{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
848 visninger | Oprettet:

Jeres mening ADHD {{forumTopicSubject}}

Så lige der var en der søgte links om adhd herinde, så tænkte lige at det kunne åbne op for en lille debat (i en pæn tone).

Hvad mener i om ADHD?
Og er lidelsen efterhånden blevet en dårlig og nem undskyldning for "uopdragne" børn?

Min mening kan bedst forklares med et par eksempler, men vil dog understrege at jeg godt ved at der er børn, unge og voksne som virkelig "lider" under denne lidelse.

Eksempel 1.
En mor sidder i bussen og snakker med en anden mor (deres 2 drenge går i klasse sammen - Ca. 2 klasse). Og nysgerrig som jeg er, kan jeg ikke undgå at høre hvad de snakker om.. Det viser sig at mor 1 fortæller mor 2 om de her former for medicin (ingen anden behandling tilsyneladende) som kan lægge en dæmper på hendes søn, fordi hun mener at han ikke kan fungere uden piller overhovedet smiley Mor 2 reagerer så ved at fortælle at hendes søn også skal til psykolog og have stillet diagonsen ADHD, for det kan overhovedet være andet der er skyld i drengens adfærd smiley og derefter regnede hun også med at han skulle "dopes"

Kan godt være at jeg er lidt "hård" i det, men er der gået mode i at have ADHD????? Og hvorfor sulen skal så små drenge have proppet så stærk medicin i sig?!?!? Har kendt en del med ADHD, og de kunne fungere ved "korrekt" opdragelse, rutiner, sund kost, og alm. terapi smiley Efter min mening virker det ikke til at disse kvinder tager ret meget ansvar for deres sønner... Ville aldrig selv stoppe min datter fuld af piller i så tidlig en alder, før ALT andet var prøvet først!

Eksempel 2.
Det er vel nok et sammendrag af flere jeg har kendt/mødt. Men et tilbagevænnende syn jeg har oplevet, er simpelthen at læger/psykologer bare VIL have at folk er syge :s Har kendt en del som har fået kastet diagnosen ADHD i hovedet, men efter flere år med medicinering og et lægeskift, viser det sig at de ikke fejler noget smiley ! Synes simpelthen det er forkasteligt smiley Har af mange læger og hjernevridere været mistænkt for at have ADHD i større eller mindre grad, men har simpelthen valgt at sige at jeg ikke vil undersøges for det, da jeg ikke mener en diagnose ville ændre på noget i mit liv, og slet ikke en fejl diagnose :s

Vil igen understrege at jeg godt ved at mange har denne lidelse, og det er bestemt ikke dem denne tråd er henvendt på smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres mening ADHD
  • #1   2. mar 2010 Jeg giver dig så evig ret. Mange er af den indstilling at fordi de har vilde utilregnlige "uopdragne" unger, så skal de straks ha´ dianogseret ADHA. For det kan jo ikke være fordi at de måske er snotforkælet og vant til at få hva de peger på.
    MEN vil dog sige at jeg kender en del med ADHD som har den og at det er forfærdelig at leve med.

• #2   2. mar 2010 Jeg syntes det er ærgeligt at nogle mennesker tænker som du gør om præcis denne sygdom. :o) Jeg mener bestemt man så burde undersøge hvad der er af fagbøger for at få ordentlig viden om denne sygdom.

Desværre er der utrolig mange drenge, (Er dreng som er mest udsat for at få det) som lider af denne sygdom. Og desværre udtaler mange sig om disse børn selvom de slet ikk kender til ADHD. Jeg er stik modsat dig, der er så mange mennesker som aldrig har fået diagnosen. Og sådan en får man ikk bare, vi har børn på mit arbejde som skal i 3 klasse og stadig ikk har fået en diagnose. Det mange mennesker glemmer er deres behov, og derfor ender du med at stikke gevaldigt ud i deres omgangskreds. /: Sådan nogle børn har utrolig meget brug for en struktureret hverdag, hvilket kan være svært i nogle familier, de har brug for at man ikk laver for store forandringer, de har brug for man snakker kort til dem. Alle disse ting er utrolig svært i en folkeskole eller senere hen i livet og derfor er det jo vigtigt folk ligesom får den hjælp de kan. For mig er det bedre de får Ritalin, for at se om der er en virkning frem for at mange ADHD ramte faktisk selvmedicinere sig med Hash eller andre stoffer. :o)

Og så vil jeg gerne dele ordet Hypobørn med jer. Det er faktisk ogs' ADHD børn som bare snakker sååååå langsomt og gør alting i fuldstændig slowmotion. smiley De bliver behandlet mid Ritalin ligesom de andre ADHD børn.

