{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

Dækkentid = Diskution med min far {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HG.

Ja så blev det jo tid tiol at smide overgangadækken på, og her til morgen overfuste min far mig lige med hans tale om at hesten ikke skulle have dækken på m.m.

Sagen er den at jeg i foråret fik den ære at ride min fars 4 års hoppe. Jeg har hende som det var min egen, og kan gøre hvad det passer mig med hende, sådan næsten da. For nu er det jo blevet tid til at smide dækken på de kære dyr. Men på det punkt er min far og jeg meget unig. Hoppen som jeg rider for min far har stort set ikke sat noget pels. Så jeg har smidt et overgangs dækken på hende. Det skal lige siges at hun har haft det på i en uge nu, og min far har ikke kommenteret det, hvilket jeg egntlig har været lidt overrasket over, og selvfølgelig glad, for har tænkt; hvor er det da bare dejligt at vi ikke skal have den diskution i år smiley Men men men... For en lille time siden siger min far så lige til mig; Hvorfor fanden har du lagt dækken på Mercedes?? Og jeg forklar ham, jamen det er ved at være koldt, og Mercedes har ikke lagt mere pels end at jeg synes at det var nødvendigt at hun skulle have et på.. Straks får jeg besked om at jeg bare kan se at få det af hende igen, for han gider ikke og bøvle med at tage det af og på her til vinter, og at hun sagtens kan holde varmen selv.! Jeg siger til ham at man jo ikke bare kan tage dækkenet af hende igen, da vi kan risikere (staves) at hun bliver syg. Og at det nu altså heller ikke skulle af og på, og at det var min"bøvl". Jeg får igen besked om at det skal bare af den hest, er du med!?!?
Hvad skla jeg stille op? Det er jo hans hest, men mig der skal ride den og passe den. Skal jeg tage dækkenet af hende igen, eller tage kampen op med min far?
Hjælp ..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækkentid = Diskution med min far
  • #1   18. okt 2011 jeg må sige jeg er enig med din far... hesten kan sgatens holde varmen uden dækken... den sætter den pels den har brug for...

har selv en der ikke har sat så meget pels, hvor de andre ligner bamser... det er meget forskellig fra hest til hest... men de fryser ikke...

• #2   18. okt 2011 Har den gået uden dækken om vinteren før? Lyder til den han været vant til det - og er det tilfældet og de har stråfoder på folden, så syntes jeg da bare den skal ud uden, hvis den er i pæn huld.

• #3   18. okt 2011 Ja det er da helt korrekt. Men det er jo ikke til at ride en hest med lang pels, derfor jeg også har kommet dækkenet på hende.

• #4   18. okt 2011 smiley Nu har jeg haft heste i mange år i løsdrift uden dækner - de har snildt kunnet rides med lang pels smiley

• #5   18. okt 2011 Hun har ikke gået med dækken før.. Hendes mor som vi også har, sætter aldig vinterpels (hun er meget gammel) Og Mercedes som tilfællet drejer sig om, sætter næsten heller ikke noget vinterpels. Og i og med at hun jo er i fuld gang med ridning, tænkte jeg at jeg jo godt kunne smide et tyndt dækken på hende nu, for så kunne det være at jeg også var fri for at klippe hende..?! smiley

• #6   18. okt 2011 Jeg er 23 år gammel, og har aldrig i sådan en situation skulle spørge min far om lov til sådan noget først. Jeg er en pige med meget pli, og har stor respekt for mine forældre.. Men mht hestene der har jeg altid (næsten altid) kunne gøre som jeg ville, for mine forældre ved hvor glad jeg er for de kære heste og kun vil dem det bedste..

• #7   18. okt 2011 Hvis den ikke ligefrem står og fryser er der ingen grund til dækken

• #8   18. okt 2011 jeg har heller ikke haft bøvl med at ride mine selvom de har bamsepels... de sveder ja... men de tørre igen... hestene sveder også selvom de ikke har så meget pels... og hvis de går med dækken, skal de være helt tørre inden dæknet kommer på igen, så når de at fryse i mellemtiden...
    og som din far siger det er mega besværligt at skulle tage dækner af og på...
    og i bund og grund er det din fars hest ergo bestemmer han...

• #9   18. okt 2011 Team Hjortkjær: Jeg rider ikke kun ture (ikke at det er det du gør) Men jeg har siden jeg kom på heste ryg, klippet mine heste om vinteren og lagt dækken på dem, for det er det der fungere bedst for mig. Hvis ikke jeg gik op i ridning på den måde jeg gør, ja så havde jeg ikke klippet og smidt dækken på dem.. Hver ting sin måde.. smiley

• #10   18. okt 2011 Synes din far har ret. Min den ene, går uden dækken da han ikke laver det vilde og derfor selv sætter pels.
    Min den anden går med overgangsdækken, men kun fordi han er fuldklippet og svedte helt vildt efter træning, men han bliver også redet ca 5 gange i ugen, en time af gangen.

