{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.674 visninger | Oprettet:

Vrede (slagtning af hest) {{forumTopicSubject}}

arhh jeg er rigtig godt gal i skralden... Dette skal ikke ses som om jeg er i mod slagtning for mener det er ens eget valg..

Der er den her 3 års fjordbolle, super sød og god i hovede har dog levet under dårlige vilkår, men har nu levet under de rigtige forhold i 1 år..

Ejer har givet slagtepris for ham som vi har fået oplyst til ca 1000 kr. bollen har så bukkehov på en eller begge forhove, men smeden har rettet det så han kan blive ridehest hvis man bare overholder smeden og så nok ikke dressur og spring på højt plan..

nåå men nu er ejer blevet træt af at betale opstaldning på bollen og har meddelt ejer af stalden at slagteren henter den på søndag og vil give 3500 kr så ejer af stald må sælge den inden søndag for de 3500 kr hvis hun kan. (ejer af stalden har tidligere tilbudt at hjælpe med at sælge bollen))

nu ved jeg så at denne her hest har fået ormekur i sidste månede og kan se at det skal være over 34 dage siden ellers må den jo ikke slagtes plus jeg ved at den der har givet ormekuren ikke har det der kursus, men ejer af hesten vil ikke fortælle slagteren det da han bare vil af med den..

Hvad gør man med denne viden??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vrede (slagtning af hest)
  • #1   10. jun 2012 3500,- for en fjordhest????

Det er godt nok lyv da.... En stor DV kan du ca få 2000-2500,- for!

• #2   10. jun 2012 En død hest lider ikke..

• #4   10. jun 2012 nemlig.. plus at slagteren selv skal hente den, men jeg synes bare at det er så synd at slagte den bare fordi man ikke gider betale opstaldning

• #5   10. jun 2012 det er rigtigt at en død hest ikke lider, men alligevel den fortjener da et længere liv.. plus bare tanken om der er medicin i den og nogle så spiser den

• #6   10. jun 2012 Se på den lyse side: Den undgår et langt liv som kastebold mellem forskellige ejere, som måske ikke alle behandler den lige godt

• #7   10. jun 2012 Jah kan da godt forstå du er sur.

MEN det er ejers hest = ejers beslutning.

Som Camilla skriver, en død hest lider ikke, tænker ikke, opfatter ikke, non finito.

Man kan sagtens spsie en hest der har fået ormekur, det er opreklameret fis med de medicin sider, men selvfølgelig er det lovbrud, hvis det ikke er skrevet i passet.

OG den der med 3500 i slagtepris (som jeg opfatter, det er) skal man vist lidt længere ud på landet med. Hestekød er pt. i en rate på 6 kr pr. kg, en STOR hest (læs: 170+ i stg) vejer mellem 280-300 kg i slagtet kødvægt. You do the math.
    En fjordhest vejer vel det halve.

• #8   10. jun 2012 jeg ved godt at jeg burde tænke som jer, men synes nu at den er for sød til at slagte...

det er ejer der siger han får 3500 kr af slagteren, og det mener han også at en heste handler vil give..

Men det er en fjordhest på 137 i stang og han er den sporty type så der er ikke meget på der...

• #9   10. jun 2012 En ulækker viden, hvis ikke du har mulighed for at være til stede ved afhentningen, så må du så hurtigt som muligt ringe til fødevare regionen, og fortælle om det, et dyr med medicin i må ikke slagtes til menneskeføde, Om hesten fejler noget eller ej er jeg ikke kompetent til at udtale mig om, men bukkehove er en økonomisk byrde, så måske derfor denne handling, enhver køber vil jo kunne klage over en dårlig vare, og kræve pengene igen, på den måde kan en hest handles adskillelige gange, til stor gene for hesten.
    Er man indstillet til at lade hesten leve og skrive under på en erklæring om korrekt behandling af hesten resten af dens liv?
    Hvor ondt vil den få det som ældre, hvis hovene er meget stejle og sener er stramme?

