{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

syghest+ smidt ud af staldejer:-( {{forumTopicSubject}}

Hej Hgér

Jeg er godt nok ved at få mit pis i kog samtid med at mine tåre løber ned af kinderne på mig.

Det hele startede med at hende Lukas står ude ved Vi kalder hende Y. Ringer til mig og fortæller mig at Lukas er sløv. jeg køre ud til ham. køler ham ned og tjekker han. Giver hende ret. Ringer til dyrlægen i torsdags for at få hende ud at tjekke ham. Dommen er at hesten ikke må komme på sommer græs resten af han liv MAKS 2-3 timer om dagen i foråret/sommeren. Lukas lever af at spise. han ELSKER mad.. Så det var en rigtig hård dom. Lukas for smertestilende og for af vide han skal beskærs hurtigts muligt.
Heldigvis har vi en jordfold der hvor han står opstaldet. og så kunne jeg købe hø/halm af min chef. Men den var Y bestemt ikke med på.
1. Hun vil ikke "bøvle" med at have heste på to marker selvom jeg har sagt jeg nok selv skulle sørge for ALT foder, Vand og ind og udlukning
2. Jeg måtte en få en selvskabs pony til ham. Da jeg kom der ud gik der 6 heste derude og nu er de 3. :-S

Jeg kunne desværre ikke selv passe Lukas om Fredagen da jeg skulle til konfirmation. så får min veninde til at passe ham som havde været der da dyrlægen var der. Fortæller min veninde at hun skal give ham det foder jeg havde stildt frem+ det sidste halm. Som jeg havde fået lov til at bruge af Y. Min veninde skriver så til mig at nu var hun derude og Y havde sagt hun lukkede hendes to over til Lukas et par timer. og ganske rigtig Y skriver til mig en halv time sener at hun havde lukket hendes to over til Lukas. Det bliver jeg pænt irriteret over da jeg syntes det var synd for Lukas at han nu lige kunne være sammen med dem nogle timer og derefter skilles fra dem igen. Så det siger jeg til Y.
Lørdag er jeg til guldbryllup hele dagen og ville køre ud til Lukas om aften for at give ham smerte stillende og hø. Men Y når at skrive til mig og spørge om han havde fået Hø i dag. og det havde han jo ikke. Og så skriver hun og bliver sur over hun skal gøre det og det var ikke aftalen. Selvom jeg ligei beskeden inden havde skrevet til hende at jeg selv kom og gjorde det om aften. Den ender med vi bliver meget uvenner og jeg ringer til min dyrlæge for at spørge om jeg kunne låne hans jordfold indtil Lukas skulle slagtes/aflives( Det blev bestemt om fredagen sammen med Lukas´s gamle ejer) Han mente det var bedst at aflive ham med det samme altså i morgen. Det fortæller jeg så Y at det har jeg aftalt med min dyrlæge.

Nu har jeg så fået en besked om at de ikke vil have jeg afliver Lukas på deres grund. Men i Februar. da jeg skulle Aflive Ariel måtte jer hellere end gerne køre Ariel hjem til dem og få hende aflivet det. Men syntes ikke jeg ville gøre det mod Ariel. Men nu skal jeg gøre det mod Lukas smiley

Er det bare mig der er total dum i hoved og ikke kan finde ud af noget?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  syghest+ smidt ud af staldejer:-(
  • #1   6. maj 2012 Hun lyder ikke særlig rar overhovedet.

JEg ville nok flytte hesten hen til din dyrlæge, Jeg ville ihverfald komme væk der fra, og det kunne kun gå for langsomt.

• #2   6. maj 2012 overvejer at ringe til min dyrlæge med det samme og flytte ham.

