{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
532 visninger | Oprettet:

Til pelsfolk; tilbud om at se {{forumTopicSubject}}

Lige pt. kører der en reklame i TV om at man kan ringe til en minkavler og aftale en dag hvor man kan komme ind og se hvordan de har det.

Find din her;
http://www.danskeminkfarme.dk/#/forside

Det er da en super mulighed for at få stillet avleren en masse spørgsmål og få af eller bekræftet fordomme og meninger :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til pelsfolk; tilbud om at se
  • #1   7. jun 2011 enig smiley

• #3   7. jun 2011
    Så når du har set et sted ved du at alle er sådan eller hvordan? smiley

• #5   7. jun 2011 Tøzen, du kan ikke skære alle over en kam. Er det være at gasse mink end det er og bruge boltepistol på en ko, ja eller hest. Jeg vil da hellere have at der bliver opdrættet dyr til pelse end at der bliver gjort rovdrift på vilde dyr. Uanset hvad slags landbrug man har idag, så lægges der meget vægt på dyrevelfærd ( 98 % af alle ) da det i sidste ende er dyrene der skal betale regningerne. Dyr der mistrives tjener ingenting.

• #7   7. jun 2011 det er fair nok smiley
    Og det var heller ikke min mening at få dig til at skifte holdning.

• #9   7. jun 2011 Det er en stor misforståelse at tror, at dyrene selvfølgelig bliver behandlet godt, da man ikke kan bruge de syge dyr.

Når man har få dyr som mink, er det selvfølgelig en vigtig ting at pelsen ikke er skadet. Men de tjener stadig mere ved at have hundredevis af mink, hvor en del af dem så bliver skadet. Og det er altså sådan industrien fungerer..

• #10   7. jun 2011 dejligt de åbner op for folk. man kan også til tider komme ind og se hvordan forsøgsdyr holdes nu om dage, og afkræfte en masse fordomme, der sker meget indenfor dyrevældfærd. ja eller bekræfte alt efter hvad man nu syntes, jeg er ihvertfald stor tilhænger af man selv ser tingene, inden man prædekner overfor andre. har selv været forbi for længe siden, håber rigtig mange vil benytte sig a tilbuddet.

• #11   7. jun 2011 Er det at en mink ikke bliver åbenlyst mishandlet ensbetydende med dyrevelfærd?
    Så længe en mink er frarøvet plads at gå på, mad der skal tygges, enhver form for stimuli osv. og kun er efterladt tilbage med et lille bur af net og (i nogle tilfælde) halm, vil jeg ikke mene der er tale om velfærd.
    Jeg har været på en minkfarm, og jeg var IKKE imponeret!
    Hvilken virkelighed for man også at se på et anmeldt besøg?

• #12   7. jun 2011
    SCM . - Muligheden ved et anmeldt besøg er OGSÅ at stille spørgsmål.. Spørg avleren om hvad hans mening om dyrenes plads vs. deres natur?
    Nej, jeg er heller ikke for måden ( lille plads ) de holdes på.

Men et besøg vil give en mulighed for at lære om måden industrien drives på, hvorfor, og hvordan og hvorledes det foregår.

• #13   7. jun 2011 Og avleren pynter sikkert rigtig meget på sine svar. De ville jo aldrig sige noget dårligt om sig selv.

• #14   7. jun 2011 jeg har været ude på en minkfarm før, og syntes det var ekstremt ubehageligt, det så virkelig ikke ud som om de havde det godt overhovet....

• #15   7. jun 2011
    Tja. I rideverdenen skulle man ikke tro folk ville sige noget dårligt om sig selv. Men westernridningen der er optaget af epona har en af rytterne alligevel stået frem og stået ved metoderne.

Vældig mistroiske i er- har i spurgt en avler, været på forskellige minkfarme - ikke bare en?

Hvad skulle en avler svare på hvad han syntes om burenes størrelse; at det var helt iorden? Måske, men så kunne man jo lægge noget debat på bordet - måske med andre der også er der den dag.

Skab da noget meningsudveksling og snak med avleren istedet for at høvle dem ned her.