• #10   10. jun 2012 Hvad er det for noget at skrive? en død hest lider ikke. Man slagter ikke en rask hest! Det gør man bare ikke!! en hest fortjener ikke et kort liv pga ejer egentlig ikke ville betale for sin hest, som ejer selv har anskaffet sig og selv vidste hvad ejer gik ind til. Syntes godt nok det er sørgeligt

• #11   10. jun 2012 hovene er næsten rettet helt op og smeden mener ikke der er nogle smerter...

ja det er en ulækker viden, ved endnu ikke hvad tid slagteren kommer, men ved hvad slagter det er der henter den...

Kan godt se at man nok mere burde tænke på at give den fred, men vi holder jo så meget af de dyr at det jo er svært..

• #12   10. jun 2012 Det er da sandt?
    Hvis alternativet er, at hesten ikke bliver passet, så er det da bedre at slagte dyret!
    Hold nu op med at være så slagt-forskrækkede.
    Hestekød smager godt og der er så mange kastebolde og heste der bare står og ikke bliver passet i verden!

• #13   10. jun 2012 Altså man slagter jo også grise og køer, selvom de kun har haft en kort liv . Og de er jo også raske smiley . Så at slagte en rask hest, kan jeg altså ikke se noget galt i .

• #14   10. jun 2012 jeg fik slagtet min i jan og der fik jeg 800 kr for en dv hoppe på 163
    så tror næppe hun får 3500 for den

• #15   10. jun 2012 Camilla T: Nemlig:-) Spiste ponylasagne tidligere idag...

Heste har normalt haft det godt i den tid de har levet. Hellere spise hest end spise grise som bliver behandlet mega skidt og slagtet på en skidt måde:-/

• #16   10. jun 2012 Kan godt se det i skriver.. Det er nok bare det når man kender den så vil man vel nok altid mene at der ville være en anden løsning der er bedre

• #20   11. jun 2012 Luna&Bettemus:
    Nu er det jo heldigvis sådan at du har ret til at vælge om din hest må eksporteres til slagtning....
    Der er bl.a en del slagtere der IKKE gør dette og derved er man sikret...

Hestekød er faktisk super godt til diabetikere mm. da det er fedtfattigt:-)

lige pt har jeg en gammel hvid welsh i fryseren(sorry hehe), den var blevet gammel og havde svært ved at fælde af...
    Se det gode er at hestekød ikke bliver sejt med tiden som det er med kvæg... Har haft en hest på 37 i fryseren.... den havde boet hos de samme mennesker siden den var 3 sammen med sin buddy på 35 og nu skulle de have fred....

• #21   11. jun 2012 Jeg fik 800 for en gammel, MEGET slank travhest. Det er 6 år siden. Hvordan priserne ligger nu, skal jeg ikke kunne udtale mig om.

Jeg mener nu også at en død hest ikke lider. Hellere slagtning fremfor kastebold, som andre også skriver.

Har før set at folk har haft høje tanker om hvad de kan få for en slagtehest, men så lad ham slagte den. Han bliver da nok pænt skuffet over checken...

• #22   11. jun 2012 Som jeg læser det bliver ponyen sendt til slagtning på fredag, medmindre der er andre der kan sælge den til 3500,-... altså bliver der ikke sagt han får 3500 af slagteren...

Jeg ville mene slagt var bedste udvej, hesten beskrives som rask, men det er den jo ikke, den har jo bukkehov... er der nogen garanti for at den bliver ridehest? som jeg læser det mener smeden at den måske ikke har smerter... Var det min hest blev den slagtet, en hest trives ikke på måskeér

Hvis du syntes det er så synd, så har du jo mulighed for selv at købe den...

• #23   11. jun 2012 Det er jo ejerens beslutning og det må du jo respektere.. Hvis du skulle sælge/slagte din hest så er det jo din beslutning og det var der jo ikke andre der skulle blande sig i.. Heste er enorme svære at sælge i dag også billige heste..

