Klippe hesten? {{forumTopicSubject}}
Nu er det sådan et vinteren snart nærmere sig, hviket betyder at min isbasse er begyndt lægge et kragtig lag pels. Det for mig betyder, at efter rideture skal han ind og stå med sveddækken indtil han er tør, og måske endda blive i boksen natten over for at sikre han sveden er væk.
Jeg har så set mange andre islænder ryttere, der har klippet deres hest foran på bringen, og giver dem et vinterdækken på udenfor. Dem jeg har snakket med siger at det fungere super, da sveden har nemmere ved at komme ud og væk, og at de slipper for at have hestene stående indendørs. Det er sådan at jeg altid rider mange gange om ugen, hviket betyder at han så kommer til at stå mange timer inde. Jeg har altid været meget skeptisk overfor klipperi på islændere, fordi jeg syntes de er så smukke med deres store vinterpels, og jo er bygget til vinteren. Men alligevel kan jeg faktisk også godt se det smarte i det. Det sparer en hel masse tid, og timer.
Så nu, kære HG folk, tilspørger jeg Jer:
Hvad synes I jeg skal gøre?
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Han bliver klippet og får dækken på. Han pleger normalt ikke at svede efter vores ridning, men han bliver ret våd nu hvor han er begyndt at lægge pels.
Men ellers kunne du jo også smide et dækken på ham uden at klippe ham? Så ryger noget af hans pels jo (:
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis han har sat pels ville jeg klippe ham næsten helt.
Ville ikke nyde at proppe et dækken dvs. ekstra pels oven på pels der i forvejen er god og stor - vil jeg mene er = en svedig hest.
Ville klippe ham istedet så og smide dækken på.
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Det tror jeg er ved at være forsent ;o)
Men ja, det ender nok med at jeg klipper ham. Selvom det er synd for hans udseende, men det bliver bare hundrede gange nemmere.
Krikken
Ja, så vil det nok blive en slags "Jag klipning" eller hvad de kaldes. Hvor kroppen undtagen hovedet og benene er klippet. For puuha, som du selv siger vil han nok få det pænt varmt.
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.262
jeg klipper selv min hest om vinten, så den har nemre at komme af med sveden også ser det også pæner ud.
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 16 Emner: 3 Svar: 40
Lige et link her..
Det er hende jeg rider hos der ejer hesten, og hun er nødt til at klippe ham, da hun rider mange konkurrencer og jo derfor træner en del om vinteren. Han har allerede sat tyk vinterpels i år og hun har klippet ham.
Sådan klippes en islænder normalt, men men men.. Hovedet må du slet ikke klippe ved. Det er en fejl på billedet.
Hoved og ben skal bevare den lange pels..
Kan godt se det er lidt træls at skulle klippe sin hest, for ja de er da så søde når de ligner sådan nogle små uldtotter, men det er altså smartest hvis de har tendens til let at svede.
Håber det hjalp lidt til din beslutning
Mvh Frederikke
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 16 Emner: 3 Svar: 40
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Det var lig præcis sådan en omgang jeg havde i tankerne (selvfølgelig undtagen hovedet).
Klippe hesten?