• #3   2. mar 2010 Giver dig ret i at nogen opblæser det til noget det slet ikke er, men der til må jeg så også sige at nogen virkelig har brug for medicinen! Jeg har selv en kæreste der som 15 årig fik konstateret ADHD (er 21 nu), får han ikke sin medicin bliver han MEGET irritabel og kan også godt blive lidt voldsom (dog går det kun ud over døde ting) o han mister koncentrationen omkring det meste og har ikke lyst til andet end at sidde foran computeren eller tv'et dagen lang. Så for sådan en som ham, tror jeg at medicinen er det helt rigtige! smiley

• #4   2. mar 2010 Undskyld mig men sådan en udtalelse virker ignorent. ADHD er en sygdom -og en man kan få medicin for. Ligesom man kan for migræne, forhøjet blodtryk eller skedesvamp.

Du gad vel heller ikke beskyldes for at være pyldret hvis du led af en eller andet fysisk sygdom som var til stor gene for dig. Det er præcis det mange med psykiske sygdomme bliver udsat for dagligt. Velkommen i 2010 og læg de gamle, sørgelige fordomme på hylden.

• #5   2. mar 2010 Giver Kristiansen så evigt ret.

Man skal passe på med at lange ud.
    Der er rigtig mange børn, med disse problemer og må sige syntes det er bedre, at finde en årsag til hvorfor problemet opstår.

• #6   2. mar 2010 Linda - Dejligt med nogle der enige, jeg er da så evig taknemlig for at have kollegaer der har arbejdet med disse børn i 10 år, det giver en fantastisk viden og muligheder.

• #7   2. mar 2010 - kristiansen - Tror ikke at du har lagt mærke til at jeg understreger at jeg udmærket godt ved at der er folk der rent faktisk lider under ADHD, her snakker jeg mest om dem som rent faktisk ikke gør, men som får stemplet alligevel smiley

Ang. Ritalin er det efter min mening noget skidt. Ritalin er utrolig giftigt og har hos alm mennesker en virkning på linie med amfetamin, hvorimod det har en døsende virkning på folk med damp.
    At unge selv medicinerer sig med hash når de har ADHD passer nu ikke, da det speeder dem op smiley

Men nu er den her tråd altså ment på alle de børn som ikke får den rigtige diagnose.
    Min mand er blandt dem der har været igennem det system smiley Han fik først diagnosen damp, derefter Aspergers, derefter ADHD (og ikke damp), og en masse andre ligende lidelser, før der faktisk var nogen der lettede røven og tog sig tiden til at finde det der rigtigt var galt! Det tog dem næsten 15år smiley

Synes ofte at ADHD er en undskyldning, da det er nemt at kaste efter folk, istedet for at bruge tiden på noget mere fornuftigt

• #8   2. mar 2010 Min kæreste har ADHD. Han modtager ikke medicin og har aldrig gjort det smiley Men istedet for har han hele sin barndom kunne træne sin krop, og få endorfin nok i hjernen af det, til at være mere afslappet.

Han har læst 2 bøger hele sit liv, men har så meget indsigt alligevel, man aldrig ville kunne mærke det. Han træner stadigt i dag, og hvis han ikke træner, kan han bare blive utålmodig ved ting, men ikke svær at leve samen med.

Dampbørn går ofte ekstremt meget op i den ting de har som hobby, og min kæreste går meget op i hundeavl og træning, og ridesport , og specielt kajakroning. Han er uhyre intelligent på de fleste kompetence områder, og han kan tvinge sig selv ( hvis han ved det gælder) et fuldt pensum, og bestå, uden aldrig at have været til faget XD smiley

• #9   2. mar 2010 TteamTullamore - Fleur Penter F - Rigtig fedt at høre at der er nogen som tager et andet valg end medicinering smiley

• #10   2. mar 2010 jamen lad os så sige, at ADHD ikke er problemet ved disse børn, så kan sådan noget som sukker- mælk og div tilsætningsstoffer faktisk give det samme udslag.

