KRIMI! - King Cadillac {{forumTopicSubject}}
Jeg var til blå mandag i mandags, hvor de andre fra min klasse fik stil for (vi er blevet konfirmeret på forskellige tidspunkter) og jeg har derfor først fået min stil igår, og den er allerede til imorgen ;S.
Den er til imorgen så jeg har haft meget travlt idag
Det skulle være en krimi, og ellers var det stortset valgfrit emne, så det blev selvfølgelig om heste, hvad syntes i?
King Cadillac
Kriminalkommissær Dorthe Lund kiggede spekulerende ind i den tomme hesteboks.
En meget værdifuld avlshingst ved navn ”King Cadillac,” var blevet stjålet fra stutteri Elgholm, natten til mandag, og det var nu Dorthes opgave at finde tyven. Stutteri Elgholm, som var et meget eksklusivt salgscenter af topkvalificerede sportsheste, havde op imod 80 heste i sine stalde, og stutteriet havde næsten 40 ansatte. King Cadillac var den mest værdifulde af alle hestene og red landsstævner i dressur på højt niveau, han havde derfor også sin egen eksklusive stald, som hver aften blev låst af, ligesom alle de andre stalde på gården. Dorthe gik hen til staldens dør og kiggede på låsen, der var ingen tegn på at døren var blevet brækket op. Motiv 1: staldpersonalet havde glemt at låse stalden Cadillac stod i, ved den sædvanlige aftenvagt, eller, tyven var en fra stutteriet og vedkommende havde derfor haft en nøgle.
Den næste dag var alle på stutteriet mistænkte, men Dorthe ville starte med at snakke med de 6 personer der havde haft ansvaret for King Cadillacs afdeling den aften. Hun gik hen til stutteri ejerne, og bad dem om navnene på dem der havde været der dén aften. Alle 6 medarbejdere var sikre på at de havde låst efter sig, men da Dorthe forlangte at tale med dem alle hver for sig, var der pludselig en der vendte sig og løb. Det var en mørkhåret ranglet mand, der så ud til at være i starten af 20’erne. Dorthe satte i løb efter ham, og på grund af hendes veltrænede krop, indhentede hun ham hurtigt. Motiv 2: den unge mand viste en mistænkelig opførsel, og er derfor hovedmistænkt i sagen. Hun tog den unge mand med på stationen, men han nægtede at havde noget med Cadillacs forsvinden at gøre, og begrundede forsøget på at stikke af, med at han var blevet ramt af panik. Da hun ingen beviser havde måtte hun lade ham gå.
Dorthe trængte til at få lidt frisk luft og tænke tingene igennem, så den næste morgen gik hun sig en tur i den nyudsprungne skov. Ude i skoven så hun en hemmelig sti, men det så ud som om der for nylig havde gået nogle igennem. Nysgerrig som hun var, gik hun ind på stien og endte ude i en eng. Hun kiggede ned i græsset, var det ikke hjulspor? Solens stråler skinnede ned, og lidt længere henne i græsset så hun noget lyse op. Hun gik derhen, og så at der i græsset lå en lædergrime, hurtigt samlede hun den op, på kanten af grimen sad et lille messingskilt, og det var det dér havde lyst op, hun kiggede nærmere efter, og gispede så, på skiltet stod der: King Cadillac. Motiv 3, et spor er fundet, King Cadillacs grime kan måske være med til at opklare forbrydelsen. I det samme hørte hun nogle stemmer længere inde fra skoven: ”Vi skal have den væk NU! Strisseren har allerede haft fingrene i mig, den skide hest skal ud af landet og det kan ikke gå hurtigt nok.” Motiv 4, forbryderne vil køre hesten væk, de skal fanges inden de kommer ud af landet. Dorthe lagde sig fladt ned i græsset og ventede, en bildør smækkede og en motor startede, langsomt blev lyden fra bilmotoren svagere og svagere. Så snart lyden var helt væk sprang Dorthe op af græsset, greb sin mobil og prøvede at kontakte sine kolleger, pokkers ingen forbindelse ude i skoven! Hun løb tilbage til stationen, sprang ind i bilen og kørte mod den tyske grænse imens hun alarmerede alle politibiler inden for miles omkreds. Da hun nåede grænsen var hestetransporteren allerede blevet stoppet, betjentene var i gang med at anholde to fyre, deriblandt medarbejderen på stutteriet, der tidligere på ugen havde stukket af. De blev kørt til stationen og Cadillac blev hentet. Begge mænd kom ind i forhørslokalet og hun gik direkte hen til den mørkhårede fyr; ”hvem arbejder i for, hvorfor gør i det her?” De to mænd kiggede på hinanden og til sidst sukkede den mørkhårede og sagde: ”Jeg tror du skal snakke med Tom Hansen om det her, ejeren af stutteri Elgholm.” Motiv 5, hvorfor skulle Tom Hansen have noget at gøre med sin egen hests forsvinden?
