Hypeflexion / Roll kur {{forumTopicSubject}}
Ja det som Anky Van Grunven praktiserer en del ( http://www.youtube.com/watch?v=Uz9r9zqGKhE&feature=related )
Nu så jeg lige en video her på HG, hvor flere nævner, at det er for at strække hesten ud, nøjagtig som når vi varmer op til gymnastik..
Tænkte først, at det nu lød meget fornuftigt, men tænkte derefter, at når man strækker ud skal det var et langt stræk, og det er det jo ikke ligefrem på videoen jeg linker til oven for ^ ^ Derudover må man heller ikke overstrække...
Jeg tør ikke udtale mig om det er godt eller ej da jeg faktisk intet kender til hestens anatomi og muskulatur, men en ting er sikkert, jeg tør ikke selv udføre denne form for ridning, da jeg ville være bange for at overstrække min hest...
Er der nogle af jer der har andre oplysninger og tanker omkring denne form for opvarmning?
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
aug 2005
Følger: 146 Følgere: 132 Heste: 13 Emner: 77 Svar: 1.921
aug 2005
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 446 Svar: 6.453
Mnarj, men den bliver jo strukket ud hen over ryggen og om ved krydset, hele det stykke bliver jo strukket ud
aug 2007
aug 2005
Hvis du presser hagen ind mod brystkassen, kan du mærke at det strækker i ryggen
aug 2005
Det er jo ikke ved halsen den bliver strukket, men ved ryggen... Som skrevet til fæhesten, så prøv presse din hage ind mod brystkassen, så strækker det i ryggen
aug 2005
Og forresten hehe Så ville jeg også godt se dem slippe hesten fortil
aug 2007
aug 2005
Jo men så bliver nakke og ryg vel også strukket ud?
aug 2005
Det ved jeg da ikke om det skulle være positivt, jeg tør som sagt ikke udtale mig om det, gør mig blot nogle tanker
Tjaeh det har du nok ret i, men skal ikke kunne sige det
aug 2007
aug 2005
Ja det har du ret i, hesten bliver jo lukket temmelig meget sammen
aug 2005
Nej jeg ved det heller ikke, men det var det jeg mente med at det strækker
jun 2007
Følger: 103 Følgere: 98 Heste: 4 Emner: 180 Svar: 722
aug 2005
Jeg har samme problemer, ved slet ikke nok om det til at turde at have en fast holdning
maj 2008
Følger: 1 Heste: 1 Svar: 2
Bogen kan købes for en ussel sum på amazon.co.uk og kan VARMT ANBEFALES til alle hesteglade mennesker.
aug 2005
Har faktisk skrevet ham en mail, men tvivler på at jeg får svar
aug 2005
Tak Der var et laaangt indlæg fra Katja, jeg blev helt sikkert klogere
mar 2007
Følger: 517 Følgere: 521 Heste: 6 Emner: 95 Svar: 1.213
jun 2007
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 4 Svar: 57
sep 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 480
ANKYs måde at ride hyperflexion på, synes jeg er fin. Hun ved, hvad hun har med at gøre, og bruger det kun på hendes mest erfarne heste. Og hun lader dem også strække sig ud. De to ord Anky brugte mest under sin clinic var "Soft hands". Hun rider sine heste for sæde og schenkler - hvilket man i teorien jo skal, da det er klart er den nemmeste måde at ride på.
Igen det med, at Anky's heste næsten aldrig er syge, der må jo være en grund ikke? Og er hun blevet verdensmester for ingen ting? pga synd? Det tror jeg næppe. Sjef(hendes mand og træner) har sammen med nogle dyrlæger fundet frem til metoden.
Jeg kan ikke se noget forkert i, at Anky bruger metoden. Men derimod brydes jeg mig ikke om, at uerrfarne folk(eller i det hele taget folk, som tror de er erfarne, men egentligt ikke kan finde ud af at bruge det rigtig) bruger metoden. Da hvis metoden bruges forkert, er den skadelig. Hvis det bruges rigtig, er det sundt for hesten.
Hvis I vil se noget af Anky's clinic fra Herning? Har I en film her: http://hestegalleri.dk/html/vid_vis.asp?VideoID=50354
Dette var min holdning.
maj 2008
Følger: 1 Heste: 1 Svar: 2
Jeg er helt uenig. Ankys metode er farlig, netop fordi så mange gerne vil opnå hendes resultater og derfor kopierer ridestilen helt ukritisk. På Ankys Clinics smyger hun sig udenom emnet og viser ikke den samme hyperflexion, som talrige "heste-paparazzier" har taget snapshots af rundt omkring på diverse opvarmningsbaner og stævnepladser med hendes elever i sadlen.
Jeg har tidligere været åben overfor muligheden for, at metoden måske ikke var så skadelig endda, men nu er jeg mere kritisk. Hvis man forstår hestens anatomi på det niveau som Gerd Heuschmann forklarer det, så er det indlysende, hvorfor metoden er så farlig for hestens fysiske og psykiske velvære. At se danske beridere, og utallige danske ryttere, der ALDRIG har været i nærheden af at få undervisning direkte af Anky eller Sjef, ride hyperflexion er beskæmmende. Hvorfor er det i orden at øve "vold" i kortere eller længere periode på hesten led og ligamenter i hals- og rygcolumna, fordi man opnår resultater på de internationale dressurbaner?
Jeg er sikker på, at Anky elsker sine heste og gør det bedste for dem, som hun kan og at hun inderligt er overbevist om, at hendes måde at ride hyperflexion på er i orden og ikke skader dem, MEN og det store MEN ligger i, at der er INGEN udover Anky og de ryttere, der er oplært i hyperflexion af Anky og Sjef, som virkelig ved præcist hvor længe og hvordan hesten skal rides i denne snævre ramme. OG så er det hævet over enhver tvivl, at ridemetoden er skadelig.
Det gør ondt at tænke på, at så mange profesionelle og amatørryttere rider hyperflexion, fordi der er gået mode i det, tilsyneladende UDEN at ane eller interessere sig for, hvad der sker i hesten, når de rider sådan. Det kan og bør man opponere imod.
Tænk lige på, at af alle de mennesker, der rider hyperflexion herhjemme, findes der nok ikke en eneste, der har lært det af dem, der udøver det og at Anky også selv på sine clinics værger sig mod at vise hyperflexion, fordi det ikke er en metode, hun vil anbefale ukyndige at bruge.
Læs Gerds bog, den er sober og absolut et indlæg i debatten, som måske - og man kan kun håbe på det - på længere sigt kan være en øjenåbner for mange og dermed bedre hestevelfærden for vore firbenede venner under sadel.
De bedste hilsner
Louise G
aug 2005
Okay? Jamen du er da mere end velkommen til at lde være med at deltage
Hypeflexion / Roll kur