kristendom - lidt tanker osv. {{forumTopicSubject}}
ja jeg sidder i usa, og dem jeg bor hos er meget kristne... inden aftensmad, skal vi be bordbo/n, og overalt i huset er der kristne kors, udsagn fra bibelen, og kristen kunst med jesus... Det er lidt for meget for mig... jeg er konfirmeret i den kristne tro, og jeg bryder mig da om budskabet med at elske andre, og behandle dem som man selv vil behandles...
men her sad jeg saa og laeste et teenage magazin som laa paa vaerelset (den 14. aarige datters vaerelse) og det var fyldt med "fo/lg gud" osv. der var en artikkel med en pige paa 19, som havde haft sex med sin kaereste(for fo/rste gang) og havde sagt at han havde faaet hende til at fo/le sig speciel og smuk, men bagefter fo/lte hun sig som den grimmeste i verden, og at hun havde brudt sit lo/fte tiil gud...hun havde bedt til gud om tilgivelse for hendes "synd" bagefter..
denne her pige, som er saa ung, har opgivet sit sexliv til hun bliver gift, slaaet op med sin kaereste som havde faaet hende til at fo/le sig speciel og smuk, for at faa gud til at tilgive hende...
det faar altsaa mig til at taenke over visse ting... hvorfor skal vi opgive denne fantastiske ting, skal vi opgive den??
hader gud os hvis vi ikke pynter op med kors og siger bordbo/n hver dag, eller lytter til kristne rockband, men istedet metalica (eller andet)
hvor kristne er i, eller tror i ikke paa gud... det maa jeg sige at jeg har indset at jeg ikke go/r paa den maade, jeg naegter at tro, at der er en gud, der o/nsker at vi skal leve paa den maade, det er tilbage til stenalderen hvis du spo/rg mig...
hva sir i???
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Vi er næppe tilbage i stenalderen, da der på det tidspunkt ikke var noget der hed kristendom...
Ideen om ikke at have sex før ægteskabet, er heller ikke noget som er exclusivt for kristendommen. Det ses også i mange andre trossamfund.
Det er en idé om at skulle gemme sin uskyld/sin renhed til manden man skal tilbringe resten af sit liv med.
Og egentlig synes jeg det er ret fornuftigt. Der er ALT for mange unge, der efter min mening har s** alt, alt for tidligt, og de fleste har det blot fordi enten føler sig presset til det, eller for fornøjelsens skyld...
Du skal tænke på at USA ikke har en stor religion som vi fx har det her i DK, og jeg vil mene at man nok bør sammenligne den amerikanske kirke med den indremissionske. Desuden så er det tit sådan, at mennesker de vælger en religion, fordi de tror på den og fordi de tror på de værdier og normer den valgte religion fremsætter. Og når man tror på de værdier og normer, så er det jo en synd at bryde den...
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 96 Heste: 2 Emner: 97 Svar: 409
Hvor mange aborter og uønskede børn ville vi ikke undgå.
Hvor mange kønssygdomme ville vi kunne undå, ved kun 1 partner i livet.
Jeg syntes så personligt, at denne pige på 19år, skulle have snakket med sin kærste og evt havde giftet sig med ham.
apr 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 56
knuzzzzzz
mar 2005
Det her er ikke engang når vi er noget ekstremerne for hvad folk vil gøre for at efterleve deres tro...
Der er nogen der er værre...
MonsterMoster_Randi K
jeg vil give dig ret... Der har været mange af mine veninder der har været ved at gå til af panik på grund af frygten for en evt. graviditet... Jeg har også veninder der har fået en abort...
Og som kristen, så går man jo ind for at man ikke må slå ihjel, dvs der er ikke rigtig nogen vej uden om...
Og hos katolikkerne, der ville en abort aldrig komme på tale, da de har den idé at det gælder om at få en stor familie...
men generelt så synes jeg ikke man bør sidde og se ned på andres livssyn fordi det ikke matcher vores...
jeg så Pocahontas i forgårs, og der var der en der sagde: "De er ikke lige som os, og derfor er de onde", og det er jo netop denne opfattelse og dem der ligger sig op ad dem, som er skyld i en stor del af den krig og elendighed vi ser rundt om i verden...
mar 2005
Egentlig så er sex jo ikke noget vi oprindeligt har haft for fornøjelsens skyld, men for formeringens skyld
jeg mener for et par år tilbage at have hørt at hver 6. har debuteret før han/hun er "lovligt ret" til det...
mar 2005
maj 2006
Følger: 21 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 139 Svar: 5.109
Jeg har det lidt sådan at nogle gange tror jeg på ham, andre gange ikke!