• #16   7. jun 2011 Krikken -
    Jeg forholder mig kritisk til de anmeldte besøg, selvfølgelig får du ikke hele sandheden der.
    Desuden er det ikke mange farme ud af 1400 minkfarme i DK som åbner dørene for offentligheden.
    Når man samtidigt ser på reklamen og div. videoer, er det sjovt som alt er HELT rent og minkene nærmest er kælne, i mine øjne ligner det mere manipulation end sandhed.

Det hænger heller ikke særligt godt sammen med sagen i 2009, hvor 40 minkfarme fordelt over 34 avlere blev anmeldt for misrøgt efter OperationX.
    Det er åbenbart 100% udryddet nu, og alt er idyl. Nej vel? smiley

• #17   7. jun 2011
    Det handler jo ikke om en åben-debat, men om simpel manipulerende reklamation for en industri som aldrig bliver stueren.
    En mink får aldrig optimale forhold og da slet ikke naturlige, det kan man i mine øjne overhovedet ikke retfærdiggøre med, at de i det mindste har lidt halm og noget unaturligt skod mad inden de bliver gasset og pelset.
    Kig på farmene, er det ok? Burene er små, der er ingen ordenligt stimuli, maden er ringe, og for hvad? En pelskrave?

• #19   7. jun 2011
    SCM . - Skriver jeg 100% idyl nogen steder nej? smiley

Men tag da ud og kig på sagerne istedet for at stol på hvad du har læst - det kan også nemt være manipuleret til deres fordel.
    Giver personligt ikke meget for Anima, ekstremister i alle former er ikke noget jeg syntes om.

Muligt der vil blive ryddet op - jeg ville også rydde op hjemme ved mig hvis nogen kom forbi. Men den fulde sandhed får man jo ikke ved at holde sig til en part kun og sige at de har fundet de vise sten.

Tag da ud og stil avlerne skeptiske spørgsmål, som du lige har skrevet her;
    En mink får aldrig optimale forhold og da slet ikke naturlige, det kan man i mine øjne overhovedet ikke retfærdiggøre med, at de i det mindste har lidt halm og noget unaturligt skod mad inden de bliver gasset og pelset.
    Kig på farmene, er det ok? Burene er små, der er ingen ordenligt stimuli, maden er ringe, og for hvad? En pelskrave?

Anima viser ingen videoer med pæne forhold, skal det så betyde at der ingen steder er ordentligt halm og mink uden skader? De viser jo også kun ting der kan fremme deres sag - derfor vil flotte bure ikke lige være det de skal vise.
    Og på den måde er de også manipulerende.

• #20   7. jun 2011 Flere dyr på mindre plads, sådan forgår det også med kyllingerne jo smiley Jo mindre plads men flere dyr flere penge, mindre husleje.

• #21   7. jun 2011 Krikken -

Som jeg selv skrev før, så mener jeg ikke, at der bare fordi der ikke er direkte og synlig mishandling er tale om dyrevelfærd.
    Jeg mener ikke at minkenes forhold kan retfærdiggøres, da det er et videnskabeligt fact at de ikke trives optimalt sådan som de bliver holdt. Hvordan vil du retfærdiggøre denne form for behandling af dyr? Jeg ved godt hvordan det bliver retfærdiggjort.. Der er jo penge i skidtet

Jeg forstår ikke hvordan du kan tale for, at det er ok, bare fordi en minkavler åbner for offentligheden og er klar til at forsvare sig selv og det de gør mod dyrene?

Hvorfra ved du, at reklamerne her taler sandt og at det ikke er lavet for at manipulere, hvad er dit belæg for at dette er sandheden? og at Anima taler usandt?

• #22   7. jun 2011
    SCM . - Spørg da avlerne om det du skriver her. De er da de mest geniale at spørge, det er dem der står for det, dem der holder gang i det.
    Jeg har ingen steder skrevet jeg taler for deres forhold, har faktisk skrevet at jeg ikke syntes om de små bure.

Har heller ikke nævnt at reklamerne taler sandt, indlægget går bare på den mulighed man har.
    Ja, reklamerne er med garanti manipulerende, lige så manipulerende som Anima der også gør hvad de kan for at holde liv i deres sag. Som sagt, det ville ikke gavne dem at vise gode forhold.
    Jeg ville syntes om hvis de kom med noget positivt. Om forbedringer der kommer, om de gode steder der findes.

