{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.461 visninger | Oprettet:

Dansk eksamen - er det for meget? {{forumTopicSubject}}

Hej hg smiley
Jeg går i 9 klasse og skal derfor op til mundlig dansk eksamen nu her. Men jeg ville lige hører om hvor meget i ca. ville fortælle om forfatteren.
Jeg skal analysere Den grimme ælling og skal derfor fortælle om forfatteren altså h c andersen. Jeg fik af vide af min lærer at man skulle have lidt med, men fordi jeg havde om H c andersen skulle jeg have lidt med om hans liv. smiley
Men jeg ville lige høre jeres mening om det er for meget det jeg har skrevet om ham? smiley

Hans Christian Andersen også kaldt H.C. Andersen blev født den 2. april 1805 og døde den 4. august 1875.
Han er en meget kendt Dansk forfatter, som både skrev digte, eventyr, romaner og sange. I sær hans eventyr er meget kendte, han skrev eventyr på to planer, f.eks. i den grimme ælling skriver han på det ene plan om en grim ælling som bliver mobbet af de andre fordi den er så grim. Men det på andet plan skriver han om en grim og fattig dreng (ham selv) som bliver drillet og holdt uden for som barn, men ved at holde fast og stole på sig selv, samt hårdt arbejder ender det med at han vokser op og bliver en meget kendt forfatter som ender med at få anerkendelse. Han er født i Odense af fattige forældre. Hans far døde da H. C. Andersen var en lille dreng og han voksede op med hans mor i det fattige miljø i Odense. H.C. Andersen var anderledes og levede mest for sig selv. Han rejste som 14 årig til København i håb om, at få en karriere ved teateret. HC Andersen blev optaget i Det Kongelige Teater's kor. Herefter kom han i latinskole i henholdsvis Slagelse og senere i Helsingør, og blev færdig som student i 1828.
HC Andersen elskede at rejse, han elskede at møde nye mennesker og få deres anerkendelse. Hans rejser gav ham masser af indspiration til at skrive nye eventyr om det han oplevede på hans rejser. I 1831 foretog han den første af sit livs mange udlandsrejser. Hans egentlige litterære gennembrud kom med udgivelsen af romanen Improvisatoren i 1835, den handler om en mand som egentlig i store træk gennemgår det samme i sit liv som det H.C. Andersen selv har oplevet og gennemgået i hans barndom og voksen liv. Den er faktisk ikke så god som man kunne forvente fra hans side, når man tænker på hans eventyr og andet han har lavet, men alligevel er den verdenskendt.
Det var først og fremmest eventyr som HC Andersens blev kendt for. Det var også dem der lagde grunden til hans internationale gennembrud og senere berømmelse.
Grunden til at hans eventyr blev så kendte er at han skrev dem på den måde han gjorder, de henvendte sig både til børn som sjove og lidt skører eventyr, men de henvendte sig også til voksne som meget alvorlige eventyr. De havde altid en pointe og var altid skrevet ud fra hans egne erfaringer og eller egne oplevelse. Han optræder altid som en central rolle i hans eventyr.

Jeg vil gerne hører jeres ærlige mening smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dansk eksamen - er det for meget?
Kommentér på:
Dansk eksamen - er det for meget?

Annonce