29. nov 2003 Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Min hund bange for mennesker {{forumTopicSubject}}
Jeg havde en meget ubehagelig oplevelse med min hund idag hvor han blev ekstremt bange
Nani er en lab/shcæfer blanding og han er en glad energisk hund, der aldrig har vist agressivitet på nogen måde imod hverken mennesker eller dyr.. han er 20 måneder og en forholdvis stor dreng (65 cm.. ca 45 kg og slank og muskuløs)..
Han ligger sig ofte ned når vi møder andre hunde, især hvis han ikke kender dem.. selv om det er en lille bitte chihuahua.. og venter til de kommer hen og han føler sig tryg før han hopper op og leger.. nogle mennesker ligger han sig også ned ved, især hvis de er tildækket af huer/hætter eller lignende..
Et par gange har jeg oplevet at han ikke vil snakke med folk.. men modsat når postmanden kommer eller vi får pizza leveret er han vild efter at hilse på og snakke, det samme med venner og naboer og visse fremmede mennesker..
Han er også typen der hopper forskrækket væk fra poser og lignende i blæsevejr.. plejer at joke med at jeg er glad for at han ikke er min hest
Men som skrevet en glad og legesyg hund der får ros af dyrelægen..
Men idag var jeg så nede og lufte ham.. det er et lukket område og han går en 4-5 meter foran mig i sin snor (ingen mennesker i nærheden) han går roligt og snuser..
Pludseligt kommer en 10-12 årig pige farende over fra en legeplads bag nogle buske, direkte hen til hunden inden jeg når og reagere og giver sig til at klappe ham i hoved (på kinden).. nu gør hunden jo ikke noget, men jeg forventer at man spørger før man rør min hund..
Hunden bliver forskrækket og trækker sig tilbage mod mig.. jeg nusser ham og han virker rolig igen..
Pigen spørger om hvad han hedder og om han gør noget.. og jeg svare at han hedder Nani og at han intet gør, men at han er lidt usikker på fremmede..
Hun kalder så på ham med navn og går frem imod ham for at nusse.. og jeg tænker egentligt at nu hvor hun siger hans navn og går roligt frem vil han sikkert gerne snakke.. men hunden trækker sig igen lidt tilbage, pigen røre ham dog alligevel og han laver et par snurre hop og giver et bjæf (han gør meget sjældent) jeg tog det umiddelbart som om han ville lege.. lignede når han leger med vores kat.. men undrede mig lidt for har ikke set ham gøre sådan med et menneske..
Jeg får ham til at stå pænt og nusser ham, mens pigen prøver at nærme sig.. for tænker at det jo er sundt for ham at lære at hun ikke gør noget.. han virker lidt usikker.. men falder til ro når jeg nusser ham.. pigen sætter sig på hug og kalder blidt på ham.. men nix han vil ikke hen til hende..
Jeg skal til at sige at han altså ikke har lyst, og at han ikke skal presses mere.. men i det samme går hun igen frem og rør ham i hoved.. og hunden flyver væk mens han gør voldsomt (tydeligt bange gø)
Jeg ignorere pigen (som ikke reagere på hundes opførsel) kalder ham hen til mig (har sat mig på hug) og beroligere ham, da han tydeligt var meget bange nu.. han trykker sig ind til mig og vil trøstes..
Jeg regner med at pigen har forstået nu, at hunden er bange for hende.. men i det samme kommer 3 veninder hen på rulle skøjter og spørger hvad den hedder og om den gør noget.. Jeg svare igen pænt, men forklare at han ikke kan lide fremmede og at han er lidt utryg lige nu..
Men de strækker hænderne frem og kalder på ham.. og ind fra siden kommer den første pige igen og prøver at røre ham.. hunden går i panik og løber uden om de 3 piger på rullerskøjter for at komme væk, hvilket vælter dem og får ham endnu mere i panik jeg må indrømme at jeg ignorere pigerne (ingen har slået sig slemt) og får ro på hunden et stykke derfra og beroliger den, da den ryster af skræk..
Den første pige kommer så (bagfra, for ellers havde hun fået besked på at holde sig væk) med en pind som hun rækker frem mod Nani.. han elsker pinde og hopper altid vildt rundt efter dem hvis mig eller manden samler en pind op.. og pinden trækker meget i ham, selv om han er nervøs for hende.. så han går et skridt frem (her jeg opdager hende) strækker halsen så langt han kan (jeg ville ikke jage hende væk her af frygt for at skræmme hunden) og tage spidsen af pinden og hiver den fra hende og så løber han hen mod hvor vi går ind i bolig blokken.. efter et par meter kommer han dog hen og giver mig pinden, for jeg skal lege med ham.. men han trækker tydeligt ned mod døren og vil ind..