Hvad jeg vil med alt den snak her og debat er at muligheden er her; man er imod noget, der er mulighed for at tage ud og snakke med dem der står for det man er imod, hvorfor ikke gribe den mulighed?

• #23   7. jun 2011 Der findes ingen gode minkfarme. I Isral har de prøvet at have minkfarme, hvor dyrene fik gode og naturlige forhold, det gav kæmpe underskud og kunne på ingen måde køre rundt. Derfor blev det bare helt ulovligt.

• #24   7. jun 2011
    Så du har været ude på den alle sammen eller hvor konkludere du det fra?

En god mink farm tænker jeg; rent halm, ikke skadede dyr mm.
    Det ville være bedre med mere plads ja, men hvis man skal se på hvad en "god" minkfarm´ ud fra hvad de har mulighed for.

• #25   7. jun 2011 jeg giver jer helt ret i at mink ikke har det optimalt. Små bure og alt det der. Men igen, hellere det end drab på babysæler. Disse mink har aldrig prøvet andet og er kun avlet til en ting, at lade livet for at lave en pels. Jeg er hverken for eller imod men giver Krikken ret. Ekstremister kan jeg godt undvære. Som landmand er jeg træt af den holdning at der er 2 slags landmænd. Økologer og dyremishandlere.

• #26   7. jun 2011 Minkavl er en unødvendig produktion, som aldrig kan imødekomme minkenes behov, lige meget hvor ren halmen er og hvor lidt sårede dyr der er. Derfor vil minkene i større eller mindre grad altid mistrives, og dette selvom de ikke kender til noget der er bedre. (Det argument holder desuden ikke i min verden, fordi et dyr har haft det dårligt fra fødslen og ikke kender til noget bedre, gør det det bare ikke ok.) Derfor kan jeg ikke se nogen grund til, at produktionen fortsætter.

• #28   7. jun 2011 Krikken -
    Man behøver ikke have besøgt samtlige minkfarme for, at vide at mink aldrig kommer til at trives under de forhold de lever under på minkfarmene. Derfor synes jeg også at Veo har god grund, til at udtale sig som hun gør, da hun har ret i, at der ikke findes nogen minkfarme der er gode for/ved minkene i forhold til minkenes natur/behov.

Jeg kan slet ikke se, hvordan man kan forsvare minkavlen og argumentere for den? Eller hvordan at man ud fra de få offentlige minkfarme der er nu, skulle kunne få et virkeligt billede af hvordan en mink har det på sådan en farm?

• #29   7. jun 2011
    SCM . - Hvorfor så ikke tage ud og snakke med avlerne, stille dem de kritiske spørgsmål mm. ? Måske få nogle tanker igang ved dem eller høre hvorfor de syntes det er okay at begrænse dyrets plads?

• #31   7. jun 2011 Krikken -
    Som du selv skriver på din profil "mod idioter kæmper selv guderne forgæves", og sådan er det også med penge og minkavlere.
    Det er blåøjet at tro, at jeg ville kunne få en minkavler til at ændre mening om sin produktion (og derved mindske det økonomiske overskud af sin forretning) Hvis man var modtagelig overfor en åben debat om minkavl, lukkede man også dyrevelfærds-folk ind, men det gør man ikke.

• #32   7. jun 2011 Krikken -
    Af nysgerrighed: Har du selv været ude på nogle af farmene?
    Det undrer mig, at du ikke synes minkavl er bundråddent, men jeg kommer aldrig til at forstå, at nogen kan være for/passive i forhold til minkfarme.

• #33   7. jun 2011
    Lykke & William - Og det ved du fordi... ?

SCM . - Tja, jeg kan godt forstå frygten for dyreværnsfolk - finder de et lille sår så er hele farmen noget bæ.. De har jo som sagt også deres sag at kæmpe for.
    Har ikke skrevet de skal ændre mening men skrevet at jeg syntes det kunne være lærerigt at spørge dem om hvad de syntes. Jeg aner ikke hvad en minkavler ville svare på sprøgsmålet om hvor vidt en burenes størrelse passer på minkens natur og det dyrevelfærdsmessige.
    Men kunne være interessant og høre hvad han har af agumentation.

• #34   7. jun 2011
    SCM . - Du læser lidt mellem linjerne :o)
    Har væerken skrevet at jeg ikke syntes det er bund råddent, har egentligt skrevet at forholdene if. burene ikke er okay.