Hvis det er fordi du er bange for hun fryser osv, tror jeg ikk du skal være bekymret, de sætter selv pels..

- Desuden sætter heste ikke pels efter kulden, men efter døgnets lyse timer smiley

• #11   18. okt 2011 Hesten bliver jo redet og er i hænder hver dag. Og som i kan læse, så er dækkenet kommet på af to grunde. 1 hun sætter næsten igen vinterpels 2: Jeg kan muligvis slippe for at klippe hende, og ikke have en bamse hest under mig når jeg rider hende..
    Det er simpelthen svært for mig at forklare hvad jeg mener.

• #12   18. okt 2011 jeg forstår godt hvad du mener... at jeg så er uenig i det, det er jo en anden sag...
    men det er din fars hest, så det er ham der bestemmer... så det er faktisk ligemeget hvad andre mener... han bestemmer...

• #13   18. okt 2011 Ja han bestemmer.

• #14   18. okt 2011 Synes måske du skulle have snakket med din far først, men så igen, er det dig der passer og rider er det også dig som har ansvaret for et evt. dækken.
    Du gør det jo blot for at forhindre sygdom. Kunne forstå hvis den bare skulle stå og kigge med det på, så var det en dum idé, men er den i fuld ridning, så er det dumt ikke at lægge dækken på den.. smiley

• #15   18. okt 2011 Hesten sætter i hvert fald ikke pels hvis du giver et dækken på.

Der hvor der kan opstå problemer med heste der er længe om at sætte pels, og måske ikke sætter så meget som andre (nordiske) racer, er mht. huld og ridning.
    Jeg erfarede det meget tydeligt med min egen hest i sidste uge: På under en uge gik kan 4 huller op i gjorden, og man begyndte at kunne se hans ribben, til trods for, han han inden for de sidste 3 uger er blevet sat meget op i hø. Vægttabet skyldes naturligvis den frost der har været de sidste par nætter.
    Havde hesten nu haft fx. fri adgang til alt det gode hø han kunne spise over de her frostdage, så havde han nok ikke tabt sig. Han ville have et energioverskud, selvom han skulle bruge kræfter på at holde sig varm, og dermed har han også mere overskud til at sætte mere pels.
    Så hvis hesten får rigeligt foder - og jeg mener RIGELIGT - så skulle det altså ikke være nødvendigt med et dækken. (men jeg må se mig enig i, når det regner, skal hesten have et regndækekn på uden fyld.).

Mht. ridning, så synes jeg du må lade hesten sætte pels, og hvis den så sveder helt afsindigt meget, må du jo tage din far med ud og se det.

Men hvis hesten taber sig, så er det 1: Op i foder, eller 2: På med et dækken.
    Hvis hesten ikke sætter nok pels, så skal den også endten have dækken eller mere foder. Det kræver energi at sætte pels, så hvis hesten ikke sætter pels, er det fordi den ikke har energi til det.

Jeg har valgt pt at give hesten dækken på, dels fordi han ikke skal have en kæmpe vinterpels, dels fordi han ikke kan gå og æde hø 24/7 når han stadig går på fold med andre heste som slet ikke har samme foderbehov som ham.

• #16   18. okt 2011 Hans hest = han bestemmer

Så må du jo bare forklare ham at når tid kommer, hvor hesten har så meget pels at den ikke kan tørre efter ridning uden at blive kold, at du ikke længere vil ride den, fordi den bliver syg .. Så må du jo male sort på hvidt ..

• #17   18. okt 2011 Det du skriver, er jo lidt modsætningsvist smiley Jeg vil ikke have en bamsehest, men min hest sætter ingen pels?!

Min hest har allerede sat en vanvittig bamsepels, så han er klippet og går med tykt dækken. Han skal sikkert klippes igen snart og så på med det store vinterdækken.
    Jeg er altså slet ikke imod klipning og dækken!

Dog havde jeg sidste år en unghest i træning, der ikke havde sat den vilde vinterpels, da jeg fik hende. Vi blev enige om, ikke at klippe hende, da hun ikke svedte voldsomt under træning (det er det vigtige, når man snakker klipning).
    Har sjældent oplevet en så tilpas hest her om vinteren. Hun kunne rulle sig, når hun ville og kløede derved ikke hele tiden eller gik amok på folden, som jeg synes dækkenheste har tendens til, når man lukker dem ud uden fold.

Jeg synes, den optimale løsning for dig, var at tage dækkenet af igen. Både fordi det sparer din hest for ubehag, men også fordi din far bestemmer over sin egen hest.
    DOG! synes jeg ikke, man kan tillade sige, at lade heste stå helt uden noget i det danske vejr, HVIS der er nedbør. Så jeg ville nok finde en deleløsning, hvor den som udgangspunkt går uden dækken, men får dækken på, når det regner og sner eller blæser.

