{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
544 visninger | Oprettet:

Dyrenes følelser - DEBAT! {{forumTopicSubject}}

Hey folkens!

Vi trænger til en debat her på HG i forum.

Jeg sidder lige nu i skolen og har netop haft 2 timers biologi, hvor vi ender med at diskutere meget i starten om Gud, og hvordan vi opfandtes. Som så førte videre til dyr(pga. aber) og videre til følelser.

Der var EKSTREM mange der ikke troede på dyr havde følelser. Det var bare instinkter.

Og jeg var nok en af de eneste der mente at de selfølgelig blev styret ekstrem meget af instinktet, men de har stadig følelser.

Vi nedstammer jo fra aberne, og vi mennesker har følelser. Hvor har vi fået dem fra? Dem har vi vel fået fra aberne? Også er de bare udviklet sig.

Men så har hvaler, hunde, katte, HESTE vel også følelser? smiley

Vi kan vel blive enige om at ubehaglighed er en følelse, og kan både være fysisk og psykisk.

Hvis vi tager et eksempel med f.eks en hund og en ejer der igennem 15 år har været sammen og ekstrem gode venner.

Ejeren bliver tæsket, og hunden får ubehaglighed. Hunden bliver ikke tæsket - så det kan ikke være FYSISK. Så den eneste mulighed der er tilbage er PSYKISK. Det er jo ubehagligt for hunden at se at ejeren har det ondt.

Her har vi nævnt et eksempel på følelsen ubehaglighed PSYKISK.

Så dyr har vel egentlig følelser?

Så vel som heste der passer på hinanden. Det gør og gør en sur at den anden bliver gjort noget ved.

Hvad er jeres mening? smiley

- <b>Jeg beder jer om at komme med en rolig tone og ingen stødende kommentarer. Dette gælder på både når i svarer på mit indlæg, og når i diskuterer med hinanden!

Eks. Jeg synes det er dybt latterligt folk tror på følelser, har vi jo fået af vide af forskerne !!!!!!!!!!! LATTERLIGT !!!!!!!!!!!!

Er IKKE tilladt!</b>

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrenes følelser - DEBAT!
  • #1   11. maj 2011 Giver dig ret I, at dyr har følelser.
    Det er et godt eksempel du kommer med, med hunden.

Vi ville ikke kunne opbygge et så stærkt bånd til vores heste - det har jeg i hvert fald, jeg ved jo ikke med andre (; - hvis ikke vi havde en form for følelser for hinanden. Hvis hesten føler sig tryg med mig på ryggen, og ikke er nervøs ved mig, hvis den stoler på mig, og de ting jeg gør ved den - Så kan jeg vel godt mene at hesten har en form for følelse for mig (tryghed, hengivenhed).

Min holdning - I har jeres (;
    -Jenny.

• #2   11. maj 2011
    Vores følelser kommer ikke fra aberne, de kommer fra den mere udviklede hjerne end aber vi har.
    Vi kan planlægge ting, tænker videre, fundere over tingene ( ræssonere ) - det kan dyr ikke og det er det der gør os klogere end dyrene.

Dyrene kan ikke sidde og tænke over hvem de skal vælge til leder og veje fordele vs. ulemper. De kan ikke tænke blive kede af de og være forelskede i en andne abe og blive ked af det fordi den vælger en anden.

Det er ikke ubehageligt for hunden at se ejeren har ondt. Men tilgengæld kan den opfatte at ejeren snakker i et andet toneleje, udsender andre signaler og generelt opfører sig anderledes.
    Ligesom når vi græder kan dyrene også hører vi er anderledes.
    Derfor forstår hunden også forskel på en glad og sur tone.

Så nej, jeg mener ikke dyr har følelser smiley

• #3   11. maj 2011 Dyr kan ihvertfald være glad og mindre glade, måske endda kede af det. Men jeg tror ikke de er bevidste om deres sindsstemning, som mennesker er. Heste kan ikke tænke; nu er jeg ked af det, hvad kan jeg gøre for at blive glad eller du er jeg glad. De er bare kede af det eller glade. Jeg mener at ændringr i deres hverdag og den måde vi behandler dem på, gør deres sidsstemning, men de er ikke bevidste om det.

Et eksampel. Min hoppe bliver let ked af det. Der skal ikke store ændringer til. Når hun er ked af det, hænger hun, har ingen energi (er normalt meget ernergisk) og går fra krybbefodret, men spiser ellers sit hø og halm og godbidder. Hun er også en hest som er meget følsom og som har brug for meget omsorg, samtidig med at hun er bestemt og skal have en fast hånd.

Men jeg tror ikke hun er bevidst om hvorfor hun er ked af det eller glad, eller at hun er en sindstilstand. Hun reagerer kun på sine omgivelser og det som sker i dem.

• #4   11. maj 2011 Vi har jo bevist at aber minder EKSTREM meget om os - og kan SÅ mange ting som os.

Men ang. det med hunden. Hunden prøver jo at kæmpe mod dem der tæsker ejeren.