Han virkede trykket i et kvarters tid og ville meget gerne nusse.. så virkede han glad igen..
Ved det blev langt.. håber i læste med.. jeg er i vildrede.. hvorfor blev han så bange for en lille pige der bare ville snakke ? da han hoppede væk og gåede var jeg bange for at hvis han ikke havde kunnet komme væk havde han måske bidt.. og han er ellers den sidste hund jeg kunne forestille mig bide.. dog virkede han ikke agressiv, men kun bange.. men de kan jo også reagere voldsomt i frygt..
Håber på nogle gode råd og ideer..
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Ud fra det du beskriver, lyder det som om Nani blev utrolig skræmt over den første pige, og blev fuldstændig rundforvirret da de andre kom. Det dobblede jo hans problem op. Hvor det før blot var ét væsen han ikke kunne tyde, blev det pludselig til en flok, hvilket hans instinkt sikkert havde reageret på.
Er han vant til børn?
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Måske fordi han egentlig ikke ved om han gør noget forkert, fordi som du selv skriver, han måske har oplevet at børn er blevet utrolig bange for ham, så han derfor tager afstand.
Men generelt syntes jeg børn kan forvirre hunde godt og grundigt. Min egen hund er så usikker at hun kan blive bange for sin egen skygge, og børn skræmmer simpelthen livet af hende, trods vi har øvet det gang på gang.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Hunden var bange allerede fra starten, så ville jeg ikke ha fortsat
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 949
Hun gør meget og har halen mellem benene (altså hun har ingen problemer på tur og sådan - det er faktisk mest herhjemme).
Vi har haft hende i under et halvt år (tidligere ejet af min søsters svigerinde - som ikke havde tid / lyst til hund mere = vi overtog hende). Vi har kendt hende siden hun var hvalp og har altid været MEGET bange for fremmede - engang kæresten og jeg skulle passe hende, i vante omgivelser, gik der næsten en weekend før han kunne komme til hende. Hun blev steriliseret pga den frugt og det hjalp meget.
Efter vi har overtaget hende er hun blevet meget mere vant til fremmede og det tager nu ikke længe, før hun ønsker deres opmærksomhed.
Det jeg har erfaret med hende, er at, dem hun er mest bange for, er oftest teenagere, som virkelig brænder for at komme til at snakke med hende. Det gælder bl.a. min papbror på 13. Hun er stadig ikke særlig glad for ham - han er ellers den sødeste dreng, men han prøver / prøvede for meget, og dét husker hun.
Jeg er sikker på, at du gjorde det rigtige gennem forløbet med pigerne (jeg ville dog nok lidt hurtigere bedt dem om ikke at være så prøvende, men kan sagtens følge, at du gerne ville have, at han skulle lære, at de ikke var farlige).
Dem min hund elsker mest er dem som vi får til at ignorere hende i starten og som evt har mad eller en bold / pind.
Det skal måske også lige siges at min hund er super livsglad og intet frygter (pånær fremmede). Egentlig er hun den type hund, som elsker mennesker og menneskekontakt (hun viger ikke fra os når vi går ude på gården eller er i skoven - hun er altid lige i nærheden, selvom hun er styret af en raket )
Mit råd er altså at hvis du møder nogle, som han er utryg ved, beder du dem ignorere ham helt. På vores hjælper det også, hvis man snakker / nussere / rør vores anden hund, da hun så bliver jaloux
Når de ignorere ham og han begynder at vise interesse, skal de fastholde deres "ligegladhed" med ham. Altså gerne sige "hej ven, når nu vil du gerne snakke" eller sådan noget - og gerne kaste en pind eller to - men stadig være mest fokuseret på samtale med dig eller en anden hund.
Hvis du passer altfor meget på ham - altså trøster for meget (eller skælder ud) vil det styrke, at han skal være bange. Du giver ham ret i, at hans formodning om, at noget farligt er på fære, er rigtig.
