.. Det kan være din kat har været en sviptur inde og kigge på deres grund, eller har vakt hundens interesse på den ene eller den anden måde..
Som andre spørger, vil jeg derfor også spørge om folk mener katte skal aflives hvis de tager folks kaniner, hamstere etc. Hvad hvis en person har tamfugle, som er ude og flyve, men ikke kommer hjem fordi en kat har spist den.. Skal katten så aflives? Der er rigtig mange risikoer ved at lade sine dyr løbe frit udenfor, men dem må man ligesom tage når man har valgt at give dyrene det liv.
Jeg håber du tager dig en fornuftig snak med ejeren og finder ud af alt det her sammen.
dec 2009
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 43
Bør hunden aflives?