{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
553 visninger | Oprettet:

hvor mange af jeres heste...? {{forumTopicSubject}}

Heeej...

jeg havde en lille snak med en veninde her for ik så lang tid siden om hvorfor heste går med sko og dækkener.

Min egen hest gør det heller ik og har aldrig gjort. Jeg forstår simpelthen ik hvorfor folk ødelægger hestens fødder ved at putte sko på dem? hesten er jo skabt til at gå uden og kan sagtens klare sig.... Jeg tror personligt ik på en hest er født til ik at kunne gå uden sko, det er noget vi bilder os selv ind er bedst for dem, og enlig lukker vi bar for blodsirkulationen???
hvorfor går jeres med sko og hvad syntes i om det?

også dækkener:
hvorfor er det at folk giver deres heste dækkener på når det er 5 grader uden for?
hvorfor giver folk deres heste 3 dækkener på om vinteren? så er man da lidt hys?

det eneste tidspunkt min hest går med dækken er hvis jeg skal til stævne og der er mudret, eller hvis jeg skal have undervisning og der er mudret (kun overgangsperioden) og der taler vi måske at den går med dækken jaah om vinteren fordi jeg ik starter stævner, og fordi jeg ofte bare tager børsteturen?....

Ofte har jeg også set at så snart den hyssede giver sin hest dækken på, så straks så skal alle heste have dækkener på... uanset race og størrelse så kan heste godt gå uden dækken... det kræver bar tilvænning... min hest startede også med at gå med dækken, men de blev ødelagt, fyldte for meget og sådan også vænnede vi ham til at gå uden..

hvad er jeres mening? er jeg bare skudt i låget eller?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor mange af jeres heste...?
  • #1   19. mar 2009 Sko:
    Vi ligger sko på hesten fordi den bliver brugt meget i sportens verden, og fordi begge mine ponyer ikke ville gå optimalt fordi de slider deres hoved rigtigt meget.

Dækken simpelthen fordi de ikke skal få lang pels så de ikke bliver opkogte under træning så de bliver forkølet bagefter fordi de ikke kan tører. Man ser ikke en hest/pony til de store stævner med 5 cm lang pels.

• #2   19. mar 2009 Schakira har sko på p.ga. en dårlig smed har haft beskåret hende forkert i længere tid, så det ville være dyremishandling at tage dem af

hun går med dækken de hun er klippet, hun er blevet klippet da hun ellers ville mosntersved efter bare 5 min. pga. den lange pels ville hun ikke være i stand til at tørre hurtigt nok, og derfor bliver alvorligt syg

• #3   19. mar 2009 ^^ mine heste (alle de heste jeg kender) der går med dækken brokker sig ikke over det! Dækken er sit eget valg og bliver ofte påvirker af hvad den bruges til...

• #4   19. mar 2009 Kan godt følge dig smiley
    Den ene af mine går med sko fordi han har en skør hov. Han har knækket et ret stort stykke af sin hov. Helt ind til den bløde hov. Så han fik sko på forbene. De 2 andre går uden smiley

Alle sammen går med dækkner. Men det er også fordi jeg rider dem mere eller mindre hver dag, så har jeg desværre ikke tiden til at strigle dem alle igennem og så kommer de også til st svede helt vildt så de bliver nemmere syge af det. Så har de også gået med dækkner de sidste år så de er van til det smiley

• #5   19. mar 2009 Altså min går med 4 sko, fordi han ellers er ømtået og slider sine hove for meget. Så hvis ikke han havde sko på, kunne jeg nok ikke ride ham..

Dækken går han med fordi han er klippet, da han ellers ville svede for meget under træning og risikere at blive syg af det.

• #6   19. mar 2009 Min vallak går med sko, min hoppe gør ikke, grunden til at min vallak har sko på er at hovene bliver for slidte og flåssede, gør de ikke på min hoppe, derfor er det ikke nødvendigt på hende.

med hensyn til dækkener er så at eftersom min hoppe altid har gået med dækken siden hun var lille (Hos gamle ejere osv)
    Så hun får simpelthen ikke vinterpels, sidste år prøvede jeg at lade hende gå uden da hun var i fol og skulle helst kunne fole uden dækken på jo.

min vallak har også dækken på, og det er så fordi han bliver redet hver dag, og hvis han beholder sin vinterpels bliver han jo syg når han begynder at svede, derfor holder jeg pelsen kort
    så det er ikke for at være hys.. smiley

• #7   19. mar 2009 Sko: Fordi det gik han med da jeg fik ham, men næste gang han skal ha smed, snakker jeg med ham om det er muligt at han kan gå barfodet. bruger ham ikke til stævner og han kommer aldrig ud og gå på astfalt.
    Dækken: Da jeg fik ham var han vandt til at gå med et 600g fra september til maj. sidste vinter købte jeg et på 300g han gik med fra november til april. og den her vinter forsøgte jeg at lade være med at gi ham dækken på, men han stod og rystede ude på folde, så han fik et 150g på, som han har gået med siden december, og jeg tager det af ham om et par uger.