• #3   6. maj 2012 hun kan ikke smide dig ud hvis I har en skriftilig (og evt. mundtlig) aftale om f.eks. en måneds opsigelse, så er der ikke noget at gøre ved at hesten skal aflives

men jeg synes du skal tage en snak med hende, det lyder til at bygge på en del misforståelser mellem jer

• #4   6. maj 2012 Afliver hesten fordi den er kronisk forfanget,

Han vile skulle leve resten af sine dage på en jordfold. og det vil jeg ikke tilbyde min meget meget madglade hest.
    Han leve for mad.

Han var så trisk igår da jeg kom fordi han bare stod og kun havde halm at spise:-(

• #5   6. maj 2012 Nadia.
    Der er desværre ingen aftaler om opsigelse:-(

• Monica P
    Monica P Tilmeldt:
    maj 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #6   6. maj 2012 Ærligt..... hesten konstateres syg og smides på jordfold torsdag??? og så bliver du væk fredag..... kommer heller ikke før lørdag aften og lader din hest stå på jordfold hele lørdag uden strøelse?

Ydermere forventer du at spærre en hel fold for dig selv på hendes ejendom?

Jeg var sgu ærlig talt også blevet muggen hvis jeg var udlejer. smiley

• #7   6. maj 2012 Må give Monica ret.

• #8   6. maj 2012 Monica.
    Skal jeg stå og glo på min hest er syg?
    Det var min lille brors konfirmation så kunne jo ikke rigtig gøre noget har 60-70km frem og tilbage. Stoler på min veninde.
    Jeg tog så tidligt fra guldbryllup som muligt.

Jeg vil bestemt ikke spærre en hel fold. Men hesten er syg må ikke komme på græs. De må da hellere end gerne bruge folden. Men syntes det er synd at skille Lukas fra de andre hele tiden. Derfor ville jeg jo låne en selvskabs pony.

Kunne også bare spærre ham inde i en stald 24/7 men så tror jeg helt klart at i alle sammen ville fare meget mere op. Jeg vil det bedste for min hest.

• #9   6. maj 2012 Zederkopf: du kan da ikke sammenligne de 2 ting?
    en kronisk forfangen hest har ikke et hesteliv i udsigt! den vil for evigt skulle gå på jordfold med max. 1-2 timers græs MED mundkurv! det er ikke et hesteliv og slet ikke for en madglad hest!!

jeg har det på samme måde som chokofant - bliver min pony forfangen, ja så bliver hun aflivet.. vil slet ikke byde hende andet

• #10   6. maj 2012 Hesten vejer ikke for meget mere!! Han er om han skal være. Det var sidste år han vejer 150-200kg for meget! De er væk, men han tager nemt på igen!

MIN hest er IKKE sund og rask. jeg har TO dyrlægeres ord på hesten er kronisk for fangen og ikke står til at redde!

Hvor mange vil spærre sin hest inde på en jordfold 24/7 med rent hø og halm.

ikke mig.

• #12   6. maj 2012 Zederkof. Syntes du skal smutte. Du kender ikke Lukas´s baggrund! Jeg købte Lukas overvægtig. og JEG har fået ham til at tabe sig. Jeg har kæmpet min røv ud at bukserne for den hest skulle have det godt.

Heste der ikke kommer ud har det ikke godt. Heste er UDE dyr og det skal de have lov til at være. ! Kan forstå det hvis hesten står skadet. Men en hest der ikke kommer ud hver dag er ikke en hest!

• #13   6. maj 2012 -'Chokofant'- Coco & Addi smiley : Stort knus til dig og hatten af fordi du tænker på din pony <3.

Der er ingen mening i din udlejers opførsel, men håber at alt "flasker" sig og du kan give din elskede pony ,en værdig afsked smiley <3

Mange kærlige hilsner Kamilla

• #14   6. maj 2012 Tusind tak kamilla T

• #15   6. maj 2012 Line, det er altid ejers egen beslutning, om hun vil aflive sin hest eller ej.
    Det har du egentlig ikke nogen grund eller ret til at skulle blande dig i.

