715 visninger
|
Oprettet:
Rebgrime - bidløs? Fint nok? {{forumTopicSubject}}
Hej..
Jeg har redet bidløs engang men gik så over til bid igen, og nu vil jeg til at kombinere det.
Jeg tænkte på om dette sæt var godt nok til at starte op på igen http://www.shop4horses.dk/shop/saet-rebgrime-og-209p.html ?
Jeg ved godt at man ikke behøves rebgrime osv. for at ride bidløs, men det er noget jeg selv gerne vil have..
Mange tak for hjælpen på forhånd..
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 60 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 1.168
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Jeg lavede 3 stk rebgrimer i går. Det kostede mig ca 70 kr i indkøb af reb (og kan gøres billigere, alt efter hvilken type reb man bruger)
jul 2007
Følger: 69 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 392 Svar: 1.255
Jeg har prøvet at lave det og det har jeg simpelthen ikke tålmodighed til.
nov 2007
Men en rebgrime kan osse købes til ca 45 kr -så det skal være et ret godt trækketov, for at være de resterende 435kr værd
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.600
Dog synes jeg det er synd at ride 50/50.
En hest har brug for rutine, og der er meget stor forskel på om der er bid i munden eller ej.
Vi kan jo også godt blive enige om, at det er meget mere rart for hesten at blive redet uden bid og med bid. - Selvfølgelig hvis du kan bruge en rebgrime ordenligt. Så bliver dressur med bid, bare sur træning - hvilket jo ikke er meningen. Bestem dig, enten eller. Din tvivl skal ikke gå ud over hesten.
jul 2007
Jeg kan ikke finde ud af det, jeg har prøvet det, og det gik bare slet ikke.. Jeg har fundet en masse opskrifter til det, men jeg kan ikke gøre det, så kan det godt være at du tænker at jeg er totalt dum, men det kan jeg ikke..
Men tak (:
nov 2007
Og hvorfor skulle dressur blive surt, fordi det foregår med bid. Hvis ellers man kan finde ud af at ride med bid, uden at flå kræet i hovedet, så er bid altså ikke hverken værre eller bedre end bidløst.
Bidløse trenser kan misbruges på lige fod med bid. Så begge dele er et spørgsmål om at bruge hvad end man nu bruger, på en ordentlig måde.
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.230
jul 2007
Jeg har igen ridebane og rider kun i skoven stortset.. (Nogle gange på folden).. Derfor kombinerer jeg det bla. Jeg synes ikke der er noget galt i at ride med bid, hvis man gør det ordentligt. JEg er slet ikke i tvivl om hvad jeg vil.. Jeg vil begge dele.. Det går ikke udover hesten..
Synes din holdning er rigtig dum..
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Jeg vil foreslå dig en sidepull !!:D geniale !!:D
feb 2008
Følger: 82 Følgere: 75 Heste: 3 Svar: 41
feb 2008
Følger: 212 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 710 Svar: 3.897
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 277
jul 2007
Det ved jeg det er for vi har redet bidløst før, men bare med almindelig grime og det synes jeg ikke er godt..
jul 2007
Okay hehe mange tak ;D
jan 2009
Og tja, jeg synes også din holdning er rigtig dum (o:
nov 2007
Hesten lærer jo ganske enkelt to sæt signaler (hvoraf de fleste alligevel er ens -faktisk er det jo kun stop og drej der er forskelligt ved bidløs kontra bid-ridning).
jan 2009
Og uanset hvordan du bruger og ridder med et bid, så mener jeg aldrig det er rart for en hest at have en metal stang i munden.
nov 2007
Tror vidst bare jeg står af her. Det er en lidt for fanatisk tankegang for mig...
jan 2009
Mine allerbedste rideveninder, som jeg ser flere gange ugentligt, rider med og elsker meget meget højt, rider med bid. Jeg ville bare aldrig selv gøre detmod min pony. Så må i da selv om hvad i gør med jeres. Synes bare det er vigtigt at man også ser sagen fra forskellige vinkler.
Og nej, jeg har ikke noget imod bidryttere (har også selv redet meget dressur), men har noget i mod folk der misbruger det.
Og ja, jeg er helt enig. En sidepull, bitless, hackamore og rebgrime kan misbruges ligeså nemt som et bid og en næserem kan, men jeg tror bare, at folk som går op i bidløst ridning og jordarbejde (såsom tillidstræning osv.) har forhåbentlig lidt hjerne med når de bruger fks. en hackamore. - Netop fordi man fokusere meget på hestens velfærd. - Ikke at bidryttere ikke fokusere på hestens velfærd, men bare at det er måske højere prioteret for mange hms mennesker.
Man altså denne her diskution er jo ligesom at diskutere religion. Jeg har min mening og tro, og i har jeres. Hvis heste der har det bedst, er ikke til at sige, da heste desværre ikke kan snakke. Men nu kender i min holdning, og jeg kender jeres
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 1.230
Lad os nu ikke blive alt for ektsreme
jan 2009
nov 2007
Isa -du skriver "jeg ville aldrig selv gør det mod min pony". I ordet MOD ligger jo osse at du mener det er synd for hesten (og altså at vi andre gør noget der er synd for vores heste). Om du så vil kalde det at være ond eller ej, er vel ligegyldigt. I hvert fald må du jo mene at det vi gør, er synd for vores heste.
Nu er heste så smart indrettet at de lever i nuet -de går ikke og tænker over hvordan verden var i går, eller hvordan den mon er i morgen. Så hesten vil altså ikke tænke "det var meget sjovere i går, hvor jeg ikke havde bid på" blot fordi man rider nogen dage med bid og nogen dage uden.
Og der findes skam masser af bid-ryttere der går lige så meget op i en let kommunikation mellem hest og rytter som (mange) bidløse ryttere gør.
Der findes osse en masse bidløse ryttere der tror at alt er top, når nu de har valgt at ride bidløst, men som ikke sætter sig ind i (eller formår) at træne hesten for lette hjælpere, og dermed "lider" deres heste vel mere under pres fra f.eks. sidepull, end hestens som går med bid, men rides af en kyndig rytter.
Det ene er ikke bedre eller mere skånsomt end det andet -hvis begge dele altså anvendes korrekt.
jan 2009
Som jeg også skrev ovenover, så er det en hel religion.
Jeg står ved min holdning da det er hvad jeg synes er rigtigt, og så må du selv om hvordan du behandler din hest, og hvad du synes om hvordan jeg behandler min (o:
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
http://www.borjes-tingsryd.se/ er oiogså en god side at købe billigt udstyr i en god kvalitet (klik på e-handel og så danska kunder)
jul 2007
Okay.. Mange tak det vil jeg helt klart ønske, men kan du befale nogen sider hvor man kan købe en god rebgrime? Jeg har været i et par hesteudstyrs butikker, men uden held, har aldrig kunnet finde en rebgrime.. Men mange mange tak for hjælpen..
Jeg vil da helt klart satse på at ride bidløst mest, fordi jeg nu kun rider i skoven og træner overhoved ikke seriøs dressur eller springning Det er kun hyggeridning hehe (:
jul 2007
Okay. Men mange tak ;D
Rebgrime - bidløs? Fint nok?