{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
735 visninger | Oprettet:

Arvet dyr ÆGTE pels - nej tak?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Ja jeg står i den situation at min moster døde i april af kræft. Hun har en masse fine og dyre vaser, malerier, figurer, og også en dyr sælskindspels, som hun fik af sin mor, fordi den var for tung til hende. Pelsen blev i min mosters levetid eftersigende vuderet til at være 32.000 kr. værd! Min moster ELSKEDE den pels! Men som sagt døde hun uretfærdigt, og her kommer jeg ind i billedet! Min mormor har spurgt om jeg ikke vil HAVE pelsen. Hun siger, at min moster ville elske, at jeg ville bruge den en dag i stedet for at den bare hænger og der går møjl (eller hvad det nu hedder) i den. Men nu er det bare sådan at jeg ikke er særlig vild med ægte pelse og den slags, så jeg har sagt nej tak. Jeg kunne tydeligt se på min mormor, at hun blev lidt skuffet/trist, da jeg sagde nej, og et eller andet sted har jeg lidt dårlig samvittighed over at have sagt nej.
Hvad ville I gøre? Pelsen er faktisk ganske pæn og min moster ville elske hvis jeg gik i den... meeeen. Ægte sælskindspels? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Arvet dyr ÆGTE pels - nej tak??
  • #1   29. dec 2010 hvis jeg kunne li den, så ville jeg gå med den..

• #2   29. dec 2010 Jeg ville havde gjort det samme, gad godt nok ikke at gå rundt med døde dyr på mig smiley

• #4   29. dec 2010 Var jeg vegetar/veganer, så var svaret selvfølgelig ikke tvivlsomt, men så havde jeg nok aldrig fået spørgsmålet.
    Min moster var langt fra vegetar/veganer, så tror ikke rigtig hun ville kunne forstå at jeg sagde nej tak, pga det var et dødt dyr. Men ja, det kan jo være min mormor finder en anden der vil have pelsen. Det håber jeg!

• #6   29. dec 2010 Helt ærligt, nu er sælen død og og pelsen er meget dyr..
    Hvis du alligevel godt kan lide pelsen, så synes jeg du skal tage imod den.
    - Men du skal ikke have det dårligt over at have sagt nej, hvis du virkelig ikke vil gå med den, hun må respektere det smiley

• #8   29. dec 2010 SiK: Har det lidt på samme måde. Og nu får jeg jo FORÆRET pelsen og skal ikke betale noget som helst for den. Skulle jeg KØBE den havde jeg selvfølgelig HELT KLART sagt nej, for skal ikke være med til at støtte det. Jeg må lige i tænkeboks. Kan jo altid aflevere den tilbage eller videre til andre, hvis det skulle ske, at blive HELT udelukket at jeg ville bære den. smiley

• #9   29. dec 2010 hvis du ikke kan lide den, ville jeg sælge den og få pengene smiley men det er selvfølgelig ikke særligt respektfuldt for den afdøde.

• #10   29. dec 2010 Altså, dyrne der i sins tid blev aflivet for at den kunne blive til, er jo død... De kommer ikke tilbage ved at du takker pænt nej. Man kan også vende det om, du går jo ikke ud og "Støtter" sælger af en ny jakke. Den er jo blevet købt, så hvorfor ikke tage pænt i mod den? ;O)

• #11   29. dec 2010 Tja alt efter familien osv. tror jeg ville sælge den vider. og købe en pæn billigere jakke smiley Som de andre siger, sælerne er døde, må håbe de kom herfra på en pæn måde. Men kan du lide jakken, så tag den, kan du ikke så vær ærlig omkring det. fortæl hvorfor farven vægten. Du er for glad for sæler til at ville bære dem som jakke. Hvis din mormor forstår hvorfor du siger nej, går det langt bedre, end du bare siger nej.
    Måske hun vil være ok med du sælger den. Tøj og smag er meget forskellig. Få en snak omkring det, og find en løsning. og sig du helst ikke vil skuffe hende, måske hun kommer frem med nogle ting så i kan få afklaring på en masse.

• #12   29. dec 2010 jeg syneds bestemt du skal beholde den... du kan lige tjekke den i nakken for hvis der står Greenland i nakken på den så er sælen blevet skudt for at blive spist af grønlandske fangere og skindet så lavet til jakke..
    Jeg kan ikke se nogle moralske skrubler ved at du arver en jakke... pels jakker kan blive utrolig gamle når mand behandler dem korrekt og derved belaste naturen meget mindre end almindelig jakker

• #13   29. dec 2010 Nu siger du at hun var meget glad for den - min moster har også sådan en pels jakke - hvis hun døde og jeg ville få tilbudt at få den, ville jeg takke nej.
    jeg sys det er så klamt - undskyld hvis andre, har andre meninger om det (:
    Men jeg sys det er helt rimligt at du siger nej til det, og din moster ville sikkert have respekteret det.
    Så hellere sælge den, for så ville din moster jo heller ikke - hvis hun stadig levede - se at den blev brugt.

• #14   29. dec 2010 jeg ville ikke gå med det, hvis det var canadisk sælpels. dog ville jeg nok overveje det, hvis den var grønlandsk..

• #15   30. dec 2010 Dyret er jo død.

• #16   30. dec 2010 Du kan donere den til organisationer, der enten kan bruge den til opfostring af forældreløse unger eller til aktioner mod pels.

Det havde jeg gjort. Aldrig om jeg havde gået rundt med den. ad..
    Og ville heller ikke lade andre gå rundt i den og reklamere for massemord.

• #17   30. dec 2010 Tak for jeres svar. Har i hvert fald overvejet at takke ja. Det er selvfølgelig ikke en jeg ville gå i nu, da den jo ikke lige er "in" for et 17årig smiley Men det kan være at jeg kunne tænkte mig at bære den, når jeg bliver ældre. Ellers så kan jeg jo, som I siger enten donere den eller sælge den.

• #18   30. dec 2010 hvis du har tænkt dig og donere eller sælge den skal du vidst lige sætte dig ind i reglerne om det.. for der er et vidst beløb jakken ikke må overstige hvis du sælger dem som privat.. endvidere hvis jakken er registreret som bevaringsværdi skal du have papire på den for at må sælge den eller låne den ud uden det bliver ulovligt.

• #19   30. dec 2010 Ja det må jeg selvfølgelig lige få læst lidt på, hvis det bliver aktuelt smiley

• #20   30. dec 2010 ja lige præcis... det er ihvertfald dumt at stå med håret i postkassen... jeg har selv været nødt til at afregistrere nogle pelse fordi jeg har arvet dem og de til sammen udgør en alt for stor værdi... så lige nu har jeg nogle pelse opmagisineret uden at kunen gøre noget ved dem

• #22   30. dec 2010 Jeg ville sælge den, hvis jeg ikke kunne lide den - og bruge pengene til noget, din moster også ville synes om.
    Men hvis du kan lide den, kan jeg ikke se hvorfor du ikke skulle gå i den (på trods af folks forskellige syn på "døde dyr"/pels) som jeg ikke synes du skal lade dig smitte af. Det er trods alt din moster, dit arvestykke. smiley
    Og igen - du støtter jo ingenting; du køber jo ikke en ny,.

Kommentér på:
Arvet dyr ÆGTE pels - nej tak??

Annonce