Nej jeg har ikke været ude på en af farmene, ville vældig gerne - er tilbuddet der stadig i sommerferien hvor jeg har tid, tror jeg at jeg alliere mig en veninde og smutter afsted.

• #35   7. jun 2011 Krikken -

Jeg vil opfodre til at forholde dig meget kritisk til, hvad minkavlerne fortæller dig og hvor meget af farmen du får lov at se. Som sagt er der penge og personlig interesse i, at bevise at minkene har det godt.

Når du nu ved, at minkene aldrig kommer til at trives, hvordan kan man så forsvare produktionen/undgå at være imod den?

Jeg har selv været på to minkfarme uden at det var i forbindelse med en kampagne, og det jeg så, synes jeg personligt var under al kritik. Det jeg så var bl.a.:

Op til flere mink i hvert bur
    Meget lidt halm i redekasserne
    Ingen rør eller anden stimuli
    Flere døde mink som lå rundt omkring uden for burene
    Flere sårede mink i burene
    Voldsom behandling da minkene blev smidt i gas-vognen

• #36   7. jun 2011
    Jeg vil opfordre dig til at forholde dig kritisk til alt, også Anima.
    De viser aldrig nogle gode grise stalde, ko stalde eller andet, viser ikke et sted hvor reglerne for mink bliver fulgt - hvilket i den grad er manipulerende.

Syntes ikke rigtigt at jeg nogen steder forsvare. Jeg undre mig bare over at hvis man er kritisk, ikke benytter muligheden for at snakke med avleren, ham der står for det hele.
    Høre hvorfor han mener det er forsvarligt, hvorfor det er iorden mm.

• #37   7. jun 2011 Jeg er medlem af Anima og jeg har arbejdet for Anima. Jeg ved hvad Anima står for, og jeg ved hvilket stykke arbejde de laver for dyrene.
    Jeg forholder mig kritisk overfor al information jeg får, men mener at Anima har ret i, at minkavl bør forbydes, og at der er mange eksempler på misrøgt på bl.a. minkfarmene.
    Jeg er selv vegetar, og tager afstand overfor de fleste landbrug, da jeg ikke mener, at der er særligt mange optimale landbrug i Danmark, da det hele i sidste ende går op i profit og kvantitet.

Så du OperationX program om minkavlen? Undres du ikke over, at der var 40 farme der blev anmeldt for misrøgt, og at alle farmene var lukket for kameraer. Lugter det ikke af, at der er noget at skjule?

Som sagt har jeg med egne øjne oplevet to minkfarme, og fandt det dybt forkert og uetisk.

• #38   7. jun 2011 I det hele er en produktion af dyr avlet udelukkende for en "luksus", i mine øjne forkert og kan aldrig retfærdiggøres. Der findes mange andre slags beklædning, som ikke er betyder at et dyr, skal dø en meningsløs død for menneskets pyntesyge og materialisme.

• #39   7. jun 2011
    I og med du er vegetar og ikke bryder dig om kødproduktionen eller prodkution af dyr til slagt, så er vi vel bare meget langt fra hinanden.

Måske lidt uden for emne; men vil du heller aldrig kunne syntes at en grise eller ko produktion var okay - er imod nogens måde at holde dyrene på, men har se super gode forhold for andre?
    Eller det at holde høns i haven er okay?

• #40   7. jun 2011 Hvis du starter med at lægge dine fordomme om Anima og dyreaktivister på hylden, skal jeg fortælle dig, at ingen er ens ej heller Animas medlemmer. Ring til Anima kontoret og få en snak (Der er altid åbent for "besøgende ;-))
    Nogen vil mene at det aldrig bliver okay at tage et andet levende væsens liv, nogen er udelukkende imod dele af landbruget.

Jeg selv er ikke i stand til, at vide hvordan produktionen foregår, og synes at selv mange økologiske landbrug strider imod mine principper om et ordenligt dyrehold.

Høns i baghaven er ikke et problem i min verden, men desværre ikke en realitet for særligt mange. Desuden mener jeg ikke, at dyrene nogensinde vil få det godt, hvis vores forbrug af kød bliver ved med at være så højt. Der er ingen fysiske behov for at spise kød hver dag (eller nogensinde).