Det vil sige, at du skal være MEGET opmærksom på hans nervøsitet, men ikke forstærker den ved at "pyldre" om ham (eller skælde ud). Det er altså vigtigt, at du bare ignorere det han er bange for, om det er en plastikpose eller en menneske. Ikke sagt, at du skal ignore mennesket, blot lade som om at det er en han ikke er utryg ved.
Det er ial fald, hvad der har virket på vores.
Min ældste hund, var som hvalp meget nervøs for nye ting (fx alle agility-"øvelser") - ligeglad med mennesker. Det har ændret sig efter, at vi er stoppet med at "pyldre" om hende og hele tiden lærer hende nye "tricks" - gå på vippe osv.
Undskyld det blev så langt og håber det bare er nogenlunde forståeligt. Du må endelig skrive, hvis der er noget du ikke forstod, eller gerne vil vide mere om eller har spørgsmål til.
feb 2004
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 362
mar 2005
Jeg har også haft en hund der var bange for fremmede, både hunde og mennesker, og der kunne et løbende barn godt sætte trænningen bagud..
feb 2004
Men de skal HELT SIKKERT have at vide - at SÅDAN GØR MAN BARE IKKE! - altså pigerne
Så første gang de bliver ved, selvom hunden trækker sig tilbage - skal de have at vide (på en pæn måde) at de ikke skal forsøge at komme i kontakt med den, og at de ikke bare skal gå hen til fremmede hunde uden at have spurgt ejer.
mar 2005
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
hunden blev presset selv om den tydelig viste at den var bange og utryg i situationen!!
Pigerne skulle ( uden høj stemme ) ha at vide de ALDRIG må løbe hen til en fremmed hund!!! ..
OG når ejeren går lidt væk med sin hund, skal de sku ikke følge efter.. meget uopdragent..
Men se om du ikke kan finde en sød pige/dreng i nær området du kan træne med..
ungen skal ha lommerne fulde af hundens yndlings godbidder, være passiv og faktisk ignorere hunden.. når han selv kommer hen for at snuse til ungen, skal han blive ved med at ignorere ham men stadig liste en godbid hen til hunden.. ( snørklet forklaring men håber du forstår)
det skal i blive ved med længe, indtil hunden selv viser glæde ved ungen .. så kan i begynde med børne træning .. ungen kan selv begynde at søge kontakt med hunde, stadig roligt.. som hunden bliver mere tryg kan i øge "presset"..
held og lykke
og husk at der ikke er noget galt med din hund, han er bare usikker og det skal respekteres og trænes væk..
det var uden tvivl ungernes og din skyld.. ..
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Det er MEGET vigitgt at du ikke givar ham trøst!!!
Du bekræfter ham hermed i at der er noget at være bange for, du skal bare lade som om der intet er i vejen..
Når en fremmed vil klappe din hund, fortæller du at han er bange for fremmede, og du gerne lige vil fortælle dem, hvordan det skal forgå, hvis de gerne vil snakke med din hund..
Det er vigtigt at de ikke læner sig inde over hunden, da det skaber en utryghed hos hunden, de må gerne klappe på hundens hoved og krop, men de må ikke kramme eller ae ham på halsen, da det pgså kan skabe uro..
Det bedste de kan gøre er at sætte sig ned, gerne med siden til, og lade ham komme til dem, du kan evt være med ham og rører ved den anden person, gerne helt afslappet..
Det er bedst hvis du kan få nogle venner til at hjælpe med at spille "fremmede"...
Det er meget vigitgt at du bekræfter ham når han så lader sig klappe af den fremmede, altså i skal lege, ros godbid eller andet..
Det skal altid være positivt, når han møder fremmede, og ja, det kommer nok til at være pinligt, når i skal i byen og du skal rose din hund, men hellere være idiot i 30 sek, end ar skulle aflive sin hund, fordi den er angstbider
Men selvfølgelig er det svært når man ikke har set, hvordan hunden reagere i virkligheden
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Du sætter dig ned og snakker med hunden vender derrved ryggen til pigerne som den ser som farlige, altså udviser du her ikke den støtte og lederskab som hunden søger.
