11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Råd ang. kørekort {{forumTopicSubject}}
Jeg skal til at tage kørekort i år men ved ikke hvordan det gøres bedst da noget ligger i "vejen".
Jeg fylder 18 d. 12 august dvs. jeg har fordelen i at kunne bruge sommerferien på at tage kørekortet.
MEN i starten af sommerferien ligger Roskilde Festival som jeg gerne vil med til, min kæreste skal også med og vil helst ikke sende ham afsted alene ( ændres ikke ).
Her tænker jeg så:
Kan man starte på teori, holde pause 11 dage også begynde igen bag efter? Har du prøvet det? Kan man i det hele taget det?
Tager jeg kørekortet før Roskilde så ligger det også oven i læseferien ( går i 2g ) - er det klogt?
Så løsningen er altså disse to:
Starte før Roskilde på teori dvs. i læseferien.
Starte efter Roskilde - dvs. ferien.
Fortæl gerne dine erfaringer
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.194
Men jeg troede at jeg måtte vente til efter sommerferien med tage det, troede ikke man kunne tage det i sommerferien?
jul 2004
Følger: 79 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 6.910
Men hvorfor ikke bare starte efter roskilde?
jul 2004
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Jeg ville nok vælge at begynde efter Roskilde.. Så er du frisk og du har ferie, det må da være en win win situation... Fordelen ved at du ikke holder pausen, er at du kan tage det hele på en gang og det vil nok også være nemmere at huske teorien fra gang til gang.. Du kan jo os sikkert godt aftale, at du begynder inden også går videre, efter de elleve dage, men synes det ville være dumt...
Tror du ville få mest ud af at starte efter Roskilde
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Mit kørekort bliver betalt af min børneopsparing.
Tror jeg lufter min idé om at starte efter Roskilde for mine forældre.
Har tænkt mig at tage kørekort til trailer i samme omgang - nogle der har gjort det?
Havde ikke lige overvejet at kørelæreren havde ferie i sommerferien måske.
Men må til at kigge rundt også på priser mm. :o)
sep 2007
Nogle fra min klasse tog også " lynkursus".
Jeg arbejder bare så det skal passes ind efter det.
jul 2004
jul 2007
sep 2007
Tænkte at man lige så godt kunne tage det nu man var igang.
Det ville jo være praktisk med et - bare så man ku' køre m. alm trailer.
jul 2007
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
De fleste steder må man gerne misse 1 eller 2 teoriitimer, så skal man bare selv læse det op derhjemme. Så du kan vidst godt drage til festival
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.061
Jeg har endnu ikke taget trailerkort da jeg, som mange andre er blevet frarådet det, fordi det er bedre du selv lærer bilen af kende før du spænder trailer bagefter.
Men jeg kørte med trailer + hest godt 14 dage efter jeg havde fået kortet, da jeg har flyttet bilen + trailer mange gange hjemme inden jeg fik kørekort :).
Men jeg vil anbefale dig:
1) starte efter roskilde, evt. snakke med din kørelærer hvordan og hvorledes teoritimer og køretimer afvikles ved ham, således du fx. kan få det hurtigst muligt?
2) se dig om, så du ikke bare vælger den første køreskole, der kan sagtens være fordele ved at se sig omkring
3) Vente med trailerkortet til et par måneder efter du har fået alm. kørekort, da du derved heller ikke skal have så mange køretimer ekstra, og ved at have kørt med den inden du ''tager'' trailerkortet, har du en fornemmelse af hvordan den ligger på vejen, hvad du skal være særligt opmærksom på med sådan en djævel efter bilen, samt du har mulighed for selv at øve at bakke lige ud, bakke om hjørner osv. som du skal kunne til trailerkørekort-prøven
Jeg starter selv på BE-kørekort (trailer) her i januar/febuar og min fordel er at jeg allerede nu kan bakke til proff. fordi jeg allerede har kørt med traileren næsten et år :). Så jeg skal kun ha' de køretimer man skal have, hvilket ikke er ret mange .
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Hvis du skal have taget det, så det jo med at komme i gang så hurtigt som muligt. de par dage på roskilde tror jeg sagtens man kan hive ud af systemet bare du sikker på der ikke ligger dine prøver lige der
Held og lykke med det.
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Og så for at slå det fast - pr. kørekort må man maks læse 4 teoritimer på egen hånd. Dvs. ligger der et par timer i Roskilde-dagene, så kan det også lade sig gøre at læse op til det selv. Men da man skal have køretimer på bestemte stedet i løbet af teorien, så er det dumt at få startet på teori for tidlig.
Du må køre med temmelig store trailere uden kort, så jeg ville klart vente. Jeg tog trailerkortet et år efter mit kørekort og jeg er lykkelig for, at jeg ventede for den erfaring gør en verden til forskel. Når man kører med trailer er det vigtig, at man kan lave et sikkert og blødt gearskifte hver gang, så bilen ikke "bumper" og det kan man bare ikke, når man lige har fået kørekort. Desuden er det svært nok bare at overskue bil i sig selv, så det bliver bare endnu værre med trailer.
Desuden giver det ikke nogen umiddelbare fordele, du får f.eks. ikke merit for teoritimer osv. Jeg aftalte bare med min kørelærer, at jeg så kunne komme tilbage et år efter og få det billigere ved ham, når jeg havde taget kørekort der xP Og så gjorde vi det på lyntid (en uge fra start til prøve) i min sommerferie, da jeg selv læste teorien (der er kun 4 teoritimer til trailer, så det er antallet, man selv må læse :-P), samt at vi tog 2 køretimer ad gangen, så vi kun skulle køre 3 gange i alt. De blev så lige banket ind på ultrakort tid, da han først havde bestilt en tid, som det aldrig var meningen, jeg skulle op, men han glemte at afbestille den, hvilket han opdagede 2 dage før, hvor det var for sent af afbestille, så vi bankede lige 2x2 køretimer af på 2 dage før prøven
Råd ang. kørekort