Landbrug handler om penge og om antal af dyr, altså stiler de fleste landbrug altid efter at få en større og hurtigere produktion, altså flere penge i kassen. Dette på bekostning af dyrenes velfærd, levetid, ungernes dødelighed, sygdom osv.
    Derfor skal der en radikal ændring i hele vores måde at se på dyr på til, før der bliver tale om ok dyrehold.

• #41   8. jun 2011 Desuden.. Du skriver, at vi er meget langt fra hinanden.
    Det skal du da ikke være så sikker på, vi er begge mennesker der går op i dyrenes velfærd.
    For 1,5år siden spiste jeg kød (jeg elskede kød) og ville jeg have argumenteret fuldstændigt ligesom dig for kødproduktionen. Dog har jeg altid været imod pelsavl.
    Men en dag gik det op for mig, hvor uetisk en måde man holder dyr på, bare så vi kan få vores kød og landmændene deres penge, og nu er jeg her.

• #42   8. jun 2011
    Og du bør droppe dine fordomme om landbruget :o).
    Du har en ekstrem mening af hvad jeg syntes til den ene side - jeg står lidt i midten.

Og vi mødes vist aldrig :o)

• #43   8. jun 2011 Fordomme om landbruget?
    Vil du give et eksempel på, hvor du mener at jeg er fordomsfuld overfor landbruget?
    Jeg skriver at det ikke passer på mine principper og grundværdier, og at jeg derfor har fravalgt landbruget.
    Jeg skriver at de minkfarme jeg har set, var under al kritik, og at jeg ikke mener at en mink skal dø for noget jeg finder ligegyldigt.
    Desuden skriver jeg at landbrug i bund og grund handler om penge, og at man derfor gør hvad man kan for at optimere sin produktion og derved sit overskud. Det er jo simpel virksomhedsøkonomi og ingen fordom.

• #44   8. jun 2011 Jeg synes, man skal passe på ikke at skære alle over én kam. Jeg er sikker på, der er nogen minkavlere, der bekymrer sig meget om sine dyr. Syge dyr er svære at undgå, det kan man ikke kun bedømme efter.
    Forholdene ved minkfarme er meget aktuelt lige pt. VI kan godt blive enige om, at nogle steder er det ikke optimalt, men hvis man ved en smule om mink, så ved man også, at det kan være svært at finde en overordnet løsning, der passer hver enkelt dyr.

Desuden er det noget fis, du siger SCM, ang. landbruget. Igen, der er altid brodne kar, men du kan bestemt ikke generalisere. Landbrug er langt fra kun om penge, og vi har rent faktisk et af de bedste landbrugssystemer i Danmark. Hvis du ikke vil støtte det danske landbrug.. hvad vil du så støtte? For det bliver ikke bedre hvis kødet kommer fra eksempelvis Argentina. Jeg mener, der skal støttes op om det danske landbrug. De er godt i gang med at forbedre det. De har været igennem en hård tid.

• #45   8. jun 2011 Tenna -

Som sagt så synes jeg ikke, er der er nogen minkfarme der er ok i min optik, da det ikke kan lade sig gøre, at holde mink under forhold som er naturlige for dem, og hvor de trives optimalt. Det er lige meget om de ikke er syge, har frisk halm osv. Der er bare ikke plads nok til, at give minkene optimale forhold. Derfor synes jeg, at man bør tage den beslutning at forbyde minkavl, da minkfarme på en mink-venlig måde er uladsiggørligt.

Selvfølgelig er det i sidste ende om penge, det er alle jobs. Jeg siger ikke, at alle dyr har det skidt pga. det, men at der ikke er mange landbrug der lever op til MIN mening om, hvad der er et optimalt landbrug. Det er min egen individuelle mening, det handler ikke om at generalisere, men om hvad JEG mener er etisk korrekt. F.eks. synes jeg ikke at grise har det optimalt i forhold til plads/udeplads, farestaldene er heller ikke en god løsning i mine øjne og smågrisedødeligheden, småskader og sygdom og brugen af medicin er for høj.

