11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
At gøre det rigtige vs. drømmen {{forumTopicSubject}}
Nu snakkede vi om det i engelsk timen, så vil lige lægge en debat op her om det.
Det handler om at gøre det man skal/burde også sætte ens drøm til side. Fx. det at tage en uddannelse, ihvertfald bare en "grundsten" som STX eller HHX, på landbrugsskole, SOSU eller andet - men en eller anden form for uddannelse. Dette er en grundsten, som man så senere kan bygge videre på. Det er noget man burde, da man så har noget at falde tilbage på. Det er noget der bliver "forventet".
Det kan godt være du ikke lige har lyst til 3års skole til, men det bliver man nød til for at have noget at bygge videre på.
Dette vs. at følge ens drøm fx. du har en passion for at hjælpe nødhjælpsorginationer og har mulighed for at komme til Afrika et år som frivillig, med alt betalt - det er din passion, noget du virkelig gerne vil.
Kan starte med mig selv som eksempel på et dilemma mellem disse to.
Jeg gider ikke skole mere, jeg gider det bare ikke! Er taget på gymnasiet lige efter 9klasse da jeg ved at hvis jeg tog et år på 10klasse ville det bare forlænge min kedsomhed og ugidelighed. Skole siger mig bare intet som helst, hvilket også kan ses på skriftligt og fysiskfravær samt karaktere.
Samtidig med det er jeg enormt dårlig til to fag, som jeg dog kun har iår - eller tror jeg evt. skal ha det ene næste år, så disse fag køre mig ned mentalt at ha' da jeg absolut fatter papfis af det.
Så har jeg min studieretning, hvor jeg har et fag jeg virkelig elsker - MEN, jeg har fået en lærer der har fået mig til at miste lysten for faget. Hun har givet mig dårlig selvtillid i faget og bryder mig bare i det hele taget ikke om hende - så i det fag hvor jeg ellers kunne give noget modstand til mine nedture, får jeg bare nedture også.
Men jeg går her alligevel, fordi jeg skal have et eller andet at kunne bygge på senere og fordi jeg ved jeg nok ikke ville kunne tage mig sammen senere - samt jeg elsker det sociale her! Min kæreste går her og har fået enormt mange gode bekendtskaber igennem ham også er festerne også bare dejlige, der lære man også mange mennesker at kende.
Dette vs. noget jeg ikke ved. Da jeg ikke ved hvad jeg ellers skulle lave, udover at arbejde. Men det skulle jo så være noget jeg har lyst til og hvad jeg har lyst til lige pt. er at lave ingenting men det duer heller ikke.
Well, så det jeres tur? Hvad mener i om det her? Skal man vælge det ene frem for det andet? Hvad har du selv gjort?
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Så kom der et barn, så uddannelsen blev lige uskudt et år mere
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.025
Kan ikke rigtigt se mig selv blive noget pt. lige nu venter jeg til prøverne til sommer, ser hvordan det går - venter evt. og ser om tingene ændre sig mentalt når jeg begynder i 2g.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
Jeg selv har afluttet 10. klasse og ikke lavet noget siden. Havde lige et arbejde i en uge som jeg ikke kunne holde ud. Jeg kommer nok ikke til at tage noget hf eller noget de næsten mange år, måske aldrig. Jeg har social angst og dur generelt heller ikke til det med skoler.. Så jeg har valgt at sætte min fætter som forbilled som bevis for at man godt kan få et fedt liv uden nogen "grundsten".
Og udover dem har jeg en masse venner og familie der ikke har noget, er hjemløse, arbejdsløse, lider af angst som jeg selv osv. Så lige gyldigt hvad har man altid god støtte af folk som virkelig forstår en hvis man skulle få for meget modgang
feb 2004
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 69 Svar: 699
jeg gik først på STX, tog kun grundforløbet inden jeg læb død i det. har aldrig været så lettet som da jeg kom derfra.!
Så var jeg ude og arbejde i et halvt år og startede så på HF.
det skulle jeg aldrig have gjort. jeg har simpelthen været lige så skoletræt som dig, allerede efter de første par måneder.
Men ja- du har ret i at det "forventes" af en, både af forældre og hele OMVERDENEN! oO Men når man bare ikke har lyst længere, så skal man sgu lade være. det er dig der skal leve med valget, det er for din egen skyld at du tager en uddannelse, og det er satme også dig der skal leve med den bagefter.