Men ikke ret mange tror at dette faktisk, kan få dit barn op på et fulstændigt overgearet nievu.
    Sukkertranger er man faktisk afhænig af og vil man blive den kvit, kan det give udslag af feks. feber.

og det er jo sørgeligt at ting man rent fraktisk kan fravælge, giver så store problemer.

• #11   2. mar 2010 Linda T - Det du fortæller om har jeg også hørt. Har også hørt at det blandt andet kan forværre ADHD utrolig meget

• #12   2. mar 2010 Kamilla - Vi er slet ikk enige på nogle af punkterne. Faktisk syntes jeg kommunerne er alt for langsomme od at lave udredninger af børn som faktisk tager skade af at gå i folkeskolen. Og børnene omkring dem kan ogs' tage skade fordi de er så som de er. /: Jeg syntes til gengæld der skal sættes meget mere styrke ind for at hjælpe disse børn..

Jeg mener aboslute det er meget bedre de får Ritalin, og kan fungere på det. Og så er det ligesom speed ikk amfetamin, og igen an på om det er Hypobørn eller alm. ADHD som vi alle forbinder med ordet. Det er desværre derfor vi har mange misbrugere rundt omkrind, det er manglende diagnose og hjælp, starten på selvmedicinering og desværre et misbrug fordi de ryger ud af kommunens hænder så snart de bliver 18 år.

For mig er der ingen der bare giver en diagnose, for nogle mennesker har flere diagnoser og kræver meget forskellige behandlinger på samme tid.

• #13   2. mar 2010 - kristiansen - Hihi nu har jeg selv været ungdomskriminel engang og Speed er altså amfetamin smiley Det samme stof som kaldes Sne, den dårlige, nedaf og engang for lang tid siden - ferie tabletter smiley

• #14   2. mar 2010 Det der er sørgeligt er bare at der er så få der ved det- så der bliver ikke gjort ret meget.

Men vi ved jo som hesteejere hvad stivelse og sukker gør ved vores heste, hvis bare man var ligeså opmærksom ved sine børn, så var der ikke så mange med de problemer.

• #16   2. mar 2010 Kamilla - Det syntes jeg da ikk er noget at pralle af. :o) Men husk Ritalin er både hypernedsættende og opsættende. Og bedre i en lille dose end flere gram Hash eller hårdere stoffer hver dag.

• #17   2. mar 2010 maja - Der er jo ingen som siger kommunen ikk har været bevidst om problemet ikk var ADHD. En ting er en undskyldning for hende, en anden at kommunen måske har givet hende privatundervisning fordi hun var dårlig..

• #18   2. mar 2010 - kristiansen - Nej det er det sikkert heller ikke, men er ikke flov over det, og har hjulpet rigtig mange unge ud af det hårde miljø pga. mine erfaringer smiley Det er en ting at være stolt af smiley Og mange jeg har mødt på min vej, har været folk der både er blevet fejl diagnostiseret og fejl medicineret.. Så ved en hel del om det jeg snakker om...

Vil stadig aldrig medicinere min datter med ritalin, med mindre alt andet var prøvet først. Her snakker jeg om kost, vejledning og strukturering af hverdagen

• #19   2. mar 2010 Kamilla - Jeg siger ikke man ikk skal forsøge sig med alt andet ogs'. Men nok så klog man kan være omkring det at u´ndvære medicinering nok så meget kan man fejle vis man ikk følger de proffesionelle. Og jeg ved hvad jeg snakker om, arbejder i en Sfo hvor vi i den grad skal være en rummelig skole og har fejlplaceret børn der lider stor last fordi de simpelthen ikk får rette hjælp.

Jeg syntes ikk man skal begynde at undgå ting, vis det kan hjælpe ens børn. :o) Til gengæld har jeg en masse redskaber som jeg helt sikkert gerne vil dele med folk vis de har børn med krudt i rumpen og måske er lidt mere voldsomme end andre.

Og ja man må godt være stolt af at hjælpe andre, men fordi man selv har været kriminel er man jo ikk klogere end folk med uddannelse og erfaring via undersøgelser. Jeg har ogs' lidt af angst, men jeg er ikk klogere end proffesorer osv. bare fordi.

