{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
676 visninger | Oprettet:

Hjæp!!! {{forumTopicSubject}}

Hjælp!!! Jeg skal skrive en opgave om enevælden i Danmark. Nogle der ved noget om det? ved lidt om det men er ikke sikker, og da jeg har et godt gennemsnit i historie, vil jeg gerne skrive en god opgave. min lære går meget op i at det skal være en fudlstændig perfekt smiley
Håber at der er nogle der kan hjælpe smiley
- Kathrine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjæp!!!
  • #1   29. jan 2011 Google er din ven smiley

• #3   29. jan 2011 (link fjernet)

den her hjemmeside giver en god oversigt enevælden i DK

• #5   29. jan 2011 Camilla- Med Barock'ere & Tinker forstår ikke helt.
    Barløse© .: Har prøvet men der er mange forskellige resultater smiley

• #6   29. jan 2011 Katrine: Det Camilla mener, er at du skal have en mere sigende overskrift smiley

Mvh

• #7   29. jan 2011 det er det vidunderlige ved at studere.... at der er mange ting man kan se på og mange meninger.... det kan kun blive en god opgave når der er så meget stof, så mange vinkler på samme sag

• #8   29. jan 2011 søg på wikipedia

• #9   30. jan 2011 Vi fik enevælde i Danmark i 1660
    Det overordnede ved enevælden er, at man går fra et samfundsstyre hvor kirke og adel har lige så meget at skulle have sagt som kongen, hvis ikke mere - altså et stændersamfund. Dette stænder samfund blev indført i 1468, men allerede i 1536 begynder stænder samfundet at blive meget ustabilt. Man har i denne periode afholdt seks stænderforsamlinger, men der er ingen fast procedure for det, og lidt efter lidt går det i opløsning. Adelen får desuden mindre magt, fordi krudtet i 1600 tallet (vist nok) bliver indført, dvs. at bønderne bare kan få stukket et gevær i hånden og på den måde være langt mere effektive og BILLIGERE i drift, end adelsfolkene til hest havde været. Derfor mister adlen betydning, den svækkes, da man hellere vil bruge den billige løsning i krigsførsel, altså bønderne. Derudover er bogtrykker kunsten rigtig godt i gang, på den måde spredes viden meget hurtigere, der sker ligeledes en masse nye opdagelser i verden, folk får mere indsigt, man begynder derfor at stille spørgsmålstegn ved meget af det der står i biblen (Reformation/Renæssance), på grund af denne svækkelse af adelen, såvel som af kirkens ord (Biblen), opstår der problemer mellem disse to led, om man vil. Derimod styrkes kongen og kongemagten, da denne sparer en masse penge og kan drage fordel af de to andres stridigheder (kirken og adelen) - Rigsrådet, som består af borgerne, adelen og kirken svækkes altså, derfor kan de ikke længere udvælge og styre kongen, og på den måde går Danmark langsomt, men sikkert, fra et Stændersamfund til en fuldstændigt suværen enevældig kongemagt i 1660.

smiley En kort, men nogenlunde fyldestgørende beskrivelse af enevældet i Danmark - håber det kunne hjælpe dig lidt.

• #10   30. jan 2011 gider ikke hjælpe folk der ikke har lavet en sigende overskrift smiley

• #11   30. jan 2011 og jeg vil så ikke sidde og lave folks lektier.

• #12   30. jan 2011 Jeg er sku enig med de andre ovenover du skal sku lave dine lektier selv ellers får man ikke lige så meget udad en opgave men jeg kan da give dig en hjemmeside vi bruger når vi skriver historie opgaver i Historie på HF..

www.denstoredanske.dk Der er det eksperter der har godkendt den så den er troværdi ..

• #13   30. jan 2011 Selvfølgelig skal man lave sine lektier, og også helst selv lave sine lektier. Men det er da altid i orden, at spørge, hvis der er noget, som man ikke kan finde ud af, eller finder svært. Vi kan jo ikke alle være lige gode til alt.
    Og at hun ikke har lavet en sigende overskrift - So what !? Hun har jo fået det at vide nu, hvorfor skal der så blive ved med at blive kørt i det? Hun husker det jo nok næste gang skal i se smiley

• #14   30. jan 2011 JaJa smiley det var bare om i kendte noget til det, og om i havde nogle ting som der f.eks ikke står på nettet.
    Kan skam godt lave mine egne lektier ;D

Kommentér på:
Hjæp!!!

Annonce