• #8   19. mar 2009 Trine A
    Man sætter ikke sko på for at gangarts forbedre hesten eller få mordax i. Grunden til at mange konkurrence heste får sko på er fordi de bliver brugt meget og slider derfor hoven for meget/forkert.

• #9   19. mar 2009 ^^ at de så gangartes forbedre er en anden sag(:

• #10   19. mar 2009 ..... Min er ikke klippet..

• #11   19. mar 2009 Sko:
    Donna har for lave dragter og bliver mega halt hvis hun går uden! - selv på blødt underlag så alene af den grund.

Dækken:
    fordi hun sætter en kæmpe vinterpels og da vi rider dressur hver dag, ville hun være drivvåd bagefter hvis hun havde hendes kæmpepels og der hvor hun stod før gik de på døgn fold = havde hun ikke haft dækken på havde jeg været nødsaget til at sætte hende drivvåd på en kold fold.

• #12   19. mar 2009 altså min hest bruges også hver dag i ridning, både spring og dressur, og jeg oplever faktisk ik han sveder som en gris, og når jeg kun har en hest så kan man jo sige så er tiden ikke så svær.

altså den gang min hest fik en hovbyld og fik kåret hoven op så det lignede en ko hov, så fik han sko på, så i sådanne tilfælde forstår jeg godt.... men altså konkurrence heste kan også gå uden sko, jeg syntes bar det synd af folk ødelægger sine hestes ben.... det syntes jeg er skide synd... forstil jer at jeres tær de udvider sig når i træder ned, det samme gør det også hos en hest. så forstil jer at i for alt for små sko på og skal gå sådan resten af livet.... det sku ik sjovt....

• #13   19. mar 2009 Tina A:

Jeg kan forstå du aldrig har haft en konkurrencehest.

• #14   19. mar 2009 taz...

det er jeg sq glad for at høre at du forstår mig smiley

jeg har jo også selv dækkener, og min hest for da også dækken på hvis graderne bliver under -5 om natten.... men bar fordi det er 5-10 grader og hestene går med store dækkener og de bager sq i solen..... det er altså synd....

• #15   19. mar 2009 Hvis man direkte ødelægger hestens ben ved at sætte sko på den, ville jeg da mene der burde være flere skadede heste, har aldrig hørt om en hest som har fået sine ben ødelagt bare fori den havde sko på ! Så den tror jeg sgu ikke på.
    Jeg har set en hest blive halt fordi skoen ikke sad ordentligt, men det var indtil den blev udskiftet (ja skoen)

• #16   19. mar 2009 Sko: Rider ofte ture, og så slider han sine hove meget. De bliver også flossede hvis han ikke har sko på.

Dækken: De ponyer jeg har haft har ikke haft dækken på. Min gamle satte pels som en shetlænder, men min mor har en meget skarp dækkenpolitik, så dte var bare knofedt, og så i gang med at strigle grønne pletter af.

Min nye sætter heldigvis næsten ingen pels, men han har hverken hostet eller snottet hele vinteren, så han må vel klare det fint?

Altså, nu er jeg jo ikke toprytter, men jeg har ikke oplevet at mine heste står skumsvedte efter selv en hård ridetur. Og hvis det er at de er en smule fugtige, jamen det dør de heller ikke af, jeg plejer bare at lade den stå en times tid med skridttæppe på i boksen, og så er folkene på rideskolen tit behjælpelige med at tage det af før de tager hjem. Det er bare at spørge pænt.
    Jeg er bare glad for at min hest kan gnubbe sig på ryggen, ikke får kæmpe slidmærker på bringen, og har bevægelsesfrihed på folden. Han skal ikke pakkes ind i vat. Bogstaveligt talt.

• #17   19. mar 2009 Kan da godt indrømme at jeg er stor mishandler af heste! Min konkurrence pony går med 2 dækner. Den anden med 1! De har begge fire sko på! MEN FUCK HVOR DE BEGGE GLADE! hehe ej xD

jo de bliver pylret om, men de er sku glade og det er det der tæller!(:

• #20   19. mar 2009 Blackie har haft sko på forhovene (indtil i går), fordi jeg ikke kunne ride en tur på hende (på vej, grus osv.) fordi det gjorde ondt på hende (: de andre går ikke med sko, for de har ikke brug for det.

Blackie har også dækken på, for at hun ikke skulle blive for langpelset. that's it.