• #20   2. mar 2010 Han er meget stærkt imod at tage det, specielt fordi han ikke vil føle sig som syg, fordi han mener han ikke er det, og sagtens kan klare det uden smiley det fungere fint for ham smiley

• #21   2. mar 2010 team - det syntes jeg ogs' er utrolig flot. Men der ogs' væsentlig forskel på et barn i 3 kl. og så en voksen mand. :o)

• #22   2. mar 2010 Bliver måske en smule stødt af dette indlæg. Jeg er mor til den skønneste 11-årige pige, lyshåret og med de flotteste blå øjne.. Sød og charmerende. Men når det er sagt, så har hun sine problemer. Hun går nu i 4. klasse og vi har kæmpet imod skolens lærere om at overbevise om at der altså var noget galt med hende, siden slutningen af børnehaveklasse. Endelig i slutningen af 2. klasse lykkes det os at få dem overbevist - og skolepsykolog blev sat på... Nu står vi så på venteliste hos kompetent læge - og det har vi gjort i halvandet år næsten. Hun får først en tid omkring juni måned.

Hun er på ingen måder dårligt opdraget og jeg kan ikke se hvad jeg som mor kan gøre for at gøre hende rask... Jeg kan dog gøre hverdagen nemmere for hende ved at have faste rutiner - HVER dag. f.eks. bliver hun hver dag kørt til og fra skole med taxa, fordi hun er kommet i specialklasse. Men hvis ikke taxaen kommer til tiden, så går hele verden i stykker for hende.

Og JA! selvfølgelig er hun da også fræk indimellem - det SKAL børn da være sommetider smiley

• #23   2. mar 2010 hej altså ADHD er ikke en lidelse det er et syndrom/form for sygdom men ikke en lidelse

søde hilsner emmely

• #24   2. mar 2010 Pia. - Jeg forstår godt du bliver stødt. Det handler sgu ikk om opdragelse men det er jo simpelthen i deres hjerne der er forstyrrelse og så kan man fjerne nok så meget sukker osv. i ders mad men forstyrrelsen er der.

• #25   2. mar 2010 Syntes mange har forskellige fordomme om ADHD
    Men jeg har nu selv sygdommen, og har lært at leve med den
    selvom den kan bringe mig i trælse situationer
    som uddannelsen og socialt samvær med andre mennesker.
    Folk har tit kalt mig dampbarnet, og det kan jeg virkelig blive ked af det over.
    sagt at vi er meget ustyrlige osv, det passer jo overhovedet ikke!
    for adhd er flerer former af sygdommen, og mange tror/bilder sig ind
    at vi ikke er normale og ikke kan klare sig selv..
    og det er helt forkert, for der er da mange der bor for sig selv og klarer hverdagen selv
    hvilket jeg ikke kunne gøre..

Og jeg syntes bestemt ikke at vi børn skal svines/mobbes pga det
    og det har jeg blevet udsat for HELE mit liv
    har aldrig haft mange venner på engang, som jeg har nu på efterskolen.

• #26   2. mar 2010 og det er da forfærdeligt at de blir' ''tvunget'' syge og stoppet med piller

• #27   2. mar 2010 emmely - faktisk er det ikk en lidelse og heller ikk en sygdom. Men til gengæld en tilstand hjernen befinder sig i.

• #28   2. mar 2010 emmely - De bliver sat i den rette behandling. du fra billed ligner du ikk en som har erfaring med ADHDbørn, så syntes det er værd at undersøge sagen før man siger for meget.

• #29   2. mar 2010 folk misforstår os så meget!
    nogle siger: ''Bar tag et par piller og du kan klare det hele''
    DEN GÅR ALTSÅ IKKE!
    For det kan man ikke, man skal have hjælp til rigtig meget
    og en almindelig hverdag, hvor der ikke kommer ting ind i skemaet der
    ikke passer ind.
    Jeg kan ikke lide unormale uger, skal have det pa skrift det jeg skal
    eller ryger alt ned for mig..

• #30   2. mar 2010 MN - har du så haft piktogrammer at gå efter?

