oasa/hund {{forumTopicSubject}}
hej alle sammen..
Jeg har en ven, som jeg i dag har været med ude og se på en hvalp, som han skulle købe gennem en forening som hedder oasa. Dejlig og virkelig lækker hvalpe, og mads (min ven) vælger en lækker tæve som han gerne vil have.. hun er bare det skønneste og virkelig en klog lille vuf. men så blir han præsenteret for en kontrakt som både han og jeg læser igennem.. og jeg må sige til ham at den kontrakt ville jeg lige tænke lidt over hvis jeg var ham.. for jeg kan slet ikke lige helt stå inde for de ting der står.. bla. står der at oasa har ret til hvis de vil at afhente hunden. de bestemmer over den. der er det ene krav efter det andet. og så er der det der falder mig mest for brystet... nemlig.. hvis hunden skal aflives skal man ha tilladelse fra oasa før man må.. hm jamen hvad så hvis den kommeralvorlig til skade skal man så vente med at få den aflivet til de har givet lov eller hvad.. og så lade hunden ligge og lide,...nej jeg må sige jeg ikke lige kunne li den kontrakt.. min ven har så valgt at lige tænke sig om, for hvis han skriver under ja så ejer han som sådan ik hunden, men er en form for pleje hjem, hvor de kan hente hunden hvis det passer dem.. men han er virkelig forelsket i den lille vapper så jeg lovede ham lige at spør jer kloge hoveder her inde om nogen kender til oasa og hvad jeres erfaringer er... for han vil jo helst ikke få en hund hjem og knytte sig til hvis han ikke kan kalde den for hans... så skriv om jeres erfaringer...
dec 2009
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 38
Også foreningen græske hunde. Man må feks. heller ikke få hvalpe på dem.
Det er som regel fordi de hunde har været ude for ting og sager og dem som sælger dem vil have en til at tænke en ekstra gang over tingene.
Jeg kender ikke oasa, som du her skriver om, men vil bare sige at sådan er det nogle steder.
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
Tror ikke bare de kommer og henter hunden hvis den har det godt der hvor den er, derimod hvis de opdager at forholdene ikke er iorden, så har de ret til og hente hunden, da det stadig er dem der ejer den.
Det der med at de skal give tilladelse til og få dyret aflivet det giver de vel også ret til hvis dyret er alvorligt sygt eller tilskadekommet, men hvis hunden intet fejler og "ejer/passer" vil have den aflivet så giver de jo nok ikke tilladelse.
Få dem til og uddybe det i er i tvivl om så i er helt sikre på hvad de mener med det der står i kontrakten, for det er bare med og hjælpe de dyr og give dem et dejligt hjem (:
mar 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
apr 2008
Følger: 71 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 154 Svar: 1.946
Men prøv og forhør jer ved dem om det kan være rigtigt man skal ringe og få tilladelse hvis dyret lider og der intet andet er at gøre end en aflivning. de ved sikkert bedst af hvad de har skrevet i kontrakten og hvad de mener med det.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Opdrætter kan IKKE komme og hente hunden, medmindre jeg da bryder kontrakten ved f.eks. at mishandle den, låne den ud til parringer i andre klubber end DKK e.l.
Jeg må ikke aflive uden opdrætters samtykke -det er et meget almindeligt krav i kontrakter fra opdrættere, og det har jeg osse skrevet under på ved min anden hund.
MEN der er så osse tilføjet noget omkring akut opståede lidelser der kræver her-og-nu-aflivning. Altså f.eks. hvis hunden blev kørt ned e.l. og ikke kunne reddes. Og mon ikke det osse er det der er ment (måske ikke udspecificeret nok?) i kontrakten fra OASA?
Jeg kender ikke foreningen, men er helt enig i at man IKKE skal underskrive noget man ikke føler sig tryg ved. Og jeg ville aldrig underskrive en kontakt der indebar at de måtte komme og hente hunden hvis de fik lyst ved senere lejlighed.
Avlsforbud, salgsforbud mm. synes jeg dog er helt i orden.
oasa/hund