703 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Tobiano Friesian ? Tobiano Friesian ?

Hvad er en "Tobiano Friesian"?

Så vidt jeg kan forstå er det præcis det samme som en barokpinto.
Tobiano er et navn for broget og friesian er jo engelsk for frieser, så navnet betyder jo egentlig "broget frieser".. men en frieser er jo aldrig broget.

For at få en Tobiano(broget) frieser er man nødt til at krydse sin frieser med en pinto, ellers kommer der ingen pletter. Og for at få en barokpinto er man nødt til at krydse sin pinto med en frieser, ellers kommer der ingen kraftig krop og hovskæg.

.. så hvad er forskellen?
(og hvorfor er det engelske navn her på HG? Er det fordi folk ville kigge mærkeligt hvis der både var "barokpinto" og "broget frieser" som race..?)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af 5g til tv 1.700 kr.
  • Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tobiano Friesian ?
  • #1   17. jun 2011 Der kommer hele tiden nye "smarte" racer, - fordi nogen sikkert synes det er fedt at finde på hele tiden. smiley Lige netop de to - bliver vel delt op i hvor mange % der skal være af den ene og den anden race, - og deraf bliver navnet så tildelt .... ... Men jeg ville nu aldrig kunne se forskel - og ville nok bare kalde det en barokpinto

• #2   17. jun 2011 Det er helt det samme smiley

Men der er snart så mange avlsforbund for brogede friesere, og der er mange der kalder dem noget forskelligt:
    Tobiano frieser, pinto frieser, barock pinto osv.

• #5   17. jun 2011 Nej det er ikke det samme..
    Der er langt mere arbejde i en Tobiano end en barok.
    En Tobiano er ikke bare en "ny" smart race.
    Jeg spurgte selv avler herinde, og derefter undersøgte denne race nærmere, da jeg ikke kendte til den.

Tobiano frieseren er LANGT ældre end Barok pintoen. Barokpintoen bliver nu avlet blot ved en blandning.. Der er ofte ikke decideret arbejde i, at lave en barok, som med en tobiano, da du bliver nød til, at finde det rigtige blod. Hvis den ikke har en hvis ædlingsprocent så bliver den ikke anset værende en tobiano..

Derfor kort sagt, en Tobiano er "Den ægte vare" hvorefter man har prøvet at efterligne racen ved barok i danmark.

I fx. Holland går de langt mere op i Barok pintoen end i danmark.
    Mange tror desværre bare, at det gælder om, at få en "plettet frieser" af udseene.
    Dog ved avlerne herhjemme dog, hvad de foretager sig smiley

• #6   18. jun 2011 Der er jo også flere former for barock pinto forbund, og en del af disse har jo samme alvsmål som pinto frieser... nemlig en broget frieser!!

I mit hoved er det hele det samme, dog har de forskellige forbund forskellige regler. Nogle tillader iblandig af alt muligt mærkeligt, tinker, PRE osv. hvilket jeg synes er lidt hovedløst (eks. ECHA) andre er mere strikte og holder sig til pinto og frieser hvilket jeg synes må være den rette fremgangsmåde.....

• #7   18. jun 2011 <b>$ $$ Cowgirls have more fun $$ $</b>
    Ja, jeg ser det nemlig også bare som noget snobberi :s

<b>Camilla Kaaber - Nu med Barock-følle smiley </b>
    Tjah. Det behøves vel ikke tage 14 år, hvis man bare bruger heste med høj frieserprocent ..?
    Men som jeg forstår det hun skriver, så er en Tobiano frieser, en pinto frieser og en barokpinto er en frieseragtig pinto. Altså forskellige veje til ca samme mål ..

<b>© Pixies L</b>
    Tror nu stadig det er noget ret nyt, eftersom der ingen kåringer har fundet sted endnu smiley
    - Haha, der står altså på den danske (og eneste) hjemmeside om Tobiano friesere, at målet er en broget frieser, og det står sågar sort på hvidt (eller lyseblåt, som HG nu er :b) fra en avler: "<i>det er en frieserhest der ønskes, dog i den smukke sortbrogede farve</i>"

Kan vi lige få slået fast at 'barok' er en type, altså en beskrivelse af hestens bygning. En barokpinto er dermed en beskrivelse af bygningen og farven - og er en "race".
    Med ædlingsprocent går jeg ud fra du mener frieserblod? For det plejer at betyde fuldblods-blod smiley

<b>Anna F</b>
    Ja, synes også det er en DV-stil de kører i ECHA smiley

• #9   18. jun 2011 <b>Camilla Kaaber - Nu med Barock-følle smiley </b>
    Hov ja, så forkert - men det er deres første og eneste kåring, så <i>så</i> gammel kan racen da umuligt være .. eller hvert fald ikke med kårede heste smiley

Det kan godt være du har ret med at de kan være begge ting .. men så bliver det -i mit hoved- også meget hurtigt til næsten den samme hest/race smiley

Kommentér på:
Tobiano Friesian ?

Annonce