• #31   2. mar 2010 Hej jeg er mor til Min datter Isabel jeg har lige fået lov til at være med i debatten herinden ang ADHD. Min datter har diagnosen ADHD og har levet med det hele sit liv. ADHD er et handicap som gør at det være svært at være sammen med andre mennesker til tider. Isabel har som set sin egen pony. Isabel og Hannibal har mange timer sammen om ugen. Hannibal hjælper Isabel med at træne hennes hjerne og give henne indre ro. Heste er et fantastisk rebskab at arbejde med. Isabel får medecin hverdag og vil gerne have det da det hjælper med at styre traffiken inde i hovedet. Isabel får dog medecin hver dag. Det hjælper henne til at få det meget bedre med sig selv.ADHD børn genneralt kan ikke lide det at de ikke kan "opføre" sig som andre hele tiden og har det meget dårligt med sig selv. Selv om det selvfølgelig ikke rart at skulle tage piller så er det er must her. Men man skal aldrig glemme at man skal have en pædagogisk ide med det eller også er det forspildt. Detat man får medecin er at man åbner for veje i hjernen der gør man kan lære at takle verden og dens omgivleser og på sigt måske i sit voksen liv ikke længere have brug for at tage medecin.

mvh Annabel

• #33   2. mar 2010 Dem der kender til sygdommen ville vide ADHD ikke er noget man kan gøre for og intet har med opdragelse at gøre..

Min storebror blev diagnoseret med ADHD som voksen og får nu medicin

Min nevø for endnu ikke medicin, men er også blevet diagnosieret, og man kan sagtens se på hans væremåde han er anderledes end "normale" børn, og at man virkelig skal tænke over hvad man siger til ham..

Jeg er lige nu i udredning mod ADD, som er ligesom ADHD bare uden hyperaktivitet..

For mig viser sygdommen sig ved manglende hukommelse og manglende koncentrationsbesvær, og jeg kan tit misforstå eller blive misfortået

Og så kan jeg fortælle at retalin ikke virker på folk der ikke har ADHD smiley

Og det er ikke en psykolog, men en phykiater der stiller diagnosen

• #34   2. mar 2010 og for en gods odens skyld, så er det ikke en sygdom der kun rammer drenge, og ja den er arvelig..

Grunden til man opdager det mere nu, er fordi det ikke er et tabu at snakke om mere, som det var bare 1 genneration tilbage

• #35   2. mar 2010 - kristiansen -

hved godt det ikke er en lidelse (som jeg jo skrev det ikke er) og heller ikke en sygdom hved jeg også godt det heller ikk er men en form for syndrom/tilstand i hjernen hved det

og altså jeg læste det der står eller øverst og svarede der på og kender godt til ADHD kender selv 2-3 der har det så du skal ikke sige jeg íkke hved noget men jeg vil godt indrømme at jeg ikke hved så meget om det (for er egentlig (meget)lidt ligeglad med det for har selv mit eget syndrom jeg bakser med)

kh mig

• #36   2. mar 2010 maja - det kan jeg så fortælle man heller ikk får udleveret medmindre der helt sikkert er en grund. Desværre er der faktisk mange som mangler at få den hjælp, så enten har du en kommune som har pengene i orden eller ogs' er hun diagnostiseret. :o)

Tanja - Jeg mente heller ikk ku drenge, hvilket jeg ogs' har skrevet. men faktisk er størstedelen af ADHD-ramte drenge. Men er enig med dig i at det intet har med opdragelse eller frække børn at gøre. Det er forstyrrelser i hjernen, og det kan man simpelthen ikk styre selv om man vil slå fra eller til. /: Og er sikker på det er en forfærdelig uro at gå rundt med. Dog er der ogs' en psykolog indover en ADHD diagnose, for det er det kommunerne bruger. :o)

emmely - der forskel på at kende nogle med det og have viden om det. Jeg arbejder i en Sfo hvor selv vi faktisk ikk har meget viden om ADHD, men vi får så vi kan hjælpe børnene bedst muligt.

• #37   2. mar 2010
    - kristiansen -: Hvis det var mig du skrev til øverst oppe så il jeg gerne lige kommentere.

Vi er plejeforældere og er megt sammen med andre plejefamilier, med børn som har ADHD. Jeg har fuld forståelse for at det er forstyrrelser i hjernen.

Men kender dog desværre til en masse som selv mener deres unger har ADHD, og når de så er blevet undersøgt, så er det uopdragne unger. Kender 4 plejefamilier som har børn som har fået medicin mod ADHD, for at dæmpe dem. Men da medicinen blev taget fra dem, ja så fejlede de sørme intet.

