{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

Råd ang. kørekort {{forumTopicSubject}}

Jeg skal til at tage kørekort i år men ved ikke hvordan det gøres bedst da noget ligger i "vejen".

Jeg fylder 18 d. 12 august dvs. jeg har fordelen i at kunne bruge sommerferien på at tage kørekortet.
MEN i starten af sommerferien ligger Roskilde Festival som jeg gerne vil med til, min kæreste skal også med og vil helst ikke sende ham afsted alene ( ændres ikke ).

Her tænker jeg så:
Kan man starte på teori, holde pause 11 dage også begynde igen bag efter? Har du prøvet det? Kan man i det hele taget det?

Tager jeg kørekortet før Roskilde så ligger det også oven i læseferien ( går i 2g ) - er det klogt?

Så løsningen er altså disse to:
Starte før Roskilde på teori dvs. i læseferien.
Starte efter Roskilde - dvs. ferien.

Fortæl gerne dine erfaringer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd ang. kørekort
  • #1   4. jan 2011 Jeg har fødselsdag d. 9 august smiley
    Men jeg troede at jeg måtte vente til efter sommerferien med tage det, troede ikke man kunne tage det i sommerferien?

• #2   4. jan 2011 Da jeg gik til kørekort var der en der også var på roskilde, han blev bare kørt til teroi og så tilbage igen den dag vi havde teori (gik kun en gang om ugen) Ud over det må du også gerne være væk fra 3 teori tiner tror ejg det er.

Men hvorfor ikke bare starte efter roskilde?

• #3   4. jan 2011 A&A: Det er meget forskelligt, det kommer jo an på om kørelærerne holder ferie smiley

• #4   4. jan 2011 Jeg fik lige kortet i går...
    Jeg ville nok vælge at begynde efter Roskilde.. Så er du frisk og du har ferie, det må da være en win win situation... Fordelen ved at du ikke holder pausen, er at du kan tage det hele på en gang og det vil nok også være nemmere at huske teorien fra gang til gang.. Du kan jo os sikkert godt aftale, at du begynder inden også går videre, efter de elleve dage, men synes det ville være dumt...

Tror du ville få mest ud af at starte efter Roskilde smiley

• #5   4. jan 2011 Jeg tog mit kørekort på 3 uger + moms, så hvad med at undersøge om du ikke også kan tage sådan et "lynkursus"? smiley

• #6   4. jan 2011
    Mit kørekort bliver betalt af min børneopsparing.

Tror jeg lufter min idé om at starte efter Roskilde for mine forældre.
    Har tænkt mig at tage kørekort til trailer i samme omgang - nogle der har gjort det?

Havde ikke lige overvejet at kørelæreren havde ferie i sommerferien måske.

Men må til at kigge rundt også på priser mm. :o)

• #7   4. jan 2011
    Nogle fra min klasse tog også " lynkursus".
    Jeg arbejder bare så det skal passes ind efter det.

• #8   4. jan 2011 Har hørt at det ikke skulle være særlig fornuftet at tage tralier kørt samtidigt med køre kort, pga. man kører så dårligt i starten smiley

• #9   4. jan 2011 jeg ville bestemt ikke tage trailer kortet med det samme.. Der er rigtig meget man skal lære (synes jeg) inden man begynder at begi sig ud med en trailer.. smiley . Men det kan jo selvfølgelig være meget forskelligt.. Jeg ville i hvert fald nødig være hesten, der skulle stå omme bagi, hvis jeg have taget trailer kortet her med det samme smiley

• #10   4. jan 2011
    Tænkte at man lige så godt kunne tage det nu man var igang.
    Det ville jo være praktisk med et - bare så man ku' køre m. alm trailer.

• #11   4. jan 2011 ja, det er rigtigt, men tror det er meget individuelt.. Jeg vil da kun have kortet for at kunne køre med hest :). og hvis man kun vil køre med små trailere, er chancen for at bilen gerne må trække den, uden du har trailer køre kort, ret så stor.. smiley

• #12   4. jan 2011 Alm trailer skal man ikke have trailer kørekort til. (trailere man køre haveaffald mm i )

De fleste steder må man gerne misse 1 eller 2 teoriitimer, så skal man bare selv læse det op derhjemme. Så du kan vidst godt drage til festival smiley

• #13   4. jan 2011 Nu fik jeg kørekortet sidste år i starten af marts, så har snart kørt et år på vejene smiley . Jeg tog mit kort på 6 uger, med 2x3 timers teori de første 5 uger og kørte allerede efter 6 timers teori.

