Bidløs rytter? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg sidder og skal skrive en lille skole opgave om at ride med bid eller uden bid. Jeg har valgt dette emne, da jeg synes, der er mange sider af den sag. Og det netop er op til den enkle, hvad man vælger.
Jeg rider selv med bid og har desværre ikke haft muligheden for at prøve at ride uden, selvom jeg gerne ville prøve det. Derfor har jeg nogle spørgsmål til bidløse ryttere, da jeg meget gerne vil høre jeres oplevelser med det
1. Rider du kun uden bid eller er det en blanding af med og uden?
2. Hvad gjorde at du begyndte at ride uden bid?
3. Hvad rider du med til dagligt? Eks. grime, hackamore osv.
4. Rider du seriøst eller er det mere hygge? (misforstå mig ikke her. Hvad jeg mener er om I f.eks. øver dressur øvelser som schenkelvigninger og sådan noget)
5. Hvordan har du det med, at man skal bruge bid til dressur stævner?
6. Andet du kan fortælle mig om din erfaring med at ride uden bid?
På forhånd mange tak for svarene
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Jeg rider kun uden bid
To ting faktisk. For det første havde min unghest nogle ret voldsomme tandskifte, så han blødte ud af munden.. Og så ville jeg ikke smide bid i. Og for det andet så har jeg en meget kærlig og snaksagelig unghest. Men han tog hovedet væk fra mig hver gang jeg kom med biddet. Derfor droppede jeg det.
3. Hvad rider du med til dagligt? Eks. grime, hackamore osv
Kapsun
.
4. Rider du seriøst eller er det mere hygge? (misforstå mig ikke her. Hvad jeg mener er om I f.eks. øver dressur øvelser som schenkelvigninger og sådan noget)
Jeg træner akademisk dressur. Får eneundervisning i det en gang om ugen og min træner rider min hest en gang om ugen.
Jeg synes det er fjollet at man ikke må ride uden bid. Hvis en hest er ustyrlig, så er den det uanset om den har bid i munden eller ej.
Jeg er forbløffet over hvor nemt det er at gå fra bid til bidløs. Jeg kan ærlig talt ikke mærke den store forskel på om jeg rider med eller uden bid..
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Jeg rider med begge dele da jeg ikke må stille op til stævne med hackamore.
startede med hackamore, og skal vider til sidepull når jeg får sådan en. men har også redet med grime.
50/50 tur bid - bane gerne uden bid.
Jeg øver ikke dressur da jeg øver gangaarter (islænder) Men rider seriøs alligevel.
Burde være valg frit. Men jeg er ikke så meget inde i dressur verden da jeg er islænder rytter.
Jeg har ingen holdning for den ene eller den anden. Jeg rider kun bidløs da jeg syntes det er en god afveksling og hesten lystre alligevel så det er et fedt om det er det ene eller det andet. Men som sagt så skal der også trænes bid da jeg ikke kan ride bidløs til stævne.
jul 2009
Følger: 268 Følgere: 2185 Heste: 5 Emner: 138 Svar: 1.543
Både med og uden, jeg foretrækker at ride i sidepull på min egen hest, Baloo.
Baloo er meget afslappet uden bid, og så er det utroligt afstressende at ride uden bid.
Når jeg rider bidløst er det i cordeo (tov om halsen), sidepull og hackamore.
Vi rider både seriøst og hygge
Det er for dårligt! Jeg håber virkelig at de snart ændrer det reglement, for det er en komplet latterlig regel.
Nej.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
2. Jeg startede faktisk med at ride uden bid
3. Jeg rider med en kapsun, som er et stykke klassisk udstyr. Jeg er nemlig klassisk rytter
4. Jeg rider seriøst. Jeg har dog en skadet hest, så vi laver kun skridtarbejde pt., men når vi rider bane, er det seriøs træning på det niveau hans ben kan holde til det.
5. Det gør mig ikke noget, da jeg ikke har ambitioner om at ride stævner. Det vigtigste for mig, er at blive en god rytter, og træne nogle gode heste.
