er jeg den eneste? {{forumTopicSubject}}
er jeg den eneste der er træt af at høre om og læse alle mulige kommentarer til profiler og så videre at rytteren rykker hesten i munden og bliver kaldt mishandler??
jeg tænker bare at der er rigtig mange frelste mennesker her på HG. jeg har lige bedømtt en pige med sin lille pony, der er ride billeder, og på nogen af dem, er hun ved at stoppe den. man kan se at ponyen åbner munden.
og så kommer der ellers bare en del kommentarer om at hun rykker den i munden og andre mere grimme ting.
pigen skriver også at hun næsten lige er begyndt at ride og derfor ikke er rutineret. jeg blev så rasende! hvorfor fyrer sådan en gang lort af i hovedet på en lille pige der måske ikke engang ved hvilken indvirkning hun har på hesten endnu??
jeg kan slet ikke orstå alle de frelste mennesker der siger at de ALDRIG i deres liv har rykket hesten/ponyen i munden...
er der nogen der kan huske hvordan det var da man begyndte at ride?? jeg tror ikke der er nogen der kan se fri for at have rykket ponyen i munden da vi hver iær lærte at ride. for når man er helt nybegynder er der mange ting der skal læres på en gang. balance, signaler, tøjleføring, letridning osv...
beklager det sure opstød, men synes ikke det er fair at man totalt kører på en pige som siger at hun er begynder. tingene skal nok komme hen af vejen, og hun har jo nok en underviser der retter og hjælper hende. tænk på hvordan det selv var da i skulle lærer at ride...
og tænk over hvilken kritik i giver. det havde været noget andet hvis det var en rutineret stævne rytter der ved havd hun laver. så kan man give KONSTRUKTIV kritik. men kan ikke forstå at man bare køre på folk og kalder hinanden mishandler, når det jo ikke er det der er tilfældet.
sep 2007
Følger: 96 Følgere: 252 Heste: 1 Emner: 314 Svar: 3.084
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.230
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 90 Svar: 505
men synes ikke at det er okay at man på den måde hetzer de stakkels begyndere, og min pointe i tråden er bare at jeg ikke tror at der er nogen af os der som begyndere kan se sig fri for på et eller andet tidspunkt at have haft lidt godt fast i ponyen/hesten, og at jeg derfor ikke kan forstå denne frelsthed. vi har jo alle sammen skulle lære....
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
Man bliver nød til at se på helheden istedet for et enkelt billede, og man kan jo heller ikke dømme ud fra et billede.
feb 2007
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Heste: 3 Emner: 38 Svar: 500
Jeg synes det er på sin plads at give kritik, hvis man synes! Sproget skal naturligvis holdes respektfuldt og sobert i en pæn tone.
Og helt ærligt, så synes jeg at det er godt at noget tør stille sig på bagbenene og give kritik til dem som tydeligvis ikke behandler deres heste ordentligt! Jeg ville ønske at der var flere af den slags!!
Trine: Lad være med at skære alle bidløseryttere over en kam, det er simpelthen bare ikke pænt gjort og meget uinformeret
Jeg rider selv både med og uden bid. Mine heste skal kunne det samme med bid som uden - det er mit princip
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
feb 2007
De generalisere dem der rider med bid til at alle bare er onde mennesker.
Og ved jo godt ikke alle er sådan Men hvis de ikke selv kan tåle at blive sat i boks skal de ikke selv sætte andre i en.
MEN. Nu det ikke det som denne tråd handler om hihi.
Som andre skriver, så det os okay at give kritik på en pæn måde, men under 50% af dem der er herinde gør det. De hakker jo folk ned, og det da ærgerligt. man skal da hjælpe hinanden.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
og hvis man selv tror man får noget ud af at kalde små piger, som i øvrigt er rigtig glad for og bruger meget tid på deres ponyer, fo mishandlere, så tror jeg lige så godt at i kan tro om igen.
feb 2007
Selvom det er en superfin og velredet hest så det kun negative kommentarer fra bidløse.
jun 2009
memn som mange af jer skriver, er det helt forskelligt hvordan ridelæren underviser og lærer børnene at omgåes ponyen. mange mener at hesten er præk og skal behandles der efter, andre går op i samspillet med hesten, og respekt or dyret osv. og selvfølgelig er det ikke okay bevidst at rive hesten i munden, når man har lært at bruge biddet korrekt.
selvfølgelig er det vigtigt at man lærer hvordan man skal bruge biddet så blidt som mulligt, men som total begynder der aldrig har siddet på en hest er det sgu svært! mna skla øve sig, og det er så ridelærens ansvar at rytteren lærer det så hurtigt som muligt
desværre tør jeg godt påstå at 99,9% af alle elev heste går med bid, så det med bare at smide en bidløs trense på er ikke noget der bliver brugt da rideskolerne bruger det udstyr de har i forvejen og måske ikke har råd til at købe nyt, desuden tror jeg også at begyndere ville tage hårdt fat selv om det var en bidløs trense, og det kan vel ikke være behageligt for hesten selv om den ikke har bid i??
og som Trine:) skriver tror jeg ikke at der er en eneste af os der kan se sig fri for på et eller andet tidspunkt at have haft lidt for hårdt fat i hesten, med eller uden bid, fordi hesten er blevet forskrækket eller man har mistet balancen eller havd ved jeg...
feb 2007
Men folk giver bare ikke en god kritik men bare en ond kritik og det sku synd for de små der ikke rigtig kan skubbe disse kommentare fra sig.
jun 2009
det var lige præcis bare der jeg ville hen. giv god og konstruktiv kritik som de helt nye ryttere kan bruge, og forstå. og som begynder kan det være svært at få at vide at man mishandler hesten fordi man har lidt fat i tøjlen, man ved jo ikke bedre.
giv konstruktiv kritik, og tænk over hvem det er i skriver til, er det en begynder eller rutineret rytter?? for mener at den rutinerede rytter bedre kan forstå den konstruktive kritik end en total begynder der ikke engang ved had en 20 m volter er... som begynder kan man let miste modet hvis man får lort smidt i hovedet..
jun 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 204
Alle skal have lov at lære det
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.447
Men en lille pige kan jo heller ikke rykke så hårdt, som fx. de voksne nybegyndere.
(lige lidt af min mening)
aug 2007
Følger: 54 Følgere: 55 Heste: 11 Emner: 150 Svar: 1.447
jun 2009
men der er altså nogen der mener at den stakkels pige skulle have hældt lort i hovedet... det kan man jo se ud fra kommentarerne... desværre...
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Svar: 459
Mange rideskoler ovs. lærer man at hvis hesten ikk lige makker ret så bare giv den en med pisken eller hk den i munden, og der er selfølgelig ikke i orden. Men alle skal jo lære og ride, og det er formentlig heller ikk fordi de småp piger ønsker at gøre hesten ondt, de ved bare ikke bedre. så kan man altid diskutere´om der ikk bør skride en voksen ind og lærer barnet at ride og jo, men det er jo lidt svært hvis der står en forælder der ikk aner en disse om heste.
Mange mindre børn har også dårlige balance, hvilket vil sige at hvis hesten stopper lidt bræt eller sådan noget kan de godt komme til hænge i munden på dem. min lillesøster på 4 rider KUN bidløst på flico pga. det med balance.
Hallo, det ER menneskeligt at fejle!!
stave fejl er gratis;o)
Erika.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Men at rende rundt at kalde folk dyremishandlere syntes jeg er langt ude
er jeg den eneste?