lærer hesten at blive rørt ....... {{forumTopicSubject}}
Jeg ville gerne have nogle tips til hvordan man lærer hesten at blive rørt over alt og i mens står stille !
Tips til hvordan jeg skal gøre ?
Hvornår jeg skal rose?
Hvad hvis hesten bliver sur og sparker og alt muligt hvad så skal jeg blive ved?
Jeg har nemlig en pony der ikke kan lide og blive rørt under maven eller på bagparten og hvis jeg rør hende under maven især bider hun ud efter mig og ligger ørerne ned også kan hun finde på enden og sparke op under maven eller sparke ud ! Nogle tilfælde vende røven til mig ligepludselig... Skal have lært hende at blive rørt over alt...
Kan heller ikke få sadel på hende uden at hun skal bevæge sig og når gjorden spændes bliver , hun sur og ligger ørerne tilbage og sparker og alt muligt... Men har fået tjekket hende , hun har IKKE ondt nogen steder og er så frisk som hun kan være..
Men hun har altid været mogget og sur ved alle ejer og helt fra føl af.. Hendes mor er værre end hende..
Hun kom først fra hendes mor som 9 årig, så det er en stor oplevelse at komme et andet sted hen uden mor.. Men min store vallak pony Buddy passer på hende, som om han er mor for hende..
jun 2007
Følger: 119 Følgere: 105 Heste: 7 Emner: 367 Svar: 513
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Normalt når jeg arbejder med at skulle lære heste det med fysisk kontakt, er det oftest kun med ungheste, men det kan være du kan bruge nogle af de metoder (o;
Jeg henter på marken i grime, går ind i stalden og binder til bommen eller står løst med torvet i hånden. Derefter begynder jeg at røre. Når hesten flytter sig for berøringen, følger jeg med og stopper ikke med at pille indtil hesten er rolig. Hvis det er en type der bider, binder jeg den til bommen, dog har jeg aldrig oplevet vores bide. Men binde til bommen, og så røre som det passer mig. Så kan hesten blive gnaven så meget den har lyst til, men efter kort tid finder de oftest ud af at der faktisk ikke sker noget og derefter langsomt slapper af. Jeg stopper så først når hesten er helt afslappet og selvfølgelig med masser af ros.
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
Jeg har selv en hest der er voldsomt kilden. Jeg og ejeren af opstaldningsstedet kan efterhånden takle det, men for fremmede er det svært at komme til hende. Ex da jeg sidst havde smed til hende, det tog smeden godt 5 min at få lov til at løfte hvert bagben, da Astoria blev ved med at sparke ud - heldigvis bemærkede smeden, at det var fordi hun er EKSTREM kilden (det var første gang jeg havde den smed). Hun gav hende til og vænnede sig selv til hesten og efter nogle forsøg, fandt hun ud af hvordan Astoria skulle tackles.
Da jeg købte hende kunne jeg slet ikke røre ben, under maven, bagparten eller generelt ret mange steder. Når jeg sad på hende sparkede hun efter mig, hvis jeg fik lagt benene lidt forkert, gjorden kunne jeg næsten heller ikke spænde uden hun blev voldsomt gal og i boksen var hun nærmest ikke til at komme til.
Jeg har valgt at gøre det på den måde, at boksen er hendes sted, hvor hun kan være sig. Når jeg spænder gjord får hun tid og spænder den kun let ad gangen samtidig med, at jeg snakker med hende. Benene er hun stadig ikke så glade for, at jeg rører, men det går fremad og begynder efterhånden at holde hånde/børsten mod benet indtil hun igen sætter det - hvilket jeg bestemt ikke gjorde i starten, da hun til tider har MEGET løse bagben. Jeg har lettere ved at røre hende med en børste end med mig hånd - det ved jeg ikke om du måske også vil have?
Astoria er også stadig meget følsom overfor min benplacering, men nu er det sådan, at hun bare viser en rigtig utilfreds mine, i stedet for at sparke efter mig, hvis jeg gør noget forkert. Ikke alle heste er så tydelige i deres sprog selvfølgelig.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
Du kan evt. prøve at starte med at ligger hånden på hesten og hurtig fjerne hånden igen, inden hesten når at reagere, på samme tidpunkt du ligger hånden på hesten, klikker du og giver derefter en godbid. Går langsomt fremad med at have hånden liggende i lidt længere tid. Efter hånden burde hesten lære, at det ikke gør ondt, og det at blive rørt er noget godt.
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 767
min hest bryder sig ikke om hvis jeg står med en pisk men efter at jeg har lavet en øvelse lignende det jeg lige har skrevet går det bare så meget bedre ;o)
lærer hesten at blive rørt .......