Som jeg læser det heldigt der ikke skete noget. er hunden ikke oplagt, så kald den til dig, og ja så skal fremmede ikke røre den, (tænk hvis den i frygt havde hapset hende) så ja det stof til eftertanke. Næste gang, bør du nok være mere bestemt overfor folk, Du skriver lidt at så kunne pigen vel se hvor bange hunden var, og Nej det kunne hun jo så ikke. Man må aldrig forvente folk læser dyrenes signaler, har selv dummet mig her mere end en gang, når jeg kommer med min 650kg hest, og man tænker han er nervøs se jer lige folk folkens... nej folk vader ligeud foran en. børn der hverken ser til højre eller venstre. Der kun dyreejeren til at råbe vagt i gevær, og sige folk bak stop fjern jer. hesten har altså en 5 meter sikkerheds afstand hvis jeg drejer ham rundt. og bagbenene flyver! samme med hunden du skal sikre dig, at de ikke bliver viklet ind i din line, og er udenfor sikkerheds afstand.
Unskyld hvis jeg lyder for belærende har lidt tømmermænd, og det er ikke meningen. kan kun sammenligne med den schæfer jeg har og min hest. og ja min dagligdag. Brug rådene hvis du kan.
feb 2004
Elin: Dejligt at vi er enige (mit indlæg blev også lige lidt langt )
Tina: Enig: Man kan og må ikke forvente, at andre kan aflæse hundens signaler.
mar 2005
feb 2004
nov 2003
Nogle få mennesker vil han ikke snakke med.. oftest folk som kontakter ham først.. der trykker han sig væk og går om bag mig.. dette er alt han har gjort før igår med pigerne.. og indtil nu har jeg åbenbart været heldig at folk har forstået det og er gået videre..
Det skal lige siges at hele episoden igår tog max 4-5 min ialt.. fra pigen kom til vi var på vej ind.. når jeg læser det kan det godt virke lidt som om der gik mega langt tid..
Jeg tænkte netop da pigen virkede meget imødekommende at det var en mulighed for at vise ham at de "farlige" mennesker ikke var farlige.. da han så flyver væk og gør, vælger jeg at kalde ham til mig og berolige ham lidt, da jeg vil have ham tæt på mig og i ro.. hvilket jo også virker.. indtil flokken på rulleskøjter kommer og nærmest omringer os.. de får at vide at hunden ikke er glad for fremmede.. og derfor forventer jeg jo netop ikke at de vil forsøge at komme tættere på ham.. men det gør de og samtidigt kommer hende pigen ind fra siden igen (jeg ville ikke selv gå tilbage til en hund der gøede efter mig og regnede ikke med at andre ville) hundens eneste vej væk er uden om pigerne og han søger hen mod vores opgang fordi der er trykhed.. pga sygdom er jeg ikke så stærk (men kan dog holde hunden i alle normale situationer, også hvis der er katte og lignende) men vælger at lade ham komme lidt væk, også fordi at hvis jeg havde stramme linen (flexline) var han røget ind i dem og det anså jeg for farligst.. håbede at jeg kunne nå med uden om inden linen væltede dem.. desværre fik den ene overbalance og hev de 2 andre med (havde nogle af dem grædt eller slået sig alvorligt havde jeg selvfølgelig ikke ignoreret dette) hunden stopper selv ca 5 meter væk.. og ja her vælger jeg altså at berolige ham da han direkte ryster..
Men han har jo netop ikke opført sig sådan før (for så havde jeg jo med det samme bed pigen holde afstand) han har max trykket sig lidt væk (aldrig gøet af folk og har aldrig halen mellem benene.. det havde han heller ikke igår før der til sidst) og vi snakker måske 5 mennesker i hele hans liv der ikke har måtte kæle ham.. alle nogle der ligesom har kontaktet ham først..
Er faktisk ret sikker på at han ligemeget hvad aldrig ville bide.. men vil selvfølgelig heller ikke tage chanser..
Jeg viser selvfølgelig aldrig frygt over for de mennesker hvor han ligger sig ned og ser dem an.. snakker til dem hvis de hilser og ignorere dem ellers.. og reagere ikke når han bliver forskrækket over en blafrende pose..
Nåhh blev vist lidt langt igen men ville bare lige forklare nærmere at han ikke normalt er bange for alle mennesker.. han er desuden også forholdsvis velopdragen og kan sagtens gå løs uden problemer.. kommer når vi kalder osv..
feb 2004
Jeg vil lige sige, at jeg ikke var itvivl om, at han er en velopdragen, sød og frisk hund, da jeg læste indlæget
Nu fik du så bare mine erfaringer og råd, som jo dog dækker over en hund, som er / har været meget bange for fremmede.
nov 2003
feb 2004
Og held og lykke med ham
Min hund bange for mennesker