• #18   18. okt 2011 Jeg forstår også hvad du mener men er stadig uening.

Syntes man skal tænke på hestenes tarv frem for hvad man selv syntes er dejligt - vores heste er også i hænder hver dag og arbejder 5 - 6 gange om ugen.

• #19   18. okt 2011 Ja ved hvad du mener...

Men 1: Hvis hesten er inde om natten eller har et lækkert læskur, som loven siger, burde hun ikke fryse ihjel, selvom hun endnu ikk har sat så meget pels..

Og 2: Heste sætter ikke pels efter kulden, men efter døgnets lyse timer.. Så du kan pakke hende ligeså godt ind som du vil.

- Men det er jo din fars hest, og han er nok ligeså gammeldags som min kæreste, så hans hest = hans mening der tæller.

• #20   18. okt 2011 Jeg kan godt se dit problem.
    Og ville også være sur / ked af det hvis min far sagde jeg skulle taget dækkenet af min igen.
    Jeg ville simpelhen sige til min far at så kan han selv ride / passe sin hest. Så ville jeg melde helt fra, hvis man ikke må gøre hvad man synes er bedst for hesten, når den skal bruge til ridning.

Jeg ville også være ked af det, hvis jeg skulle taget dækkenet af min, også fik den lang pels, så var det ikke til at ride ordenligt og seriøst uden den ville sved helt vildt smiley

• #21   18. okt 2011 Ja jeg modsiger mig selv der, det kan jeg godt se. Men siger også at det er svært at forklare hvad jeg mener.
    Men til dem der skriver at det er min fars hest= ham der bestemmer, ja det er helt korrekt!! Jeg er helt enig!!

Men som simone og Stachus skriver, så gider jeg ærligtalt ikke og bruge mere ag min tid på den hest. det lyder helt absurt, at jeg kan finde på at skrive sådan, men det kan ikke komme som et chok for min far at jeg har lagt dækken på, når jeg har gjord det på mine andre heste i snart 7år!?!?

• #22   18. okt 2011 Og ja min far er meget gammeldags!! Men elsker ham alligevel hehe smiley

Jeg har ikke oprette dette indlæg for at vi skal diskutere, jeg havde blot brug for et råd eller to om hvad jeg skulle gøre. Jeg var forberedt på at der ville dukke forskellige meninger op, hvilket jeg fuldt ud respektere!
    Men tak for hjælpen piger.. smiley

• #23   18. okt 2011 Men først og fremmest kig på om hesten sveder.. Hvis den gør det under arbejde, så må du jo tage snakken med din far.
    Hvis der kommer saglige argumenter på bordet, er det svært stadig at stampe i jorden og sige "nej, jeg vil hellere have en syg hest!"

• #24   18. okt 2011 Hun sveder under ridning.. Jeg kommer hvert år med det samme argument, og lig lidt hjælper det min situation.. Hmm smiley

• #25   18. okt 2011 tja du må jo tage op med dig selv om det er kampen værd. for jeg ser det som tager du kampen, kan du ende uden hesten. altså så hedder det far det din hest dine regler. Men skal jeg ride og passe så er der nogle ting som skal virke for mig. og en af tingene er at forhindre en kæmpe vinterpels, der besværliggøre min ridning hele vinteren!
    Så du kan sagtens sige det og lade ham vælge. men jo så også være klar til at gå all in.
    og ja igen der jo også den lille detalje med mudder, meget nemmere at tage dækken af til vinter og have en ren hest og tør hest. frem for en våd mudret mus som skal tørre i 4 timer inden du kan ride. Så jeg tror var jeg hvor du er villle jeg kæmpe. det jo ikke fordi du ødelægger hesten, og laver om på alt muligt det et dækken, og du står selv for det.

• #26   18. okt 2011 Det skal lige siges at jeg har taget flere kampe med min far ang. dette.
    Jeg står lidt med et ben i hver lejer, sagt på en anden måde. Jeg har en hest, jeg ikke betaler noget som helst til. Min far betaler ALT! Der i mod er det jo mig der skal sørge for at ride hesten, muge ud ved den osv. Altså alt veligehold der nu følger med en hest. HVilket jeg på ingen måde har i mod. Men jeg har det så også sådan at når jeg nu selv sørger for at købe dvs. udstyr (der i blandt dækken) at når det nu ikke er nogen udgift eller plag for ham, hvorfor kan det så irretere ham?

Jeg er en meget heldig pige synes jeg hvert fald selv, jeg har et par rigtig gode forældre. Men må altså erkende at hvis han virkelig mener at jeg skal tage dækkenet af hesten igen, ja så må jeg nok indrømme at jeg ikke gider at bruge mere tid på hesten i dette halv år.. Synd for hesten, men så kan jeg finde noget andet at bruge min tid på smiley

Kommentér på:
Dækkentid = Diskution med min far

Annonce