1.504 visninger
|
Oprettet:
Gode råd til at sove? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg ikke kunne sove i flere uger pga spekulationer uafbrudt. Er der nogle, som har nogle gode råd til, hvordan jeg slipper af med mine spekulationer, så jeg kan få noget søvn?
Hilsen Michelle
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.279
- Varm kakao. Det er afslappende.
- God Nat Te. Ja, det er der faktisk noget, der hedder. Det er bl.a. med kamille.
- Baldrian tabletter. Disse har jeg haft størst succes med. Det er et naturprodukt, der kan virke både afslappende og søvndyssende.
- Hovedpinepille. Dette har jeg dog ikke forsøgt, da jeg ikke mener, man skal spise dem, hvis man ikke har smerter.
- Te med rom. Alkoholen kan hjælpe med til at være søvndyssende.
Hvad med massage? Kan du få nogle til at give dig det? Det skulle også være afslappende.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Ellers er der et par ting som måske kan hjælpe:
Skær ned på dit sukkerindtag (nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvordan det er nu) - og spis/drik ikke sukkerholdige ting efter aftensmaden.
Drik ikke kaffe eller sort om aftenen. Drik evt. aftenthe/ urtethe.
Hvis du ryger, så prøv så vidt muligt at undgå at ryge inden du går i seng.
Som nævnt kan baldrian måske hjælpe - de kan fåes i håndkøb på apoteket.
Jeg har gode erfaringer med at lytte til et eller andet - det får mig til at slappe af. På DR´s hjemmeside og andre steder, kan man podcaste bøger..
Hvis du er gået i seng, og ikke kan sove, så stå op igen. Lad være med at vende og dreje dig og kigge på uret hele tiden - det får din underbevidsthed til at forbinde sengen med søvnløshed.
Desuden er det en god idé, ikke at foretage sig andet i sengen end at sove, så din underbevisthed forbinder sengen med søvn, og ikke andre aktiviteter (såsom fjernsyn osv.)..
Håber det kunne hjælpe lidt!
apr 2008
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 105 Svar: 807
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
feb 2008
Jeg håber virkelig det kommer til at hjælpe!
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 235
feb 2008
Hvis jeg går til lægen, hvad kan de så gøre for mig?
apr 2008
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 64 Heste: 1 Svar: 888
Hvis du ligger og ikke kan sov, så tænd for tvet, eller læs i en bog, så du ikke skal ligge og tænke over altmuligt. Hvis jeg bare ligger og tænker "sov sov sov" så kan jeg overhovedet ikke og jeg bliver bare irriteret på mig selv over at jeg ikke kan.. Prøv at tænke på noget der gør dig glad, nogle drømme, nogle gode oplevelser eller noget andet der ikke får dig til at tænke på noget "bekymrende". Varmt mælk hjælper også..
Det hjælper i hvert falde for mig
jan 2006
Følger: 91 Følgere: 138 Heste: 6 Emner: 400 Svar: 3.376
Hvis det er noget vedvarende, synes jeg du skal tage til psykolog.
Faktisk kan det hjælpe rigtig meget. Ikke fordi man nødvendigvis skal have et problem, men jeg gik til psykolog pga søvnløshed.
Han snakkede med mig om årsagerne til det, og havde nogle gode øvelser der hjalp på mig
Ellers så prøv at lade tankerne flyve forbi. Jeg elsker egentlig at gøre det. Bare slappe af og "opservere" dine tanker, det er spændende
dec 2008
Følger: 23 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 100 Svar: 408
Det kan også være svært at sove hvis man sidder meget foran fjernsynet, computeren eller smser meget lige inden man skal sove.
Ellers synes jeg du skal få snakket med en du stoler på med alt det du går og tænker på. Eller også gå til Psygolog.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
Jeg plejer altid at tage den med ro, hvis jeg ikke kan sove. Jeg tænker på noget andet. Det er bedst at tænke på noget rart.
Hvis det ikke hjælper, og jeg bliver bekymret for, at jeg bliver for træt næste dag, tænker jeg: "Fuck det! Jeg kan sove når jeg bliver gammel!"
Og det med dine spekulationer skal du se i øjnene og løse så snart du kan. Du bliver nødt til at acceptere dem.
Signe:)
feb 2008
Jeg står op kl 7 hver dag, men falder først i søvn omkring kl 2.
Det mærkelige er, at hvis min kæreste er der, så kan jeg sagtens sove. Så falder jeg i søvn med det samme af bar udmattelse. Så det er lidt mærkeligt må jeg sige
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Jeg falder bedst i søvn hvis jeg drikker varm cacao og læser i en bog.
Ellers gav min mor mig engang et fremragende råd. Hvis man ikke kan sove, så stå op. Og lav et eller andet. Se lidt tv eller hvad du kan finde på og efter ½ time eller hva du nu synes så gå i seng igen. For man falder aldrig i søvn når man ligger og spekulerer på at man ikke kan sove, så hellere gå op og lave lidt i stedet.
Og den med kæresten kender jeg godt. Man bliver hurtigt som et gammelt ægtepar som ikke kan undvære hinanden om natten
Ellers må du bare acceptere at du ikke sover så meget i en periode. Når det ikke er i lang lang tid af gangen tager man ikke skade af det.
Og måske prøve at sove på andre tidspunkter af døgnet hvis du har tid til det. Din krop er ligeglad med om du sover 2 timer til middag og 5 om natten eller om du sover 7 timer en nat.
mar 2005
FOr hvis det er økonomien, så tag et snak med banken
Er det en du er forelsket i, så gør noget ved det
Er det en test/eksamen, så forbered dig så meget du kan, så du ikke har nogne grund til at skull spekulere over det
feb 2008
Jeg har nu fået noget søvndyssende naturmedicin af min mor, som vist skulle hjælpe lidt. Så jeg prøver at tage det et par aftener og hvis det hjælper, så må jeg kontakte lægen og håbe på en henvisning til psykolog, da jeg desværre ikke har råd til det, før hesten er solgt
feb 2008
mar 2005
Du kan vælge at låne den til et andet sted, hvis du ikke er tryg ved hvor den er nu, eller hvis økonomien er til det, så få den hjem, hvor du ved hvor den er
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Kør dig selv træt :). Jeg sover lidt men det er fordi jeg går for sent i seng og står for tidligt op men når jeg så endelig rammer hovedpuden så kan jeg satmer også sove de næste 15 timer hvis det skulle være.
Ellers så få fat i en der kan løse problemerne, psykolog fx.
Er det selvskab du savner, så tag katten med i seng (;
feb 2008
Hm, jeg har desværre ingen kat, men overvejer virkelig at skaffe mig en
jul 2006
Følger: 112 Følgere: 108 Heste: 3 Emner: 48 Svar: 327
Gode råd til at sove?