Mvh. Camilla
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Jeg går ikke i kirke, og jeg går ikke med kors eller ber bordbøn.
Men jeg kan godt diskutere med Gud og jeg kan da også bede til ham. Jeg gør det bare når jeg har behov for det. Jeg kan godt diskutere med ham i køkkenet eller på lokum for den sags skyld.
Jeg ved ikke om jeg tror på alt der står i bibelen, men jeg tror på meget af det- Det er man nødt til, synes jeg. Jeg håber da på, at Jesus har taget vores skyld da han døde på korset, og at vi kommer i himlen når vi dør, hvis vi har været gode mennesker.
Hvis ikke man tror på noget som helst, bliver verden for modbydelig og kaotisk at leve i. Og når vi så dør, hvad sker der så? At der ikke er nogen Gud, af den ene eller anden slags, betyder bare at vi flakker rundt på må og få i en håbløs og ligegyldig verden.
Jeg tror også på at man skal følge de 10 bud og alle de sndre etiske retningslinjer der udstikkes i bibelen. Men det er ikke kun pga jeg er kristen. Det er almindelig god menneskelig opførsel. Man skal være god ved andre, du skal følge loven, du skal elske andre selv om de nødvendigvis ikke elsker dig.
Mht sex før ægteskab er jeg uenig. Jeg synes at sex er godt før ægteskab. Der er tilfælde, hvor man elsker personen man vil giftes med over alt på jorden. Alt er perfekt, man er enig, man skændes ikke, og man passer rigtig godt sammen i livet. Sexlivet fungerer bare ikke. Et dårligt sexliv er uudholdeligt. Tænk om man var blevet gift med vedkommende, og fandt ud af det bagefter? Trist siger jeg bare.
Men sex skal udøves med omtanke. Man skal føle sig klar til det selv, og man skal have lyst til det. Og man skal beskytte sig mod kønssygdomme og graviditet. Hvis de kriterier er opfyldt, for både den ene og den anden persons vedkommende, er det ok at have sex. Og det er ligegyldig alderen. Er man klar til det som 15 årig, er det ok, og er man først klar som 21 er det også ok.
Og vi er det eneste levende væsen der har sex for fornøjelsens skyld. Mennesket er det eneste dyr med erogene zoner, og mulighed for at få orgasme.
Alle andre formerer sig kun, eller har sex af grunde som for eksempel at styrke familiebåndene (for eksempel chimpanser der både onanerer og har sex med hele familien. Men aldrig af direkte lyst)
apr 2006
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 265
Jeg er sikker på at Pernille mente, det var en mere primitiv form for tænkning og det virker som om de er bombet langt tilbage i tiden.
Jeg mener så bestemt at det er ret ufornuftigt at skulle gemme sin mødom indtil man finder den mand, man skal giftes med. Det er klart et valg man selv tager, men hvis man kigger på fordelene og ulemperne ved det og den måde verden er skruet sammen i dag er det meget usædvanligt at man gemmer sin mødom til sin udkårne.
Det er ligesom kristendommen ikke siger mig noget overhovedet. Det kan godt være de har nogle gode budskaber, men alt det andet der følger med, at gud vil straffe en, hvis man ikke gør hvad han siger, synes jeg er FOR langt ude. Det er måske også, fordi jeg tænker mere på at man skal sørme leve mens man kan. Jeg respekterer 100% de mennesker der tror på gud. Det skal de have lov til. Men for mit vedkommende synes jeg ikke ens tro har noget med andre at gøre. Det virker som om når man går i kirke, at man ikke gør det for ens egen skyld, men alle de andres. Så alle andre kan se hvor 'hellig' man er. Man kan selvfølgelig godt sige det er for ens egen skyld, men så er fokus jo flyttet fra det det egentlig handler om. Der er helt sikkert også mennesker der ikke har det sådan.
