{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
534 visninger | Oprettet:

Samfundsfags eksamen..! Seriøst problem..! {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation at jeg skal til eksamen på torsdag..

Og jeg skal skrive lidt om demokrati..

Hvor mange mandater er det partiet skal have for at der er flertal, og hvor mange mandatter er der i alt.?

Hvor mange sidder der i et parti (noget med en fra grønland og en fra færørene.).?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Samfundsfags eksamen..! Seriøst problem..!
  • #1   19. jun 2012 179 er der i alt (mener jeg meget stærkt)
    2 fra grønland
    2 fra færørene

• #2   19. jun 2012 Arrgh du har lige redet min dag...! smiley TAK

• #3   19. jun 2012 Hey, lige sidste spørgsmål.. Hvor mange sidder der i partiet (hvor fire udgør de to fra grønland og to fra færørenne).?

• #4   19. jun 2012 Google er din ven

• #5   19. jun 2012 Jeg ved det smiley Men kan ikke finde det..!

• #7   19. jun 2012 Var det svært`?

• #8   19. jun 2012 Ja, for det er ikke det rigtige..!

• #9   19. jun 2012 jamen så må du bare lede videre.held og lykke med eksamen.

• #10   19. jun 2012 Hvad mener du med "hvor mange der sidder i et parti"..
    De forskellige partier har jo mandater i folketinget efter hvor mange stemmer, de har fået til sidste folketingsvalg. smiley

• #11   19. jun 2012 Har lige været oppe i samfundsfag, her er mine noter til kapitlet om Folketinget, hvis det kan bruges.

Folketinget
    - 179 medlemmer (2 fra Færøerne, 2 fra Grønland) – 90 mandater for flertal
    - Repræsentativt demokrati: vores meninger er repræsenteret gennem partier og mandater. Politikere træffer beslutninger på vores vegne.
    Direkte demokrati: Vælgerne træffer selv beslutninger gennem folkeafstemninger. Schweiz har en form for dette. Fordel: vælgerne bliver mere interesserede i politik, år deres stemme er afgørende. Ulempe: Mange vælgere ved ikke nok, om det der skal stemmes om. Det kunne f.eks. være at nogle stemte på en politikker fordi han var sympatisk og uden at vide ret meget om hans politiske holdninger.
    - Har et parti fået 10% af stemmerne, får det også 10% af mandaterne. Spærrereglen: For at opnår mandat, skal partiet have mindst 2% (omkring 60.000 stemmer) af det samlede antal stemmer. Så vil partiet få 4 mandater. Frygt for mange partier, så det bliver svære at opnå enighed. Svært for nye partier at blive valgt ind.
    - Højest 4 år mellem valg.
    - Flertalsregering: 90 mandater eller flere. Mindretalsregering: Regeringen får støtte til at opretholde flertal ved hjælp af støttepartier.
    - Parlamentarisme: regeringen skal gå af/udskrive nyt valg, hvis de får flertallet imod sig. Positiv parlamentarisme: Regeringen skal godkendes ved afstemning i parlamentet. Negativ: Regeringen må bare ikke have et flertal imod sig ved tiltrædelse – Danmark.
    - Præsidentialisme: I USA er den udøvende magt underlagt en præsident, som både er statsoverhoved og leder af regeringen. Præsident valgt direkte af folket. Uenighed mellem parlament og regering kan opstå.
    - Mistillidsvotum: flertal i Folketinget udtrykker mistillid til regeringen, skal regeringen gå af/udskrive valg.
    - Fra forslag til lov:
    1. Behandling: Lovforslaget diskuteres af partiernes ordfører. Når debatten er slut sendes det videre til et udvalg, hvor det diskuteres mere grundigt. Forslaget kan vurderes af forskellige interesseorganisationer.
    2. Behandling: Detaljeret diskussion af lovens indhold. Der kan evt. stilles ændringsforslag til loven. Herfra kan forslaget blive sendt tilbage til udvalget eller gå direkte videre til 3. behandling.
    3. Behandling: Her stemmes om lovforslagets vedtagelse. Der skal være flertal for at det kan blive vedtaget.
    - Magtens tredeling:
    Lovgivende magt: Folketinget vedtager landets love.
    Udøvende magt: Regeringen. Den sørger for at lovende bliver overholdt.
    Den dømmende magt: Domstolene dømmer på grundlag af lovene vedtaget af Folketinget.
    Delt magt – flere rettigheder, man kan ikke sættes i fængsel uden grund, da man først skal have overtrådt en lov og derefter være dømt af en domstol.
    - Medierne kaldes den fjerde statsmagt. Kontrollerer magtens tredeling. Hvis f.eks. en politikker gør noget ulovligt, er det mediernes pligt at fortælle vælgerne om det. Medierne fremhæver ting som de mener er vigtige. Bliver de ved med at skrive om det samme, er politikkerne nødt til at gøre noget ved problemet.

• #12   19. jun 2012 Uhha det var en ordentlig smøre..! Men er sikker på det kan bruges..:) Hvordan gik din eksamen så..? smiley

• #13   19. jun 2012 det var godt, har flere hvor de kommer fra, hvis du har brug for andet smiley

Jeg fik 12!! smiley

Kommentér på:
Samfundsfags eksamen..! Seriøst problem..!

Annonce