6. Min erfaring er, at tingene godt kan tage længere tid at lære for hesten, fordi du netop ikke kan tvinge en hest til at give efter vha. smerte. Ligemget hvor meget jeg trækker i min tøjle, kan det jo ikke gøre ondt på hesten - det kan højst være lidt irriterende. Så det er vigtigt at have sin teori i orden mht. negativ forstærkning. Hvis man så har det, kan hesten komme til at gå absolut ligeså flot i en bidløs som med bid, og det for løs tøjle. Men i og med at signalet ikke er så stærkt som med et bid (der er ingen smerte i.forb.m. ridning i kapsun) kan det godt tage længere tid for hesten at forstå, hvad et nyt slags tryk betyder. Men når den først har lært signalerne, går hesten for superfine hjælpere, ligeså fint som hvis det var med bid
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Rider kun uden..
Fandt ud af sammen med min dyrlæge at min hest havde fede kinder og at han gik og bed sig selv, så da han fik ordnet tænder, blev det kun bekræftet, så det var bare ikke plads til et bid..
Rider med hackamore..
Rider halvseriøs, måske..
Rider både dressur øvelser så som schenkelvigninger, versader osv og vil gerne længere, men træner også tricks og laver jordtræning..
Det er fuldstændigt unødvendigt og har længe følt at "accept af biddet" burde ændres til "accept af tøjleføring" da stramme tøjle eller unødvendig savning vil stadig kunne afsløres via tøjleføringen uanset bid eller ikke bid..
Alt kan lade sig gøre og det er tit en psykisk barriere der gør at man ikke smider biddet, da man føler det er den sidste sikkerhed der sidder der ude i snuden på hesten..
Det er dog en falsk sikkerhed, hvis hesten vil løbe, løber den..
Derfor man tit må opgradere til voldsommere og hårdere bid, når man ikke formår at "sætte sig igennem" mere..
Træning er virkelig vejen frem, ikke mere mere metal..
okt 2010
Følger: 72 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 42 Svar: 239
De fleste rider jeg uden bid, da jeg syntes det passer bedt til os. Men så er der også lige en som jeg træner en gang i ugen, som jeg rider med bid, grundet at det er en pony til sævner.
Jeg havde hørt om at mange gjorde det, bla. min bedste veninde. Jeg ville så prøve det, og efterhånden gjorde jeg mere og mere i det, fik større muligheder osv. Og så passede det ogå bare bedre til os
rebgrime, og en trense uden bid, som fungere rigtig fint.
På nogle af ponyerne er det seriøst, men på andre er det kun hygge
Jeg syntes det er noget pjat. Folk som ridder uden bid, kan ridde mindst lige så smukt og elegant, som folk med bid
Det er lidt nemmere hvis du selv vil spørge ind til noget specielt?
Du må hellere end gerne hændvende dig til mig, jeg svarer gerne på dine spørgsmål
- Nanna
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 95
På min egne rider jeg udelukkende bidløst, han skal aldrig mere have et bid i munden. Men på den pony jeg lige er begyndt at passe, rider jeg med bid, dog regner jeg med at smide bidet på hende også, og rider hende også kun med bidet nu, fordi hun er så fint følende for tøjle, ben og sæde.
Jeg var til åbenthus ved noget, som hedder Stald Plus, hvor de udelukkende rider bidløst, her lærte jeg om bidets effekt. Jeg gik hjem og læste videre på det og så videoer på nettet, kort efter var jeg bidløs rytter.
For det meste sidepull, men grime eller rebgrime kan hende.
Hygge, jeg har ikke rigtig interesse for stævner.
Jeg synes, det er latterligt, en hest uden bid kan gå mindst lige så godt som en hest med bid og omvendt.