”Jeg sværger, jeg har intet at gøre med dette her! Hvordan kan i beskylde mig for noget så grusomt når jeg lige har fået stjålet min hest?” Tom var rød i hovedet af ophidselse, og havde nægtet at tage med på stationen, til sidst blev han lagt i håndjern. ”Prøv at hør her, du har allerede brugt 3 timer på at komme med undskyldninger, vi har fået at vide du har noget med det her at gøre, så du kan ligeså godt fortælle os det med det samme!” Dorthe var mindst ligeså vred og ophidset som Tom, hvis der var noget kriminalkommissæren var kendt for, så var det hendes stædighed. Tom sukkede og kiggede ned i bordet, så tog han en dyb indånding, ”spillet er alligevel ude, så jeg kan vel ligeså godt fortælle det hele. King Cadillac skulle til sit årlige tjek i sidste måned. Som du sikkert ved, er han stutteriets mest værdifulde hest, både for sit talent på ridebanen, men også på grund af de fantastiske føl han kan lave. Men til dyrlæge tjekket fandt man noget anderledes i hans venstre bagben, og det blev undersøgt nærmere. Cadillac fik konstateret mus i benet, og det betyder hans karriere er forbi, mus er bruskstykker der har revet sig løst af knoglerne og ligger frit. Når de ligger i nærheden af led kan de lave en enorm skade, i nogle tilfælde kan man operere, men i Cadillacs tilfælde er det umuligt. Han ville skulle gå på en mark resten af sit liv da han ikke kan være i stand til at gå konkurrencer mere, ikke nok med det, mus er arveligt og der er ingen der vil have bedækket deres hoppe med en hingst med dårlige gener, han er altså faldet enormt i værdi, stutteriet står i forvejen lidt småt med penge, så min eneste mulighed for at få stutteriet til at overleve var altså at få Cadillac ”stjålet.” Jeg bestak dyrlægen til at tie stille om hans sygdom, og hyrede to folk til at få Cadillac til at ”forsvinde” som dug for solen. Hans forsikring er enorm høj, forstår du, og i papirerne er Cadillac en sund og rask hest. Så hvis forsikringsfirmaet fik nys om den dyrebare hingsts mus ville jeg ikke få en krone for ham, og jeg ville måske blive nød til at sælge hele stutteriet.”
Dorthe sukkede, sikke nogle hektiske dage det havde været. Stutteri fruen var blevet forarget over hendes mands ”nummer” og havde faldet King Cadillac grædende om halsen. Alle tre mænd skulle nu til dommer og have afsagt deres dom. Dorthe rystede på hovedet, hvad man ikke gjorde for penge..
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Men du skal helt klart læse en korrektur på den
maj 2008
Følger: 92 Følgere: 112 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 818
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 3 Svar: 17
maj 2008
Følger: 92 Følgere: 112 Heste: 5 Emner: 188 Svar: 818
King Cadillac
Kriminalkommissær Dorthe Lund kiggede spekulerende ind i den tomme hesteboks.
En meget værdifuld avlshingst ved navn ”King Cadillac,” var blevet stjålet fra stutteri Elgholm natten til mandag, og det var nu Dorthes opgave at finde tyven. Stutteri Elgholm, som var et meget eksklusivt salgscenter for topkvalificerede sportsheste, havde op imod 80 heste i sine stalde, og stutteriet havde næsten 40 ansatte. King Cadillac var den mest værdifulde af alle hestene og red landsstævner i dressur på højt niveau, han havde derfor også sin egen eksklusive stald, som hver aften blev låst af, ligesom alle de andre stalde på gården. Dorthe gik hen til staldens dør og kiggede på låsen, der var ingen tegn på at døren var blevet brækket op. Motiv 1: staldpersonalet havde glemt at låse stalden Cadillac stod i, ved den sædvanlige aftenvagt, eller, tyven var en fra stutteriet og vedkommende havde derfor haft en nøgle.
Den næste dag var alle på stutteriet mistænkte, men Dorthe ville starte med at snakke med de 6 personer der havde haft ansvaret for King Cadillacs afdeling den aften. Hun gik hen til stutteri ejerne, og bad dem om navnene på dem der havde været der den aften. Alle 6 medarbejdere var sikre på at de havde låst efter sig, men da Dorthe forlangte at tale med dem alle hver for sig, var der pludselig en der vendte sig og løb. Det var en mørkhåret ranglet mand, der så ud til at være i starten af 20’erne. Dorthe satte i løb efter ham, og på grund af hendes veltrænede krop, indhentede hun ham hurtigt. Motiv 2: den unge mand viste en mistænkelig opførsel, og er derfor hovedmistænkt i sagen. Hun tog den unge mand med på stationen, men han nægtede at han havde noget med Cadillacs forsvinden at gøre, og begrundede forsøget på at stikke af, med at han var blevet ramt af panik. Da hun ingen beviser havde måtte hun lade ham gå.
