{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.530 visninger | Oprettet:

Ildere og rotter {{forumTopicSubject}}

Har lige et spørgsmål til ilderkyndige mennesker smiley
Min ene ilder (Hugo) har jeg selv avlet med min ekskæreste, vi solgte ham men fik ham tilbage igen. Han fik levende mus eller rotter en gang om ugen hos de tidligere ejere, og det fik vækket hans jagtinstinkt en anelse for meget, da han er noget mere intreresseret i mine rotter end min anden ilder er.
Jeg har en hanrotte (Johnny) som ikke er så stor endnu og derfor kan komme igennem tremmerne i buret og jeg kan ikke rigtig holde ham inde. Men han er opmærksom på at der er ildere på gulvet, når han løber imellem hans bur og hunrotternes bur (deres har små tremmer så der kan han ikke komme ind ;-)) og er derfor nogenlunde tryg ved at han hopper på gulvet for jeg véd at han kan nå at komme væk inden ilderne tager ham.
Nu har jeg så opdaget at han kan løbe lige forbi Hugo, ja faktisk lige forbi hans hoved, uden at Hugo overhovedet reagerer på det, og han har gjort det tre gange mens jeg har set det.
Det er da ikke særlig normalt for en ilder at acceptere en rotte?? Deres jagtinstinkter er stadig så stærke fordi at de ikke er holdt i fangenskab så længe som fx hunde og katte, og når han samtidig tidligere har fået lov at fange og spise levende mus og rotter, så giver det altså slet ingen mening i mit hoved, at han lader Johnny passere helt uden at reagere på det? Kan det lade sig gøre at en ilder acceptere et byttedyr på den måde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ildere og rotter
  • #1   19. mar 2012 Uden at have det helt store kendskab til ildere, så vil jeg tro at så længe ilderen er i god foderstand og så det faktum at de går op og ned af rotterne til dagligt måske kan dæmpe deres jagt indstinkt.

    For at tage nogle eksempler fra andre dyr, mine forældres hunde har aldrig gjort mine kaniner noget på trods af at de alle har været jagthunde, og ikke har været bleje for at tage livet at rotter og mus på gården, men kaninerne kunne jeg have til at rende løs i haven og hundene har ikke gjort andet end at kigge på dem hoppe rundt, og givet dem et lille slik når de kom hen for at snuse.
    Ved godt at der er STOR forskel på hunde og ildere, men de har jo det til fældes at de er rovdyr.


  • #2   19. mar 2012 Men det er kun Johnny som han er ligeglad med, alle de andre rotter havde han ædt på stedet hvis han kunne komme til det, det er det jeg synes der er lidt mærkeligt?? Men tak for svar smiley



  • #3   19. mar 2012 Ja det er godt nok lidt mærkeligt, måske Johnny bare er en heldig lille rotte og fritten ikke er sulten efter rotte stej når han løber forbi (:

  • #4   19. mar 2012 Hehe det kan være smiley

Kommentér på:
Ildere og rotter

Annonce