Vi skal sselv ha´ undersøgt vores plejedatter, men ventelisten er lang.
    Tro mig dum er jeg sgu ikke og mit syn på ADHD børn er ikke forskruet på nogen måder.
    Kender bare desværre til for mange børn som er fejl dianogsteret pga forældrene mente deres børn er syge.

• #38   2. mar 2010 Anne Cathrine - Jeg har ikk skrevet til dig.

• #39   2. mar 2010 Okay, troede bare det var mit du kommenterede helt oppe. smiley Sorry.

• #40   2. mar 2010 Anne Cathrine - Nej, det var egentlig mere overordnet. :o) Men det kræver så mange ressourcer at vurdere en mulig ADHD, at man ikk bare gør det medmindre muligheden er der. Især fordi det er arveligt.

• #41   2. mar 2010 okay

• #42   2. mar 2010 Det er lige nøjagtig dette problem som jeg taler om
    http://avisen.dk/umulige-boern-styres-med-en-diagnose_64336.aspx

ADHD diagnose?
    En klassisk fejl er, at give et Asperger barn en ADHD diagnose. Det er temmelig nemt at kende forskel: Aspergers syndrom har ikke hyperaktivitet i modsætning til ADHD, hvor hyperaktiviteten er det, der fylder mest. Men for at gøre det hele lidt mere besværligt, er kombinationen ADHD og Asperger ikke ualmindelig. Og ja, de to syndromer hænger også sammen med Tourette, så et barn kan have hele 3 diagnoser – eller fler!
    Kilde: http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Psykiatri/Aspergers_syndrom

• #43   2. mar 2010 - kristiansen -- Nu skrev jeg ikek kun til dig, så lad være med at tage det personligt

Nej, det er psykiateren der laver diagnosen.. Jeg har været på sidelinien ved min bror og min nevø, og er selv igennem det.. en psykolog har ikke uddannelsen til at må diagnosiere til om nogen har ADHD eller ADD eller ej.

Jeg står i det, og kender ikke bare nogen der gør det smiley

• #45   2. mar 2010 Tanja - Oppe på mit arbejde kan du ikk komme forbi en psykolog. Der er altid en skolepsykolog som skal ind over det der hvor jeg arbejder. Udover det er der netværksmøder og diverse støtte og udredninger før kommunen overhoved vil hjælpe det mindste.

maja - det er ikk noget du kan vurdere, så vis det bare er noget du tror syntes jeg da du skal prøve at spørger hende hvorfor forholdende er sådan for hende.

• #46   2. mar 2010 - kristiansen - - Det er STADIGVÆK ikke psykologen der stiller diagnosen.. Jeg går også ved en psykolog lige nu pga jeg er under udredelse, men det er ikke hende der kan diagnosire mig.

• #47   2. mar 2010 Og jeg kontaktede lægen, og blev derefter henvist til distriktpsykiatien, min nevø.. Det samme gjorde min bror..

Min nevø kom igang ved at hans dagpleje pædagog kontaketede psykiatisk afdeling i sønderborg og derved fik kontakt på den måde.. kommunen behøver slet ikke ind over

• #48   2. mar 2010 *Tanja med Tallulah * - Du har helt ret i det der... Kommunen kan faktisk holdes helt ude af det.. Det hele kan "sættes igang" ved at kontakte sin egen læge

• #49   2. mar 2010 Tanja - Kan godt være, men er altid psykologen der skal kontaktes, AKTteamet og så skal barnet undersøges i sine funktioner i klassen osv.

Kamilla - Ikk hvis det er en problematik der opleves i skolen. Det er jo der beviserne foreligger og skal findes.

• #50   2. mar 2010 - kristiansen - - Det er igen ikke korrekt.. Den eneste grund til jeg er ved psykologen først, er fordi psykiateren ikke havde tid nok til at gøre det selv...

• #51   2. mar 2010 Tanja - Jeg ved skam hvordan det foregår på mit arbejde så du kan ikk sige om det er korrekt at det er psykologen man kontakter på mit arbejde. :o)

• #52   2. mar 2010 - kristiansen - - Du skrev ikek noget om at det var på dit arbejde..