Dorthe trængte til at få lidt frisk luft og tænke tingene igennem, så den næste morgen gik hun sig en tur i den nyudsprungne skov. Ude i skoven så hun en hemmelig sti, men det så ud som om der for nylig havde gået nogle igennem. Nysgerrig som hun var, gik hun ind af stien og endte ude i en eng. Hun kiggede ned i græsset, var det ikke hjulspor? Solens stråler skinnede ned, og lidt længere henne i græsset så hun noget lyse op. Hun gik derhen, og så at der i græsset lå en lædergrime, hurtigt samlede hun den op, på kanten af grimen sad et lille messingskilt, og det var det dér havde lyst op, hun kiggede nærmere efter og gispede så, på skiltet stod der: King Cadillac. Motiv 3, et spor er fundet, King Cadillacs grime kan måske være med til at opklare forbrydelsen. I det samme hørte hun nogle stemmer længere inde fra skoven: ”Vi skal have den væk NU! Strisseren har allerede haft fingrene i mig, den skide hest skal ud af landet og det kan ikke gå hurtigt nok.” Motiv 4, forbryderne vil køre hesten væk, de skal fanges inden de kommer over grænsen. Dorthe lagde sig fladt ned i græsset og ventede, en bildør smækkede og en motor startede, langsomt blev lyden fra bilmotoren svagere og svagere. Så snart lyden var helt væk sprang Dorthe op af græsset, greb sin mobil og prøvede at kontakte sine kolleger, pokkers ingen forbindelse ude i skoven! Hun løb tilbage til stationen, sprang ind i bilen og kørte mod den tyske grænse imens hun alarmerede alle politibiler inden for miles omkreds. Da hun nåede grænsen var hestetransporteren allerede blevet stoppet, betjentene var i gang med at anholde to fyre, deriblandt medarbejderen på stutteriet, der tidligere på ugen havde forsøgt at stikke af. De blev kørt til stationen og Cadillac blev hentet. Begge mænd kom ind i forhørslokalet og hun gik direkte hen til den mørkhårede fyr; ”hvem arbejder i for, hvorfor gør i det her?” De to mænd kiggede på hinanden og til sidst sukkede den mørkhårede og sagde: ”Jeg tror du skal snakke med Tom Hansen om det her, ejeren af stutteri Elgholm.” Motiv 5, hvorfor skulle Tom Hansen have noget at gøre med sin egen hests forsvinden?
”Jeg sværger, jeg har intet at gøre med dette her! Hvordan kan i beskylde mig for noget så grusomt når jeg lige har fået stjålet min hest?” Tom var rød i hovedet af ophidselse, og havde nægtet at tage med på stationen, til sidst blev han lagt i håndjern. ”Hør nu her, du har allerede brugt 3 timer på at komme med undskyldninger, vi har fået at vide du har noget med det her at gøre, så du kan ligeså godt fortælle os det med det samme!” Dorthe var mindst ligeså vred og ophidset som Tom, hvis der var noget kriminalkommissæren var kendt for, så var det hendes stædighed. Tom sukkede og kiggede ned i bordet, så tog han en dyb indånding, ”spillet er alligevel ude, så jeg kan vel ligeså godt fortælle det hele. King Cadillac skulle til sit årlige tjek i sidste måned. Som du sikkert ved, er han stutteriets mest værdifulde hest, både for sit talent på ridebanen, men også på grund af de fantastiske føl han kan lave. Men til dyrlæge tjekket fandt man noget anderledes i hans venstre bagben, og det blev undersøgt nærmere. Cadillac fik konstateret mus i benet, og det betyder hans karriere er forbi, mus er bruskstykker der har revet sig løs af knoglerne og derfor ligger frit. Når de ligger i nærheden af led kan de lave en enorm skade. I nogle tilfælde kan man operere, men i Cadillacs tilfælde er det umuligt. Han ville skulle gå på en mark resten af sit liv da han ikke kan være i stand til at gå konkurrencer mere, ikke nok med det, mus er arveligt og der er ingen der vil have bedækket deres hoppe med en hingst med dårlige gener, han er derfor faldet enormt i værdi, stutteriet står i forvejen lidt småt med penge, så min eneste mulighed for at få stutteriet til at overleve var altså at få Cadillac ”stjålet.” Jeg bestak dyrlægen til at tie stille om hans sygdom, og hyrede to folk til at få Cadillac til at ”forsvinde” som dug for solen. Hans forsikring er enorm høj, forstår du, og i papirerne er Cadillac en sund og rask hest. Så hvis forsikringsfirmaet fik nys om den dyrebare hingsts mus ville jeg ikke få en krone for ham, og jeg ville måske blive nød til at sælge hele stutteriet. Derfor skulle han stjæles, så jeg kunne få forsikringen udbetalt.”
Dorthe sukkede, sikke nogle hektiske dage det havde været. Stutteri fruen var blevet forarget over hendes mands ”nummer” og havde faldet King Cadillac grædende om halsen. Alle tre mænd skulle nu til dommer og have afsagt deres dom. Dorthe rystede på hovedet, hvad man ikke gjorde for penge..
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
KRIMI! - King Cadillac