spørgsmål inden anskaffelse af kat spørgsmål inden anskaffelse af kat
hej HG
mig og kæresten overvejer at skaffe kat
der hænger en seddel oppe i brugsen med killinger der gives væk. så jeg har nogle spørgsmål?
jeg går ikke ud fra at der er vaccinationer og ormekur med når de er gratis.
hvad skal sådan en lille mis have. altså hvor mange vaccinationer og hvor gamle skal de være når de skal have dem? hvad koster de?
hvor mange gange ormekur skal de have, og hvad koster de?
er det bedst med 1 eller 2 katte når de skal være alene mens vi er i skole? og vil det gøre den store forskel med 2?
hvor mange penge bruger i om måneden på jeres misser?
uha, det var mange spørgsmål.
håber der nogen der vil svare en kommende misse ejer
MVH heidi
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Priserne på vacc. og ormekur er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge - så spørg den du vil bruge.
1 eller 2 katte - forskelligt, vores er ude og indekatte så om der var en eller to betød ikke noget da de ikke længere leger med hinanden mere.
Det der betyder mest for dem, er deres mulighed for at komme ud.
Ang. penge - ikke voldsomt meget, der bliver bare købt det billigste kattemad.
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 188 Svar: 418
men vacc koster 300 om året og ormekur 75 hvert halve år,
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.658
feb 2008
Følger: 27 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 2.359
Jeg køber en lille smule legetøj en gang imellem til dem og ellers så bruger jeg penge på foder som er fra Proformance (sportsman) virkelig godt foder til en god pris.
Prisen på vacciner, ormekur og kasteration/øremærkning skal du ringe til dyrlægen om.
apr 2008
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 62
det er rigtig rart at du først undersøger det før du går hovedkuls ind i det .... en killing skal være 12 uger når den kommer fra sin mog og når den er lille skal den vac 2 gange med 4 ugers mellemrum og så er det ellers 1 gang om året ..ormekur skal du ha købt og givet dem når du får dem hjem og det er 1 gang om året alt efter om det er inde katte eller udekatte ...... en kat har helt klart bedst af at ha en ven så 2 killinger er klart at foretrække og jo katte er flokdyr ikke en stor flok men dog flok ... det er egentligt ikke dyrt at ha kat medmindre den bliver syg osv ,, rigtig godt råd er at købe kvalitet foder så spiser den mindre og der er mindre i kattebakken fordi det gode foder bliver udnyttet bedre *SS* du er velkommen til at spørge om mere privat har været opdrætter af racekatte så kender lidt til katte
Ditte
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 273
Mht ormekur, ville jeg slet ikke give en med mindre den skal være udekat. (hvorfor give en kat noget hvis den ikke fejler noget) Min hest fik heller ikke ormekur, uden en gødningsprøve først:)
Men også her er du velkommen til at spørge løs:)
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
De skal have 1 vaccine og en revaccination. Prisen er meget forskellige fra dyrlæge til dyrlæge. Mener jeg giver ca 600kr. for en. Desuden så er det en god ide at få dem øremærket i tilfælde af at de skulle smutte ud/ væk. At neutralisere dem er desuden også en rigtig god ide. Hunkatte kan man godt give p-piller, men højest et år da det kan give kræft.
Mine to katte får kun kvalitetsfoder, så alt det der fra supermarkedet, UD til højre med det, det er ikke andet end fyld det hele
Køb noget ved din lokale dyrehandel. Dyrt foder holder længere og desuden lugter kattens tis/ afføring ikke så stærkt.
Jeg bruger enten Royal Canin eller Hills. Mener jeg giver ca 500kr. for en 10kg's sæk, og den har jeg ca 1½-2 måneder til to voksne katte.
Når det kommer til kattegrus kan det heller ikke betale sig at købe det billige i supermarkederne. Det stinker, klumper ikke ordentligt sammen og bliver helt vådt. Jeg har sådan noget der dufter skønt af babypudder og hvor tisset bliver til klumper når det er. Kan klart anbefales.
Ormekur er ikke nødvendigt at give med mindre de har orm. Herhjemme koster selve recepten på ormemiddel ret meget (mener jeg gav 250kr. sidst), og så kommer prisen på pillerne oveni. Derfor købe jeg ormepiller i UK, der koster de kun ca. 50kr. pr. pille incl porto.
I gennemsnit vil jeg tro at jeg bruger ca 300kr. om måneden på mine katte. Det er så foruden den katteløbegård/ kattehus vi lige har bygget for ca 7000kr.... X)
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Husk killingerne skal være 12 uger før i får dem hjem, det er ulovligt at tage dem hjem før, både for jer og for sælger..
Ormekur giver jeg ikek medmindre der er orm..
Vaccination sker årligt ved min udstillings kat og hvert andet år ved min huskat
Jeg bruger ca. 3-400 kr på foder hver måned og så hver 3. måned køber jeg grus..
Jeg bruger en hel del mere på udstillinger *g*
spørgsmål inden anskaffelse af kat