• #24   11. jun 2012 Haha, en DV'er til 2000 kr, den hopper jeg nu ikke på smiley eller måske hvis den mangler et ben eller har anden skavank smiley

Men FØJ hvor jeg væmmes over nogle udtalelser her..... puha jeg er glad for, jeg ikke er af den tankegang. Jeg respekterer selvfølgelig, at nogle mennesker godt kan li hestekød, det er op til hver mand selv, men at omtale det på denne her måde.. føj jeg får dårlig smag i munden på nogens vegne.

Jeg synes som en tidligere har skrevet, at du "tilfældigvis" skal dukke op, når slagteren henter hesten og spørge ind til det med medicin og ormekur. At ejeren vælger at slagte en forholdvis rask og meget ung hest, ja det kan vi jo desværre ikke gøre noget ved, det er op til ejer selv. Men som flere andre skriver, så er det måske også bedre, end at hesten får et uværdigt liv som kastebold.

• #25   11. jun 2012 Enig med størstedelen om, at en død hest intet ved.
    Sådan som markedet ser ud nu, ville man ikke kunne sælge en 3 års med bukkehov.
    En hest aner ikke hvor gammel den KAN blive, og nej, en hest har ikke menneskelige følelser, omend vi gerne så de havde.
    I det her sted, tror jeg faktisk pony har bedst af at forleden jorden, med sin værdighed i behold.
    u står tilgengæld i din fulde ret, til at oplyse slagter og ejer omkring medicinen og tilbegaholdstid.

• #26   11. jun 2012 Beklager stavefejl, skriver fra mobil og kan ikke rette i det smiley

• #27   11. jun 2012 Ja jeg har lige fået slagtet min gamle forkrøblede dv i sidste uge, og har talt med vores slagter omkring vægt og priser, så jeg har noget at have det i.

Og jeg ELSKEDE den hest over alt på jorden. Så jeg er ikke ubarmhjertig, men jeg går så også ind for slagtning, på en prober måde. Vores slagter er så god ved dyr og mennesker, ville ønske alle slagtere var som ham, for så ville folk ikke være så hysteriske omkring slagteemnet.

• #28   11. jun 2012 *La Dolce Vita*
    Citat: "det er ejer der siger han får 3500 kr af slagteren, og det mener han også at en heste handler vil give..", skriver TS

• #29   11. jun 2012 ..Og alternativet til hende var, at hun skulle gå enden som avlshoppe eller selvskabshest, men valgte at få hende aflivet da jeg ikke synes det er et værdigt liv for en hest at gå med en skavank, på trods af man har fået grønt lys fra forskellige instanser.

Dette eksempel kan måske føres over på dit eksempel, TS.

• #30   11. jun 2012 La Dolce Vita.... Lige mine ord.

Hesten er jo netop IKKE rask, når den lider af bukkehov - og uanset om den er behandlet/rettet osv, så vil den jo altid lide af det.

Jeg må indrømme, at jeg ser slagtning på den pågældende pony, for den eneste korrekte udgang!

• #31   11. jun 2012 R: JA en DV der skulle slagtes som min søster ejede!!!! Et slagteri sagde at de ville give ca 2-2400,- for den!

Og nu er det jo ikke en Salgs-tråd men en slagte-tråd! Og self. er det ikke en ridehest jeg snakker om vel? smiley

Det var en hoppe på 16 år med meget bløde koder, der konstant blev halt...

At du siger at du ikke har noget imod folk der spiser hest, og derefter væmmes giver ingen mening?
    Jeg har intet imod at jeg ved at jeg f.eks spiser en gammel hvid pony... Jeg ved at de dyr der kommer i min fryser(både hest, gris og Ko) er blevet slagtet på en human måde, ikke har lidt og har haft et bedre liv(her snakker vi gris og Ko) end mange andre slagtedyr.... derfor køber jeg privat!

