29. nov 2006 Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.773
4 års ridning {{forumTopicSubject}}
ja nu har jeg hørt at den seneste forskning viser at hestenes gennemsnitslig holdbarhed er 7,1 år og dette syntes jeg jo er foruroligende ungt.
jeg har jo så min dejlige prinsesse på 4 år (bliver dog 5 det kommende år) men jeg vil så nødigødelægge hende, sådan at hun bliver en af de 6 års som allerede topper (som dog går ned som 7 års) men hun er bare så lærenem, og jeg vil også gerne aktivere hende, så hun ikke syntes ridning er kedeligt.
så mit spørgsmål går lidt på :
hvad skal en 4 års kunne (sidst på året)
hvad skal en 5 års kunne (sidst på året)
hvad skal en 6 års kunne (sidst på året)
mvh en hesteejer som nødig vil miste sin hest
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
4 års - Grund signaler og gå i afslappet holdning, dvs bare gå afslappet med hovedet i bringe højde - også uden kontakt. Og gå rundt på store volter og skråt igennem, ikke mere.
5 års - lidt mere samling og på begyndelse til schenkelvining og versade i skridt Begynde på mindre volter, slangegang mm.
6års - man kan begynde at forlange en smule mere bæring. samt på begynde schenkelvigning i trav.
Yes, jeg ville gå langsomt frem - har massere af tid
nov 2006
Følger: 207 Følgere: 241 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 2.350
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
Men det kommer vel helt an på hesten, og hvad man ønsker at ride.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Om de 7,1 år passer har jeg mine tvivl omkring. Det var et tal forsikringsselskaberne slyngede ud i 98-99 i programmet "heste sladrer ikke". Skal self ikke udelukke at det forholder sig sådan i dag, men må indrømme at jeg ikke engang er overbevist om at det gjorde det dengang. Talles er jo baseret på heste hvor forsikringspræmie blev udbetalt. Men husk på at heste over 15-16 år ikke tæller med i denne statestik da det jo er deromkring udbetalingen falder år for år, og derfor deromkring mange vælger at droppe forsikringen.
Men bortset fra det -det handler ikke om at pakke hesten ind i vat, men om at sørge for ikke at kræve mere af den end den realistisk kan honorere.
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
feb 2004
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 49 Svar: 153
dec 2007
Følger: 47 Følgere: 46 Heste: 1 Svar: 147
Han er utrolig lærenem, vi havde arbejdet meget fra jorden med bl.a. versader og flyt for tryk så i løbet af den 1½ måned hvor jeg egentlig red ham til lærte han at stoppe og starte, at dreje, anspring til begge sider, versader og schenkelvigninger i skridt og trav og parader samt tilbagetrædning. Meget var indlært fra jorden så det tog kun et forsøg at indlære fra ryggen. Så han er bestemt ikke blevet presset.
Her i år har vi så arbejdet med at få ham mere stabil, versaderne og schenkelvigningerne sidder lige i skabet nu og vi er netop startet på traversader/traverser.
Han er den type hest der gør alt hvad man beder ham om, hvis han ikke er sikker på hvad man vil have tilbyder han et eller andet, som regel meget tæt på det helt rigtige! Changementer samt anspring fra skridt blev fx. indlært på et træningspas (hver sit selvfølgelig)
Så det afhænger altså også meget af hestens indstilling.
Hvis man går efter DRFs standard skal den kunne skridte, trave og galopere på begge volter som 4 års... (selvfølgelig i den rette form, den må endelig ikke overveje at slå fra, det trækker tilsyneladende rigtig meget ned...... Det kan man jo så mene om hvad man vil)
4 års ridning