Jeg har også haft en kronisk forfangen hest - den blev aflivet efter nogle år, jeg skulle have gjort det med det samme. Jeg ville gøre nøjagtig det samme som dig, Chokofant

• #16   6. maj 2012 Frydenhoej*R.I.P Rival* C
    Tak.

Eva-Maria J
    Jeg er slet ikke i tvivl om hvordan min hest har det lige nu. Han går alene og med tørt hø og halm og det er på ingen måder et liv for ham.

Jeg ville meget gerne flytte ham. Men har snakket ed min dyrlæge og han mener det er synd at flytte ham, Men har simpelthen ikke noget valg smiley

• #17   6. maj 2012 Line: jeg er meget uenig med dig.. og uanset hvor meget vi diskutere det vil vi ikke blive enige..
    desuden kan alle heste blive forfangne, uanset om de er under- normal eller overvægtige...

Chokofant: jeg er rigtig ked af det på dine vegne, men det er dejligt at du ikke trækker ham igennem en masse unødig smerte! håber du finder en løsning, men hvis dyrlægen siger at det er synd at flytte ham, så må du få ham aflivet der hvor han står, uanset hvad ejer siger, for andet ville være mishandling
    men se at få det "overstået" og hold dig så langt væk derfra! smiley hvor er det ærgeligt det skal være sådan

• #18   6. maj 2012 Synes det er noget svineri at man skal til at flytte en syg hest.. Fatter ikke hvorfor den ikke må have lov at ende sine dage et sted den er van til.. Det er da noget man ved måske vil komme når man har opstalder stående!!!!

• #19   6. maj 2012 Tusind tak for alt jeres opbakning. Var faktisk ved at være bange for at det var mig der var noget galt med smiley

Lukas fortjerner kun det bedste. Han har gjort mig lykkelig de sidste 6 år. har dog kun ejet ham i næsten et år.

• #20   6. maj 2012 Line P.
    Jeg vil bestemt ikke have sær behandling. Men når dyrlægen siger den ikke må komme på græs må den jo ikke komme på græs. Der var ingen halm så han kunne stå i boksen. med mindre han skulle stå på beton. og det er Y´s ansvar og sørge for at have halm hvis den skulle stå inde.
    Jeg bruger så jordfolden som de alligevel ikke skulle bruge. tilbyder jeg selv ville købe hø og halm selv passe ALT ved hesten. og samtid betale opstalnings penge til hende.

Så bliver jeg nød til at spørge. hvad ville I gøre hvis jeres Lille bror har konfirmation i har en times kørsel derop MINDST. I har en super god veninde som var med ude ved hesten da dyrægen var der. så hørte ALT hvad dyrlægen sagde og som ingen planer havde om formiddagen. Veninden har også selv heste og ved hvad hun laver.
    Havde i virkelig droppet jeres eneste lille brors konfirmation for at være ude ved jeres hest en time for at give den hø/halm og smerte stillende.

• #21   6. maj 2012 Line P
    Fordi jeg ikke vil tilbyde min hest sådan et liv når jeg ved at han er så madglad. det handler jo om restens af hans liv.

• #22   6. maj 2012 Når man har opstalder så må man altså gå ud fra der kan ske ting som gør at måske den skal have "særbehandling" fordi en hest bliver syg..

Hvis man ikke er inforstået med det synes jeg IKKE man skal tage opstalder ind!!!!

• #23   6. maj 2012 Selvfølgelig skal man til sin lillebrors konfirmation og du havde jo også fået din venninde til at passe.

Men om lørdagen stod din hest en hel dag uden grovfoder.
    En hest skal have noget i maven mindst hver 6. time.

• #24   6. maj 2012 Tro mig. Jeg havde så dårligt samvittighed over ikke at være ude ved ham om lørdagen. smiley Der må jeg give mig og sige min fejl. Tager skylden på mig om lørdagen. Også selvom der lå halm på marken fra om fredagen som han ikke have spist..

• #25   6. maj 2012 Jeg forstår godt din beslutning om at hesten skal aflives. Hvis det er kronisk, og du har dyrlægens ord på det, ser jeg det altså også som det bedste valg.