• #32   11. jun 2012 det skal lige siges at vi selv overvejer at købe bollen, men jeg ved de for 8 mdr siden købte den fr slagte pris på omkring 1000 kr, nu vil han slagte den fordi han ikke vil betale opstaldning selv om han i flere måneder har valgt at betale for træning af hesten.. så ejer af stalden har gjort den ryttervant og kørt den for lange liner og har tilkørt ham, men nu gider han ikke bruge flere penge på den.
    Jeg ved også at ejer for 2 mdre siden var ved at give den væk. nu har ejer så bestildt slagter til på søndag og siger at slagter vil give 3500 kr for den, men det passer jo ikke, er selv igang med at undersøge hvad slagter vil give for en hest i den str og så se om han vil sælge for den pris..

Hans ben er rette og han har ikke smerter, men self skal man overholde smeden

• #33   11. jun 2012 Det er måden, som det bliver omtalt på, jeg væmmes ved. Men jeg er også et dyremenneske hele vejen igennem, jeg kunne aldrig finde på at røre hestekød, jeg har sågar aldrig set hestekød, men at andre gør det, har jeg jo ikke ret til at blande mig i. Men du sidder jo nærmest og praler med, at du har en hvid welsh pony i fryseren. Føj, siger jeg bare. Det er fint du spiser hestekød, men den pony er der nogen som har elsket højt engang, og at du sidder og synes det er "sjovt" eller "sejt" at skrive det, kan jeg kun ryste på hovedet af. Men det er bare min mening smiley men det er godt at høre, at du køber privat, det gør min familie også, jeg er dog vegetar, så alt kød er forkert i min verden smiley

• #34   11. jun 2012 Tror ikke den vejer mere end 150-200 kg i slagtet vægt, nok snarere 150 hvis du siger det er en spinkel type. Så kan du selv gange det op med 6, og så vil du få en MAKS pris på det, den kan koste ved slagt.

En hest med svag bukkehov, kan godt bruges i dressur, hvis den holdes med smed. Mange skal derudover gå med special beslag. Springning vil den aldrig kunne komme til, og dens levetid som brugshest vil automatisk blive reduceret, da den i bund og grund bliver slidt op før en normal rask hest.

• #35   11. jun 2012 Karina S

Det er i svag grad og den går med rytter nu uden problemer og smeden mener ikke at han har behov for sko...

Vi er også ved at se om der kan findes en god ejer til ham..

• #36   11. jun 2012 Prisen på de 3500 er sikkert helt korrekt, men så skal den afsted på eksport slagtning ud af landet. Det er ikke nogen ualmindelig pris ved eksportslagt.

Mvh

• #37   11. jun 2012 Tror bare vi kan konkludere, at du har dit syn på dyr, og jeg har mit smiley når du siger, at du ikke spiser dine egne heste, fordi du ikke er "barbar", men at det åbenbart er okay så at spise andres heste, det forstår jeg ikke helt, det er for mig ret dobbeltmoralsk.
    Jeg synes det er tragisk, at folk vælger at slagte heste. At det er penge det kommer an på. Mine heste får sprøjten og får en værdig død i mine øjne, frem for at blive transporteret til et ukendt sted og så få en kugle for panden. Men ja, jeg er måske også bare for fintfølende.

• #38   11. jun 2012
    R - Hvis du er dyreven så spiser du vel slet ingen dyr eller har tøj, møbler mm. med læder, drikker mælk eller spiser slik med noget tilsat fra dyr?

• #39   11. jun 2012 Tina V
    vil det sige man køre levende dyr ud af landet???

• #40   11. jun 2012 En veganer drikker ikke mælk og spiser ikke æg, en vegetar spiser "bare" ikke kød og slik. Men nej, jeg har hverken tøj, møbler eller sko af læderprodukter eller andre dyrematerialer. Ikke at det rager dig, men sådan er det smiley

• #41   11. jun 2012 R: Du er helt igennem dyremenneske, fordi du ikke går ind for lagtning?