Til dit spørgsmål om hvad jeg så ville støtte; Nu spiser jeg ikke kød, men skulle jeg støtte noget så skulle det være små økologiske fritids landbrug (altså i den ende)

• #46   8. jun 2011 Lad os holde os til mink debatten, det var trods alt der vi startede smiley

• #47   8. jun 2011 og så er man tilbage til
    Økolog eller dyremishandler
    Hvad mink ang så tror jeg vi alle er enige, de har det ikke optimalt. Men komme det til livs kommer man aldrig.
    Men tilgengæld ville jeg ønske at folk satte sig ind i tingen før de fordømmer. Ja det handler om penge, det gør alt.
    Men som landmand må man prøve at forene velfærd med økonomi, elle lukke biksen

• #48   8. jun 2011 SCM:
    Jeg kan ikke forstår at du sys at medicin forburget er for høj, når den danske landbrug producere omkring 25 mio grise og har det 4 laveste medicin forbrug i verden. kun over gåret af landerne der producere færre grisere end den dansk landbrug.
    ang. smågrisedødeligheden, småskader og sygdom, så ved jeg at landmanderne gør alt ved de kan for at udgå det. for jo flere grise der overlevende jo flere penge. grunden til at gården skal vær så stor at pga. at landmand ikke få nok for deres varer.

og jeg er enig med Lene O: at man så er tilbage til Økolog eller dyremishandler.

jeg er selv landmand og jeg ved at folk der ikke ved noget om landbruget tro at de ved mere end os der arbejde inden for det...

ang. mink: ja de har ikke meget plads med det er nok en grund til det.. jeg har personligt set flere minkfarm der ikke har set sådan ud som du siger det SCM. men jeg ved os det ikke er alle gør det, ordenligt. jeg kan godt lide at mink folk gør det at åben dør for alle der vil se det..

• #49   8. jun 2011 EN mink har i naturen et territorium på en kilometer i diameter. EN MINK. De har svømmehud mellem tæerne og elsker at svømme og fange føde. Disse to helt basale og meget vigtige behov, kan INGEN dansk minkfarm tilbyde. Derfor er ingen dansk minkfarm god nok. Man skal aldrig på på kompromis, når det gælder dyrevelfærd. Kan man ikke tilbyde dyrene gode nok forhold, må man lade være med at have dem og finde sig et rigtigt arbejde.

Om en minkfarm er god skal ikke måle efter min mening, jeres mening eller minkavlerens mening, men minkenes velbefindende.
    Derfor skal minkavl være ulovligt, det er simpelthen ikke muligt at have en god mink farm.

• #50   8. jun 2011 Lene O -
    Nej, det handler ikke om at være økolog eller dyremishandler.
    Økologi stemmer bare bedst overens med mine principper, og jeg synes de har de bedste regler inden for dyrevelfærd.

Hvis der var et flertal af danskere, der var imod minkavl og gjorde noget ved det, er der håb for at komme det til livs. Det er vigtigt ikke at give op, især for minkenes skyld.

Charlotte -
    Som jeg skriver over, det handler ikke om at være det ene eller det andet, og jeg har ikke brugt ordet dyremishandler om nogen landmænd (endnu ;-))

Som det moderne landbrug skal se ud i dag for at der kan være et overskud, synes jeg ikke er i overensstemmelse med dyrenes natur og behov, og derfor har jeg ikke lyst til at støtte det. Det handler om for mange dyr på for lidt plads og mange andre unaturlige ting man må indordne dyrene efter for at få det til at løbe rundt.

• #51   8. jun 2011 Vel talt Veo!

• #52   8. jun 2011 Så længe at forbrugerne ikke har råd eller vil betale mere for vores produkter, uanset om det er levnedsmidler eller til fornøjelse, ja så kan vi ikke gøre så meget ved det. Det er de hårde facts desværre

• #53   8. jun 2011 Jo vi kan gøre noget. Vi kan forbyde det.

• #54   8. jun 2011 Ja man kan forbyde det, men jeg ville så frygte at jagten på sæler, tigre, ræve og andet vildt ville eskalere enormt. Du vil nemlig ikke kunne forbyde folks lyst til at gå i pels.
    Jeg er IKKE tilhænger af minkavl, men vil da 10 gange hellere have avlet mink end klapjagt på truede dyr.

• #55   8. jun 2011 Derfor skal ikke bare minkavlen forbydes, men vi skal forbyde al import og handel med alle former for pels. Ligesom Israel har på bordet.

At forbyde minkavl er et skridt i den rigtige retning, og hellere det end at stå fast ved stenalderen.