• #21   19. mar 2009 jeg sys det er mærkeligt at der ikke er flere folk der tænker på at alle de århundredes alvsarbejde der ligger bag de heste vi rider rundt på i dag at det har gjordt lidt ved hestene???
    MIne heste ville værre syge hele vinteren igennem hvis de stod uden dækken.................min unghest startede med at stå med dækken da han var 1 år gammel pga han blev simpelthen syg for han ikk selv kunne holde varmen og det blev han også som 2 års og derefter har jeg bare givet ham et dækken på fordi det er da synd at han skal blive syg pga jeg som ejer ikke gider passe ordentligt på min hest når jeg ved han ikke kan klare det.......................og ja han er klippet og går med 3 tykke dækner men hvis han ikke har 3 dækner på blir han snottet og det er da synd for ham og hvis han ikke er klippet sveder han ekstremt meget og blir nemt syg

• #22   19. mar 2009 mine heste får sko på hvis min smed skønner at det er nødvendigt for mine heste for han kan se om de er tynde i sålerne og blir ømfodet hvis de ikke har sko på og min vallak har 2 sko på skal nok have 4 på senere men lige nu har han ikke behov for andet end 2 min hoppe plejer have 4 sko på men da hun er halt og har stået i sin boks i 2 mdr blev de taget af men det kan være hun er nød til at have sko på igen bare for at gå på fold

• #23   19. mar 2009 Destiny har pt. sko på forhovene fordi de gamle ejere gav hende det, men de skal af næste gang hun skal have smed (: (vi har næsten lige købt hende)
    Hun går med dækken fordi hun har været vant til det hele vinteren, og vi så ikke bare kan tage det af hende da hun så vil fryse + hun er meget tynd så hun skal ikke gå og bruge energi på at holde varmen for så taber hun sig endnu mere (:

Bølle er en shetlænder så self. går han uden dækken (; han har heller ikke sko på.

• #24   19. mar 2009 Har egentligt tænkt på om alle dem der bruger sko nogensinde har tænkt på og bruge boots, lim sko eller andet ikke af jern?

• #25   19. mar 2009 Mine går med dækkener fordi de bliver klippet. Det synes jeg faktisk heller ikke om, men de sveder rigtig meget efter vi har redet og vil ikke at de skal fryse når de kommer ind.

• #26   19. mar 2009 Agazi går med sko, silikone og sål på grund af han har fået så tynde såler at han ikke kan gå uden og lave hul :S
    Valentin (min) kan heller ikke gå uden sko, da han flækker dem :S - hvis vi kunne havde de heller ikke sko på.

Dækkener: Begge hestene sveder ufattelig meget lige meget hvornår på året, så vi bliver nød til og klippe dem om vinteren, så derfor får de dækkener på om vinteren + Agazi er så pisse kuldskær at han ryster helt vildt meget bare han har haft dækkenet af kort tid inde på staldgangen.

• #27   19. mar 2009 Min går hverken med sko eller dækken..
    Der er ingen grund til at lægge et dækken på hende, hun får en dejlig, charmerende og naturlig vinterpels, og jo - hun kan da sagtens være rigtig godt svedigt efter en lang og "halv-vild" tur, men så får hun lov til at stå inde lidt med et fleecedækken. Jeg har ikke andet end fleecedækkenet, og vil heller aldrig få det!

Hun går heller ikke med sko, blandt andet også fordi at det kan ødelægge hovene. Hun har fine og sunde hove, og så kan jeg ikke se grunden til at give hende sko på.
    Hvis hun engang skulle gå hen og blive meget ømtået, vil jeg heller ikke sko hende, men istedet købe boots..
    Desuden er hun lidt af en hidsigprop, så stakkels de andre heste-bimser, hvis hun blev skoet.. smiley

• #28   19. mar 2009 Sko:
    min hest går med forsko , fordi han er halt hvis han ikke har sko på .
    Jeg har prøvet at undgå det , men fik afvide af både smed og dyrlæge at uden sko kom han ikke til at være rent gående .

Dækken:;
    Min hest går med dækken fordi han er klippet .
    Og han er klippet fordi at ellers har han det alt for varmt under ridning , og kommer ti at svede meget hurtigt , og går hurtigt død .

• #29   19. mar 2009 Mine går uden både sko & dækken, nu er det så også shetlændere.
    Den jeg rider går kun med dækken, simpelthen for at være pæn på stævnebanerne.
    Har overvejet sko til min ene shetlænder til sommer da vi højst sandsynligt skal ud og køre en masse på vej, også synes jeg det er synd at nedslide hans hove.

• #30   19. mar 2009 sko: yang har det fordi det havde han da jeg fik ham, og ellers har han også svært ved at gå på asfaldt.
    han har også dækken på fordi han har ret lang pels, og jeg trænder dressur, og jeg sætter ik en hest på folden der sveder.
    ^og også fordi jeg fik ham i vinters og der havde han dækken, så kan jo ik bare tage det af.

• #31   19. mar 2009 Mayboy og Julles hove flækker hvis de ikke har sko på.

Ang. dækner:

I vinters gik hestene ikke med dækken. Mayboy havde dog et vinddækken på da det var MEGET koldt, Julle har slet ikk haft dækken på overhovedet, da hun var verdens tykkeste vinterpels

Kommentér på:
hvor mange af jeres heste...?

Annonce