Så er jeg måske ikke et dyremenneske, selvom det er det jeg har gået op i, gennem hele mit liv, fordi jeg vælger at slagte? Et dødt dyr er et dødt dyr. Min hoppe f.eks. ville være mere stresset hvis hun blev aflivet, idet hun så skulle tages fra de andre på folden og op til huset, men det ville ikke være så langt væk, hun ikke kunne høre dem kalde, og det stresser hende. ved slagt ville hun blive kørt væk, og derfor slappe mere af, men nu var hun så også vant til at blive transporteret.

Jeg væmmes ved din måde at dømme andre mennesker på, og være så lukket omkring et emne. Og så kan du have lov at væmmes ved mig og de andre, der går ind for slagtning, der er en naturlig cyklus.

Tror du virkelig heller ikke, der er små piger på gårdene, der holder af kalvene inden de bliver slagtet? de passer dem, trækker med dem, har dem med på skue osv, og skæbnen er at de går til slagt. Burde du så ikke også væmmes ved det?

• #42   11. jun 2012 Chasi; Ja hvis du ikke aftaler med slagteren den skal slagtes i dk, så bliver den kørt ud.

R: hvis du er veganer forstår jeg bedre din holdning, men synes stadig du skal tænke over dit sprog og udtalelser fremover, det er meget respektløst det du gør f.eks. her i tråden, i mine øjne. Jeg kan godt respektere veganere, og folk med den holdning, hvis de respektere min holdning. Men det ændrer ikke på, hvad jeg synes og gør, ligesom det jeg eksempelvis udtaler, ikke vil ændre på din holdning.

• #43   11. jun 2012 R - ikke for noget.. Men.. Kan se at dine heste fint er klædt med lædersadel, lædertrense, og du er specielt glad for lammeskind, hvordan tror du de dyr har haft det? For kan fortælle dig, at det ikke er dansk produceret, hvor produktionsdyr faktisk har det bedre, end i fx Argentina, hvor rigtig meget udstyr stammer fra.

Så råber man op om, hvor stort et dyremenneske man er, skal man måske lige se på mere end det man putter i munden.

Og lige for at understege, hvis nu alle her i DK købte danske produkter - fødevare. Ville landmændene kunne tilbyde deres dyr mere.
    Forbrugerne bestemmer dyrevelfærd.

Og jeg ved hvad jeg snakker om, da jeg tilfældigvis er landmand smiley

• #44   11. jun 2012 Enig Nanna T.

• #45   11. jun 2012 Ja der er adskillige transportører der kører ud af landet med levende slagtedyr også heste.

• #46   11. jun 2012 Chasi

Ejeren til hesten har da betalt opstaldning, smed osv.. Personen bestemmer jo helt selv hvad han/hun vil ta for hesten, og så må du da helt selv bestemme om du vil gi det for den.. Er du glad for hesten og gerne vil redde den, må du jo betale det den koster.. Det er jo ikke en hel herregård den koster.. Synes måske du overreagerer..

• #47   23. jun 2012 Jeg fik slagtet min hoppe i december.

Hun var en stor dame på 170 i stg og ikke spinkel.

Jeg fik 1500 kr, efter kødet var vejet osv...

så 3500 kr for en fjordhest passer ikke, med mindre den sendes ud af landet.

• #48   23. jun 2012 Vil lige sige at jeg har ham stående på min fold nu, så han slap for at blive slagtet, som så også stod i passet at han ikke må.. Jeg har købt han, menmen ejeren før ham jeg har købt ham af har smidt hans ejercertifikat væk og vil ikke samarbejde og skrive under så der kommer et nyt.. Så han er redet men der er stadig bøvl

• #49   23. jun 2012 Vil lige sige at jeg har ham stående på min fold nu, så han slap for at blive slagtet, som så også stod i passet at han ikke må.. Jeg har købt han, menmen ejeren før ham jeg har købt ham af har smidt hans ejercertifikat væk og vil ikke samarbejde og skrive under så der kommer et nyt.. Så han er redet men der er stadig bøvl

Kommentér på:
Vrede (slagtning af hest)

Annonce