• #56   8. jun 2011 Veo: så må vi jo heller ikke holder heste der vores fold er for små i forhold til hvordan de havde det da de var vilde.. vi kan da "godt " forbyde det men tænke på alle de personerne der vil påvirke eller mindste deres job fordi man vil forbyde et erhver.. og som Lene O har skrevet: Så længe at forbrugerne ikke har råd eller vil betale mere for vores produkter, uanset om det er levnedsmidler eller til fornøjelse, ja så kan vi ikke gøre så meget ved det. Det er de hårde facts desværre..

• #57   8. jun 2011 Hvorfor skal vi tænke på de få personer, der mister deres job og ikke de millioner af dyr, der lider og bliver dræbt??

En minkavler kan få et andet job, alle de stakkels pelsdyrs lidelse kan der aldrig rettes op på.

• #58   8. jun 2011 ved du hvor mange personer hvor deres job er i eller omkring landbruget, ex. er der over 200.000 personer bare i tyskland der vil bliver påvirke hvis man stop hestehold.

• #59   8. jun 2011 Nu snakker vi pelsdyravl, ikke hestehold, burhøns eller sultne børn.
    Der er millioner gange flere dyr der lider og dør i pelsindustrien end der er personer, der må finde et andet arbejde, hvis industrien blev forbudt.

Og så tror jeg da nok også lige, det er bedre at miste sit job end at leve under forfærdelige forhold og blive dræbt ....

• #60   8. jun 2011 Nu har jeg ikke læst det hele igennem, men det er jo det velkendte diskussion om igen..
    Hvad jeg kan bidrage med, er min mening.. For hvor er der da mange her, der skærer alle over én kam..
    OperationX-programmet nogle år tilbage var manipulerende journalistik, hvor alt dårligt blev fremhævet, simpelthen fordi det skaber seertal. Og ja - selvfølgelig er der da mink (og minkfarme), der er mindre gode, men sådan er det filme i alle erhverv. Der findes også dårlige revisorer, advokater, købmænd... u name it... Desuden er der da så mange andre dyr, der har det 10 gange værre. MEGET MEGET MEGET få mink har det dårligt på minkfarmene, og de har aldrig prøvet andre end netburene, og bliver derfor ikke frarøvet nogen frihed.. Og hvad med soen, der bliver proppet med diverse medikamenter pga. liggesår.. eller burhønsene, der hakker hinanden halvt eller helt ihjel??

Min onkel har en minkfarm, hvor jeg var så sent som i torsdags.. Minkene bliver behandlet for sig selv, eller aflivet, hvis de har det dårligt, og når de skal pelses, er gasningen en af de mest humane måder at slå ihjel på. Dyrene bliver fodret hver dag, og deres unger bliver passet godt. Der bliver gjort rent i deres bure, og de har som sagt ikke prøvet andet..

Jeg synes bestemt, at jer med alle fordommene skulle besøge en minkfarm.. Det er en helt anden virkelighed end den, man ser i OperationX.. Ligesom virkeligheden blandt kendisser er meget anderledes, end det, man læser i Se&Hør!! smiley

• #61   8. jun 2011 Jeg må til nogle folks skuffelse altså finde mig mest enig i Charlotte & Lui S < 's udtalelser.
    Mange folk, der kommer med disse udtalelser, er "bymennesker", der ikke har meget erfaring med landbrug, andet end det negative de fanger i medierne. Og man kan jo altid fokusere på det negative, det gør man jo så ofte. Det er nemmest at huske.
    Svinefarme har det hårdt i øjeblikket, no doubt about it. Men jeg ved også, at der bliver gjort meget for at forbedre det. Man kan jo ikke forvente, at alt ændrer sig på ét døgn.
    Og så synes jeg tit, man ser holdningen "økologi=dyrevelfærd". WRONG. I Danmark, hvor vejret er så vådt, som det er, er dyrene jo også mere udsat for sygdomme ved at gå ude i det. Bl.a. Og så har økologi meget med det faktum, at dyrene fodres med et økologisk foder, at gøre.

Ang. mink.. så har minkene også ændret sig med tiden. Der er sket mutationer og tilpasninger fra de tidligere vildmink til nuværende "tam" mink. Man kan ikke regne med, at disse dyr har samme krav som de vilde. Som der også er blevet nævnt, har vores heste, køer eller hunde heller ikke samme krav og instinkter som deres vilde forfædre. De ville ikke klare sig særlig længe under deres omstændigheder.