• #53   2. mar 2010 - kristiansen - Du er helt gal på den... En læge kan henvise DIREKTE til en psykriater, og undskyld mit ordvalg, men skolepsykologer er en omgang hippier der ikke havde gode nok karakterer til at komme ind på uddannelsen!
    ADHD giver ikke kun problemer i skolen, ergo er det ikke skolen og kommunens ansvar. Det er forældrenes ansvar at kontakte sin praktiserende læge som derefter henviser til en kvalificeret psykiater i børne psykiatrien.
    Kommunen bør faktisk først kontaktes når diagnosen ER stillet, og der derefter skal tages stilling til hvordan man hjælper barnet bedst

• #54   2. mar 2010 Tanja <b> Oppe på mit arbejde kan du ikk komme forbi en psykolog. Der er altid en skolepsykolog som skal ind over det der hvor jeg arbejder. Udover det er der netværksmøder og diverse støtte og udredninger før kommunen overhoved vil hjælpe det mindste. >/b> Mener da det står skrevet der.

Kamilla - Du kan da næppe arbejde i skoleregi når du skriver sådan. Jeg arbejder til hverdag i en Sfo og ved at det faktisk ikk altid er det samme hjemme som i skolen. Kan fortælle om børn der har diagnosen men det fordi de reagere i skolen, ikk derhjemme.

• #55   2. mar 2010 Det hele skulle så ikk stå med fed skrift. :o)

• #56   2. mar 2010 "Kan godt være, men er altid psykologen der skal kontaktes"

følg nu med i hvad jeg svare på ikke smiley

Og nej man behøver altså ikke gå til psykologen først, forældren kan gå til egen læge og blive henvist direkte til en psykiater..

OGSÅ selvom de går i skole

• #57   2. mar 2010 Tanja - Læs hvad jeg skriver! Jeg siger ikk man ikk som forældre kan søge læge, men at ens skolepædagog osv. kan sagtens være dem som starter en begyndende udredning, netværksmøde osv. :o) Og jeg skrev allerede tidligere at det var på mit arbejde så det er dig som skal læse hvad jeg skriver.

• #58   2. mar 2010 - kristiansen - Arbejder skam heller ikke indenfor skole området smiley Men det ændrer ikke på at det ikke er kommunens arbejde at overtage forældrenes ansvar ang. deres børns helbred.. I tilfælde hvor det kun kommer til udtryk i skolen, skal skolen tage kontakt til forældre/værger og de skal derefter SELV tage ansvar for deres børn.

By the way. Her er listen over almindelige bivirkninger ved Ritalin:
    Feber, vægttab.
    Mundtørhed, kvalme, opkastning, diarré.
    Hjerterytmeforstyrrelser, hjertebanken, blodtryksændringer, snue.
    Ledsmerter.
    Ufrivillige rykkende bevægelser, døsighed, svimmelhed, angst, depression, aggression, uro, rastløshed, irritabilitet, tics.
    Hårtab, nældefeber.

Og det er bare de almindelige bivirkninger. Derfor mener jeg at man bør prøve alt andet, FØR man begynder at tænke på medicinering..
    Jeg mener at mange (langt fra alle) forældre ser medicin som en nem løsning, når der er så mange andre alternativer

• #59   2. mar 2010 - kristiansen - - Jeg læser også hvad du skriver.. og du skriver skal, hvilket de ikke SKAL, men de KAN..

Du skriver det på en måde så det forståes som at de udelukkende skal kontaktes gennem skolen..

• #60   2. mar 2010 man kan også tage på af retalin, det gjorde min bror

• #61   2. mar 2010 Kamilla - Nej, forældrene har heldigvis mulighed for at få en masse hjælp igennem skolen. så det er ikk op til forældrene, men de kan ogs' selv vælge at søge hjælp. Selvfølgelig skal man da gøre alt, men derfor syntes jeg ikke man skal afvise Ritalin. Hellere en lille dose Ritalin dagligt og ku fungere end selvmedicinering med hash og andre stoffer. :o) Håber du ved hvad jeg mener. udover er der jo ogs' den ulempe at Ritalin i starten kan have modsat virkning, indtil man har taget det noget tid.

Tanja - nej, men skolen er forpligtigt til at gøre noget vis de ser nogle ting som kunne tyde på ADHD eller andre tilstande. :o)

Kommentér på:
Jeres mening ADHD

Annonce