Jeg har endnu ikke taget trailerkort da jeg, som mange andre er blevet frarådet det, fordi det er bedre du selv lærer bilen af kende før du spænder trailer bagefter.

Men jeg kørte med trailer + hest godt 14 dage efter jeg havde fået kortet, da jeg har flyttet bilen + trailer mange gange hjemme inden jeg fik kørekort :).

Men jeg vil anbefale dig:
    1) starte efter roskilde, evt. snakke med din kørelærer hvordan og hvorledes teoritimer og køretimer afvikles ved ham, således du fx. kan få det hurtigst muligt?
    2) se dig om, så du ikke bare vælger den første køreskole, der kan sagtens være fordele ved at se sig omkring smiley
    3) Vente med trailerkortet til et par måneder efter du har fået alm. kørekort, da du derved heller ikke skal have så mange køretimer ekstra, og ved at have kørt med den inden du ''tager'' trailerkortet, har du en fornemmelse af hvordan den ligger på vejen, hvad du skal være særligt opmærksom på med sådan en djævel efter bilen, samt du har mulighed for selv at øve at bakke lige ud, bakke om hjørner osv. som du skal kunne til trailerkørekort-prøven smiley

Jeg starter selv på BE-kørekort (trailer) her i januar/febuar og min fordel er at jeg allerede nu kan bakke til proff. fordi jeg allerede har kørt med traileren næsten et år :). Så jeg skal kun ha' de køretimer man skal have, hvilket ikke er ret mange smiley .

• #14   4. jan 2011 Syntes du skal ringe og snakke med et par steder priser og hvornår deres undervisning ligger. teroien holder vist op til ½ år så du kan sikkert tage den inden sommer hvis du vil, så det bare dine køretimer som skal ligge lige inden din køreprøve. så ring og hør kørelærene ad hvordan reglerne er.

Hvis du skal have taget det, så det jo med at komme i gang så hurtigt som muligt. de par dage på roskilde tror jeg sagtens man kan hive ud af systemet bare du sikker på der ikke ligger dine prøver lige der smiley

Held og lykke med det.

• #15   4. jan 2011 Ville da bare vente til efter Roskilde - det burde du sagtens kunne nå.

Og så for at slå det fast - pr. kørekort må man maks læse 4 teoritimer på egen hånd. Dvs. ligger der et par timer i Roskilde-dagene, så kan det også lade sig gøre at læse op til det selv. Men da man skal have køretimer på bestemte stedet i løbet af teorien, så er det dumt at få startet på teori for tidlig.

Du må køre med temmelig store trailere uden kort, så jeg ville klart vente. Jeg tog trailerkortet et år efter mit kørekort og jeg er lykkelig for, at jeg ventede for den erfaring gør en verden til forskel. Når man kører med trailer er det vigtig, at man kan lave et sikkert og blødt gearskifte hver gang, så bilen ikke "bumper" og det kan man bare ikke, når man lige har fået kørekort. Desuden er det svært nok bare at overskue bil i sig selv, så det bliver bare endnu værre med trailer.

Desuden giver det ikke nogen umiddelbare fordele, du får f.eks. ikke merit for teoritimer osv. Jeg aftalte bare med min kørelærer, at jeg så kunne komme tilbage et år efter og få det billigere ved ham, når jeg havde taget kørekort der xP Og så gjorde vi det på lyntid (en uge fra start til prøve) i min sommerferie, da jeg selv læste teorien (der er kun 4 teoritimer til trailer, så det er antallet, man selv må læse :-P), samt at vi tog 2 køretimer ad gangen, så vi kun skulle køre 3 gange i alt. De blev så lige banket ind på ultrakort tid, da han først havde bestilt en tid, som det aldrig var meningen, jeg skulle op, men han glemte at afbestille den, hvilket han opdagede 2 dage før, hvor det var for sent af afbestille, så vi bankede lige 2x2 køretimer af på 2 dage før prøven smiley

Kommentér på:
Råd ang. kørekort

Annonce