731 visninger
|
Oprettet:
spændende historie! {{forumTopicSubject}}
Nu er det sådan at min kæreste bor i et gammelt gammelt sygehus i herning. vestergade 11 var et sygehus for rigtig mange år tilbage, og min svigermor fortalte mig her idag, at de rent faktisk fandt menneskeknogler da de flyttede herind, og skulle renovere.
OG! så er det jeg bliver nysgerrig, for jeg er ret vild med den slags - vi mener altså også at det spøger hernede.. men har googlet og googlet, og har ikke rigtig fundet meget brugbart.. så hvis nogen af jer, er pisse gode til den slags, må i MEGET gerne skrive til mig hvis i ved noget om det. (-:
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
fandt det lige på google, men kunne ikk komme ind på hjemmesiden der til. men måske der er noget der man den bygning din kæreste bor i
aug 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Heste: 4 Emner: 41 Svar: 148
jan 2010
Følger: 88 Følgere: 87 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 96
maj 2009
Følger: 46 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 28
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 400
http://www.hospitalsmuseum.dk/historie.html
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 400
I 1834 måtte man leje en sygeanstalt i et privat hus da kønsygdommene hærgede mere end tidligere. "Sygehuset" fik et værelse med 3 senge for kvindfolk eet værelse med 5 dobbeltsenge for mandfolk og børn og et værelse med 2 senge for almindelige patienter: Det var klart for lidt til at klare det stigende behov, så efter distriktlægen tegning opførtes i 1842 et sygehus i Vestergade, som fru Søeborg fik kontrakt på at bestyre. Det rummede 4 værelser, som incl. et badeværelse indeholdt 11 senge, men hverken enestue eller epidemilokale. Der var slet ventilation og belysningen bestod af tælllys. Patienterne havde dog adgang til en stor og smuk have. Efter 30 år var det så nedslidt at det måtte ombygges og renoveres i 1874 og i 1876, efter at være overtaget af amtet og rummer nu plads til 20 patienter med distrikslægen (Glerup) som sygehusetsleder. I 1892 blev praktiserende læge C.A. Dethlefsen udnævnte til sygehus-overlæge. 1884 opførtes Epidemisygehuset på Fuglsangsvej. Her var 3-4 stuer med ialt 5 senge. Udvides 1891 til at rumme 22 senge og et desinfektionslækale.
Det blev hurtigt evident at Vestergadesygehuset havde udspillet sin rolle. I 1892 vedtog amtsrådet at bygge et helt nyt sygehus i anlægget ved Lægård bæk og Mølledammen.
spændende historie!