Men jeg synes ikke du har grund til at brokke dig over "Y". Hun har ansvaret for din hest eftersom den er opstaldet på hendes gård, sådan er reglerne. Ja, jeg havde valgt at køre ud til min hest, uanset om lillebror skal konfirmeres. Det gjorde jeg sidste år. Om din hest er syg eller ej, og om der 10 minutter eller en time at køre derud skal den passes. Fint at du kan få din veninde til at passe den, men jeg havde dog valgt at jeg gerne lige ville se til min egen hest, da det jo trods alt er mig der kender den bedst.
    Og jeg forstår godt at Y bliver irriteret over at din hest ikke har hø. Det kan godt ske at du kører derud om aftenen, men det ligner ikke noget at han skal stå uden noget en hel dag. Og igen, hesten er i sidste ende hendes ansvar....

• #26   6. maj 2012 Ja hvis min hest var syg og endda så dårlig at den havde fået dommen aflivning, så ville jeg skrottte alle andre planer for at være ved hesten.
    Jeg forstår slet ikke hvordan man kan vælge andet.

Når man har et dyr, så skal man dæmme også være der, når dyret er sygt.

Beklager de hårde ord, men jeg forstår bare ikke at man overhovedet kan komme i tanke om andet.

Jeg forstår dog godt, at du er skuffet over staldejer. Kan slet ikke se hvorfor aflivning ikke må ske på hendes ejendom....
    I mine øjne så virker det helt grotesk at du nu er nød til at flytte rundt på en syg hest.
    Har hun givet dig nogen forklaring på hvorfor hun ikke vil have det??
    For det undrer mig godt nok, at man som staldejer kan have noget imod det.
    At have med dyr at gøre indebærer jo også død desværre og det må hun da være klar over.

Lige meget hvad der sker, så føler jeg med dig, det er bestemt ikke en fed situasion du er i.

• #27   6. maj 2012 Syns det lyder somom udlejer går i lidt for små sko. Kan godt se det fra hendes synspunkt at lejere ikke skal have særbehandling, men helt ærlig, en syg hest?!?!
    Der havde jeg ihvertfald som udlejer ladet hesten gå på en fold or sig selv hvis der var mulighed for det......har selv en pony de døjer med forfangenhed, han er også meget madglad, men klare sig fint med mundkurv om sommeren og ikke så meget foder om vinteren...:)

• #28   6. maj 2012 Eftersom at man tjener penge på at have opstaldede heste, betragtes dette som erhvervsmæssigt. I følge hesteloven har opstalder derfor ansvar overfor hesten. Ja, selvfølgelig skal hesteejer selv komme og tilse sin hest, men hvis der kommer folk fra dyreværnet til stedet og ser at der er forhold omkring en hest der ikke er i orden, er det den der har ansvar for opstaldningsstedet der bliver draget til ansvar i første omgang og ikke hesteejer...

• #30   6. maj 2012 Tak Kijofreg. smiley

• #31   6. maj 2012 Nu kan jeg så forstå, at jeg er en ond ond hestemor, ifølge nogle af jeres udtalelser.

Min hest blev konstateret kronisk forfangen sidste maj, og jeg giver ham aldrig græs igen - det tør jeg ikke.
    Som sagt blev han kronisk forfangen sidste år, og har fået forsko på, for at hjælpe hoven til en bedre stilling. Han har smed fast hver 7. uge.
    Han får som sagt ikke græs, og hans fodr er specialfoder uden stivelse og sukker i. Og så får han wrap i begrænsede mængder, s han ikke bliver syg, og frøgræs og halm har han til rådighed hele tiden.

Han lever i bedste velgående, og er slet ikke mærket af, at han ikke må få græs. Ærligt så tror jeg også at hesten er ligeglad, så længe der er noget og guffe i på folden, samt en foldkammerat.Så er savnet til græsset hurtigt glemt.