• #62   8. jun 2011 EBH og Tenna,,,,,,,,,,vel talt smiley

• #63   8. jun 2011 veo: det kan godt vær at det er det. men så kommer vi ud i en finanskrisen, der er større og meget svært at kommer ud af end den vi er på vej ud af. hvorfor er det ikke det sammen for alle de andre dyr vi holder "fanget" som ved mink, at de skal ha som deres instinker og krav.

Tenna *: er helt enig med dig. men ang. at vores heste, køer eller hunde at de ikke har de sammen instinkter passer ikke helt, både mink, heste, svin, køer og hunde har stadig deres vilde instinkter, men de har tilpasses sig efter de vilkår vi mennesket har givet dem..

det skal os lige siges at danmark er det land i hele verden der har hårdste regler ang. dyrehold. og vores søer har det bedre end søer fra andre landerne.

• #64   8. jun 2011 Charlotte & Lui S <
    - Ja, det var nu også forkert formuleret af mig. Mente nok mere at de ikke havde de samme "kompetencer", som de vilde arter, til at kunne leve og klare sig i naturen. De har i løbet af længere tid tilpasset sig - som du selv siger - til vores måde at lade dem leve på, og har altså ændret sig både fysisk og psykisk. Derfor kan man ikke bare antage, at der kun er én rigtig måde at holde dyr på.

• #65   8. jun 2011 så er jeg enig med dig igen Tenna *

• #66   8. jun 2011 Charlotte: Har kun sagt at denne tråd handlede om mink og ikke alle andre dyr. Jeg mener bestemt ikke at andre landbrugsdyr har det bedre.

Og jo minkene har stadig deres vilde instinkter i behold. Det er derfor vi har vilde mink i danmark, de er undsluppet fra farmene og klarer sig faktisk så godt i den danske natur, at de belaster økosystemet.

Det er ikke lange siden, der blev lavet forsøg omkring det. Der blev taget mink fra minkfarme og sluppet ud i et stort anlæg med naturlige forhold. Alle minkene faldt straks tilbage i den naturlige rytme og svømmede rundt, fangede mad, osv...

• #67   8. jun 2011 Veo, mener du så også at alle landbrugsdyr skal slippes fri ?
    Ja tråden handler om mink, og vi er jo alle enige om at de ikke har de optimale forhold såååå

• #68   8. jun 2011 har ikke sagt nogen skal slippes fri. Men synes produktionsdyrs industrien burde forbydes. Men det er jo noget offtopic, vil dog med glæde diskutere det end et sted, hvis det er.

• #69   8. jun 2011 Lene O -
    Hvis vi allesammen er enige om, at mink ikke har optimale forhold. Hvorfor så ikke gå ind for et forbud?

• #70   8. jun 2011 af den simple grund at et forbud vil føre til klapjagt på en masse truede dyr + der vil blive en masse ulovlig handel, derfor.
    Man kan forbyde dyrehold men ikke folks lyster

• #71   8. jun 2011 Lene O - well spoken.

Off topic - jeg forstår ikke, at man kan boycutte landbruget, blot fordi man ikke spiser kød/synes dyreforholdene er uacceptable. Hvor tror I, jeres grøntsager kommer fra? Medmindre I dyrker dem alle selv i haven..

• #72   8. jun 2011 Veo: sådan er det os med svin!!! nu spiser du jo ikke kød men hvad med os andre der elsker det, hvor skal vi så få vores mad fra ???

Lene O og Tenna * - well spoken ..

landbruget prodcere jo mere el mindre alt førevare der, bliver solgt her i Danmark, hvilket betyder os grøntsager..

• #73   9. jun 2011 Så det er synd for de truede dyrearter, men ok når det "bare" er mink. Det giver da ingen mening! Man kan forbyde pels, og så må man jo håbe, at folk indretter sig.
    Der er også nogen der har lyst til at slå ihjel, stjæle, voldtage, men det har man forbudt, selvom det er deres "lyster"?

Grøntsager har jo ikke noget med måden man producere dyr at gøre..

Kommentér på:
Til pelsfolk; tilbud om at se

Annonce