Jeg kan heller ikke rigtig se at som vi sidder og skriver her at vi ligefrem ser ned på andres livssyn. Vi udveksler jo bare vores meninger. Og hvis det generer nogle er det så fordi de i virkeligheden har det dårligt med deres syn eller hvordan?
Nogle gange tror jeg også der er mange der gemmer sig bag kristendommen for at skjule deres angst og normer som en slags undskyldning. Jeg synes kristendommen er forældet specielt med henblik på deres kvindesyn, at det er mændene der styrer det hele. I vores samfund kommer mænd og kvinder mere og mere på lige fod med hinanden. I dag er der ingen kvinder der vil blive undertrykt eller få mindre i lån for det samme arbejde som en mand kan lave.
Jeg synes det ser sværere ud at læne sig op ad kristendommen og få den støtte eller trykhed man nu søger. Man bliver nødt til at tage livet i egen hånd og forstå at man skaber sin egen tilværelse. Det er hverken gud, allah, hindu eller andre der kan lave om på det.
apr 2006
Jeg er meget enig med dig! Og jeg synes det er et smukt syn du har. Jeg vil næsten også ønske at jeg tror på et eller andet, for når man tænker på hvad der kommer til at ske med en når man dør kan jeg ikke komme med et bud. Overhovedet. Men jeg ved ikke om det er fordi jeg er for ung til ikke at forstå det inde i mit hovede eller om det er en tanke jeg ikke kan forholde mit til når jeg tænker på den og dermed bare skubber den væk. Det tror jeg også jeg gør.
Men jeg synes du har en 100% fair måde at have din tro på. Det er flot at du har taget de gode budskaber til dig. Som man vel også kan kalde for almen god menneskelig opførsel.
apr 2006
Præcis! Hvis man ikke har erfaringer inden et ægteskab og man finder ud af at ens udkårne og en selv har et elendigt sexliv, tror jeg også det ville blive svært. Jeg kan jo kun tale for mig selv. Jeg tror også der er andre, hvor de er bedre til at udelukke deres lyster og på den måde få et ægteskab uden sex. Men det må de jo om ...
mar 2005
Selvfølgelig er det OK at have sex som 15 årig, hvis man er klar til at tage ansvaret(og vel og mærke medtænker at den person man gør det med, handler ulovligt. Er alderen ikke på 16???)
jeg fandt denne statestik, og jeg synes dælme at det er skræmmende at mere end hver tredje pige i en alder af femten år allerede har haft deres debut... Og at hver 5. pige har haft det i en alder af 14 år...
Og jeg synes lidt at tallene taler for sig selv... Ihvertfald mht prævention... hver fjerde der har deres debut, har ikke benyttet sig af prævention den første gang Efter deres debut, vælger ca. hver tredje IKKE at bruge prævention...
Undersøgelser viser også, at unge i byerne tager lettere på brugen af prævention, end de gør på landet...
En ting der er positivt at se, er at kun ca. hver 4. af de unge, som har et engangsforhold...
Men hvis vi kigger på talene, så er der noget der viser at de nromer og værdier vi er opvokset, kan ses i disse stastestiker... For ca. 40 % af unge med anden etnisk baggrund end dansk benytter ikke prævention...
hvad vi kan tolke af dette, er vel afhængigt af øjnene der ser på det
mar 2005
For mig virker det så om at et godt sexliv er alfa og omega... men kan man ikke godt have et godt sexliv, mens alt andet er noget møg???
Skal man ikke fine den hårfine balance mellem et godt sexliv og et godt "venskab"... For et forhold der udelukkende er baseret på sex, kan vel næppe være et sundt i længden...
apr 2006
Jeg tror du misforstår det
Jeg går ud fra der ikke er nogle, som udelukkende vil have et godt sexliv, men man vil da vel have en mand som tænder på en og en som elsker en for den man er.
Nu var det fordi emnet sex inden ægteskabet blev bragt op at vi diskuterer det. Og fordi der var to synspunkter på sagen. Og der er åbenbart mange der mener finder det i orden at have sex inden ægteskabet.
kristendom - lidt tanker osv.