{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rødhårede og sol?
  • #1   21. maj 2010 din pigmentering

• #2   21. maj 2010
    Nu er jeg ikke den store biolog... Så derfor giver det svar ikke rigtig nogen mening for mig...

• #3   21. maj 2010 det er fordi du er så lys i huden og at din pigment, jeg har også selv svær ved at blive brun, jeg er dog mørke blond. ligner også en tomat den første uge.

• #5   21. maj 2010
    Det giver stadig ingen mening? Beklager, men jeg forstår ikke rigtigt de fagudtryk.

Og ja, slf. er jeg lys i huden.. Jeg kan jo ikke blive brun... Men jeg bliver heller ikke brun, jeg tager enten slet ikke imod ellers så bliver jeg rød også bliver jeg hvid igen.

• #7   21. maj 2010
    Aha.... Rødhårede har jeg dog oplevet blive brune, en bekendt er fuldstændigt negerbrun om sommeren med samme farve røde hår som mig.
    Så det kan lade sig gøre, men tror man skal være big time udendørsmenneske for at man kan det.

• #8   21. maj 2010 rødhårede har meget lidt af det pigment (melanin) som gør en brunNår man bliver brun er skyldes det en forøgelse af pigmentet melanin i huden. Det bliver trukket frem i huden af solen, for at beskytte huden mod solens stråler.
    Ydermere er det sådan, at jo mere melanin man har normalt lagret i huden, jo mørkere er huden. Altså har afrikanere mere melanin i huden end fx. europæere. Rødhårede har så endnu mindre melanin end blonde og brunetter, hvor brunetter har mest.

Jeg har f.eks. en genetisk sygdom, der gør at melaninen i huden hos mig forsvinder med tiden og ophobes i hårsækkene og øjenene istedet, så min hud bliver lysere og lysere og mit hår mørkere og mørkere. Jeg bliver heller ikke brun længere og mit hår er næsten sort (naturligt)

Melanin har flere funktioner, men det fungerer som lysabsorberende og bliver trukket op til overfladen af huden for at absorbere solens stråler, så de ikke skader - man bliver brun. Ved rødhårede er der så lidt melanin, at det ikke kan ses, derfor bliver rødhårede mere forbrændte og ikke brune ved solens stråler.

• #9   21. maj 2010
    Damn, det har naturen sq failet ordentligt.

• #10   21. maj 2010 ja....

• #11   21. maj 2010 Ja jeg kender det også ALT for godt.
    Man minder om dannebrog. Rød hvid rød hvid rød hvid o.s.v.
    Hvis man tager solcreme på bliver man ....jaaa hvid smiley

• #12   21. maj 2010
    Er der nogen dybere mening i det, eller er det bare naturen der ikke har tænkt sig om og lavet en genfejl? Altså om rødhårede er en genfejl?

Besides det, hvad skal der til for at man bliver rødhåret? (: Skal begge forældre bære genet, eller skal de være rødhåret, hvodan?

Men ja, man er rød og hvid og bliver aldrig brun... Gruer for Roskilde...

• #13   21. maj 2010 rød hår er en genmutation. Her er den små-komplekse forklaring :o)

''MC1R-genet er det eneste kendte gen, der er associeret til rødt hår. Tre mutationer er i særlig grad overrepræsenterede hos rødhårede: Arg151Cys, Arg160Trp, Asp294His (figur 18). I én undersøgelse fandtes således alle individer med rødt hår at have én af ovennævnte tre mutationer; det samme gjaldt kun 25 % uden rødt hår. Endvidere fandt man, at 85 % af de rødhårede havde to af de nævnte tre mutationer (de havde arvet mutationen fra både deres far og deres mor og var enten homozygote for den samme mutation eller sammensat heterozygote, dvs. at de havde arvet én af de tre mutationer fra den ene af forældrene, men en anden af de tre fra den anden af forældrene). Ingen af de tre mutationer er observeret i andre populationer såsom afrikanere, japanere, eskimoer eller melanesier.

Alle til dato undersøgte personer med to af de ovennævnte tre mutationer har rødt hår, men graden af den røde farve varierer (også hos personer med præcis samme to mutationer). Dette viser, at andre gener har betydning for hårfarven lige som det er tilfældet for hudfarven. Det er i øvrigt ej heller alle rødhårede, der har en polymorfi i MC1R-genet.''

• #14   21. maj 2010 Det kan være at du mangler et farvepigment i huden smiley
    - Jeg mangler nemlig et farvepigment i huden, derfor kan jeg ikke blive brun, så jeg er altid møg bleg -.-'

• #15   21. maj 2010 HURRA for selvbruner smiley

• #16   21. maj 2010
    Sejt... En mutation... Det lyder bedre end genfejl..

Men hvad skal der til at blive rødhåret? Forstod ikke helt om forældre skulle bære et af genene eller hvordan?

• #17   21. maj 2010
    Selvbruner er en fint ting.. Men knap så fin ting når man har tendens til ekstremt tør hud på benene, samt det er dyrt i længden da sådan en tube hurtigt går til...

• #18   21. maj 2010 Jeg er rødhåret, og kan godt blive brun (:

• #19   21. maj 2010
    Det kan jeg også.. I hovedet...
    Fordi hovedet er vant til at være i solen hele året rund, modsat resten af kroppen.

• #20   21. maj 2010
    Men arveligt hvordan? (: Ingen af mine forældre er rødhårede, heller ikke deres forældre eller igen en generation til længere tilbage. Eller har antydning af at være det.

Jeg er ikke lidt bleg, er multimegetekstremt bleg, desværre. Det begrænser hvilke farver tøj man kan bære en del.

• #21   21. maj 2010
    Tak for rådet smiley Men er åbenbart en underlig rødhåret fordi mit imumforsvar er overdrevent godt men har læst mig til at rødhåres ellers ikke er godt og de derfor tit bliver syge, mens jeg er syge en gang hver 2 år med en bette influenza..

Kommentér på:
Rødhårede og sol?

Annonce