Jeg droppede ud af HF i sidste uge. Jo jo.. jeg manglede kun 3-4 måneder inden eksmanen, men jeg orkede det bare ikke længere!
Jeg vil derimod i Flyvevåbnet. Og har fået plads i Karup allerede til december. Men jeg skal lige love for at mine forældre blev rasende!
jeg havde bare at gøre den Hf færdig, basta. men fandme nej!
det er som sagt mit valg. Så det bliver som jeg vil have et.
jeg vil have lyst til at stå op om morgenen for at tage på arbejde, jeg vil sgu have lov til at nyde mit arbejde eller uddannelse.
Og ikke gøre det fordi det "forventes" af mig.
træf dine egne valg. det er dig der skal leve med dem.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
sep 2007
Min største bekymring ved at droppe ud er at hvis jeg så fx. skal hen og arbejde i en stald - så har jeg ikke friheden til at kunne se min kæreste mere end de dage jeg har fridag, da det jo er et "heldags"job og ikke noget hvor jeg bare lige smutter hjem og over til min kæreste som nu.
Simone T - Der var ikke meget diskution over det, mere noget hvor vi analyserede en tekst (;
maj 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 1.389
jeg har ind set at for mig gælder uddannelse, for uden den ingen penge,
sep 2007
stine T - Jeg har fået 00 i mit studieretningsfag, 00 i et fag jeg ikke bryder mig om/kan finde ud af og derudover er der ellers 02,4 og et eller to 7 taller.. Har ingen forventinger til mig selv, gør hvad jeg kan - ikke mere.
Så mit gennemsnit, neeej ikke for kønt men som dig så snakker jeg godt med en masse mennesker, tiden går hurtigt, den vil åbne døre senere, så er det overstået når det om 3år er overstået osv. men jeg gider bare ikke skolen.
jul 2007
Følger: 26 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 484 Svar: 4.541
Jeg får gode karakter, men har desværre ikke alle døre åbne, da jeg har en skade i knæet og en sygdom i hoften. Og hvis jeg får et meget fysisk krævende arbejde kan jeg gå hen og ende med slidgigt i hoften ;s
maj 2007
sep 2007
MS © - Team-Fjordhest! - Alt det der bliver spoleret når du kommer på gymnasium eller andet.... Man kan ikke bruge folkeskole karaktere til noget som helst. 9 klasses afgangsprøve er piece of cake! Fik kun 10 og 12 i folkeskolen, men nu er det drastisk ændret til 00, 02, 4 og enkelte 7 taller ind imellem. Har fundet ud af at alt det jeg har lært i folkeskolen enten er forkert, mangelfuldt ellers så har jeg bare ikke lært det.
Ville hellere tage folkeskolens afgangsprøve det næste halve år end være her 2½ år til.
sep 2007
stine T - Har også tænkt mig at snakke med min fysiklærer om det, hvis kommentar til mit 00 var " du har tilsyneladende opgivet at følge med i timerne " - ja det har jeg.
Men næste gang vi gennemgår noget på tavlen rækker jeg hånden op og siger, " jeg forstår det ikke ", og om jeg så skal sige det 10 gange, hver gang hun har forklaret det, så gør jeg det hvis den ikke fiser ind.
Sidst jeg gjorde det og prøvede at forklare hende hvordan jeg skulle undervises i fysik var svaret " så er det også din egen skyld! "
Mateik & fysik er bare russisk.
maj 2007
maj 2007
sep 2007
stine T - Tror kun nogle enkelte har problemer med hende og det er de der ikke er vældig gode til fysik. Nej, jeg kan ikke flytte linje, skulle jeg havde gjort før december samt der ingen anden linje er der passer til mig - enten har de sprog jeg ikke kan på A niveau, ellers har de matematik, fysik eller andre naturfag ind over jeg ikke kan.
Min linje hedder Engelsk A, Samfundsfag B, Psykologi C
Går på SG
maj 2007
sep 2007
Sådan en linje ville jeg slet ikke kunne klare.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
På den måde er "det rigtige" ikke en vs. men en foorhindring på vejen til toppen
sep 2007
Har også tænkt mig det.. Men ser lige på hvordan det går til sommer og evt. og lysten kommer i 2g, gør den ikke må jeg recudere det.
At gøre det rigtige vs. drømmen