Jeg har indtil videre redet og fulgt med i tre helt forskellige hestes overgang fra bid til bidløs, to af dem er mine egne, som er vildt forskellige, Lucky var en meget fremmadgående og arbejdesglad pony, som kunne være utrolig svær at stoppe! Men jeg synes faktisk, at han reagerede bedre bidløst, bare det at stoppe ham, gik allerede meget meget bedre kort tid efter, jeg havde smidt bidet ved ham. Og Basse har der overhovedet ikke været nogen forandring ved, udover at jeg føler mig meget bedre tilpas bidløst. Og Thor som er den sidste, har jeg heller ikke oplevet noget negativt ved.(:
jul 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 1 Svar: 43
På rideskolens elevpony rider jeg med bid, fordi jeg skal. Vi er 4 piger, der passer 6 heste for en dame, og der rider vi bidløst. Altid.
Jeg er overbevist om, at biddet påfører hesten ekstrem megen smerte, og det vil jeg ikke gerne byde hesten.
Grime og sidepull. Og et almindeligt to-delt bid på elevponyen.
Ude på gården, hvor vi rider bidløst, træner vi seriøst, når vi er på banen. Altså stop-signaler, snævre vendinger, schenkelvigninger osv. Men for det meste rider vi bare på tur.
Jeg synes, der skulle oprettes nogle klasser, hvor man også må ride uden bid.
Det er skide hyggeligt. Ej, men prøv at tænk, hvis man selv skulle have et kæmpe stykke metal i munden, og at der tilmed var en, der rev og flåede i det. Avs.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.154
- Rider kun uden bid
-Læste en masse om bidløs ridning, og så ville jeg gerne prøve det selv
- Sidepull
- Rider seriøs dressur, ture og hyggespringning + ponygames
- Synes det er noget pjat
- Efter jeg er blevet bidløs, er der ikke længere problemer med ridningen, og det er ikke fordi, at der er noget galt med tænderne.
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 96 Svar: 1.508
Jeg rider kun uden bid.
Jeg kan ikke huske præcis hvorfor, men jeg var fasineret at riding i rebgrime og fasineret af at man også kunne ride bidløs.
Sidepull, en lille smule i cordeo og hackamore på tur (af sikkerheds årsager da jeg rider i "byen")
Begge dele. Er altid seriøs i min omgang med heste, men træner ikke så mange dressurøvelser, så på den måde er det mest "hyggeridning"
Jeg synes det er latterligt at man ikke må starte dressur bidløs, når man må starte spring. Det burde være ens for alle dicipliner.
Det var ikke meningen jeg ville have været 100% bidløs, men jeg erfarede at min hest fungerede bedere uden bid (min næste hest vil også blive 100% bidløs)
jul 2008
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 284
Jeg rider kun uden bid.
Jeg begyndte lidt for sjov i en periode(du ved, ride lidt hyggeridning i grime på bane og sådan), men jeg fandt hurtig ud af at jo mere jeg "gav slip" jo mere kontrol fik jeg/hun blev mere styrbar, så jeg lagde min konkurrenceridning på hylden sammen med mit bid
På tur rider jeg mest med bosal og rebgrime.
Når jeg rider dressur rider jeg med kapsun.
Når jeg springer bruger jeg mest rebgrime eller cordeo.
Når jeg rider dressur(akademisk) tager jeg det "seriøst", jeg er næsten lige begyndt at få undervisning engang om ugen, hvilket jeg er rigtig glad for!
Jeg synes at det er ret fjollet. Der er jo nogle heste som simpelt hen ikke kan lide at have bid i munden, og så synes jeg at det er dumt at de skal afholdes fra at ride konkurrence..
Hehe.. Nej.
jul 2008
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 284
feb 2009
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 1.886
Rider både med og uden
Jeg fandt ud af, at jeg havde lært at ride helt forkert, og lært at bruge bidet forbandet grimt. Så besluttede mig for at der måtte være en anden vej, og sådan wupsi begyndte vi med den bidløse ridning - selvfølgelig efter meget arbejde fra jorden.
Hackamore, rebgrime, normal trense og tiltider et bitless
Bruger mest det bidløse til at lære hende at lytte til mine hjælper og stemme, men træner ikke dressur, eller sping på højere plan. Så nok mest 'hygge'
Syntes det er tamt. hvorfor dog ikke lade de dygtige bidløse ryttere, komme ud og vise hvad de kunne? det er da langt mere imponerene!
Det skal prøves!
sep 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 84
Bidløs rytter?