For at hunden vil tage den kamp op, må den vel også have en følelse, siden hunden reagerer på den anderledes opførsel. Altså den må jo have det ubehagligt med at ejeren pludselig mutation. Og den ubehaglighed er jo psykisk, da der intet sker med hunden fysisk.

Og ubehaglighed - HVIS det nu var en instinkt(hvilket godt kan være efter din mening, bare ikke mig), så er det jo stadig psykisk smiley

• #5   11. maj 2011 At træffe valg (som hvem skal være lederen) er jo ikke følelser - ikke engang for os mennesker.

Jeg tænker jo på smerte, ubehaglighed, glad, sur osv.

• #6   11. maj 2011 Min gamle ridelærer havde en hoppe der fik et føl. Da føllet døde, døde hoppen et par uger efter- af sorg. Derfor tror jeg på at dyr har følelser.

• #7   11. maj 2011
    Liv S - En hund der forsvare? Det er en hund der føler sig truet. En mand der tæver løs på ejeren udstråler nok ikke noget særligt behageligt og derfor forsvare hunden sig. Igen spiller tonen fra overgrebsmanden også ind og måden han opfører sig på. Havde manden snakket sødt og nusset hunden var det jo noget andet.
    Vores hund gøer automatisk når folk går op af trappen uden for men lige så snart de kommer ind og snakker sødt så er der intet.
    Kan også have noget med terrítorie og gøre.

Aram og Camilla smiley . - Ja aber ligner os meget - men de har ikke samme mere udviklede hjerne som os.
    Grunden til de også ligner os meget er fx. fingrene og evenen til at bruge redskaber.

• #8   11. maj 2011 Ja self kan et dyr nok ikke tænke - "jeg er trist. Hvad skal jeg gøre for at blive glad?" Så langt er de jo ikke i udviklingen.

Men at være trist er jo stadig en følelse smiley Og omsorg er hellere ikke følelse vil jeg mene. Det er en instinkt, der siger "Giver jeg omsorg, får den der trænge omsorg det meget bedre!" smiley Eller det er vel nok lettere at sige det måske er en blanding?

Lyder sikkert som at jeg roder rundt og sikkert skifter mening for hvert svar - just so you know, har stadig samme mening xD

• #9   11. maj 2011 Nu skrev du FØLER sig truet. Så den føler jo? Den har jo følelser så. For truening er jo ubehaglighed. Og når det ikke rammer fysisk, så er det vel psykisk? smiley Eller er jeg forkert på den ang dit indlæg? smiley

• #10   11. maj 2011
    At føle har intet med følelser og gøre nødvendigvis smiley
    Når man føler noget kan man føle ubehag på kroppen, du kan føle at overfladen er ru osv. så nej det har ikke noget med følelser at gøre og føle sig truet.

Det lyder bare dumt at sige " jeg mærker mig truet " -det kan man ikke rigtigt..

At føle sig truet er noget ubehageligt ja, men hunden reagere pga. menneskets fremtoning, tone osv. - derfor føler den sig truet.
    Vil ikke kalde det psykisk på den måde som i følelser, det er insinkter - når vi mennesker føler sig truet så er reaktionen angrib eller flygt eller evt. fryse fast og gå i chok. Det er der ikke så meget følelser i.

• #11   11. maj 2011 Kunne faktisk ikke have skrevet det bedre end Krikken (nu fuldendt hippie) har gjort smiley

• #12   11. maj 2011 Dyr har følelser, men mennesker har komplekse følelser.

Dyr hævner sig ikke, de planlægger ikke, og de kan ikke være jaloux - de kan derimod forsvare deres ressourcer eller agere for at opnå et mål her-og-nu. De mål er gerne drevet af selvopholdelsesdrift, styret af sult, tørst, frygt, seksualdrift, eller lignende.

Flokdyr er meget følsomme over for kropssprog, og vil derfor altid have en reaktion på at man som deres menneske er sur/glad/ked. Om dyret er mere til at trøste eller hellere holder sig væk er jo så op til den enkeltes personlighed - men det vil også være baseret på hvad dyret på et overlevelsesmæssigt plan får noget ud af. "Noget" kan være bekræftelse, opmærksomhed, mad, eller hvad der nu kan drive en i det givne situation.

Jeg tror fuldt og fast på at dyr kan mærke glæde, frygt, savn og lignende følelser. Men sådan noget som jalousi, hvor man retter decideret grimme tanker mod et individ alene på baggrund af at vedkommende har/er noget man selv ønsker tror jeg simpelthen ikke på at de er i stand til.

Min hund og min hest er fuldstændigt ligeglade med at de andre i hundegården eller på folden er bedre til konkurrencer, har en pænere farve eller har parret en bedre partner. Men begge ville nok stille sig i vejen for andre hvis jeg kom gående med en godbid - det er ren og skær ressourceforsvar: den godbid er der én af, og den vil jeg have.

• #13   11. maj 2011
    ¤ Søster McFluff ¤ - Fantalastisk forklaring. Godt du kan forklare det jeg ikke kan x)

Kommentér på:
Dyrenes følelser - DEBAT!

Annonce