For at følge op på min hests sygehistorie, så er min rask den dag i dag, og har faktisk været det i snart et år. Han er helt uden symptomer, og jeg rider ham som normalt. Men jeg tager selvfølgelig hensyn til foder og græs.

SÅ bare fordi at hesten er kronisk forfangen og ikke må få græs, er det altså ikke ensbetydende med en dødsdom vil jeg bare gerne lige påpege!

• #32   6. maj 2012 detv er ikke et godt hesteliv , at være kronisk forfangen-- det er utroligt smertefuldt for dem-- og som du siger ikke værdigt-
    Den fortjener det bedste til sidst- Det er dig som har det værst ved , at aflive den,,men husk hesten lider ikke ved det ,
    hvis hesten kunne vælge med et liv på jord fold, halm og smerter . eller et liv i hestehimmmeln--- hvad tror du den ville vælge ??

DU GØR DET HELT RIGTIGE, og den bør aflives , hvor den bor !!!!

• #33   6. maj 2012 Nu bliver jeg altså nødt til at slå bremserne i!

Bare fordi den er kronisk forfangen BEHØVER den ikke stå med store smerter.

I er meget velkomne til at tage ud og besøge min hest, og se om han er i voldsomme smerter. Det er han ikke, og han har været kronisk forfangen i et år. Og han bliver brugt som normalt ridemæssigt. Løber rundt på folden og er glad.

Man kan ingenting mærke - men der er hensyn som skal tages mht foder. Men det har ikke noget med smerter at gøre. Det er sk*de dyrtm men jeg gør det gerne for at han har det godt.

• #34   6. maj 2012 Jeg synes udlejers opførsel er trist gjort, og at det er flot af dig at du kan tage den svære beslutning at få hesten aflivet. Få ringet til dyrlægen og få hesten væk derfra, så du kan få den sendt til de evige græsmarker mens du stadig synes at hans liv har været overvejende godt. Hatten af for din kamp med den.

• #35   6. maj 2012 Jeg har nu alle tingene på plads.
    Hesten bliver hentet i morgen og kørt ud til min chef hvor den bliver aflivet. Er utrolig ked af at han skal flyttes og stresses rundt. Men har desværre ikke andre muligheder. smiley

Nu rider jeg ikke Lukas og har ikke gjort det i 4 år. Så har ham jo bare som hygge hest. og han lever for at spise græs og være en rigtig hest. og det kan han altså bare ikke uden græs. Kender min hest og ved hvordan han bedst trives.
    Har ikke sagt at heste ikk kan leve et godt liv. Men det kan min hest ikke. og det ved jeg. OG gamle ejer. Har trods alt kendt hesten i 6 år.

Men tak for alt jeres støtte og opbakning.

• #36   6. maj 2012 Hvor er det rart og høre du har fået styr på hvad du gør.

Det er stadig utroligt trist han skal flyttes for og blive aflivet.

En masse tanker til dig og bassen.

• #37   6. maj 2012 Tusind tak.
    Ja. Forstår virkelig ikke de kan gøre det i mod Lukas. Det bliver så hårdt smiley
    Havde de bare gået med til jeg måtte aflive ham hjemme ved dem havde der ingen problemer været. smiley

Har så ondt af min elskede hest smiley

• #38   6. maj 2012 Vi kørte altså os med ponyen for at den skulle aflives, da den blev aflivet i zoo.. Så længe chaffeur og dem der er med er rolige og har nogen gulerødder eller noget med, så vil jeg ikke sige det er en træls måde at aflive på. Jeg vil vælge det for alle mine heste i framtiden, mine er vant med at køre rundt.

Men det er selvfølgelig træls om hesten stresser ved transport.. smiley Men det er nok et bedre valg end at aflive der den står, når staldejer ikke vil du skal, for så skal du ikke forholde dig til staldejeren midt i det hele..

Kommentér på:
syghest+ smidt ud af staldejer:-(

Annonce